خواص میوه ها و سبزیجات را بر اساس رنگ شان بشناسید!

توسطنگار ستوده

فروردین ۱۰, ۱۴۰۱ به روز رسانی : فروردین ۱۰, ۱۴۰۱
خواص میوه ها و سبزیجات بر اساس رنگ

میوه و سبزیجات، در یک رژیم غذایی سالم ضروری هستند. شاید به صورت کلی هیچکدام از ما با خواص جزیی میوه ها و سبزیجات آشنایی نداشته باشیم، اما می توان با توجه به رنگ های آنها، فوایدشان برای سلامتی را فهمید. در این مطلب از سری مطالب سلامت خبرنامه، خواص میوه ها و سبزیجات بر اساس رنگ مورد بررسی قرار گرفته است. تا پایان مقاله همراه با خبرنامه باشید.

اهمیت میوه و سبزی برای سلامتی

میوه ها و سبزیجات برای عملکرد صحیح بدن ضروری هستند و برای حفظ سلامت باید مصرف شوند. مواد مغذی موجود در میوه ها و سبزیجات بسیار غنی و مناسب برای یک رژیم غذایی سالم است.

کاملاً آسان است که بدانید یک میوه یا سبزی حاوی چه رنگی است. بنابراین می توان در مورد فواید یک میوه یا سبزی با رنگ خاص مطلع شد. بر اساس رنگ، می توانید متوجه شوید که غذا آیا سرشار از موادی مانند آنتی اکسیدان یا فیبر است یا خیر؟

محتوای مواد مغذی ممکن است از یک میوه یا سبزی به میوه دیگر متفاوت باشد، به دلیل ترکیب طبیعی یا شرایط رشد. اما به طور کلی همه آنها مملو از مواد مغذی سالم هستند.

در میان همه میوه ها و سبزیجات، برخی از آنها با توجه به بدن شما اولویت دارند. به عنوان مثال، اگر مبتلا به فشار خون هستید، می‌توانید میوه‌ها و سبزیجات حاوی پتاسیم را انتخاب کنید. اگر مستعد ابتلا به دیابت هستید، می‌توانید میوه‌ها و سبزیجات سفید حاوی آنتی‌اکسیدان‌هایی را انتخاب کنید که می‌توانند خطرات را کاهش دهند.

در ادامه فواید سلامتی میوه ها و سبزیجات براساس رنگ آمده است:

بیشتر بخوانید: هشت میوه و سبزی که کمکتان می کند زندگی شاد داشته باشید

خواص میوه ها و سبزیجات بر اساس رنگ، سفید و خاکستری: دشمن سلول های سرطانی

خواص میوه ها و سبزیجات بر اساس رنگ

میوه ها و سبزیجات سفید و خاکستری مانند موز، گلابی، نارگیل، گردو، سیر، قارچ، گل کلم، پیاز، مارچوبه سفید، شلغم و کنگر فرنگی حاوی مواد مغذی بسیار خوبی هستند. خواص مفیدی به ویژه در مبارزه با پوکی استخوان و برخی سرطان ها دارند.

یکی از ترکیبات موجود در میوه ها و سبزیجات سفید آلیسین است. ماده ای که به مبارزه با سلول های سرطانی کمک می کند. در میان سبزیجات سفید، سیر حاوی مقدار زیادی آلیسین است. به طور کلی، سبزیجات و میوه های سفید سرشار از پتاسیم هستند که نقش اصلی را در متعادل کردن فشار خون ایفا می کند.

بر اساس مطالعات مختلف، مصرف سبزیجات سفید خطر سکته مغزی را کاهش می دهد. مطالعات نشان می‌دهد که میوه‌ها و سبزیجات سفید و خاکستری خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی را کاهش می‌دهند و این غذاها بیشتر با ابتلا به برخی بیماری‌های مزمن و همچنین برخی سرطان‌ها مبارزه می‌کنند.

از جمله مواد مغذی مفید موجود در میوه ها و سبزیجات سفید، ویتامین C است. مشخص شده است که ویتامین C برای عملکرد مناسب متابولیسم ضروری است و ویژگی کاهش خطر ابتلا به سرطان معده را دارد. مواد دیگری مانند ویتامین E، کاروتنوئیدها، فنولیک ها موادی هستند که فواید مشابهی برای سلامتی دارند.

بیشتر بخوانید: 6 بهترین میوه و سبزی سرشار از ویتامین C+نیاز روزانه به ویتامین C

قرمز: مخزن آنتی اکسیدان

خواص میوه ها و سبزیجات بر اساس رنگ

میوه ها و سبزیجات قرمز رنگ مانند گوجه فرنگی، توت فرنگی، تمشک، گیلاس، هندوانه، گریپ فروت، انار، انگور، پرتقال خونی، تربچه، کلم قرمز، چغندر قرمز و فلفل حاوی کاروتنوئید و لیکوپن هستند. هر دوی این مواد مملو از آنتی اکسیدان هستند.

لیکوپن از پوست محافظت می کند، سلامت قلب و عروق را بهبود می بخشد و به پیشگیری از سرطان پروستات کمک می کند. این میوه ها و سبزیجات همچنین منبع خوبی از پتاسیم، ویتامین C و ویتامین P کمتر شناخته شده اما بسیار مهم هستند که پلی فنول نیز نامیده می شود. میوه ها و سبزیجات قرمز رنگ از ایجاد رادیکال های آزاد جلوگیری می کنند نیز گردش خون را بهبود می بخشند.

از آنجایی که میوه ها و سبزیجات قرمز سرشار از آب هستند، کالری بسیار کمی دارند. برای بهره مندی از فواید میوه های قرمز باید آنها را بسیار تازه مصرف کرد. علاوه بر این، سبزی ها و میوه ها اگر به همان شکلی که بدون هیچ روش پخت و پز مصرف شوند بسیار مفیدتر هستند. در صورت پخت، سالادها، میوه ها و سبزیجات بخارپز شده را انتخاب کنید.

بیشتر بخوانید: برای تنظیم هورمون های تیروئید، این میوه‌ها را به برنامه غذایی تان اضافه کنید

بنفش و آبی: جلوگیری از پیری زودرس سلولی

خواص میوه ها و سبزیجات بر اساس رنگ

سبزیجات و میوه های بنفش و آبی مانند زغال اخته، انجیر، انگور، توت، تمشک، آلو، کلم پیچ، بادمجان، مارچوبه، موسیر، پیاز و شلغم اغلب به عنوان سوپر غذاها شناخته می شوند.

محتویات آن بسیار غنی است و به ویژه در برابر پیری مفید است. سبزی ها و میوه های بنفش و آبی حاوی مواد فنولیک یعنی آنتی اکسیدان هایی هستند که نقش مهمی در برابر پیری سلول ایفا می کنند. آنتی اکسیدان ها نیز عوامل ضد التهابی هستند.

بیشتر بخوانید: ۱۲ میوه برای رفع سردرد و میگرن که تاثیر فوق العاده دارند

خواص میوه ها و سبزیجات بر اساس رنگ، سبز: مخزن ویتامین B

خواص میوه ها و سبزیجات بر اساس رنگ

رنگ سبز مانند سیب، کیوی، لیموترش، خیار، بادام زمینی، گواوا، تره فرنگی، اسفناج، کدو سبز، خیار، نخود، لوبیا سبز، کلم، آووکادو، شاهی، کاهو، گوش بره، روکولا، کلم بروکلی، کلم بروکلی، کلم بروکسل و و سبزیجات فواید زیادی برای سلامتی دارند.

آنها حاوی بسیاری از مواد آنتی اکسیدانی، خواص ضد باکتریایی و ضد سرطان هستند. از طرفی از نظر فیبر و ویتامین ها به خصوص ویتامین های گروه B بسیار غنی هستند. مواد مغذی موجود در میوه ها و سبزیجات سبز به سلامت چشم و سلامت قلب و عروق کمک می کند.

برخی از سبزیجات سبز رنگ، به خصوص سبزی های دارای برگ تیره، حاوی رنگدانه های آنتی اکسیدانی زآگزانتین و لوتئین هستند. این دو ماده به مقدار زیاد در شبکیه چشم یافت می شوند و بنابراین برای سلامت چشم ضروری هستند. این دو ماده هستند که از چشم ها در برابر نور آبی محافظت می کنند (مخصوصاً نور آبی صفحه نمایش های رایج امروزی). علاوه بر این، لوتئین و زآگزانتین هر دو در پیشگیری از بیماری های چشمی مرتبط با افزایش سن موثر هستند.

بیشتر بخوانید: ۷ ماده غذایی فوق العاده که به تنظیم قند خون کمک می کنند

زرد و نارنجی: تقویت کننده سیستم ایمنی

خواص میوه ها و سبزیجات بر اساس رنگ

فواید میوه ها و سبزیجات زرد رنگ مانند زردآلو، آناناس، خربزه، پرتقال، انبه، هلو، گریپ فروت، آلو، به، میوه گل ساعتی، لیمو، پاپایا، هویج، فلفل دلمه ای، سیب زمینی، کدو تنبل و کاسنی با رنگ های روشن و زیبای خود که یادآور رنگ های زیبا هستند، چشمگیر هستند.

اگر می خواهید غذایی غنی از ویتامین A مصرف کنید، باید به میوه ها و سبزیجات زرد و نارنجی روی بیاورید. آنها همچنین مملو از بتاکاروتن و کاروتنوئید هستند. اینها اکسیدان هایی هستند که روی سلول هایی که باید از پوست ما محافظت کنند، به ویژه در برابر اشعه ماوراء بنفش، عمل می کنند. فلاونوئیدها نیز یک عنصر بسیار مهم هستند. آنها در پیشگیری از بیماری های قلبی عروقی و همچنین محافظت از سیستم ایمنی نقش دارند. بتاکاروتن به عنوان موثر در رشد گلبول های سفید خون، که سلول های ایمنی هستند، شناخته شده است.

بیشتر بخوانید: موز، میوه ضد افسردگی: ۶ بهترین خاصیت موز برای سلامت عمومی

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 5 / 5. تعداد آرا: 1

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *