جدیدترین اخبار روز جهان
رزرو تبلیغات
خواندن 6 دقیقه
0
(0)

در این مقاله خواهیم گفت جاوا اسکریپت چیست. جاوا اسکریپت یک زبان برنامه نویسی است که بر روی انواع مرورگرها اجرا می‌شود. برای این که بدانید جاوا اسکریپت چیست می‌توان گفت با به روز رسانی پویای محتوا، اعتبارسنجی داده‌های فرم، کنترل چند رسانه ای، متحرک سازی تصاویر و تقریباً هر چیز دیگری در صفحات وب، صفحات وب HTML ایستا را به صفحات وب تعاملی تبدیل می‌کند. جاوا اسکریپت سومین فناوری وب مهم بعد از HTML و CSS است. از جاوا اسکریپت می‌توان برای طراحی سایت ایجاد برنامه‌های کاربردی وب و موبایل، ساخت سرورهای وب، ساخت بازی و غیره استفاده کرد.

Javascript چیست؟

جاوا اسکریپت در اوایل دهه 90 زمانی که Internet Explorer و Netscape Navigator محبوب ترین مرورگرها بودند به وجود آمد. یکی از کارمندان نت اسکیپ به نام برندان ایچ یک زبان برنامه نویسی ایجاد کرد که به مرورگر اجازه می‌داد به دستورات کاربر پاسخ دهد. او آن را LiveScript نامید.

Javascript چیست؟

این اسکریپت به منظور رقابت با زبان برنامه نویسی جاوا، یکی دیگر از زبان‌های برنامه نویسی محبوب که در آن زمان برجسته بود، تغییر نام داد. با این حال، برای اجرا به یک پلاگین ویژه جداگانه نیاز داشت.

اما تفاوت بین جاوا و جاوااسکریپت چیست؟ هر دوی آنها بسیار فنی و کاربردی هستند. جاوا بیشتر در سرورها استفاده می‌شود اما جاوااسکریپت بیشتر در ماشین‌های کلاینت مانند تلفن، دسکتاپ و لپ تاپ استفاده می شود. جاوا اسکریپت بر روی یک مرورگر اینترنتی مانند کروم یا فایرفاکس اجرا می‌شود. به عنوان مثال در طراحی سایت فروشگاهی از جاوا اسکریپت استفاده می شود.

جاوااسکریپت چگونه کار می‌کند؟

به طور خلاصه میتوان گفت رایانه‌ها جاوا اسکریپت را نمی‌فهمند اما مرورگرها آن را می‌دانند و جاوااسکریپت در انواع  طراحی سایت شرکتی و شخصی نیز استفاده میشود.

امروزه مرورگرها علاوه بر رسیدگی به درخواست‌های شبکه، گوش دادن به کلیک‌های ماوس، و تفسیر HTML و CSS برای ترسیم عنصرها بر روی صفحه، دارای موتور جاوا اسکریپت داخلی است.

جاوااسکریپت چگونه کار می‌کند؟

موتور جاوا اسکریپت برنامه‌ای است که مثلاً به زبان C++  نوشته شده و تمام کدهای جاوا اسکریپت را کاراکتر به کاراکتر مرور می‌کند و آن را به چیزی تبدیل می‌کند که CPU کامپیوتر بتواند آن را درک و اجرا ( یعنی کد ماشین ) کند.

آنها این کار را به این دلیل انجام می‌دهند که کد ماشین سخت است و دستورالعمل‌های کد ماشین در تولید کنندگان CPU متفاوت است.

موتور جاوا اسکریپت می‌تواند کورکورانه از هر خط جاوا اسکریپت، بارها و بارها عبور کند، یا می‌تواند هوشمندتر شود و مواردی مانند توابعی را که اغلب فراخوانی می‌شوند و همیشه نتیجه یکسانی ایجاد می‌کنند، شناسایی کند.

سپس می‌تواند آن‌ها را فقط یک بار در کد ماشین کامپایل کند تا دفعه بعد که با آن مواجه شد، کدهای از قبل کامپایل‌شده را اجرا کند، که بسیار سریع‌تر است (به آن کامپایل Just-in-Time گفته می‌شود) و یا می‌تواند از قبل کل کدها را به کد ماشین کامپایل کند و آن را اجرا کند (به کامپایلر مراجعه کنید).

V8 یک موتور جاوا اسکریپت است که گوگل آن را در سال 2008 منبع باز کرد. در سال 2009، مردی به نام رایان دال این ایده را داشت که از V8 برای ایجاد Node.js استفاده کند، یعنی یک محیط زمان اجرا برای جاوا اسکریپت در خارج از مرورگر، به این معنی که زبان می‌تواند برای برنامه‌های سمت سرور نیز استفاده می‌شود.

همانطور که گفته شد جاوا اسکریپت یک زبان برنامه نویسی سمت سرویس گیرنده و یکی از کارآمدترین و رایج ترین زبان‌های برنامه نویسی است. اصطلاح زبان برنامه نویسی سمت کلاینت به این معنی است که در سمت کلاینت (یا روی ماشین کلاینت) در داخل مرورگرهای وب اجرا می‌شود، اما یک نکته مهم که باید به خاطر داشته باشید این است که مرورگر وب مشتری نیز باید از جاوا اسکریپت پشتیبانی کند. امروزه اکثر مرورگرهای وب مدرن از جاوا اسکریپت پشتیبانی می‌کنند و موتورهای جاوا اسکریپت خود را دارند. به عنوان مثال، گوگل کروم موتور جاوا اسکریپت خود را به نام V8 دارد.

کاربردهای جاوااسکریپت

رتبه بندی های زبان های برنامه نویسی در دهه گذشته نشان می دهد که جاوا اسکریپت یکی از ده زبان محبوب برتر است. این رتبه بندی ها نشان می دهد که جاوا اسکریپت یکی از داغ ترین زبان های برنامه نویسی در سراسر جهان است و جاوا اسکریپت در بسیاری از برنامه های کاربردی امروزه استفاده می شود.

برای مدت طولانی، استفاده اولیه از جاوا اسکریپت برای برنامه نویسی سمت مشتری بوده است. بنابراین وقتی دکمه، متن یا هر شیئی را در حال حرکت در یک صفحه وب می بینید، به احتمال زیاد نتیجه کد جاوا اسکریپت است.

امروزه جاوا اسکریپت بسیار قدرتمند شده است و دیگر یک زبان برنامه نویسی فقط تحت وب نیست. موارد زیر برخی از کاربردهای جاوا اسکریپت است:

  •     برنامه های کاربردی وب سمت مشتری
  •     برنامه های کاربردی وب سمت سرور
  •     برنامه های موبایل
  •     برنامه های دسکتاپ
  •     بازی های وب و…

امروزه جاوا اسکریپت را می‌توان حتی برای مواردی استفاده کرد که اصلاً شامل مرورگرهای وب نیست. بیایید به برخی از امکان‌هایی که ممکن است تصمیم به استفاده از آن داشته باشید، نگاهی بیندازیم.

در ادامه خواهیم گفت جاوا اسکریپت برای چه مواردی استفاده می‌شود؟

  1. برنامه‌های موبایل

به لطف برخی از چارچوب‌هایی که قبلاً به آنها اشاره کرده‌ایم، توسعه‌دهندگان جاوا اسکریپت می‌توانند با استفاده از مجموعه مهارت‌های اولیه یکسان محصولاتی را برای iOS و Android ایجاد کنند. ایجاد بازی‌های اندروید معمولاً مکانی عالی برای شروع توسعه دهندگان است.

  1. نقشه‌های تعاملی

جاوا اسکریپت برای ایجاد نقشه عالی است. آنها می‌توانند بزرگنمایی شوند و با اطلاعات مربوط به مکان‌های داده شده پوشانده شوند. حتی می‌توان از جاوا اسکریپت برای ایجاد نقشه مکان‌هایی استفاده کرد که در دنیای واقعی وجود ندارند!

نقشه‌های تعاملی

  1. واقعیت مجازی

VR یک زمینه نسبتا جدید و هیجان انگیز است، با محدودیت‌هایی که تازه کشف شده اند. همه از گیمرها گرفته تا جراحان و طراحان داخلی از آن استفاده می‌کنند. جاوا اسکریپت ابزار قدرتمندی برای کار با VR ارائه می‌دهد.

  1. سیستم‌های رزرو

اگر به مهمانان در یک رستوران نیاز دارید که بتوانید برای یک زمان معین میز رزرو کنید، احتمالاً جاوا اسکریپت را به کار خواهید برد.

حتی ممکن است یک طرح تعاملی از یک رستوران ارائه دهید که نشان می‌دهد کدام میزها در چه زمانی باز هستند. همین مزایا در مورد سینماها، تئاترها، پارک‌های موضوعی و تقریباً هر جاذبه دیگری صدق می‌کند.

کلام آخر

ممکن است جاوا اسکریپت و به طور کلی برنامه نویسی را ترسناک تصور کنید. اما اگر از جای درست شروع کنید، و دانش و مهارت‌های خود را از طریق یک سری مراحل منطقی ایجاد کنید، دلیلی وجود ندارد که نتوانید یک توسعه‌دهنده جاوا اسکریپت باشید.

اگر می‌خواهید بیشتر از آنچه که می‌توانید از سرویس‌های خارج از جعبه مانند Wix و Square به دست آورید، با صفحات وب خود کار کنید، باید جاوا اسکریپت را یاد بگیرید. جاوااسکریپت یک مقدمه ساده و آسان برای برنامه نویسی وب سایت و برنامه‌های کاربردی است که می‌تواند به شما کمک کند بدون صرف زمان زیاد در فرآیند یادگیری، ویژگی‌های بسیار تعاملی را به سایت خود اضافه کنید. جاوا اسکریپت همچنین یک راه عالی برای شروع توسعه مهارت‌های کدنویسی است. در صورت نیاز به هرگونه راهنمایی یا مشاوره میتوانید با مشاورین و متخصصین وب رمز تماس حاصل نمایید.

 

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاه‌ها

افزودن دیدگاه

لینک های مفید
خبرنامــــــــــــه را ببینید
قیمت خرید تلویزیون ⭐️زیر6 میلیون⭐️ مجله اخبار روز استادورک قیمت تلویزیون ارزان ⭐️زیر6 میلیون⭐️ قبرس شمالی نیولایف توری حصاری خرید و فروش شرکت جعبه سازی خرید نهال صنوبر ترکیه دیوارپوش فومی قیمت یخچال فریزر دوقلو دیپوینت شیشه اتومبیل خرید سرور کارکرده اچ پی hp بیت کوین چیست مدل لباس و آرایش بهترین فیلم های 2024 گن بعد از جراحی لوله پلی اتیلن خرید ابزار دقیق مشاوره حقوقی تلفنی با وکیل خرید آپارتمان در چیتگر خرید کفش جردن بروکرهای فارکس را با یک کلیک مقایسه کنید خرید ویلا ساحلی در سرخرود کمربند فلکسی پرو درج آگهی رایگان