خواص درمانی خرنوب: از افزایش قدرت جنسی تا کاهش وزن

توسطنرگس رحمانی

اسفند ۳, ۱۴۰۰ به روز رسانی : اردیبهشت ۲۱, ۱۴۰۱ ,
خواص درمانی خرنوب
فهرست محتوا پنهان

در این مقاله از سری مقالات بخش سلامت خبرنامه، تمام خواص درمانی خرنوب مورد بررسی قرار گرفته است. گفته می شود که این گیاه نوشدارویی است برای انواع بیماری ها. شما همچنین در این مقاله با طرز تهیه ملاس یا شیره خرنوب و عملکرد خرنوب بر سلامتی بدن آشنا خواهید شد.

خرنوب چیست؟

خَرنوب (نام علمی: Ceratonia siliqua) نام یک گونه گیاه دارویی از سرده خرنوب است. خرنوب نوعی گیاه به شکل درخت یا بوته سبز است که غلاف (میوه) آن قابل مصرف است.  در مناطق ساحلی دریای مدیترانه و سایر نقاط جهان با آب و هوای مشابه کشت می شود. طول غلاف ها 10 تا 30 سانتی متر است و در داخل میوه دارای دانه است. دانه ها، صمغی را تشکیل می دهند که به عنوان غلیظ کننده، تثبیت کننده مواد غذایی و عامل امولسیون کننده در بستنی، شیرینی، سس سالاد و سایر غذاها استفاده می شود. با این حال، آشناترین شکل خرنوب، پودر قهوه‌ای است که از خشک کردن، برشته کردن و آسیاب کردن پوسته میوه خرنوب بدست می آید. این پودر برای استفاده به عنوان جایگزین شکلات در محصولات پخته شده و نوشیدنی‌ها مورد استفاده قرار می گیرد.

خرنوب کجا رشد می کند؟

خرنوب درختی همیشه سبز و همیشه سبز بومی مدیترانه است. درخت خرنوب که در لیبی، قبرس و آمریکا می روید، در بسیاری از شهرهای ترکیه، یونان، ایتالیا و …هم می روید. دارای برگهای متراکم و براق، سبز، گرد و چرمی است. درختان خرنوب در تابستان شکوفا می شوند، به واقع درخت خرنوب دیکلین است یعنی دارای پایه‌های نر و ماده‌است و گاهی بر حسب سنین مختلف جنس خود را تغییر می‌دهد.

کاشت حداقل پنج درخت تضمین می کند که حداقل یکی از هر جنس برای تولید غلاف مناسب است. 6 تا 7 سال طول می کشد تا درخت شروع به میوه دادن کند. میوه یک غلاف مسطح قهوه‌ای تیره به طول 13 تا 30 سانتی‌متر و عرض 2.5 سانتی‌متر است که حاوی دانه های خوشمزه و با طعم شکلاتی و  لوبیا مانند است. برای نگهداری از درخت خرنوب باید درخت را در مکانی با نور کامل و خاک با زهکشی مناسب کاشت. خرنوب می تواند در برابر خشکی و قلیایی بودن مقاومت کند، اما در برابر خاک اسیدی یا رطوبت بیش از حد مقاوم نیست. خرنوب بسته به آب و هوای آن باید کم آبیاری شود یا اصلا آبیاری نشود.

خواص درمانی خرنوب

خواص درمانی خرنوب چیست؟

فواید خرنوب برای سلامتی فراوان است. به صورت خلاصه به برخی از مهمترین خواص خرنوب در ذیل اشاره شده است. هر چند این موارد تنها بخشی از خواص بی شمار این میوه ناشناخته است.

بیشتر بخوانید: درمان طبیعی بواسیر: خواص درمانی کیسه کشیش برای رفع هموروئید یا بواسیر

خرنوب منبع خوبی از آنتی اکسیدان ها است:

طبق یک مطالعه در سال 2003، فیبر خرنوب حاوی آنتی اکسیدان های پلی فنل بالایی است. محققان کشف کردند که فیبر خرنوب حاوی 24 ترکیب پلی فنل است که عمدتاً اسید گالیک و فلاونوئیدها هستند. مشخص شده است که استرس اکسیداتیو توسط اسید گالیک و فلاونوئیدها کاهش می یابد. همچنین ثابت شده است که اسید گالیک با از بین بردن رادیکال های آزاد سلول های سرطانی را از بین می برد. مطالعات نشان داده اند که فلاونوئیدها دارای خواص ضد سرطانی، ضد التهابی، محافظت کننده عصبی و ضد دیابت هستند.

بیشتر بخوانید: منابع غذایی سرشار از آنتی اکسیدان: چرا آنتی اکسیدان ها برای سلامتی مهم هستند

موثر در کاهش وزن سالم:

گرلین که به عنوان هورمون گرسنگی شناخته می شود، بیشتر در روده تولید می شود. اگرچه در مغز، پانکراس و روده کوچک نیز به میزان محدود یافت می شود. در یک مطالعه محققان به 20 فرد سالم بین سنین 22 تا 62 سالگی قبل از غذا، دانه خرنوب دادند. در نتیجه این مطالعه، ثابت شده است که محتوای فیبر خرنوب باعث کاهش تولید گرلین، ایجاد سیری بیشتر در طول وعده غذایی و در نتیجه جلوگیری از پرخوری می شود.

بیشتر بخوانید: ۱۲ روش کاهش وزن بدون رژیم: با این روش ها به سرعت لاغر و خوش فرم شوید

از خواص درمانی خرنوب؛ هضم غذا را بهبود می بخشد:

خرنوب سرشار از تانن است که به مبارزه با سموم در دستگاه گوارش کمک می کند و از رشد باکتری های مضر در روده جلوگیری می کند. این تانن ها به جای حل شدن در مایع، به خشک شدن مدفوع کمک می کنند. این باعث می شود خرنوب غذای مفیدی برای اسهال باشد. خرنوب همچنین سرشار از فیبر نامحلول است. نوعی فیبر که توسط روده تجزیه نمی شود و جذب جریان خون می شود.

بیشتر بخوانید: نشانه های روده ناسالم: ۷ نشانه که روده های سالمی‌ ندارید!

حاوی کلسیم:

کلسیم به قلب، اعصاب و ماهیچه ها کمک می کند تا بهتر کار کنند. دو قاشق غذاخوری پودر خرنوب حاوی 42 میلی گرم کلسیم است. خرنوب همچنین حاوی اگزالات نیست. مصرف غذاهای سرشار از اگزالات نیز خطر ابتلا به سنگ کلیه را افزایش می دهد.

بیشتر بخوانید: ۱۵ بهترین غذاهای سرشار از کلسیم برای افزایش استحکام استخوان ها

به کنترل قند خون کمک می کند:

خرنوب به طور طبیعی شیرین است، اما مانند شکلات باعث افزایش قند خون نمی شود. خرنوب علیرغم اینکه حاوی قند است، دارای شاخص گلیسمی (GI) پایین تری است که آن را جایگزین خوبی برای شکلات می کند. در مطالعه ای که در سال 2017 در مجله تغذیه منتشر شد، خرنوب به دلیل محتوای فیبر خود به مدیریت قند خون کمک می کند. محققان 50 فرد بالغ سالم را قبل از ناهار ملزم به مصرف خرنوب کردند. از هر فرد در ابتدای روز، دو ساعت بعد از صبحانه یعنی درست قبل از مصرف خرنوب، دو ساعت و سه ساعت بعد از مصرف خرنوب و درست قبل و بعد از ناهار نمونه خون گرفته شد. در نتیجه این مطالعه، مشخص شد که شرکت‌کنندگانی که خرنوب مصرف می‌کردند، به لطف اثر تثبیت‌کننده خرنوب بر سطح قند خون، پاسخ گلیسمی کمتری در ناهار داشتند.

بیشتر بخوانید: غذاهای مفید برای کاهش قند خون+ تغذیه صحیح بیماران دارای قندخون بالا

محافظت در برابر برخی از انواع سرطان:

به گفته محققان آلمانی، در یک مطالعه منتشر شده در مجله Chemical Toxicology، خرنوب ممکن است به پیشگیری از برخی انواع سرطان کمک کند. در فیبر خرنوب، آنها 24 ترکیب پلی فنول را کشف کردند که 26 درصد آنها فلاونوئیدها هستند، مواد شیمیایی گیاهی با اثرات آنتی اکسیدانی قوی. همچنین حاوی غلظت بالایی از مواد شیمیایی آنتی اکسیدانی میریستین و کوئرستین است. به گفته محققان، مقدار قابل توجهی از این ترکیبات آنتی اکسیدانی فنلی در فیبر خرنوب می تواند اثرات ضد سرطانی را برای خرنوب ایجاد کند.

بیشتر بخوانید: خوراکی های ضد سرطان: ۱۲ ماده غذایی قوی که ریسک ابتلا به سرطان را کاهش می

از خواص درمانی خرنوب؛ انرژی مورد نیاز بدن را تامین می کند:

خرنوب به لطف مواد معدنی موجود در آن با روش های طبیعی انرژی بدن را تامین می کند. لذا، مصرف منظم ملاس خرنوب و عصاره خرنوب به تامین بخشی از انرژی روزانه کمک می کند.

خواص درمانی خرنوب

بیشتر بخوانید: افزایش انرژی بدن: ۶ راهکار طبیعی برای رفع خستگی و افزایش انرژی

به درمان کم خونی کمک می کند:

وجود ویتامین ها و آهن موجود درخرنوب، برای درمان کم خونی و کمبود آهن مفید است.

بیشتر بخوانید: خوراکی های خون ساز: به کمک این ۹ ماده غذایی با کم خونی مبازره کنید!

خرنوب سرشار از مواد معدنی و ویتامین ها:

خرنوب حاوی ویتامین ها و مواد معدنی مختلفی است و به خصوص سرشار از کلسیم است. محتوای کلسیم آن 3 برابر بیشتر از شیر است. همچنین حاوی بسیاری از ویتامین ها و مواد معدنی ضروری دیگر مانند ویتامین های A، B1 و B2، نیاسین (B3)، آهن، منیزیم، فسفر، منگنز، پتاسیم و کروم است.

بیشتر بخوانید: بهترین منابع پتاسیم: ۱۴ ماده غذایی که پتاسیم بالا دارند

از خواص درمانی خرنوب؛ افزایش قدرت جنسی:

مشاهده شده است که خرنوب با افزایش قدرت جنسی باعث افزایش میزان اسپرم در مردان می شود. خرنوب از جمله مواد غذایی افزایش دهنده میل جنسی است.

بیشتر بخوانید: خواص درمانی میخک که از آن بی خبریم:از افزایش قدرت جنسی تا کاهش وزن

در درمان سرماخوردگی موثر است:

همان طور که اشاره شد خرنوب سرشار از آنتی اکسیدان ها، ویتامین E و مواد مغذی گیاهی است که به درمان بیماری هایی مانند آنفولانزا و سرماخوردگی کمک می کند. خرنوب حاوی اسید گالیک است که خواص ضد حساسیت، ضد عفونی کننده و ضد باکتریایی دارد.

بیشتر بخوانید: پیشگیری از سرماخوردگی: ۸ راهکار موثر که از وقوع سرماخوردگی جلوگیری کنید!

از خواص درمانی خرنوب؛ افزایش شیر مادر:

کارشناسان می گویند خرنوب می تواند به افزایش شیر مادر کمک کند.

 آیا خرنوب مضراتی دارد؟

خرنوب به دلیل استفاده نادرست و ناتوانی در سازگاری با هر ساختار بدن ممکن است اثرات منفی داشته باشد. این اثرات منفی عبارتند از:

می تواند باعث مشکلات گوارشی مانند اسهال شود، به خصوص زمانی که بیش از حد مصرف شود. ممکن است در برخی افراد باعث تهوع و استفراغ شود. می تواند باعث تحریکات مختلف پوستی، آلرژی و بثورات در کودکان و نوزادان شود. بنابراین باید به مقدار کم و مرتب مصرف شود. توصیه می شود افرادی که از داروهای رقیق کننده خون استفاده می کنند و بیماران دیابتی قبل از مصرف خرنوب با پزشک خود مشورت کنند. افراد مبتلا به آلرژی به آجیل و حبوبات ممکن است واکنش های آلرژیک به آدامس خرنوب داشته باشند.

بیشتر بخوانید: بهترین مواد غذایی حاوی تمام ویتامین های ضروری بدن

چگونه خرنوب مصرف کنیم؟

خرنوب یک محصول طبیعی است که به طرق مختلف قابل مصرف است. یک خرنوب که سرشار از کربوهیدرات، فیبر و مواد معدنی است، حاوی 14 کالری است. خرنوب را می توان به شکل تازه و با جویدن مصرف کرد. به دلیل بافت سفت آن باید قبل از مصرف مدتی در آب گرم گذاشته شود. مصرف خرنوب به صورت خام توسط متخصصان توصیه نمی شود. خرنوب را می توان به صورت پودر نیز مصرف کرد. آرد خرنوب به طور کلی برای کسانی که می خواهند چاق شوند توصیه می شود. می توان آن را به شیرینی هایی مانند کلوچه ها و همچنین غذاها و نوشیدنی های مفید مانند شیر اضافه کرد.

ملاس خرنوب پر مصرف ترین شکل خرنوب است. مصرف منظم خرنوب به خصوص در ماه های زمستان به طور مرتب یک قاشق غذاخوری توصیه می شود. علاوه بر این، عصاره خرنوب که با عبور دادن خرنوب از فرآیندهای مختلف بدون استفاده از هیچ گونه مواد شیمیایی به دست می آید نیز به کرات مورد استفاده قرار می گیرد. مصرف منظم عصاره خرنوب به دلیل فوایدی که برای سلامت استخوان، دندان و لثه دارد، توصیه می شود. دمنوش خرنوب و خرنوب درمانی از دیگر کاربردهای این محصول است.

بیشتر بخوانید: هشدار: این سه ماده غذایی عامل پوکی استخوان هستند

چند مقدار خرنوب در روز باید مصرف شود؟

خرنوب را می توان ۲ تا ۳ بار در روز مصرف کرد اما مصرف خام خرنوب زیاد توصیه نمی شود. بنابراین مصرف ملاس به صورت پودر برای سلامتی مفیدتر است.

آیا پوست خرنوب خورده می شود؟

پوست خرنوب را می توان به صورت خام مصرف کرد و اغلب فرآوری می شود. پوست خرنوب برخلاف کاکائو به طور طبیعی شیرین و سرشار از ویتامین ها و مواد معدنی است. این غلاف های مغذی را می توان به صورت خام از درخت نیز مصرف کرد. پوست خرنوب به دلیل تازه و آبدار بودن خوشمزه است و می توان آن را مستقیما جوید.

خرنوب را با چه غذاهایی می توان مصرف کرد؟

پودر خرنوب را می توان با مخلوط کردن با شیر و ماست مصرف کرد. با این حال، پودر خرنوب را می توان مستقیماً به نوشیدنی ها اضافه کرد یا با افزودن آن به شیرینی های مختلف مانند کلوچه ها و کیک ها مصرف کرد.

 اگر خرنوب زیاد مصرف کنید چه اتفاقی می افتد؟

مصرف زیاد خرنوب باعث سرگیجه و حالت تهوع می شود. علاوه بر این، مصرف زیاد خرنوب می تواند باعث آکنه و اسهال شود. همچنین می تواند باعث مشکلات پوستی مختلف مانند آلرژی ها و بثورات مختلف در نوزادان و کودکان شود. بنابراین، به طور منظمو باید کم استفاده شود.

بیشتر بخوانید: از بین بردن آکنه با عسل: ۶ گام ساده برای درمان جوش و آکنه با عسل

 با خرنوب چه کنیم؟

خرنوب که به طرق مختلف قابل مصرف است این امکان را به افراد می دهد که بر اساس نیاز و ذائقه خود مصرف کنند. می توان آن را به روش های مختلفی از جمله شهد، پودر و ملاس مصرف کرد. علاوه بر این، مانند سایر میوه ها می توان آن را مستقیماً به صورت خام مصرف کرد. مصرف خرنوب توصیه شده توسط کارشناسان، پودر خرنوب است. مصرف آن به عنوان چای به دلیل دارا بودن آنتی اکسیدان قوی در به تاخیر انداختن اثرات پیری به عنوان چای موثر است.

بیشتر بخوانید: ۱۰ ماده غذایی که مهم ترین عوامل پیری زودرس هستند!

چگونه ملاس خرنوب درست کنیم؟

مواد لازم برای تهیه ملاس خرنوب:

شکر، لیمو، خرنوب

برای تهیه ملاس خرنوب ابتدا خرنوب ها را به خوبی با آب تمیز می کنند. سپس آن را در قابلمه بزرگی انداخته و با اضافه کردن آب به اندازه ای که روی آن را بپوشاند، می جوشانند. خرنوب از آنجایی که بافت سفت دارد باید حداقل ۱ ساعت بجوشد تا نرم شود. می توان آن را قبل از جوشاندن یک یا دو روز در آب سرد خیس کرد تا سریعتر نرم شود.

وقتی خرنوب ها نرم شدند، با کمک یک پارچه تفاله آن جدا می شود. تفاله جدا شده را دوباره داخل قابلمه می بریم و شکر و آبلیمو روی آن می افزاییم. لازم به ذکر است که نسبت شکر مصرفی با خرنوب یکسان است. این مخلوط روی حرارت زیاد پخته می شود و گاهی هم می زنیم تا قوام غلیظی به دست بیاید. بعد از اینکه قوام تیره ای پیدا کرد از روی اجاق برداشته و پس از مدتی استراحت به ظرف های شیشه ای منتقل می کنند. ملاس خرنوب تهیه شده باید در جای خنک نگهداری شود.

خواص درمانی خرنوب

ترفندهای تهیه ملاس خرنوب

برای تهیه ملاس خرنوب ترفندهایی وجود دارد. اولین مورد این است که خرنوب ها را دو شب در آب سرد نگه دارید تا زودتر نرم شوند. برای جلوگیری از باقی ماندن گرد و غبار روی خرنوب ها، قبل از شروع آماده سازی باید خوب شسته شوند. نکته مهم دیگر میزان مواد مصرفی است. بهترین روش برای این کار استفاده از اندازه گیری 1 به 1 است. به عنوان مثال استفاده از یک کیلوگرم شکر برای یک کیلوگرم خرنوب.

قبل از انتقال خرنوب آماده به شیشه باید از تمیز و خشک بودن شیشه ها اطمینان حاصل کرد. ملاس خرنوب زمانی که به طور منظم و به مقدار کافی مصرف شود فواید زیادی برای بدن دارد. به دلیل اثر خون ساز آن، در درمان کم خونی ترجیح داده می شود. به دلیل غنی بودن از کلسیم، به درمان پوکی استخوان کمک می کند. همچنین به دلیل توانایی آن در جلوگیری از تپش قلب، خطر حمله قلبی را کاهش می دهد. یکی از فواید مهم ملاس خرنوب این است که نقش سرکوب کننده و خلط آور دارد.

بیشتر بخوانید: ۱۰ ماده غذایی فوق العاده برای پاکسازی عروق و پیشگیری از حمله قلبی

2. چگونه چای خرنوب درست کنیم؟

مواد مورد نیاز برای تهیه دمنوش خرنوب:

5 لیوان آب و خرنوب

طرز تهیه چای خرنوب دو روش دارد. در روش اول به 4 تا 5 عدد خرنوب تمیز شده، 1 لیتر آب جوشیده اضافه کرده و به مدت 45 دقیقه می گذاریم. روش دوم تهیه دمنوش خرنوب، روش جوشاندن است. برای این کار، 500 میلی لیتر آب را در یک قابلمه ریخته و می جوشانند. سپس 5 عدد خرنوب روی آن می ریزند و به مدت 10 دقیقه روی حرارت ملایم می جوشانند. در نهایت فیلتر می شود و می توان آن را به صورت گرم یا سرد مصرف کرد. چای خرنوب به دلیل خواص تقویت کننده استخوان، دارای فواید ضد پوکی استخوان است.

چای خرنوب که حاوی روی، پتاسیم و آهن است و اعتقاد بر این است که به سنتز سلول های خونی کمک می کند، در درمان کاهش وزن بیش از حد، کم خونی و فقر آهن موثر است. خاصیت خلط آور آن به آرامش ریه ها، باز شدن برونش ها و تنظیم تنفس کمک می کند. علاوه بر این، چای خرنوب که در درمان اسهال کودکان و بزرگسالان استفاده می شود، در برابر انگل های روده نیز موثر است. چای خرنوب که به هضم غذا کمک می کند برای رفع نفخ و سوزش معده نیز مفید است. علاوه بر این تصور می‌شود که چای خرنوب برای درمان عفونت‌های پروستات و پیشگیری از مشکلات جنسی مردانه مفید است.

بیشتر بخوانید: پاکسازی ریه ها با ۷ روش طبیعی و موثر

چگونگی مصرف خرنوب برای بهره گیری بهتر از خواص درمانی خرنوب

خرنوب باید یک هفته به طور منظم مصرف شود و با قطع مصرف هفته بعد تا 3 ماه مصرف شود. خرنوب به دلیل خواص خلط آور خود از درمان بیماری های ریوی حمایت می کند. به از بین بردن تشعشعات و سایر آلاینده های انباشته شده در بدن کمک می کند. خرنوب همچنین قدرت جنسی را افزایش می دهد و به درمان ناتوانی جنسی کمک می کند. با افزایش تعداد و تحرک اسپرم از روند بارداری حمایت می کند. خرنوب درمان دارای ویژگی سم زدایی است. بنابراین، به حمایت از کاهش وزن کمک می کند. سیستم ایمنی بدن را تقویت می کند و به درمان کم خونی کمک می کند. یکی از شناخته شده ترین فواید خرنوب درمانی این است که سرشار از آنتی اکسیدان ها و آنتی بیوتیک های طبیعی است و در برابر سرماخوردگی، آنفولانزا و سرفه موثر است.

بیشتر بخوانید: درمان خانگی ناتوانی جنسی مردان (اختلال نعوظ)

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 3.5 / 5. تعداد آرا: 16

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *