جدیدترین اخبار روز جهان
رزرو تبلیغات
بدون نظر
15 بازدید

6 حقیقت درباره تک فرزندها + مزایا و معایب والدین تک فرزند

آنچه که در این مطلب میخوانید
مادر، پدر و کودک در حال مشاهده کتاب پدران بیشتر از مادران شاد هستند
خواندن 6 دقیقه
5
(2)

والدین تک فرزند اغلب از جانب خانواده، دوستان و جامعه تحت فشار هستند و مدام این جمله را می‌شنوند: “نمی‌خوای برای بچه‌ات یه خواهر یا برادر بیاری؟” والدینی که دو یا چند فرزند دارند ممکن است احساس کنند والدین تک فرزند راحت‌تر هستند در حالی که این‌طور نیست و والدین تک فرزند هم با مشکلاتی نسبتاً مشابه دارند.

اگر شما هم والدین تک فرزند هستید ممکن است دیگران چنین حرف‌هایی به شما بزنند:

  • کودک شما همیشه تنها است.
  • مسئولیت مراقبت از او همیشه بر دوش شما است.
  • فرزندتان بد بار می‌آید!
  • در آینده روابط اجتماعی ضعیفی خواهد داشت.

البته که این حرف‌ها هیچ پایه و اساس علمی ندارند.

نکاتی که والدین تک فرزند باید بدانند

اگر در حال تربیت یک فرزند هستید یا قصد دارید که تنها یک فرزند داشته باشید، در ادامه مرکز مشاوره یاسان (مرکز روانشناسی تخصصی کودک و نوجوان و ارائه دهنده خدمات مشاوره آنلاین و حضوری( نکاتی را که باید در تربیت فرزندتان رعایت کنید، بیان می‌کند:

  1. فرزندتان را در همه‌ امور مشارکت دهید: با توجه به اینکه فرزند شما هیچ خواهر و برادری ندارد که حواسش را پرت کند یا مشکلی بوجود بیاورد، بهتر است از این موضوع به نفع او استفاده کنید و اجازه دهید او در بحث‌های بزرگترها شرکت کند. این گونه فرزندتان سریع‌تر رشد کرده و ذهن بالغ‌تری خواهد داشت.
  2. به فرزندتان فشار نیاورید و چیزی را به او تحمیل نکنید: فرزندتان را آزاد بگذارید تا خودش برای زندگی‌اش تصمیم بگیرد. شما نباید خواسته‌ها و آرزوهای خودتان را روی فرزندتان پیاده کنید و برای اینکه در آینده ورزشکار، دانشمند یا دکتر شود نقشه بکشید. در صورتی می‌توانید به فرزندتان نزدیک شوید که اجازه دهید هدف‌ها و علاقه‌مندی‌های خودش را دنبال کند.
  3. تنهایی را غنیمت بشمارید: تک‌ بچه‌ها راحت‌تر با تنهایی کنار می‌آیند. اصولاً خلاقیت بیشتر و یادگیری بهتری دارند؛ زیرا کمتر حواسشان پرت می‌شود.
  4. فرزندتان را به بازی با دوستانش تشویق کنید: به او بگویید که می‌تواند دوستانش را به خانه دعوت کند تا با هم بازی کنند. این باعث می‌شود هم حوصله آن‌ها کم‌تر سر برود و هم روابط عمومی‌شان قوی شود. همچنین به او کمک کنید فعالیت گروهی مورد علاقه‌اش را پیدا کند. این فعالیت‌ها شامل ورزش‌های گروهی یا کلاس‌های موسیقی و غیره است.
  5. جایگزینی برای خواهر و برادر در نظر بگیرید: به عنوان والدین، کسی را مثل پسر یا دختر خاله یا فرزند یکی از دوستان‌ نزدیک خود را به فرزندتان پیشنهاد کنید که راحت بتواند با او دوست شود. تک بچه ها باید بیشتر در اجتماع باشند تا ارتباطات اجتماعی‌شان قوی شود.
  6. افراط و تفریط نکنید: والدین تک فرزند گاهی کنترل خود را از دست می‌دهند و به این بهانه که تنها یک بچه دارند، می‌خواهند تک تک خواسته‌هایش را برآورده کنند تا او در اوج ناز و نعمت بزرگ شود. همه‌ والدین بهترین‌ها را برای فرزندانشان می‌خواهند اما از قدیم گفته‌اند که بچه عزیز است اما تربیت و نظم و انضباط بچه از خودش عزیزتر و مهم‌تر است.

پدر و پسری با قرار دادن کارتن روی سر خود در حالی بازی هستند

مشاوره آنلاین «مرکز مشاوره یاسان» بهترین و راحترین شیوه دسترسی به خدمات روانشناسی کودک

 

مزایای تک فرزندی

تک فرزندی مزایای بسیاری دارد که ادامه به آن اشاره می‌کنیم:

1.خواهر یا برادری ندارند که با او رقابت داشته باشند: اغلب والدینی که دو فرزند دارند گاهی به اشتباه فرزندانشان را با هم مقایسه می‌کنند و بین آن‌ها فرق می‌گذارند. این رفتار باعث اختلاف و چشم و هم‌چشمی بین فرزندان می‌شود.

2.حریم خصوصی بیشتری دارند: بسیاری از والدین تک فرزند می‌توانند یک اتاق شخصی در اختیار فرزندشان بگذارند.

  1. از امتیازات ویژه برخوردار می‌شوند: تک بچه‌ها در کارهای خانواده مشارکت دارند و نقش بیشتری در تصمیم‌گیری درباره برخی از امور دارند.
  2. در مرکز توجه والدین هستند: والدین تک فرزند می‌توانند زمان بیشتری را به فرزندشان اختصاص دهند و ارتباط صمیمانه‌تری با او برقرار کنند.
  3. استقلال بیشتری دارند: تک فرزندها در مقایسه با کودکانی که خواهر یا برادر دارند، مستقل‌تر خواهند بود. تک‌بچه‌ها از همان بچگی یاد می‌گیرند که روی پای خودشان بایستند و به خود متکی باشند.
  4. هزینه‌ کمتری دارند: نسبت به والدینی که صاحب دو یا چند فرزند هستند، والدین تک فرزند پس از انداز بیشتری دارند؛ چراکه بزرگ کردن و تربیت یک فرزند کم هزینه‌تر است.

معایب تک فرزندی

1.احساس تنهایی می‌کنند: تک فرزندها اگر شرایط مناسبی برای آنها فراهم نشود، همیشه احساس می‌کنند تنها هستند.

  1. تحت فشار هستند: والدین به این بهانه که فقط یک بچه دارند می‌خواهند تمام خواسته‌ها و آرزوهایشان را برآورده کنند، به همین دلیل کودکشان را تحت فشار می‌گذارند و انتظار دارند که او بهترین عملکرد را در مدرسه و سایر فعالیت‌ها داشته باشد.
  2. والدین بیش از حد از آن‌ها مراقبت و حمایت می‌کنند: والدین تک فرزند بیش از اندازه از فرزندشان مراقبت می‌کنند و اصطلاحاً می‌خواهند او را لای پر قو بزرگ کنند.

مرکز مشاوره یاسان، مرکز تخصصی “روانشناسی کودک و ارائه‌دهنده خدمات مشاوره آنلاین، حضوری و تلفنی”

دختری بچه ای خوشحال و خندان بر روی دوش پدر

  1. در دوستیابی و روابط اجتماعی به مشکل می‌خورد: کودکی که تنها بزرگ می‌شود احتمالاً خیلی سخت دوست پیدا می‌کند و روابط عمومی ضعیفی دارد.
  2. به تنهایی مسئولیت مراقبت از والدین را بر عهده دارند: تک بچه ها ممکن است وظیفه‌ی نگهداری از پدر و مادر پیرشان را داشته باشند. آن‌ها موظفند تمام نیازهای والدین را برآورده کنند.
  3. مجبورند خودشان را سرگرم کنند: تک بچه‌ها باید بتوانند خودشان را سرگرم کنند و در صورتی که اینکار را بلد نباشند در اغلب مواقع، حوصله‌شان سر می‌رود.
  4. انگیزه‌شان را از دست می‌دهند: به این علت که تک بچه‌ها، خواهر یا برادری ندارند که بخواهند با او رقابت کنند و از او جلو بزنند، انگیزه‌ خود را از دست می‌دهند.

اگر والدین آگاه باشند و بدانند که چطور می‌توانند با مسائل خاص مربوط به تک‌فرزندی مواجه شوند این مسئله آن‌قدرها هم آسیب‌زا نخواهد بود؛ بر همین اساس مرکز مشاوره یاسان بسته آموزشی “تک فرزندی؛ چالش ها و تربیت صحیح” را با حضور دکتر آسیه اناری، روانشناس بالینی کودک و نوجوان و عضور هیئت‌مدیره انجمن روانشناسی بالینی کودک و نوجوان ایران، تهیه کرده است که به همه دغدغه‌های والدین تک‌ فرزند پاسخ می‌دهد.

همچنین باتوجه به اینکه رفتارها و برخوردهای روزانه­ شما شخصیت و رفتار فرزندتان را شکل می‌دهد، وظیفه شما به عنوان پدر یا مادر چالش بر انگیز است. این وظیفه به عشق، از خود گذشتگی، اختصاص دادن وقت و توجه زیاد نیاز دارد و شما در این مورد استحقاق هر گونه کمک و تشویقی را دارید. طرح “کوچینگ والدین” نیز بر همین اساس توسط مرکز مشاوره یاسان اجرا می‌شود. برای اطلاع از طرح کوچینگ والدین کلیک کنید.

مرکز مشاوره یاسان، مرکز تخصصی «روانشناسی کودک و نوجوان» علاوه بر ارائه مشاوره، به‌طور متناوب اقدام به برگزاری کارگاه‌ها و دوره‌های فرزندپروری به‌صورت حضوری و آنلاین می‌کند. برای دریافت وقت مشاوره، حضور در کارگاه‌های فرزندپروری یا تهیه کتاب‌های روانشناسی تربیت فرزند به وب‌سایت یاسان به آدرسwww.yasanclinic.ir   مراجعه کنید یا به شماره ۰۹۹۳۵۹۶۸۰۱۰ از طریق واتس‌اپ پیام دهید.

هم‌چنین یاسان ارائه‌دهنده خدمات مشاوره آنلاین، حضوری و تلفنی به مراجعان است. مشاوره آنلاین نه تنها هیچ‌گونه تفاوتی با مشاوره حضوری ندارد بلکه موجب صرفه‌جویی در زمان و هزینه‌های رفت‌وآمد شما هم می‌شود. از همه مهمتر مشاوره آنلاین برای آن دسته از افرادی که محل سکونت‌شان فاقد روانشناس است، بسیار گزینه مناسبی است. برای مشاوره آنلاین تنها کافیست، گوشی هوشمند و اینترنت پایدار داشته باشید.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 5 / 5. تعداد آرا: 2

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاه‌ها

افزودن دیدگاه

لینک های مفید
خبرنامــــــــــــه را ببینید
قیمت تلویزیون ارزان ⭐️زیر6 میلیون⭐️ قبرس شمالی نیولایف توری حصاری خرید و فروش شرکت جعبه سازی خرید نهال صنوبر ترکیه دیوارپوش فومی قیمت یخچال فریزر دوقلو دیپوینت شیشه اتومبیل خرید سرور کارکرده اچ پی hp بیت کوین چیست مدل لباس و آرایش بهترین فیلم های 2024 گن بعد از جراحی لوله پلی اتیلن خرید ابزار دقیق مشاوره حقوقی تلفنی با وکیل خرید آپارتمان در چیتگر خرید کفش جردن بروکرهای فارکس را با یک کلیک مقایسه کنید خرید ویلا ساحلی در سرخرود کمربند فلکسی پرو درج آگهی رایگان