6 بهترین ضد تعریق طبیعی با اثر باور نکردنی که به آسانی در خانه قابل تهیه است!

توسطنرگس رحمانی

اسفند ۲۳, ۱۴۰۰ به روز رسانی : اردیبهشت ۲۱, ۱۴۰۱
ضد تعریق طبیعی

تعریق زیاد از جمله موضوعاتی است که می تواند آزار دهنده باشد. این مسئله ممکن است ناشی از فعالیت بدنی و یا حتی شرایط روحی و روانی باشد. اما به هر صورت می تواند جلوه خوشایندی نداشته باشد. به خصوص اگر مجبور به شرکت در یک جلسه مهم باشید. راههای زیادی از جمله استفاده از مواد ضد تعریق تا محصولات طبیعی برای جلوگیری از تعریق موجود است. در این مقاله به معرفی 6 بهترین ضد تعریق طبیعی اشاره می کنیم. تا پایان مقاله با خبرنامه همراه باشید.

عرق کردن

عرق کردن برای هیچ کس خوشایند نیست. تعریق که بیشتر به عنوان عدم رعایت مسائل بهداشت بدن تلقی می شود، یک وضعیت فیزیولوژیکی طبیعی است که برای سلامتی ما ضروری می باشد.

امروزه محصولات زیادی در بازار وجود دارد که می توانند تعریق و بوی بد را محدود کنند. ضد تعریق های طبیعی نیز وجود دارد. تعریق یک پدیده فیزیولوژیکی طبیعی است که برای تنظیم دمای بدن، دفع سموم و محافظت از پوست ضروری است. عرق کردن از فردی به فرد دیگر، میزان و مقدار، با بو و بدون بو و … متفاوت است.

مکان های دارای بیشترین تعریق، زیر بغل، پاها، صورت و دست ها هستند. اما حدود 3 میلیون غده عرق وجود دارد که در سراسر بدن انسان عرق تولید می کنند. برای کنترل تعریق بیش از حد در این نواحی می توان از یک ضد تعریق طبیعی به زیر بغل و کف پا استفاده کرد.

بیشتر بخوانید: ۸ بیماری و اختلال که علت تعریق زیاد یا هیپرهیدروز هستند

علل تعریق

تولید عرق از فردی به فرد دیگر متفاوت است و تحت تاثیر ژنتیک، آب و هوا، رژیم غذایی و سلامتی است. در طول دوره های استراحت عادی، بدن انسان روزانه 0.5 تا 1 لیتر عرق تولید می کند. این میزان تولید می تواند تحت تأثیر دما، احساسات شدید و حتی فعالیت بدنی تا 10 لیتر در روز افزایش یابد.

ناحیه ای که سیگنال شروع تعریق را می دهد، هیپوتالاموس در مغز است. افزایش دمای بدن مانند فعالیت بدنی و قرار گرفتن در معرض گرما و مصرف غذاهای بسیار تند، الکل یا نوشیدنی های حاوی کافئین (قهوه، چای و …) نیز باعث تعریق می شود.

برخی از حالات احساسی مانند استرس، ترس یا عصبانیت نیز می توانند باعث تعریق شوند. این رویدادهای فیزیولوژیکی طبیعی معمولاً به یک ضد تعریق طبیعی نیاز ندارند، مگر در مورد تولید بیش از حد عرق.

تعریق بیش از حد که به عنوان هایپرهیدروز نیز شناخته می شود، وضعیتی است که معمولا در نوجوانی شروع می شود. می تواند به کل بدن گسترش یابد یا روی دست ها، پاها، زیر بغل، صورت یا پوست سر ظاهر شود. هم در روز و هم در شب اتفاق می افتد.

هیپرهیدروز اولیه هیچ علت مشخصی ندارد اما یک محرک است. در نواحی خاصی از بدن مانند دست ها، پاها یا زیر بغل رخ می دهد. تولید بیش از حد عرق، اغلب توسط احساسات قوی، استرس، اضطراب و شرم ایجاد می شود. همچنین در افراد مبتلا به فوبیای اجتماعی رایج است. دست ها ممکن است راحت تر عرق کنند. فعالیت بدنی، گرما، غذای تند نیز از عوامل محرک هستند.

بیشتر بخوانید: دلایل تعریق شبانه: بیماری ها و عللی که باعث می شوند شب ها عرق کنید

در چه شرایطی باید از ضد تعریق استفاده کرد؟

ابتدا باید بفهمید که ضد تعریق چیست. برخلاف تصور بسیاری، دئودورانت، ضد تعریق نیست. یک دئودورانت و یک ضد تعریق اثر یکسانی ندارند. اینها، دو چیز بسیار متفاوت هستند.

دئودورانت عرق و بو را جذب می کند، در حالی که ضد تعریق عرق را مسدود می کند. اینها منجر به ضخیم شدن پوست می شوند و می توانند منافذ ترشح عرق را مسدود کنند و باعث التهاب شوند. طبق تعریف، یک ضد تعریق با مسدود کردن منافذ از تعریق جلوگیری می کند. یک ضد تعریق طبیعی نیز تقریباً همان اثر را خواهد داشت.

ضد تعریق ها در محدود کردن تولید عرق در صورت تعریق بیش از حد موثر خواهند بود. ضد تعریق ها، دئودورانت نیستند. در حالی که جلوگیری از تعریق، بوی بد را محدود می کند، اما این هدف اصلی نیست. با این حال، برخی از ضد تعریق ها را می توان با یک دئودورانت ترکیب کرد. در حالی که برخی دیگر دارای اثر ضد باکتریایی هستند که رشد باکتری های مسئول بوی بد هنگام تعریق را محدود می کند.

پس آیا واقعا به یک ضد تعریق نیاز دارید؟ استفاده از ضد تعریق ها موضوع بی اهمیتی نیست، زیرا از عملکرد غدد عرق جلوگیری می کند. اگر فقط می خواهید رطوبت و بوی بد را از بین ببرید، یک دئودورانت خوب کافی است.

بیشتر بخوانید:۱۰ ماده خوراکی که به بهبود بوی بدن کمک می کنند

6 ضد تعریق طبیعی

اگر از تعریق زیاد رنج می برید، ممکن است برای راحتی بیشتر ترجیح دهید از ضد تعریق استفاده کنید. بهترین گزینه استفاده از یک ضد تعریق طبیعی است. یک ضد تعریق طبیعی خانگی چطور است؟ در اینجا بهترین ضد تعریق های طبیعی آورده شده است:

لیمو ترش

ضد تعریق طبیعی

آب لیموترش به کاهش تولید عرق کمک می کند و PH پوست را کاهش می دهد. این خاصیت لیمو از رشد باکتری های ایجاد کننده بو جلوگیری می کند. رایحه آن نیز بوی عرق را استتار می کند. بنابراین دارای خاصیت دئودورانت و ضد تعریق است. می توانید هر روز آن را با استفاده از پنبه روی پوست تمیز و خشک بمالید. مراقب باشید برای جلوگیری از گزگز و سوزش آن را روی پوست تازه تراشیده شده یا اپیلاسیون استفاده نکنید. آبلیمو به نور حساس است. به همین دلیل باید در مناطقی که در معرض آفتاب نیستند استفاده شود.

بیشتر بخوانید: مراقبت از پوست در زمستان: با رعایت این نکات، پوستی سالم و شاداب داشته باشید

آلوئه ورا از مواد ضد تعریق طبیعی

ضد تعریق طبیعی

آلوئه ورا می تواند منافذ را سفت کند و در نتیجه جریان عرق را کاهش دهد. اثر مرطوب کنندگی و التیام بخشی دارد و همچنین رشد باکتری ها را محدود می کند. آلوئه ورا همچنین به تعادل pH پوست کمک می کند. در صورت نیاز می توان آن را روزانه مصرف کنید.

بیشتر بخوانید: رژیم مخصوص پوست خشک: ۱۰ بهترین ماده خوراکی که رطوبت را به پوست برمی

خیار

خیار دارای خواصی است که به طور طبیعی منافذ را تنگ می کند. بنابراین، می تواند تعریق را محدود کند. برای انجام این کار، یک برش خیار را روی ناحیه مورد تظر بمالید.

ضد تعریق طبیعی؛ سرکه سیب

سرکه سیب نیز مانند خیار قابض است. همچنین به تنظیم تعریق کمک می کند. در عین حال باکتری های مسئول بوی بد را خنثی می کند. می توانید سرکه سیب را هر شب، قبل از خواب روی پوست تمیز و خشک با پنبه بمالید.

مریم گلی

ضد تعریق طبیعی

گیاه مریم گلی یک تنظیم کننده خوب عرق است. مریم گلی (1 مشت برگ در هر 1 لیتر آب) را دم کرده و پس از دوش گرفتن، کمپرس خیس شده با چای را روی نواحی مورد نظر بریزید.

جوش شیرین از مواد ضد تعریق طبیعی

جوش شیرین بیشتر شبیه دئودورانت است تا ضد تعریق. در جذب عرق و مبارزه با بوی بد بسیار موثر است. می توانید آن را روی پوست تمیز و خشک بمالید. مراقب باشید، ممکن است برای پوست های حساس تحریک کننده باشد.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 2 / 5. تعداد آرا: 2

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *