نکات مهم در زمینه تغذیه مناسب برای بهبود کیفیت اسپرم 

توسطنگار ستوده

فروردین ۶, ۱۴۰۱ به روز رسانی : فروردین ۲۹, ۱۴۰۱
تغذیه مناسب برای بهبود کیفیت اسپرم

یکی از مشکلاتی که برخی از زوج ها با آن دست و پنجه نرم می کنند، ناباروری است. در بیشتر اوقات ناتوانی قوای جنسی و همچنین کیفیت اسپرم در این زمینه موثر است. مردانی که از رژیم های غذایی فرآوری شده، قند و چربی بد پیروی می کنند، به طور بالقوه کیفیت و باروری اسپرم پایین تری پیدا می کنند. لذا داشتن یک رژیم غذایی سالم مهم است. در این مطلب از سری مطالب بخش سلامت خبرنامه به بررسی تغذیه مناسب برای بهبود کیفیت اسپرم پرداخته شده است. با ما همراه باشید.

بیشتر بخوانید: غذاهای تقویت کننده اسپرم: ۷ بهترین ماده غذایی برای بهبود باروری مردان

کیفیت اسپرم در مردان

کیفیت اسپرم در بسیاری از مردان، نسبت به چند دهه گذشته به طور قابل توجهی بدتر شده است. تجزیه و تحلیل های اخیر در بیش از 185 مطالعه نشان می دهد که از سال 1973 تا 2011، تعداد کل اسپرم و سطح تستوسترون سرم 50 تا 60 درصد در کشورهای غربی کاهش یافته است.

به نظر می رسد علاوه بر مصرف سیگار یا الکل، عوامل محیطی مانند قرار گرفتن در معرض اختلالات هورمونی یا آلودگی هوا نیز دخیل باشند.

مطالعات نشان می دهد کسانی که از یک رژیم غذایی سالم پیروی می کنند، یعنی رژیمی که عمدتاً از غذاهای خام یا حداقل فرآوری شده (ماهی، مرغ، سبزیجات، میوه و آب) تشکیل شده است، دارای کیفیت اسپرم بهتری هستند. در مقابل کسانی که ازغذاهای فرآوری شده زیاد، گوشت قرمز، غلات تصفیه شده، نوشیدنی های شیرین و شکر استفاده می کنند، دارای کیفیت اسپرم پایین تر نسبت به گروه اول هستند.

بیشتر بخوانید:علائم کمبود تستوسترون: ۹ نشانه پایین بودن تستوسترون در مردان

نکات تغذیه مناسب برای بهبود کیفیت اسپرم

ناباروری حدود 15 درصد از جمعیت جهان را تحت تأثیر قرار داده است. مردان مسئول 40 تا 50 درصد موارد فوق هستند. کاهش باروری در کشورهای توسعه یافته و در حال توسعه بیشتر است. به نظر می رسد ناباروری نتیجه سبک زندگی در این مناطق باشد. عواملی مانند آلودگی، استرس، تنباکو، الکل، مواد مخدر و عادات بد غذایی بر باروری تاثیر می گذارد. در ادامه  آنچه که شما در مورد تغذیه مناسب لازم است بدانید، مورد بررسی قرار گرفته است.

بیشتر بخوانید: ۲۰ بهترین مواد غذایی برای افزایش تستوسترون در مردان

میوه ها و سبزیجات

این مواد غذایی سرشار از آنتی اکسیدان ها است که باعث افزایش تحرک و شادابی اسپرم می شوند. میوه ها و سبزیجات از آسیب ناشی از استرس اکسیداتیو بر روی DNA اسپرم محافظت می کند. همچنین این مواد غذایی از بهترین منابع مواد معدنی و ویتامین ها به ویژه ویتامین B9 (اسید فولیک) هستند. مردانی که اسید فولیک بیشتری دریافت می‌کنند، کمتر در معرض ناهنجاری‌های کروموزوم اسپرم هستند. به این ترتیب از میوه ها و سبزیجات فصلی با رنگ های مختلف و ترجیحاً بدون آفت کش استفاده کنید.

بیشتر بخوانید: خواص درمانی خرنوب: از افزایش قدرت جنسی تا کاهش وزن

غلات کامل

تأثیر مصرف غلات بر باروری در مطالعات متعددی نشان داده شده است. فیبر موجود در غلات کامل در تعادل هورمونی که باعث تولید اسپرم می شود، موثر است.

بیشتر بخوانید: بی میلی جنسی مردان: ۶ عامل که سبب کاهش میل جنسی مردان می شود

 تغذیه مناسب برای بهبود کیفیت اسپرم؛ محصولات دریایی

این غذاها به طور کلی سرشار از امگا 3 هستند و مصرف آنها تأثیر مفیدی بر اسپرم دارد. مطالعات نشان می دهد که مصرف ماهی به جای گوشت قرمز باعث سلامت سلول های تناسلی مردانه می شود. 1 تا 2 بار در هفته ماهی بخورید و ماهی های روغنی کوچک (ساردین، آنچوی، ماهی خال مخالی) و ماهی های روغنی بزرگ مانند سالمون را ترجیح دهید.

بیشتر بخوانید: ۱۶ بهترین مواد غذایی برای درمان بی میلی جنسی که شگفت انگیز است!

مرغ و بوقلمون

مصرف منظم مرغ و بوقلمون خطر ابتلا به آستنوزواسپرمی (ناهنجاری اسپرم که بر تحرک اسپرم تاثیر می گذارد) را کاهش می دهد. مطالعات، ارتباط مثبتی بین این نوع غذا و باروری نشان داده است. با این حال، مکانیسم ها ناشناخته هستند. مصرف مرغ 1 تا 3 بار در هفته و ترجیح دادن مرغ ارگانیک توصیه می شود.

بیشتر بخوانید: ۶ مهمترین خواص تخم کدو برای اختلال نعوظ مردان که حیرت می‌کنید

آجیل

طبق تحقیقات، آجیل یکی از آزمایش شده ترین و مناسب ترین غذاها برای باروری است. مطالعات نشان می دهد که مصرف منظم گردو (75 گرم در روز) باعث بهبود حیات و تحرک اسپرم می شود. مطالعاتی وجود دارد که نشان می دهد افزودن بادام، فندق یا گردو به رژیم غذایی به مدت 14 هفته به طور قابل توجهی باعث بهبود حیات، تحرک و مورفولوژی اسپرم می شود. آجیل را می توان به راحتی به صبحانه و میان وعده ها اضافه کرد، آنها منبع بسیار خوبی از چربی و پروتئین خوب هستند.

بیشتر بخوانید: از بهبود باروری تا تقویت سلامت جنسی؛ ۵ برترین خواص تخمه کدو برای مردان!

 تغذیه مناسب برای بهبود کیفیت اسپرم، رژیم های محافظ

ممکن است به جای افزایش مصرف برخی غذاها یا ترکیبات محافظ، اتخاذ یک رژیم غذایی سالم به طور مستقیم آسان تر باشد. دو رژیم غذایی شناخته شده به عنوان رژیم هایی مناسب هستند که از باروری مردان حمایت می کنند.

بیشتر بخوانید: ۸ بهترین راهکار طبیعی برای افزایش میزان تستوسترون

رژیم غذایی مدیترانه ای

رژیم غذایی مدیترانه ای تمام عناصر لازم برای حفظ ظرفیت تولیدمثلی را فراهم می کند. این رژیم، یک منبع گیاهی خوب است که با چربی های خوب (روغن زیتون و ماهی های روغنی) و محصولات حیوانی بسیار کم (گوشت قرمز) همراه است.

بیشتر بخوانید: ۱۰ بهترین رژیم غذایی مدیترانه ای برای کاهش وزن

رژیم غذایی DASH

این رژیم غذایی که برای افراد مبتلا به فشار خون بالا طراحی شده است، شبیه رژیم غذایی مدیترانه ای است. میوه و سبزیجات بیشتری دارد، نمک و فرآورده های حیوانی کمتر دارد (به جز ماهی).

بیشتر بخوانید: رژیم غذایی مفید؛ ۳ توصیه که سالم‌تر غذا بخوریم

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *