سوالات مشاوره بهزیستی برای طلاق چیست؟

توسطتحریریه خبرنامه

فروردین ۲۳, ۱۴۰۱ به روز رسانی : فروردین ۲۳, ۱۴۰۱ ,
سوالات مشاوره بهزیستی برای طلاق چیست؟

سوالات مشاوره قبل از طلاق باید شامل چه موضوعاتی باشد؟ این پرسش و پاسخ ها چقدر در روند طلاق موثر است؟ در فرآیند طلاق می بینیم که اکثر زوج هایی که به مرحله جدایی رسیده اند، قبل از ازدواج و انتخاب همسر، بدون مشاوره ازدواج و دانستن معیار های ازدواج موفق، وارد زندگی مشترک شده اند.

به همین دلیل است که مشاوره قبل از طلاق می تواند با شفاف سازی، ایجاد نگرش اصولی و مثبت در زندگی مشترک، ایجاد سازگاری و کاهش اختلافات تا حدودی از افزایش آمار طلاق جلوگیری کند.

افرادی که در شرف طلاق هستند معمولا روحیه بدی دارند. بنابراین شرایط زیر سوال بردن خود و طرف مقابل را ندارند. سوالات مشاوره قبل از طلاق چه تاثیری بر روند کار دارد؟ سوالات مشاوره طلاق باید دقیق و منطقی، کلیدی و مثمر ثمر باشد. در این قسمت می خواهیم به چند سوال مشاوره قبل از طلاق اشاره کنیم.

مشاوره طلاق

مشاوره طلاق برای کسانی که در معرض خطر طلاق هستند انجام می شود، این مشاوره در بسیاری از موارد قبل و بعد از طلاق انجام می شود و بسته به شرایط فرد متفاوت است.

زوجینی که قبل از طلاق تصمیم جدی برای طلاق گرفته اند باید از طریق مشاور اطلاعاتی در مورد عواقب طلاق و تاثیرات طلاق بر خود و فرزندشان مطلع شوند و راهنمایی های لازم برای تصمیم گیری در مورد طلاق به آن ها داده شود.

مشاوران، زوج‌ ها را برای تصمیم ‌گیری درست راهنمایی می ‌کنند، بسیاری از زوج‌ ها ممکن است این جلسات مشاوره را مفید بدانند و ممکن است بخواهند روابط خود را بهبود بخشند و به خود و همسرشان فرصت دیگری برای زندگی خوب با هم بدهند.

سوالات مشاوره طلاق توافقی

سوالات مشاوره طلاق توافقی

سوالات مشاوره قبل از طلاق در مورد برخی از مسائل ضروری که قبل از طلاق توافقی توسط مشاور پرسیده می شود، که زوج ها باید به آن پاسخ دهند. مثلا سوالات مشاوره قبل از طلاق شامل سؤالاتی از این دست است.

آیا زن و مرد هر دو با میل قلبی خود طلاق می خواهند و هیچ گونه اجبار و تهدیدی در این مورد وجود نداشته و هر دو با رضایت کامل در دادگاه حاضر شده اند.

یکی دیگر از سوالات مشاوره طلاق قبل از طلاق این است که آیا طرفین طلاق از شرایط و ضوابط صیغه طلاق آگاهی کامل دارند و در مواردی مانند حضانت فرزندان، نفقه، مهریه و موارد دیگر به توافق رسیده اند؟ و برخی شرایط و سوالات دیگر که باید مطرح شود.

جلسات مشاوره و سوالات قبل از طلاق باید به گونه ای باشد که در صورت امکان زوجین را از جدایی منصرف کند. مشاوران طلاق باید بدانند که وضعیت تاهل زوجین چگونه است و کدام یک از این شرایط در حال حاضر برآورده نشده است.

آن ها باید بفهمند مهم ترین دلیل طلاق زن و مرد چیست؟ یا نقطه مشترکی وجود دارد که مانع از جدایی زوجین شود؟ این جلسات باید به گونه ای برگزار شود که زن و مرد از عواقب، مشکلات و پیامد های مثبت و منفی طلاق آگاهی کامل داشته باشند.

در مورد زوج های صاحب فرزند، زن و مرد باید از بزرگ ترین آسیب های روحی و روانی و تنش های منفی برای فرزندان خود آگاه باشند.

جلسات مشاوره و سوالات قبل از طلاق با هدف شفاف سازی، تجزیه و تحلیل مشکلات، ایجاد سازگاری و جلوگیری از افزایش آمار طلاق مورد توافق قرار می گیرد. در این جلسات مشاوره خانواده یا مشاوره طلاق باید با ارائه سوالات فنی و اصولی در زمینه طلاق و مشکلات قبل و بعد از آن، آگاهی و درک نسبی لازم را در اختیار زوجین قرار دهد.

مثلا آیا هر دو زوج از مشکلات و مسائل بعد از طلاق آگاه هستند؟ آیا آن ها پس از طلاق آمادگی مقابله با مشکلات مختلف اجتماعی را دارند؟ آیا هر دو به این نتیجه رسیده اند که طلاق بهترین راه برای آن هاست؟ آیا زن و مرد در مورد تمام شرایط طلاق توافق کرده اند؟

معمولا در جلسات مشاوره سوالاتی از طرفین پرسیده می شود. در این مقاله به ۱۶ سوال مهمی که در جلسات مشاوره طلاق از زوجین پرسیده می شود، پرداخته شده است:

بیشتر بخوانید: نرخ طلاق در ایران

  1. مشکل اصلی شما چیست؟

معمولا بعد از این سوال زوجین مشکلات زیادی را مطرح می کنند که در این جا یکی از وظایف مشاور تمرکز روی این مشکلات است.

  1. کدام مشکل مهم تر است؟

مسئله ای که اهمیت بیشتری دارد باید با دقت بیشتری بررسی شود.

  1. آیا می خواهید طلاق بگیرید؟

شاید این سوال مهم ترین سوال جلسه مشاوره باشد، اگر به مشاور یک بله یا نه قاطعانه نگوید سعی می کند زوج را در مسیر درست راهنمایی کند.

  1. رابطه خود را چگونه توصیف می کنید؟

به یاد داشته باشید که هر رابطه ای مشکلات خود را دارد و حل این مشکل زمان می برد. مشاور در این مرحله به شما کمک می کند تا بهتر با مشکل خود کنار بیایید.

  1. کدام ویژگی همسرتان را بیشتر آزار می دهد؟

در هر ازدواجی حداقل یک صفت همسر شناخته شده است، اما معمولا این صفات منجر به طلاق نمی شود. مشاور با این سوال به زوجین فرصت می دهد تا طلاق نگیرند.

  1. آیا در رابطه خود احساس عشق می کنید؟

اگر حتی یک جرقه عشق بین زوجین وجود داشته باشد، معمولا سعی می کنند از طلاق اجتناب کنند.

  1. آیا آن ها به یکدیگر اعتماد دارند؟

همان طور که می دانید طلاق اساس زندگی مشترک است و بدون آن زوجین نمی توانند در کنار هم بمانند و در صورت عدم اعتماد بین زوجین مشاور باید به دنبال علت اصلی آن باشد، زوجین می توانند برای جبران و بازسازی این اعتماد تلاش کنند.

  1. آیا رابطه جنسی خوبی دارید؟

یکی از مشکلاتی که اکثر زوج ها آن را جدی نمی گیرند سردی و بی تفاوتی در رابطه جنسی است که با این سوال مشاور می تواند نزدیکی و دامنه مشکل زوجین را بررسی کند.

  1. آیا با فرد جدیدی در ارتباط هستید؟

این سوال به صورت جداگانه پرسیده می شود تا مشخص شود که آیا او رابطه جدیدی ایجاد کرده است یا خیر.

  1. آیا تا به حال به خیانت فکر کرده اید؟

این سوال نیز به صورت جداگانه مطرح می شود تا مشاور متوجه شود که زوجین به یکدیگر مشکوک هستند یا به یکدیگر خیانت کرده اند.

  1. از مشاوره طلاق چه انتظاری دارید؟

اگر هر دو زوج انتظار یکسانی از مشاوره طلاق داشته باشند، مشاوره طلاق به احتمال زیاد موفق خواهد بود و انتظارات آن ها را برآورده می کند.

  1. چرا می خواهید رابطه خود را بهبود ببخشید؟

این سوال می تواند بسیار مهم باشد، با این سوال زوج ها نشان می دهند که چقدر به رابطه خود اهمیت می دهند و می خواهند برای ادامه آن تلاش کنند.

  1. چه مشکلات حل نشده ای را در گذشته تجربه کرده اید؟

در گذشته زوجین به این امر معروف بوده اند که مشکلات را حل نشده رها کنند، بنابراین یکی از وظایف مشاور شناسایی این مشکلات و رفع آن ها در طول زمان است.

  1. آیا آن ها می توانند با یکدیگر ارتباط برقرار کنند؟

ارتباط موثر بین زوجین به قدری مهم است که اغلب زوج ها فاقد آن هستند، در این صورت مشاور باید مهارت های ارتباطی لازم را به آن ها بیاموزد.

  1. در مورد آینده چه احساسی دارید؟

اگر زوج ها همچنان خود را در آینده تصور می کنند، به این معنی است که آن ها هنوز به یکدیگر احساساتی دارند و به یک رابطه امیدوار هستند.

  1. آیا حاضرید برای نجات زندگی خود تغییر کنید؟

این سوال نیاز به پاسخ مثبت طرفین دارد و با تغییر یک شریک اتفاق نمی افتد.

 سوالات مشاوره بهزیستی برای طلاق

مشاوره های بهزیستی طلاق هم مانند دیگر مشاوران طلاق، سعی در بهبود روابط بین زوجین می کنند اما در صورتی که زوجین نتوانستند در کنار هم سازش کنند سوال های مشابه دیگر مشاوران را می پرسند.

 سوالات مشاوره بهزیستی برای طلاق

در جلسه مشاوره طلاق چه بگوییم؟

آن چه را که باید در جلسه مشاوره طلاق با مشاور در میان بگذارید را مطرح کنید. معمولا در جلسه اول توضیحات مختصری از خود و رابطه را به مشاور می دهید و سپس مشاور با چارچوبی که از شما و رابطه و شرایط شما به دست آورده است موضوعات جلسه را مدیریت و هدایت می کند.

این موضوعات برای هر فرد متفاوت است و نمی‌ توانیم دقیقا مشخص کنیم که چه عنوآن هایی در آن گنجانده شده است. اما به طور کلی مسائلی از قبیل مشکلات رابطه، نحوه حل آن ها، مسائل مربوط به فرزندان، آمادگی خود و فرزندانتان برای طلاق و زندگی پس از آن و … در جلسه مطرح می شود.

مثلا اگر زوجه بخواهد مهریه خود را دریافت کند باید با رضایت زوج نحوه پرداخت آن مشخص شود.

حضانت فرزند یا فرزندان مشترک، ملاقات با آن ها از دیگر مواردی است که در جلسه مشاوره طلاق برای طرفی که حضانت ندارد تصمیم گیری می شود، این موضوع از حقوق غیر مالی ناشی از ازدواج است که لازم به ذکر است.

مزایای مشاوره طلاق

  • مشاوره طلاق به شما کمک می کند تا واکنش های خود را در طول فرآیند طلاق و همچنین پس از صدور حکم نهایی بهتر درک کنید.
  • مشاوره به شما این امکان را می دهد که بدانید چه احساسی نسبت به همسر، خانواده، شغل، ازدواج و غیره دارید.
  • با کمک مشاور طلاق می توانید واکنش ها و احساسات خود را با دیگران به بهترین شکل ممکن در میان بگذارید.
  • مشاوره طلاق راه خوبی برای یافتن پشتیبانی قابل اعتماد برای چالش هایی است که در طول و بعد از طلاق با آن مواجه خواهید شد.
  • مشاور طلاق شما را آماده می کند تا با واکنش های فرزندان تان نسبت به تصمیم مقابله کنید و به شما یاد می دهد که چگونه به درستی با این واکنش ها برخورد کنید.
  • مشاور طلاق به شما کمک می کند تا مهارت های مقابله ای را که استفاده می کنید شناسایی کنید و مهارت های مفیدی را به شما آموزش می دهد.
  • مشاور انرژی شما را به گونه ای هدایت می کند که بتوانید خشم، ناامیدی و شکست را بهتر مدیریت کنید و بدانید که چگونه موثر تر و کارآمد تر رفتار کنید.
  • مشاوره طلاق به زوج ها کمک می کند تا مهارت های مذاکره و ارتباط خود را بهبود بخشند.
  • مشاوره طلاق به زوج ها کمک می کند تا بپذیرند که زندگی مشترکشان به پایان رسیده است و از احساس گناه، عصبانیت و سرزنش خود اجتناب کنند.
  • با کمک یک مشاور می توانید دوباره خود را باور کنید.
  • مشاور به شما یاد می دهد که چه زمانی و چگونه برای زندگی بهتر تلاش کنید.
  • مشاور به شما کمک می کند آن چه را شکست می دانید به فرصتی برای رشد تبدیل کنید.
  • مشاور همچنین به شما کمک می کند تا بدانید و متوجه شوید که می توانید دوباره شاد باشید.
  • مشاور خودکفایی و مراقبت از خود را به شما می آموزد تا با بهبود مهارت های مقابله ای، استقلال خود را افزایش دهید.
  • تکنیک های بهتری برای مدیریت احساسات منفی و حل تعارضات در جلسات مشاوره بیاموزید. اگر می خواهید پس از طلاق از فرزندان خود مراقبت کنید، یادگیری این تکنیک ها بسیار مهم خواهد بود.
  • وقتی هنوز برای طلاق تردید دارید، یک مشاور شما را راهنمایی می کند و به شما کمک می کند در مورد آینده زندگی خود تصمیم بگیرید. البته اگر هنوز تصمیم نگرفته اید.
  • در جلسات مشاوره می توانید به مسائل حل نشده قبل از جدایی خود بپردازید و این پرونده زندگی را برای همیشه ببندید تا هر دو با دیدگاهی مثبت و روشن فصل بعدی زندگی خود را آغاز کنید.
  • جلسات مشاوره فرصتی عالی برای آشنایی با مشکلات رابطه و نحوه استفاده از آن ها برای داشتن یک رابطه موفق در آینده است.
  • از آن جایی که مشاور قابل اعتماد و بی طرف است، هر دو طرف می توانند احساس اطمینان کنند که او گوش می دهد و هیچ یک احساس نمی کنند که نظرات و احساسات آن ها بی اهمیت است.

فاصله بین جلسات مشاوره طلاق

فاصله بین جلسات مشاوره طلاق

مدت زمان استاندارد هر جلسه مشاوره بین ۴۵ تا ۶۰ دقیقه است. تعداد جلسات مشاوره بسته به مشکل، میزان اختلافات زوجین، داشتن فرزند و دخالت خانواده ها در مشکل زوجین ممکن است متفاوت باشد.

اما از آن جایی که مشاوره طلاق ترکیبی از خانواده درمانی و زوج درمانی است، اگر قصد مراجعه به روانشناس را دارید، بهتر است ۱۰ تا ۱۲ جلسه را در نظر بگیرید. جلسات یک یا دو بار در هفته بسته به خواست زوجین و جدیت اختلافات شان برگزار می شود.

اما از آن جایی که هزینه مشاوره در کشور ما تحت پوشش بیمه نیست، ممکن است برای برخی خانواده ها سنگین به نظر برسد، به این افراد پیشنهاد می کنیم کتاب ها، مقالات و مشاوره آنلاینی که در این زمینه وجود دارد را مطالعه کنند.

شما می توانید از هر کجای دنیا با مشاور متخصص و حرفه ای آقای علیرضا نیکنام تماس بگیرید و در زمینه های مختلف از جمله مشاوره قبل و بعد از طلاق کمک بگیرید.

مشاوره طلاق، مانند مشاوره قبل از ازدواج، به شما کمک می کند تا ببینید تصمیمی که می گیرید چقدر برای شما و آینده شما مفید است. روانشناس و مشاور متخصص عواقب طلاق، تاثیر آن بر شما و همسر و فرزندان تان را به شما نشان می دهد و راه درست بررسی فواید و مضرات این جدایی را به شما نشان می دهد.

آشنایی با مشاوره طلاق

باید این را بدانید، با مشاوره طلاق هر روز درد، کمی فروکش می کند و در نهایت، به اندازه کافی قوی خواهید بود که به حرکت ادامه دهید. اگر برای انجام مراحل طلاق به کمک بیشتری نیاز دارید، می توانید مشاوران طلاق آموزش دیده را از طریق مرکز مشاوره نیکنام بیابید و از آن ها کمک بخواهید.

توجه: مشاوران در زمینه مشاوره خانواده تجربه کاملی دارند. مطمئن شوید که با مشاور احساس راحتی می کنید تا بتوانید مکلات خود را با آن ها ذر میان بگذارید. طلاق از نظر عاطفی خسته کننده است، بنابراین مهم است که فردی را پیدا کنید که بتوانید به او اعتماد کنید و در طول جلسه با او صحبت کنید.

به یاد داشته باشید که یک مشاور طلاق برای حمایت از شما وجود دارد. پس کسی را پیدا کنید که برای شما “مناسب” باشد. همچنین اگر قصد استفاده از جلسات مشاوره خانواده را دارید، بهترین گزینه را برای فرزندان خود در نظر بگیرید. در نهایت، اگر فرزندان شما در مرحله خاصی از غم و اندوه گیر کرده اند، با یک مشاور کودک برنامه ریزی کنید.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 3 / 5. تعداد آرا: 11

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *