افکار خودکشی فعال و غیرفعال: راههای افزایش امید و تعلق داشتن به زندگی

توسطفرشته فرهنگ

فروردین ۱۶, ۱۴۰۱ به روز رسانی : فروردین ۱۶, ۱۴۰۱
راههای افزایش امید و تعلق داشتن به زندگی

اگر تا به حال فکر کرده اید “من نمی خواهم این گونه زندگی کنم، و نیز نمی خواهم بمیرم” تنها نیستید. استرس‌های زندگی، آسیب‌های دوران کودکی یا افسردگی درمان‌نشده، همگی دلایلی هستند که ممکن است این احساس در شما ایجاد شود. این را می توان افکار خودکشی در نظر گرفت، به این معنی که به فکر گرفتن جان خود باشید. 9 درصد از مردم در طول زندگی خود به خودکشی فکر می‌کنند. اما تنها 14 درصد از مردم اقدام به خودکشی می کنند. میزان خودکشی منجر به مرگ خیلی کم است. به ازای هر 31 اقدام، تنها یک تلاش به خودکشی منجر به مرگ می‌شود. در این مقاله از سری مقالات روان شناسی خبرنامه به بررسی خودکش فعال و غیرفعال و نیز  افزایش امید و تعلق داشتن به زندگی پرداخته شده است.

مطلب مرتبط: ۱۱ درس زندگی که در دانشگاه به شما نمی‌آموزانند

تفاوت بین افکار خودکشی فعال و افکار خودکشی غیرفعال

اگر تصمیم گرفته اید که دیگر نمی خواهید این گونه زندگی کنید، و همچنین نمی خواهید بمیرید. احتمالا افکار منفعل خودکشی را احساس می کنید. این بدان معنی است که شما به این فکر کرده اید که دیگر زندگی نکنید، اما هیچ برنامه فعالی برای خودکشی ندارید. با این حال، افکار خودکشی منفعل می تواند به سرعت به افکار فعال برای خودکشی تبدیل شود. (یعنی داشتن برنامه، وسیله و قصد). زندگی با دست و پنجه نرم کردن با این سؤالات می تواند واقعاً سخت باشد. و ممکن است احساس انزوا باورنکردنی داشته باشید. و به شما کمک کند که به راحتی به مرگ فکر کنید و باور کنید که هیچ چیز مهم نیست. با این حال، همین پرسش‌ها می‌تواند فضایی برای ایجاد معنایی در زندگی شما باز کند. زیرا شما را وادار می‌کند به آن چه برای شما اهمیت دارد فکر می‌کنید.

مطلب مرتبط: ۱۵ راه برای داشتن زندگی شاد تر و موفق تر

وقتی احساس می کنم می خواهم بمیرم چه کار کنم؟

راههای افزایش امید و تعلق داشتن به زندگی

ممکن است در حال حاضر احساس ناامیدی داشته باشید، اما کار وجود دارد که می توانید برای ایجاد حس بهتر انجام دهید. مانند درمان، ارتباط با شبکه پشتیبانی اجتماعی و برنامه ریزی ایمنی.

درمان برای افزایش امید و تعلق داشتن به زندگی

اگر احساس پوچی و ناامیدی می‌کنید اما تحت هیچ درمان سلامت روان نیستید، به درمانگری مراجعه کنید که می تواند به شما کمک کند. منشاء احساسات خود را پیدا کنید و بفهمید که چرا احساس می کنید نمی توانید این گونه زندگی کنید. آن ها می توانند به شما در شناسایی ابزارهای مقابله ای که برای ایمن نگه داشتن خود و کاهش این احساسات وجود دارد، کمک کنند.

مطلب مرتبط: ۱۵ بهترین از گیاهان افزایش دهنده انرژی مثبت در خانه

برنامه ریزی ایمنی

برنامه ریزی ایمنی یک روش مبتنی بر شواهد برای کمک به جلوگیری از خودکشی و تلاش برای ایجاد حس بهتر است. برنامه ریزی ایمنی احتمال می‌دهد شما از فکر کردن به خودکشی دست بردارید و تمایل خود را برای مراجعه به روان درمان بیشتر کنید. برخی از موارد کلیدی که باید در برنامه ایمنی گنجانده شوند شامل فهرستی از استراتژی های مقابله ای است که برای شما کارآمد می‌باشد. از سوی دیگر منابع حمایتی نیز به شما در این مسیر کمک می‌کند. این منابع حمایتی می‌تواند دوستان و خانواده و همچنین متخصصان سلامت روان باشند.

مطلب مرتبط: ۶ مهمترین راهکارهای موثر برای داشتن یک زندگی شاد و سالم

متخصصان سلامت روان گاهی از ابزاری به نام «فهرست دلایل زندگی» برای ارزیابی خودکشی استفاده می‌کنند. اما این کار را می‌توانید به تنهایی نیز انجام دهید. هر چه در زندگی شما را خوشحال می‌کند حتی کوچکترین ها  را یادداشت کنید و فهرستی تهیه کنید. مثلا بنویسید می‌خواهید زندگی کنید چون عاشق قهوه صبح خود هستید، مهم است! همانطور که ناامیدی می تواند به این احساس منجر شود که نمی خواهید زندگی کنید. اما نه با مرگ. احساس امید هم یعنی بارقه ای از نور وجود دارد. کسانی که دلایل بیشتری برای زندگی پیدا می‌کردند، حتی در دوره‌های افسردگی واکنش بهتر و بیشتری به درمان نشان می‌دادند.

مطلب مرتبط: ۱۰ عادت مهم برای داشتن زندگی شاد و سالم

برای افزایش امید و تعلق داشتن به زندگی به دنبال حمایت اجتماعی باشید

راههای افزایش امید و تعلق داشتن به زندگی

افسردگی یا افکار خودکشی ممکن است به شما دروغ بگویند. یعنی به شما این باور را بدهد که بار سنگی به دوش می‌کشید. در حالی که این حس نسبت به مشکلاتی که دارید به شما دروغ می‌گوید. پس شما به خودتان اهمیت بدهید. برای فرار از این حس به دیگران مراجعه کنید و از آنان کمک بخواهید. و حمایت اجتماعی یکی از عوامل محافظت کننده اصلی در برابر خودکشی است.

برخی از مزایای حمایت اجتماعی:

  • منابع ملموس مانند ارائه شماره برای یک خط تلفن یا مرکز مشاوره
  • قطع فیزیکی اقدام به خودکشی
  • افزایش احساس تعلق به زندگی
  • افزایش عوامل محافظتی مانند عزت نفس

مطلب مرتبط: اگر زندگی شادتری می خواهید، این ۶ تفکر سمی را کنار بگذارید

  • بازخورد از دیگران و صحبت با آنان
  • منابعی برای پیدا کردن راه حل برای مشکلات
  • قرار گرفتن در معرض رویدادهای مثبت

احساس تعلق داشتن به زندگی- به دلیل حمایت اجتماعی – باعث افزایش عزت نفس و کاهش احساس سنگینی می شود. احساس تعلق ممکن است به کاهش خودکشی کمک کند

برای افزایش امید و تعلق داشتن به زندگی، اتصال را پیدا کنید

تحقیقات نشان می‌دهد که انجام بعضی اعمال مذهبی و الهیات به دلیل احساس معنا، هدف و قدردانی که اغلب با اعمال مذهبی پیدا می‌شود. خطر افسردگی و خودکشی را کاهش می دهد. اگر مذهبی نیستید، اما باور به خدا دارید، همین امر در مورد معنویت آن صادق است. زیرا توانایی آن برای کمک به شما در یافتن معنای زندگی است. از این تمرین ذهنی برای کمک به یافتن معنی در زندگی خود استفاده کنید.

مطلب مرتبط: هشت میوه و سبزی که کمکتان می کند زندگی شاد داشته باشید

چگونه به شخص دیگری کمک کنیم

اگر شما نگران کسی هستید که گفته دیگر نمی‌خواهد زندگی کند هرچند به مرگ فکر نمی‌کند. شاید برایتان ترسناک باشد. اولین چیز غریزه طبیعی شماست که واکنش نشان می‌دهد. شما ممکن است دلایلی را بیان کنید که به آن ها یادآوری کنید، در زندگی برای دوستان، خانواده و دیگران عزیز هستند. و باید به خانواده اش نیز فکر کند که در نبود او برای خانواده اش چه اتفاقی خواهد افتاد. یا مرگ‌اش چه تاثیری بر آنان خواهد داشت. این غرایز کنار بگذارید و به آن ها گوش دهید. به حرف آن ها گوش کنید. اجازه دهید به شما بگویند چه چیزی در درد عاطفی آن ها نقش دارد. البته اگر فردی در خطر قریب الوقوع است با اورژانس تماس بگیرید یا آن ها را به نزدیکترین اورژانس ببرید.

مطلب مرتبط: آیا به دنبال شادی در زندگی خود هستید؟ پس این ۸ عادت را ترک کنید

شما شجاع هستید که نمی‌خواهید با پوچی زندگی کنید اما به مرگ هم فکر نمی‌کنید. پس برای حس بهتر در خود و دیگران از راه حل های بالا استفاده کنید و قدرت مثبت اندیشی خود را تقویت کنید. و دلایل زندگی خود را پیدا کنید تا به زندگی خود معنا ببخشید.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *