25 روش طبیعی برای مراقبت روزانه از چشم ها

توسطفرشته فرهنگ

فروردین ۱۸, ۱۴۰۱ به روز رسانی : فروردین ۱۸, ۱۴۰۱ , ,
سلامت چشم و محافظت از بینایی
فهرست محتوا پنهان

شما گزینه های زیادی برای حفظ سلامت چشم و محافظت از بینایی خود دارید. اما باید از روش های طبیعی مراقبت از چشم پیروی کنید. چشم یکی از اعضای مهم بدن است، زمانی که بینایی خوبی دارید می توانید در خانه، محل کار یا پشت فرمان بهتر عمل کنید. به همین دلیل ضروری است که چند اقدام احتیاطی و اساسی را برای اطمینان از بینایی کامل خود انجام دهید. چین و چروک، خشکی، پف‌کردگی، قرمزی و حلقه‌های تیره چشم همه می‌توانند ناشی از تصمیمات اشتباه در سبک زندگی و اضطراب مداوم شما باشند. همچنین همه این ها می‌تواند منجر به مشکلات بزرگی از جمله از دست دادن بینایی شود. خوشبختانه مراقبت از چشم چندان سخت نیست. رعایت روزانه چند نکته ساده می تواند احتمال مشکلات و اختلالات چشمی را تا حد زیادی کاهش دهد. در ادامه به این نکات توجه کنید:

مطلب مرتبط: چگونه آرایش چشمی زیبا برای شب سال نو داشته باشیم

نکات طبیعی مراقبت از چشم: راه هایی برای مراقبت از چشم

گنجاندن چند عادت ساده در سبک زندگی روزانه تنها چیزی است که برای مراقبت از چشمان شما لازم است. این عادات دست نیافتنی یا سخت نیستند، اما می توانند بینایی شما را به شدت بهبود بخشند. و از چشمان شما مراقبت کنند.

نکاتی برای بهبود بینایی

  1. سلامت چشم و محافظت از بینایی، دریافت الزامی تمام ویتامین ها و مواد معدنی ضروری بدن

سبزیجات و میوه های رنگارنگ مانند اسفناج، بروکلی، هویج و سیب زمینی شیرین را در رژیم غذایی خود بگنجانید. همچنین غذاهای غنی از اسیدهای چرب امگا 3 مصرف کنید. این غذاها بهترین منابع ویتامین ها، مواد مغذی، مواد معدنی و آنتی اکسیدان ها هستند. و به پیشگیری از اکثر مشکلات چشمی و مسائل مربوط به بینایی کمک می کنند.

مطلب مرتبط: کانتور بر اساس فرم چشم: چگونه چشمانی جذاب و گیرا داشته باشیم!

  1. همیشه از عینک محافظ استفاده کنید

چه در فضای باز کار می کنید یا ورزش‌های تماسی انجام می دهید، همیشه به یاد داشته باشید که از عینک محافظ استفاده کنید. عینک از خطر آسیب به چشمان شما جلوگیری می کنید. از عینک های ساخته شده از پلی کربنات استفاده کنید. مقاومت چنین عینک هایی بالا است و می تواند از چشمان شما در برابر حوادث محافظت کنند.

  1. سلامت چشم و محافظت از بینایی، عینک آفتابی مهم است

عینک آفتابی فقط برای استایل یا ظاهر جذاب نیست. آن ها نقش مهمی در محافظت از چشمان شما در برابر اشعه های مضر ماورای بنفش دارند. قرار گرفتن در معرض اشعه های خورشید باعث بسیاری از مشکلات مربوط به بینایی مانند دژنراسیون ماکولا و آب مروارید می شود. عینک آفتابی‌ را انتخاب کنید که حداقل 99 درصد از عبور اشعه ماورای بنفش به چشم جلوگیری می‌کند.

مطلب مرتبط: چگونه رنگ مو برای پوست زیتونی و چشمان قهوه ای انتخاب کنیم؟

  1. از لمس مکرر چشمان خود خودداری کنید

عدم این کار باعث می‌شود چشمان شما در برابر عفونت آسیب پذیر شود. هر چیزی که چشم شما را تحریک کند می تواند بینایی شما را تحت تاثیر قرار دهد. همیشه قبل از دست زدن به چشمان خود باید دست های خود را تمیز کنید. همچنین چشمان خود را به شدت مالش ندهید. این ممکن است منجر به سایش قرنیه (یا خراشیده شدن قرنیه) شود. اگر چیزی به چشم شما نفوذ کرد، آن را با محلول نمکی استریل بشویید. و اگر مشکل ادامه داشت، سریعا به پزشک مراجعه کنید.

مطلب مرتبط: خواص درمانی گوجی بری خشک: گوجی بری، محافظ بینایی چشم در برابر تباهی لکه زرد

  1. از تاریخچه سلامت چشم خانواده خود آگاه باشید

این نکته مهم است زیرا برخی از مشکلات چشم، مانند دژنراسیون ماکولا وابسته به سن، گلوکوم، دژنراسیون شبکیه و آتروفی بینایی، ارثی هستند. آگاهی از سابقه خانوادگی می تواند به شما در انجام اقدامات احتیاطی کمک کند. نکات ذکر شده در بالا به شما کمک می کند تا از بینایی و چشمان خود مراقبت کنید. همچنین از اطراف چشم خود نیز غافل نشوید.

مطلب مرتبط: تقویت سلامت چشم: بهترین مواد غذایی که سلامت چشم را تقویت می کنند

کمک به رفع تیرگی های زیر چشم

  1. سلامت چشم و محافظت از بینایی، از چای کیسه ای استفاده کنید

چای کیسه ای خنک را روی چشم های بسته بمالید. از چای کیسه ای گیاهی استفاده نکنید زیرا اکثر آن ها به اندازه چای کیسه ای سیاه موثر نیستند.

  1. توپ های پنبه ای خنک

گلوله های پنبه را در آب سرد آغشته کنید و به مدت 5 تا 10 دقیقه روی چشمان خود نگه دارید.

  1. سلامت چشم و محافظت از بینایی، خیار خرد شده

خیار برای چشم های خسته معجزه می کند. دو برش خیار را روی چشمان خود بگذارید و کمی استراحت کنید. آن ها نه تنها خاصیت خنک کنندگی دارند بلکه به روشن شدن حلقه های سیاه زیر چشم نیز کمک می کنند. همچنین می‌توانید پدهای پنبه‌ای را در آب خیار فرو کنید و روی چشم‌هایتان بگذارید.

مطلب مرتبط: رفع تیرگی زیر چشم: ۱۰ روش طبیعی که حلقه های زیر چشم ها را از بین ببریم

  1. گوجه فرنگی، زردچوبه، آبلیمو

یک قاشق چایخوری تفاله گوجه فرنگی را با کمی زردچوبه و نصف قاشق چایخوری آبلیمو مخلوط کنید. روی پلک ها و اطراف سیاهی ها بمالید. بگذارید خشک شود و سپس آن را بشویید.

  1. روغن بادام و آب لیموترش برای چشمانی زیبا

کمپرس یا کیسه های یخ گرم و سرد را به صورت دایره‌ای به مدت 10 دقیقه روی چشمان خود قرار دهید. و سپس مخلوطی از یک قاشق چایخوری روغن بادام و نصف قاشق چایخوری آب لیمو را دور چشم بمالید. بگذارید یک شب اطراف چشم شما بمانند و صبح روز بعد بشویید.

  1. سلامت چشم و محافظت از بینایی، گلاب

عامل جوان کننده گلاب برای کاهش سیاهی دور چشم بسیار مفید است. پدهای پنبه را در گلاب آغشته کنید و به مدت 10 تا 15 دقیقه روی چشمان خود قرار دهید. این کار را هر روز انجام دهید تا از سیاهی دور چشم خلاص شوید.

مطلب مرتبط: مطلب مرتبط: فواید گلاب برای چشم: ۹ خاصیت بی نظیر گلاب برای چشم‌ها + ۱۰ ترکیب درمانی موثر

برای چشم های خسته و کسل

  1. روغن بادام و عسل

تنها چیزی که نیاز دارید ترکیبی از یک قاشق چایخوری عسل و نصف قاشق چایخوری روغن بادام است. قبل از رفتن به رختخواب، مخلوط را به ناحیه زیر چشم خود بمالید. بگذارید یک شب روی پوست بماند و صبح آن را بشویید.

  1. سلامت چشم و محافظت از بینایی، آب سیب زمینی خام

همچنین آب سیب زمینی خام در درمان چشم درد و سیاهی دور چشم موثر است. دو برش سیب زمینی را به مدت 10 دقیقه روی چشمان خود قرار دهید یا آب سیب زمینی خام را به ناحیه زیر چشم بمالید. در عرض چند روز متوجه تفاوت اطراف پوست چشم خود خواهید شد.

مطلب مرتبط: رفع سیاهی دور چشم با ۱۵ ترفند خانگی سریع و موثر!

برای چشم های پف کرده

  1. سلامت چشم و محافظت از بینایی، چای خیار با ریحان

می دانم چقدر از بیدار شدن هر روز صبح با چشمان پف کرده متنفرید. پف چشم را می توان با چای ریحان و آب خیار درمان کرد. این دو را با هم مخلوط کرده و مایع را در قالب یخ بریزید و بگذارید یخ ببندد. تکه های یخ را روی چشمان خود قرار دهید.

  1. کمپرس سرد

برای تهیه کمپرس سرد از آب سرد یا کیسه های یخ استفاده کنید. آن ها را روی چشمان خود قرار دهید و این کار را تکرار کنید تا پف آن از بین برود.

مطلب مرتبط: ۷ فایده شگفت انگیز یخ که احتمالا نمی دانید

  1. سلامت چشم و محافظت از بینایی، چای کیسه ای

دو عدد چای کیسه ای را در آب گرم خیس کنید و چند دقیقه در یخچال خنک کنید. آن ها را برای چند دقیقه روی چشمان خود قرار دهید. چشمان شما احساس طراوت خواهند داشت. این روش مناسب است زیرا چای حاوی تانن هایی است که در کاهش پف کردگی چشم بسیار عالی است. بسیاری از ما که شاغل هستیم، مجبوریم 8 تا 9 ساعت به طور مداوم به صفحه کامپیوتر خیره شویم. این کار اغلب به چشمان شما فشار وارد می کند. در پایان روز، اغلب، چشمان شما احساس خستگی و خشکی می کنند. اگر چنین است، باید نکات زیر را برای مراقبت از چشم در نظر بگیرید تا چشمانی سالم داشته باشید.

مطلب مرتبط: حفظ قوه بینایی: ۱۵ ماده غذایی برای حفظ سلامت چشم ها و قدرت بینایی

نکات مراقبت از چشم برای کاربران کامپیوتر

  1. نور کافی و مناسبی در محل کار خود داشته باشید

هر زمان که با کمپیوتر کار می کنید، مطمئن شوید که محل نشستن شما به خوبی روشن است. و صفحه نمایش کمپیوتر شما نیز از نور پس زمینه روشن تر نیست. همچنین دور از پنجره بنشینید تا تابش نور را به حداقل برسانید. زیرا باعث می شود چشمان شما سخت تر کار کنند و در نتیجه چشم ها تحت فشار بیشتری قرار بگیرند.

  1. قانون 20-20-20

به صفحه نمایش کامپیوتر به صورت طولانی نگاه نکنید. از قانون 20-20-20 پیروی کنید. هر 20 دقیقه یک بار استراحت کنید و به مدت 20 ثانیه به چیزی که حداقل 20 فوت فاصله دارد نگاه کنید. این روش به کاهش فشار چشم کمک می کند و توانایی چشم را برای تمرکز بهتر، بهبود می بخشد.

مطلب مرتبط: ۱۰ علت حلقه زیر چشم و راه های درمان آن

  1. سلامت چشم و محافظت از بینایی، پلک زدن

اغلب اوقات، وقتی غرق در کار هستید، پلک زدن را فراموش می کنید. رطوبت روی سطح چشم که چشم شما را روان و مرطوب نگه می دارد تبخیر می شود و باعث سندرم خشکی چشم می شود. بنابراین، پلک زدن مکرر را فراموش نکنید.

  1. از عینک کامپیوتر استفاده کنید

یک عینک کامپیوتر سفارشی از یک متخصص مراقبت از چشم بگیرید. هنگام کار با کامپیوتر آن را استفاده کنید. این روش را به خصوص اگر از عینک یا لنز استفاده می کنید، رعایت کنید. امروزه بیشتر ما از لنزهای تماسی استفاده می کنیم. و مراقبت مناسب از لنزها برای سلامت چشم و جلوگیری از خطر عفونت چشم بسیار مهم است. به این نکات توجه کنید:

مطلب مرتبط: خواص برگ بو: ۲۱ بهترین فایده برگ بو برای زیبایی و سلامتی

نکاتی برای مراقبت از چشم برای استفاده کنندگان از لنز تماسی

  1. دستان خود را بشویید

قبل از استفاده از لنزهای تماسی، همیشه دستان خود را با آب و صابون بشویید. دست ها را کاملاً بشویید و سپس بگذارید به حالت عادی خشک شود. یا از یک حوله بدون پرز برای خشک کردن آن ها استفاده کنید. این کار باعث می شود که هیچ میکروب و باکتری از انگشتان شما به لنز منتقل نشود.

  1. از لنزها مطابق دستورالعمل استفاده کنید

از خوابیدن با لنزهای تماسی خودداری کنید. آن ها را بپوشید و طبق دستورالعملی که چشم پزشک به شما داده است عمل کنید. از استفاده از محلول لنز تاریخ مصرف گذشته برای تمیز کردن آن ها خودداری کنید و لنزها را در فواصل زمانی معین تعویض کنید.

مطلب مرتبط: حفظ جوانی و زیبایی با ۱۰ راهکار بسیار موثر

  1. سلامت چشم و محافظت از بینایی، لنزها را به درستی نگهداری کنید

همیشه از محلول استریل ارائه شده به همراه لنزهای تماسی برای نگهداری آن ها استفاده کنید. هرگز از آب لوله کشی برای شستن لنزها یا نگهداری آن ها در محلول نمکی استفاده نکنید. همچنین آن ها را با بزاق دهان خود خیس نکنید. این کار میلیون ها باکتری را به لنزها منتقل می کند که به راحتی می تواند چشم شما را آلوده کند.

  1. سیگار را ترک کنید

در حالی که ترک سیگار برای سلامت کلی شما مفید است، اگر از لنزهای تماسی استفاده می کنید، حتما باید آن را ترک کنید. چرا باید به این نکته توجه کنید؟ چون در مقایسه با افراد غیر سیگاری، افراد سیگاری در برابر مشکلات چشم آسیب پذیرتر هستند.

مطلب مرتبط: ۱۲ بهترین نکات آرایش صورت که شما را در سال ببر متفاوت نشان خواهد داد!

  1. سلامت چشم و محافظت از بینایی، استفاده از لنزهای فانتزی را کنار بگذارید

می‌دانم که مجذوب لنزهای رنگی موجود در بازار هستید، اما استفاده از لنزهای رنگی که در مغازه‌های مد و آرایش فروخته می‌شود، را کنار بگذارید. این لنزها می توانند آسیب های جبران ناپذیری به بینایی و چشم شما وارد کنند. و مهمتر از همه، حتی کوچکترین علائم ناراحتی در چشمان خود را نادیده نگیرید. برای انجام معاینه جامع چشم هر سال به چشم پزشک مراجعه کنید. حتی اگر این عادات و نکات خیلی ابتدایی به نظر می رسند. این گام های کوچک کمک زیادی به محافظت از بینایی و چشمان شما می‌کند.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *