ارتودنسی دندان چیست؟ انواع ارتودنسی دندان

توسطتحریریه خبرنامه

بهمن ۲۷, ۱۴۰۰ به روز رسانی : بهمن ۲۷, ۱۴۰۰ , ,
انواع ارتودنسی دندان

ارتودنسی دندان چیست؟ انواع ارتودنسی دندان. ارتودنسی ثابت. ارتودنسی سرامیکی. ارتودنسی دیمون. ارتودنسی متحرک. ارتودنسی نامرئی. کدام روش ارتودنسی دندان بهتر است؟ طول دروه درمان ارتودنسی چه مدت خواهد بود؟ آیا حتما باید برای انجام ارتودنسی دندان بکشیم؟ هزینه ی ارتودنسی چگونه است؟ چه زمانی باید برای درمان ارتودنسی اقدام کنیم؟ چه مدت باید از ریتینر استفاده شود؟ آیا با داشتن ارتودنسی می توان ورزش کرد؟ آیا می توان فقط دندان های یک فک را ارتودنسی کرد ؟ سایر مقالات پربازدید: (بهترین روکش دندان کدام است؟ ) و (عصب کشی دندان چه زمانی باید انجام شود؟)  جهت مشاوره رایگان با شماره های زیر تماس حاصل نمائید: 09124271335, 02122018323, 02122024362 02122026495

ارتودنسی دندان :

چهره ی زیبا بدون لبخندی زیبا قطعا ممکن نخواهد بود . گاهی فردی را می بینیم که چهره ای متناسب دارد اما از خندیدن امتناع می کند و گاهی نیز این معضل گریبان گیر خود ماست . گاهی به دلیل مشکلات زیادی که در دندان هایمان وجود دارد از خندیدن فرار میکنیم ، عکس گرفتن را دوست نداریم چرا که لبخند زدن را دوست نداریم تمامی این اتفاقات دست به دست یکدیگر می دهند تا اعتماد به نفس فرد از بین رفته و در مواقع شدید به مشکل روحی تبدیل شود پس مشکلات دندانی می توانند بسیار مهم باشند .
کج و نامرتب بودن دندان ها شاید مشکل بزرگی به نظر برسد اما حل آن غیر ممکن نیست . امروزه به لطف پیشرفت علم دندانپزشکی دیگر زیبایی دندان ها آرزو یا هدفی دست نیافتنی نیست . ارتودنسی دندان یکی از شیوه های زیبایی در دندانپزشکی است که می تواند بسیار مثمر ثمر بوده و در بیشتر موارد حتی تاثیر گذاری صد درصد داشته باشد . با ما باشید تا با انواع ارتودنسی دندان به طور کامل آشنا شوید .

ارتودنسی دندان چیست ؟

ارتودنسی دندان شاخه ای تخصصی از رشته ی دندانپزشکی است که دندانپزشکان طی دوره ی تخصص این علم را فرا می گیرند . از علم ارتودنسی به منظور اصلاح دندان هایی که نا مرتب بوده و فرم نامتعارفی دارند استفاده می شود.
برخی دندان ها به گونه ای نامرتب هستند که نیاز به درمان پیدا می کنند در این حالت دندان ها حالت کج و عقب و جلو بودن دارند هنگامی که دندان ها به این فرم باشند احتمال پوسیدگی دندان ها نیز افزایش میابد چرا که عمل مسواک زدن به طور صحیح انجام نمی شود و ماندن باقیمانده های وعده های غذایی در دندان ها باعث بوجود آمدن پوسیدگی می شوند . نامرتب بودن دندان ها می تواند مشکلات زیادی برای فرد داشته باشد از جمله:
اختلال در جویدن و ایجاد مشکلات گوارشی
افزایش و بروز پوسیدگی در دندان ها
ظاهر ناخوشایند دهان و لبخند
کاهش اعتماد به نفس
که تمامی این مشکلات چاره ای جز انجام ارتودنسی ندارند .

اجزای مورد استفاده در ارتودنسی دندان :

در طول انجام ارتودنسی دندان از دستگاه ارتودنسی استفاده می شود که شامل اجزای متعددی است این اجزا را معرفی کرده ایم .

نگین : نگین که به آن براکت نیز می‌‌ گویند یک وسیله ی مربع شکل کوچک است که جنس آن از فلز می باشد و سیم های ظریف فلزی از بین آن ها رد می شوند . براکت ها شکننده بوده و باید از آن ها مراقبت شود در صورتیکه هر کدام از آن ها شکسته شود شما باید هزینه ی آن را به دندانپزشک خود پرداخت کنید .

سیم ارتودنسی : سیم ارتودنسی دندان ، سیمی از جنس فلز بوده که دندانپزشک آن را با وسایل مخصوص از بین نگین ها رد می‌ کند سیم ارتودنسی دندان به گونه ایست که در هر مراجعه تعویض می شود . نیروی اعمال شده به دندان ها توسط سیم ارتودنسی صورت می گیرد .

لیگاچور : لیگاچور همان کش های ارتودنسی دندان هستند که در رنگ های مختلف وجود دارند .

زنجیر پلاستیکی : حلقه های کشی هستند که دور براکت قرار می‌ گیرند . از زنجیرها برای همه ی دندان ها استفاده نمی شود . از این وسیله برای جلوگیری از فاصله افتادن بین دندان ها استفاده می شود .

بند ارتودنسی : حلقه ای فلزی که دور دندان آسیاب بزرگ قرار می گیرد در واقع ، بند ارتودنسی نوعی تکیه گاه در ارتودنسی دندان محسوب می شود . نصب آن درد ندارد اما پس از نصب ، حالت فشار را حس خواهید کرد که به مرور رفع می شود .

الاستیک : الاستیک حلقه ای کشی می باشد که به یک نگین در بالا و یک نگین در پایین وصل می شود از الاستیک در شرایط خاصی استفاده می شود و دائمی نیست .

فنر مارپیچ : از این فنر برای فاصله گرفتن دو دندانی که بیش از حد به هم نزدیکند استفاده می شود .

قلاب : حالتی زائده مانند که بر روی بعضی از براکت ها وجود دارد . گاهی این زائده ها باعث ایجاد زخم می شوند که می توان برای پیشگیری ، از موم ازتودنسی در نواحی قلاب دار استفاده نمود .

انواع ارتودنسی دندان :

ارتودنسی ثابت :
نوعی از ارتودنسی دندان است که پس از نصب آن ها بر روی دندان ، بیمار قادر به جا به جایی آن ها نیست و تغییرات تنها توسط دندانپزشک انجام می شود . ارتودنسی ثابت روشی است که در آن از سیم ها ، نگین ها و کش های مخصوصی استفاده می شود که با تکنیک های دندانپزشکی و با دقت بالا بر روی دندان ها نصب می شوند تا در طول زمان دندان ها جا به جا شده و به فرم صحیح برسند . ارتودنسی ثابت خود شامل نمونه های مختلفی می شوند از جمله : ثابت فلزی ؛ لینگوال ؛ ثابت سرامیکی و دیمون است .

مزایای ارتودنسی ثابت :
استفاده از این شیوه نتیجه گیری بسیار بالایی دارد .
این روش نیازی به کنترل خود فرد نداشته و تمامی کارهای مرتبط با آن توسط دندانپزشک انجام می شود .
این روش از ارتودنسی ، نسبت به دیگر انواع ارتودنسی هزینه ی مناسب تری دارد .

معایب ارتودنسی ثابت :
این نوع ارتودنسی دندان ، زیبایی را تحت تاثیر قرار می دهد چرا که براکت ها و سیم ها بر روی دندان ها کاملا مشهود هستند .
به نگهداری دقیق و رعایت بیشتر بهداشت دهانی نیاز دارد چرا که در طی وجود ارتودنسی دندان قطعا زدن مسواک و کشیدن نخ دندان سخت تر خواهد بود .

ارتودنسی سرامیکی :

این تکنیک نیز زیرشاخه ای از ارتودنسی ثابت است اما تفاوتی بارز دارد و آن اینست که در این روش از براکت های سرامیکی استفاده می شود و بدان علت که این براکت ها هم رنگ دندان ها هستند گفته می شود در زیبایی تاثیر بیشتری دارند .

مزایای ارتودنسی سرامیکی :
این شیوه باعث از بین رفتن زیبایی لبخند نمی شود .
هم رنگ دندان بودن آن مزیت منحصر به فردی محسوب می شود .

معایب ارتودنسی سرامیکی :
براکت های این نوع از ارتودنسی شکننده بوده و در برابر ضربه ضعیف تر می باشند پس نیاز به مراقبت و احتیاط بیشتری خواهند داشت و همچنین این سرامیک ها حالت خشن تر و زبرتری دارند که ممکن است برای فرد آزار دهنده باشد .
درمان با این نوع ارتودنسی طول درمان بیشتری خواهد داشت .
برداشتن براکت های سرامیکی از روی دندان ها سخت تر است .
به مراقبت های بهداشتی بیشتری نیاز دارند .
داشتن هزینه ی بالاتر نسبت به ارتودنسی با براکت های فلزی

ارتودنسی دیمون :

این نوع ارتودنسی دندان به طور اتوماتیک تنظیم می شود و براکت های آن نسبت به براکت های نوع ثابت کوچکتر هستند .

مزایای ارتودنسی دیمون :
با این شیوه در واقع در زمان صرفه جویی میکنید چرا که نیاز کمتری به مراجعه به دندانپزشک دارید .
مدت درمان این روش کمتر است و به همین دلیل برخی معتقدند که استفاده از این ارتودنسی دندان مقرون به صرفه می باشد .
در این تکنیک تجمع باکتری در اطراف براکت ها کمتر است چرا که سایز براکت ها کوچکتر است و تمیز کردن آن ها نیز راحت تر انجام می‌ گیرد .

معایب ارتودنسی دیمون :
برای این شیوه باید هزینه ی بالاتری را پرداخت کنید .
ظاهر این‌ تکنیک تفاوت چندانی با نوع ثابت ندارد چرا که در هر دو براکت های فلزی قابل مشاهده است و تفاوت آن ها در سایز و ظرافت است .

ارتودنسی لینگوال : ( ارتودنسی پشت دندانی )

این نوع از ارتودنسی در پشت دندان ها نصب می شود و براکت های نصب شده بر روی دندان ها قابل مشاهده نیستند . این نوع از ارتودنسی دندان را حتی میتوان نامرئی دانست چرا که سیم ها و براکت ها پیدا نیستند .

 

مزایای این روش :
افزایش اعتماد به نفس فرد به علت عدم تاثیر گذاری منفی بر روی ظاهر فرد .
عدم جلو آمدن دندان ها بر اثر سیم های نصب شده .
دارای نتایج بسیار ایده آل .

معایب :
در این روش از ارتودنسی دندان احتمال زخم شدن زبان وجود خواهد داشت چرا که سیم ها و براکت ها در پشت دندان ها بوده و در ارتباط مستقیم با زبان قرار دارند .
در این شیوه مراقبت های بهداشتی دهان و دندان باید به طور دقیق تری انجام شود چرا که ارتودنسی در پشت دندان ها قرار دارد و مسواک زدن و تمیز کردن دندان ها سخت تر است .
این روش را در همه ناهنجاری های دندانی نمیتوان استفاده کرد و کاربرد گسترده ای ندارد .
ممکن است تا زمانیکه وجود ارتودنسی برای شما عادی شود در تکلم مشکل داشته باشید .
این نوع ارتودنسی دندان برای بزرگسالان مناسب تر می باشد .
این نوع از ارتودنسی دندان هزینه ی بالایی دارد .

ارتودنسی متحرک ( این نوع از ارتودنسی نیز گونه های مختلفی دارد که دندانپزشک نوع مناسب را برای شما تعیین می کند )

ارتودنسی نامرئی :

در این روش برای دندان های فرد قالب هایی ساخته می شود که رنگ آن ها شفاف بوده و به همین دلیل زیبایی بیشتری دارند این نوع ارتودنسی متحرک است پس می توان به هنگام نیاز آن ها را از دهان خارج کرد ، در مورد درد ارتودنسی متحرک باید بگوییم قطعا تا زمانیکه به آن عادت نکنید به گونه ای آزار دهنده خواهد بود اما پس از چند روز شما به وجود آن عادت کرده و راحت تر آن می پذیرید . میزان درد به گونه ایست که با مسکن های معمولی کنترل می شود . برای انجام ارتودنسی متحرک پس از مراجعه به دندانپزشک و پس از اینکه متخصص شما مطمئن شد که این درمان مناسب شما بوده و نتیجه ی ایده آلی از آن خواهید گرفت اقدام به قالب گیری از دندان های شما می کند و پس از ساخت قالب ، طی جلسه ای دستگاه ساخته شده بر روی دندان های شما تست می شود .

مزایای ارتودنسی متحرک :

به راحتی از دهان خارج می شوند .
به علت شفافیت دارای زیبایی هستند .

معایب :
این نوع از ارتودنسی دندان نیازمند همکاری پزشک و خود فرد است و باید طبق دستور دندانپزشک عمل کرده و مراقبت از آن ها به طور صحیح انجام گیرد .
این شیوه هزینه ی بالایی نیز دارد .
این نوع از ارتودنسی دندان را نمی توان در ناهنجاری های گسترده ی دندان استفاده نمود و برای تعداد کمی از دندان ها و نامرتبی های کم قابل استفاده است .
این روش مناسب کودکان نمی باشد .
برای جا به جایی های پیچیده ی دندانی مناسب نمی باشد .
برخی گمان می کنند هر زمان به دلخواه می توانند این ارتودنسی را از دهان خود خارج کنند اما اینگونه نیست چرا که شما با خارج کردن دستگاه از دهان خود درمان خود را طولانی کرده اید و صحیح اینست که تنها هنگام غذا خوردن آن را خارج کنید .

قبل از انجام ارتودنسی دندان :

اگر نیاز به ارتودنسی دندان دارید برای اقدام ابتدا باید به دندانپزشک متخصص ارتودنسی مراجعه نمایید و یک جلسه معاینه داشته باشید طی این جلسه دندانپزشک دندان های شما را معاینه وبررسی خواهد کرد و تکنیک مناسب شما تشخیص داده خواهد شد سپس وی عکس هایی از فک و دندان شما می خواهد که پس از انجام ، دندانپزشک طی جلسه ی دیگری عکس ها را بررسی می کند و دندان هایی که نیاز به ترمیم و کشیدن دارند مشخص می شوند چرا که شما حتما باید قبل از انجام ارتودنسی تمام دندان هایی را که به ترمیم نیاز دارند ترمیم نموده و سپس اقدام به انجام ارتودنسی کنید . پس بعد از مشخص شدن دندان های ترمیمی و کشیدنی شما باید به دندانپزشک مراجعه کرده و این اعمال را انجام دهید پس از طی این مراحل اولین جلسه از شروع ارتودنسی شما مشخص خواهد شد که در طی آن دندانپزشک ارتودنسی را برای شما آغاز کرده و براکت ها و سیم ها بر روی دندان های شما نصب می شوند .
توجه : مراقب باشید که برای انجام ارتودنسی حتما به متخصص این رشته مراجعه کنید چرا که ارتودنسی عملی تخصصی می باشد و حتی دندانپزشکانی که این تخصص را ندارند نیز قادر به انجام آن نیستند .

مراقبت های دوران ارتودنسی دندان :

در این دوره به مراقبت های بیشتر دهان و دندان نیاز است .
به طور مرتب با مسواک مناسب ارتودنسی مسواک بزنید و اجازه ندهید باقی مانده های وعده های غذایی بین دندان های شما باقی بماند
از نخ دندان مخصوص استفاده کنید .
طبق دستور دندانپزشک از دهان شوی استفاده کنید .
به هیچ وجه با دندان های خود چیزی مانند آجیل و … نشکنید .
مراقب باشید به دهانتان ضربه وارد نشود .
از خوردن مواد غذایی چسبناک خودداری کنید .
از گاز زدن خوراکی ها و میوه ها بپرهیزید اگر تمایل به خوردن میوه های سفت مانند سیب دارید ابتدا آن را به تکه های کوچک قسمت کنید سپس مصرف نمایید .
به هیچ وجه دستگاه ارتودنسی که در دهان شما قرار دارد را دستکاری نکنید .
در تایم های مقرر شده به دندانپزشکتان مراجعه نمایید .
استفاده از خمیر دندان مناسب و حاوی فلوراید پیشنهاد می شود .
از کارهایی مانند جویدن ناخن ، جویدن ته مداد و … جدا خودداری نمایید .

تغذیه در چند روز ابتدایی ارتودنسی :

در چند روز ابتدایی ارتودنسی دندان ها حساس بوده و تغذیه در این مدت کمی سخت می باشد پس باید از غذاهای نرمی استفاده کرد که نیازی به جویدن نباشد . یک سری از غذاهایی که می توانید استفاده کنید :
پوره های مختلف ، شیر برنج ، سوپ ، فرنی ، خامه ماکارونی ، انواع خورشت ها ، برنج و اینگونه مواد غذایی که نیازی به جویدن زیاد نداشته و در عین حال نرم هستند .

پس از ارتودنسی دندان :

شاهد لبخندی زیباتر و اعتماد به نفس بالاتری خواهید بود .
دندان های مرتبی خواهید داشت .
به علت به ردیف بودن دندان ها مراقبت های بهداشتی از آن ها نیز راحت تر می شود .
قطعا پس از انجام ارتودنسی دندان های شما عملکرد بهتری خواهند داشت .
برآمدگی و حالت جلو بودن دهان شما رفع می شود .
برخی به علت جلو بودن دندان ها نمی توانند به راحتی دهان خود را ببندند پس از انجام ارتودنسی این مشکل رفع خواهد شد .
بهبود تکلم و جویدن راحت تر .

ارتودنسی دندان در کودکان :

والدین توجه کنند که ارتودنسی در سنین مختلفی بسته به شرایط فرد انجام می شود پس نباید گمان کنید چون فرزندتان هنوز کودک نیاز به مراجعه به دندانپزشک ندارد . باید این آگاهی را داشته باشید که فرزند شما باید به موقع تحت معاینات دندانپزشکی قرار بگیرد و در صورتیکه نیاز به درمان هایی چون ارتودنسی داشته باشد سریعتر به آن اقدام کنید . در واقع بیشتر دندان های دندانپزشکی در سن پایین پیشگیرانه می باشد .

برای خواندن ادامه مقاله و مشاهده خدمات و نمونه کارها به سایت کلینیک دکتر پاکدل مراجعه نمائید.

 

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *