جدیدترین اخبار روز جهان
رزرو تبلیغات
خواندن 6 دقیقه
0
(0)

دامنه ir یا ملی؛ در همین ابتدا برای اینکه بدانیم دامنه ملی چیست لازم است با مفهوم کلی دامنه آشنا شویم. دامنه یا Domain به همان آدرسی گفته می‌شود‌‌ که شما با وارد کردن آن در مرورگرتان وارد وب سایت شوید. در حقیقت دامین شما برای راه اندازی کسب و کار شما از اهمیت زیادی برخوردار است. برای اینکه بیشتر در ذهن مشتریان و مخاطبان خود بمانید و رشد مناسبی در کسب و کارتان داشته باشید بایستی یک دامنه سر راست که مشتری بتواند به راحتی آن را به خاطر بسپارد را انتخاب کنید .
اگر کاربر بدون دردسر بتواند سایت شما را بیابد امکان اینکه به سراغ رقبای شما برود بسیار کمتر می‌شود. آدرس سایت یا همان دامنه شما، منحصر به فرد است و هیچ سایت دیگری آدرسی مشابه آدرس شما نخواهد داشت. درست همانند آدرس در دنیای واقعی که برای مثال آدرس تهران، خیابان انقلاب، پلاک 10 فقط و فقط متعلق به یک ملک است.

انواع دامنه وب سایت

دامنه ها انواع مختلفی دارند و برای دسته‌بندی بهتر، به هر کشور پسوند ملی مختص به آن کشور اعطامی شود. این پسوندها معمولا دو حرفی بوده و برگرفته از نام آن کشور هستند. دامنه‌ ملی ایران نیز، با پسوند ir. که مخفف کلمه iran است به ثبت رسیده است.

مزایای خرید دامنه ir ملی

اگر تمایل دارید به کسب و کار خود در حوزه ملی رونق ببخشید.‌ ثبت و خرید دامنه ir، قطعا اولین و موثر‌ترین انتخاب برای نمایش حوزه فعالیت کشوری شما به کاربرانتان خواهد بود. از آنجایی که قیمت این پسوندها نسبت به پسوندهای بین المللی بسیار کمتر است، می‌تواند تاثیر زیادی در پایین آوردن هزینه‌های اولیه وب‌سایت، رشد و بهبود کسب و کارتان داشته باشد. در ادامه لیستی از انواع دامنه‌های ایرانی و پسوند های دامنه‌ IR و کاربردهای آن را بررسی می‌کنیم.

دامنه ir ملی

انواع دامنه ir در ایران

برخی کشورها همانند ایران، تقسیم بندی‌هایی برای دامنه‌های ملی در نظر گرفته اند و برای برخی ارگان‌ها و سازمان‌ها آدرس‌هایی مختلف و اختصاصی ایجاد کرده‌اند تا دسترسی و تشخیص آنها برای کاربران و موتورهای جستجو راحتتر باشد. این تقسیم بندی‌ها عبارتند از:
• Co.ir یکی از محبوب ترین انواع دامنه ملی ایران است. این پسوند در واقع مخفف عبارت Company به معنی شرکت است. این دامنه ملی برای شرکت‌هایی که دارای مدارک احراز هویت و ثبت رسمی هستند و در دسته‌ی شرکتهای سهامی‌ خاص، سهامی عام، مسئولیت محدود و تضامنی جای میگیرند، مورد استفاده قرار می‌گیرد.
• ایران :  این نوع پسوند برای دامنه‌های کاملا فارسی مورد استفاده قرار میگیرد و البته این دامنه با هر مرورگری قابلیت دسترسی ندارد.
• Ac.ir موسسات عالی آموزشی مثل دانشگاه‌ها که دارای مجوز رسمی و مدارک احراز هویتی هستند از این دامنه در آدرس خود استفاده میکنند و پسوندی است که نمایانگر عبارت Academic است. به وسیله این پسوند وب سایت ماهیت خود را به کاربران و موتورهای جستجو اعلام می‌کند.
• Id.irاین دامنه ملی یک نوع دامین پرسنلی است که تنها برای افرادی که ملیت ایرانی دارند کاربردی است و برای ثبت آن ارائه کد پستی 10 رقمی و کارت ملی الزامی است. این پسوند بیشتر برای ایجاد رزومه یا کسب و کار شخصی مورد استفاده قرار می‌گیرد.
• org.irاین پسوند از مخفف کلمه Organizationگرفته شده است. شرکت و موسسات خصوصی که دارای مدارک احراز هویت هستند میتوانند از این دامنه استفاده کنند.
• sch.ir این پسوند از دامنه ملی، پسوندی اختصاصی برای مدارسی است که دارای مجوز رسمی از اداره آموزش پرورش هستند.  schبرگرفته از عبارتSchool است و برای برند کردن آدرس سایت یک مدرسه انتخابی مناسب است.
• gov.irپسوند gov که مخفف کلمه Government است، جهت اختصاص به بخش‌های اجرایی موسسات و وزارت‌خانه‌های جمهوری اسلامی و سایر نهادهای مذکور در قانون اساسی ایجاد شده است. عموما ارگان‌های مرتبط اقدام به ثبت دامین با این پسوند‌ها می‌کنند و برای کسب و کار عادی نمی‌توان از این پسوند استفاده کرد.
• net.irدر این پسوند از مخفف کلمه Network استفاده شده و این پسوند برای شرکت‌های ارائه دهنده اینترنت رسمی در ایران کاربرد دارد.

نحوه انتخاب نام و ثبت دامنه ir

برای خرید و ثبت دامنه ملی کافیست در ابتدا یک نام برای خود انتخاب کنید و توجه داشته باشید نامی را برگزینید که ماندگاری بالاتری در ذهن مخاطبان شما داشته باشد تا بتوانید از این طریق در خاطر مشتریان باقی بمانید و طبیعتا جذب مخاطب بیشتری داشته باشید. انتخاب نام دامنه در شناخت و اعتبار سایت شما نیز تاثیر زیادی دارد و نباید این تاثیر را به هیچ وجه نادیده بگیرید.

دامنه ir ملی

نکات مهم در انتخاب نام دامنه ملی

لازم است در انتخاب نام دقت کنید که نام انتخابی شما مشابه نام یک برند و یا نامی معروف نباشد، زیرا ممکن است به دلیل مسائل برندیگ دامین شما توقیف شود و در بهینه سازی سایت به مشکل برخورد کنید.
سعی کنید نام domain بسیار کوتاهی را انتخاب کنید و تاجای ممکن آن را خلاصه کنید تا کاراکترهای آن بیشتر از 12 نباشد و توجه داشته باشید نام شما قابلیت تلفظ آسانی داشته باشد تا کاربران به دردسر نیفتند.
تا جای ممکن برای انتخاب نام از خط تیره یا دَش و اعداد استفاده نکنید و همیشه به خاطر داشته باشید یک نام که به راحتی در ذهن مخاطب نقش ببندد و فراموشش نشود، انتخاب مناسبتری برای سایتتان است.
همچنین اگر می‌توانید نام فیلد کاریتان را نیز حتما در نام دامنه‌تان بگنجانید، قطعا اینکار تاثیر زیادی در شناخت سایت شما برای مخاطبان خواهد داشت

آیا دامنه ملی مورد نظر شما موجود است؟!

البته این را نیز مد نظر داشته باشید که ممکن است نامی که انتخاب کرده‌اید، قبلا توسط فرد دیگری انتخاب شده باشد پس لازم است چک کنید که آیا دامنه مد نظر شما هنوز موجود است یا توسط سایت دیگری مورد استفاده قرار گرفته است. برای اینکار پس از انتخاب سایتی که می‌خواهید دامین را از آن خریداری کنید، به صفحه خرید دامنه رفته و نام مدنظر خود را به همراه پسوندی که میخواهید انتخاب کنید و پس از بررسی به شما اعلام می‌شود که دامنه موجود است یا قبلا ثبت شده است.

جمع بندی

ثبت و خرید دامنه‌ irملی جزو بهترین و مهمترین گزینه‌ها برای رونق ببخشیدن به کسب و کارتان و بالابردن بازدید کاربران ایرانی شما خواهد بود. تا سال 2019 بیش از 1 میلیون دامنه ملی ثبت شده است. استفاده از دامین ملی به دلیل هزینه‌های کمتر می‌تواند تاثیر زیادی در پایین آوردن هزینه‌های اولیه وب‌سایت داشته باشد و رشد کسب و کارتان را بهبود بخشد.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاه‌ها

افزودن دیدگاه

لینک های مفید
خبرنامــــــــــــه را ببینید
مجله اخبار روز استادورک قیمت تلویزیون ارزان ⭐️زیر6 میلیون⭐️ قبرس شمالی نیولایف توری حصاری خرید و فروش شرکت جعبه سازی خرید نهال صنوبر ترکیه دیوارپوش فومی قیمت یخچال فریزر دوقلو دیپوینت شیشه اتومبیل خرید سرور کارکرده اچ پی hp بیت کوین چیست مدل لباس و آرایش بهترین فیلم های 2024 گن بعد از جراحی لوله پلی اتیلن خرید ابزار دقیق مشاوره حقوقی تلفنی با وکیل خرید آپارتمان در چیتگر خرید کفش جردن بروکرهای فارکس را با یک کلیک مقایسه کنید خرید ویلا ساحلی در سرخرود کمربند فلکسی پرو درج آگهی رایگان