مهم ترین خواص درمانی کلم: از تقویت سیستم ایمنی تا بهبود دستگاه گوارش

توسطنگار ستوده

فروردین ۲۱, ۱۴۰۱ به روز رسانی : فروردین ۲۱, ۱۴۰۱ , ,
تازه نگهداشتن میوه‌ها و سبزیجات مهم ترین خواص درمانی کلم

کلم یک ضد عفونی کننده (میکروب کش) طبیعی است. تحقیقات نشان داده است که این سبزی، اثرات پیشگیرانه در بسیاری از بیماری ها دارد. در این مطلب از سری مطالب سلامت، به ۶ مهم ترین خواص درمانی کلم پرداخته شده است. بهتر است کلم را بیشتر در رژیم غذایی خود قرار دهید، تا سلامتی خود را تضمین کنید.

نگاه کلی به خواص درمانی کلم

کلم منبع بسیار مهمی از ویتامین های A، B، C و به ویژه ویتامین K، سلولز، فسفر، کلسیم، منیزیم، روی و گوگرد است. به همین دلیل مصرف آن به صورت تازه یا به صورت ترشی در طول سال توصیه می شود.

کلم از نظر محتوای ویتامین C می تواند با لیمو و پرتقال رقابت کند. علاوه بر این، کلم حاوی مقادیر قابل توجهی ویتامین A، B1، B2، B3، B6 و E است. همچنین ویتامین P (بیوفلاونوئیدها) و همچنین ویتامین U (متیل متیونین سولفونیوم) را فراهم می کند که در درمان گاستریت و زخم معده استفاده می شود.

کلم همچنین سرشار از مواد معدنی مانند پتاسیم، کلسیم، فسفر، آهن و منیزیم است. برگ های تازه این سبزی حاوی مقدار زیادی کلروفیل است که باعث افزایش هموگلوبین در خون می شود. بنابراین مصرف منظم آن برای افراد مبتلا به کم خونی توصیه می شود. کلم همچنین حاوی موادی است که از فعالیت بیش از حد غده تیروئید جلوگیری می کند.

بیشتر بخوانید: ۱۰ درمان خانگی موثر برای نابودی دیابت + راه های کاهش خطر ابتلا به دیابت 

مهم ترین خواص درمانی کلم، تفاوت بین گونه های کلم

کلم قرمز حاوی مواد نگهدارنده بیشتری نسبت به سفید است. 6-8 برابر بیشتر از سفید حاوی ویتامین C است، 100 گرم کلم قرمز تازه حاوی 196.5 میلی گرم پلی فنل است که 28.3 میلی گرم آن آنتوسیانین است، در حالی که کلم سفید حاوی 45 میلی گرم پلی فنل است که شامل 0.01 میلی گرم آنتوسیانین است.

طبق تحقیقات، آنتی اکسیدان های موجود در کلم قرمز به ویژه آنتوسیانین ها می توانند از سلول های مغز در برابر اثرات منفی رادیکال های آزاد محافظت کنند.

هر دو نوع کلم را می توان برای مدت طولانی در ماه های زمستان تازه نگه داشت. از آنجایی که کلم قرمز در طی عملیات حرارتی و پختن رنگ خود را از دست می دهد و سیاه می شود، اغلب در سالاد استفاده می شود. کلم قرمز هضم غذا را تحریک می کند، به درمان خونریزی لثه و سرماخوردگی کمک می کند. به طور کلی محتوای غذایی کلم پیچ مشابه کلم سفید است.

بیشتر بخوانید: ۱۰ درمان خانگی برای تسکین میگرن به طور طبیعی

۶ مهم ترین خواص درمانی کلم

 

۱.مهم ترین خواص درمانی کلم، درمان رگ های واریسی

آب کلم صدها سال است که به عنوان یک درمان برای التهاب استفاده می شود. برای درمان رگ های واریسی نیز مفید استت. برای درمان واریس با آب کلم کافی است از پارچه های پنبه ای آغشته به آب کلم که دور پاها پیچیده شده است، استفاده می شود.

از برگ های کلم برای سوختگی، زخم و کبودی نیز استفاده می شود. کاربرد کلم بی شمار است و در درجه اول در درمان التهاب و تورم موثر است. در مفاصل روماتیسمی، کلم با خواص ضد التهابی خود علائم را تسکین می دهد.

۲.هضم غذا را بهبود می بخشد

کلم ترش و بویژه آب ترشی آن، داروی موثری برای رفع یبوست است. آب کلم تازه فشرده برای گاستریت توصیه می شود. همچنین برای درمان زخم معده و اثنی عشر گزینه خوبی است. برخی از کارشناسان نوشیدن یک لیوان قبل از هر وعده غذایی را توصیه می کنند.

کلم به لطف اسید آمینه گلوتامین از دیواره معده محافظت می کند. عملکرد پاکسازی روده و کل ارگانیسم را بر عهده دارد. کلم به دلیل ترکیباتش خاصیت ملین ملایمی دارد، بنابراین مصرف آن به افرادی که از یبوست رنج می برند. خاط روده دارد. استفاده از آب کلم تازه برای ورم معده توصیه می شود.

بیشتر بخوانید: در ماه مبارک رمضان اگر آب لیمو را به گردن خود بمالید….

۳.مهم ترین خواص درمانی کلم، از خواص درمانی کلم، ادرار آور است

به لطف خواص آنتی بیوتیکی، کلم یک مبارز واقعی در مبارزه با هلیوباکتر پیلوری، یکی از عوامل اصلی زخم معده است. کلم همچنین دارای اثر ادرارآور است، زیرا باعث تسریع دفع مایعات از بدن می شود. همچنین دارای محتوای ضد سرطانی و آنتی اکسیدانی زیاد است.

۴.میکروب ها را می کشد

تلخی کلم از گوگرد آن ناشی می شود که خاصیت ضدعفونی کننده (میکروب کش) دارد و مصرف آن برای پیشگیری از بیماری های عفونی توصیه می شود.

۵.مهم ترین خواص درمانی کلم، سلامت پوست و مغز را بهبود می بخشد

از آنجایی که کلم سرشار از گوگرد است، آبی که در آن پخته می شود برای پوست بسیار عالی است. بنابراین مصرف این آب میوه به افرادی که از سلامت پوست خود راضی نیستند توصیه می شود. آب کلم تازه از مغز در برابر اثرات مضر رادیکال های آزاد و آسیب های عمومی ناشی از افزایش سن محافظت می کند.

بیشتر بخوانید: خواص ترکیب توت خشک و ماست: ترکیبی که سلامت روده را تضمین می کند!

۶.از خواص درمانی کلم، سیستم ایمنی را تقویت می کند

کلم علاوه بر افزایش خلق و خو، بدن را در برابر استرس مقاوم می کند. متابولیسم مغز و اعصاب را تحریک می کند. عملکرد سلول ها را تحریک می کند و قدرت ماهیچه ها را افزایش می دهد. سطح چربی و کلسترول خون را تنظیم می کند. با آنتی اکسیدان های موجود در ترکیب خود از بدن در برابر رادیکال های آزاد محافظت و پیری را کند می کند.

مهم ترین خواص درمانی کلم، در هنگام مصرف مراقب باشید

مانند هر غذایی، مصرف کلم نیز باید در حد متوسط ​​و کنترل شده باشد، اما با این حال، به افرادی که در آنها زخم معده و ورم معده تشخیص داده شده است، توصیه می شود ابتدا با پزشک مشورت کنند. کلم فواید بی شماری دارد. در دوران بارداری باید با احتیاط مصرف شود. مادران باردار باید به میزان مصرف آنها توجه کنند.

کلم حاوی گواتروژن است، موادی که می توانند بر عملکرد غده تیروئید تأثیر بگذارد. بنابراین کسانی که مشکلات تیروئیدی دارند باید قبل از مصرف کلم با متخصص مشورت کنند. علاوه بر این، کلم جذب ید را کاهش می دهد.

بیشتر بخوانید: بررسی خواص ترکیب انجیر خشک و روغن زیتون برای سلامت عمومی بدن

 

 

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *