خواص درمانی شلغم: از کاهش فشار خون تا بالا بردن سیستم ایمنی بدن

توسطنرگس رحمانی

بهمن ۲۱, ۱۴۰۰ به روز رسانی : اردیبهشت ۲۲, ۱۴۰۱
خواص درمانی شلغم غذاهای مفید برای کلیه

شلغم سبزیجاتی با رنگ سفید مایل به کرم و رویه بنفش است. مردم اغلب این سبزی پرخاصیت را با سبزیجات ریشه ای مانند سیب زمینی و چغندر گروه بندی می کنند. با این حال، شلغم در واقع پسر عموی کلم بروکلی، کلم بروکسل، آروگولا و کلم پیچ است. شلغم مانند سایر سبزیجات چلیپایی، مواد مغذی و خواص درمانی  فراوان دارد و کالری کمی دارد. خواص درمانی شلغم از گذشته تا به امروز مورد توجه بوده و در فصل زمستان طرفداران فراوان دارد. به خصوص با گسترش امیکرون هر چه بیشتر مورد توجه قرار گرفته است.

هم شلغم و هم برگ آن خوشمزه و مغذی هستند. با این حال، این مقاله عمدتاً بر روی فواید رژیم غذایی ریشه تمرکز دارد. در این مقاله با خواص درمانی شلغم برای سلامتی، محتوای غذایی آن و نکاتی در مورد نحوه گنجاندن آن در رژیم غذایی آشنا می شوید.

خواص درمانی شلغم

بسیاری از محققان و متخصصان سلامت بر این باورند که مواد مغذی موجود در شلغم طیف وسیعی از فواید سلامتی را ارائه می دهد، البته ناگفته نماند که مصرف بیش از اندازه شلغم نیز عوارضی دارد که باید توجه کرد.

بیشتر بخوانید: مضرات شلغم: ۶ عارضه جانبی مصرف بیش از حد شلغم!

رفع مشکلات روده

فیبر موجود در شلغم ممکن است به تسکین مشکلات روده کمک کند. شلغم خام با وزن 130 گرم 2.34 گرم فیبر دارد. فیبر به کاهش فشار و التهاب در روده بزرگ کمک می کند. به طور خاص، رژیم های غذایی با فیبر بالا با خطر کمتر مشکلات روده، از جمله دیورتیکولیت همراه است.

شلغم و سایر غذاهای با فیبر بالا می توانند با جذب آب در روده بزرگ و تسهیل حرکات روده به کاهش شیوع عود دیورتیکولیت کمک کنند. با این حال، پزشکان همیشه رژیم غذایی با فیبر بالا را برای افراد مبتلا به دیورتیکولیت توصیه نمی کنند. قبل از مصرف غذاهای فیبردار با پزشک مشورت کنید.

در سال 2014، یک مطالعه آینده‌نگر بزرگ نشان داد که انواع مختلف فیبر اثرات متفاوتی بر خطر ابتلا به دیورتیکولیت در افراد دارد. با این حال، به طور کلی، فیبر خطر را کاهش داد.

با این حال، یک مطالعه در سال 2012 نشان داد که مصرف بالای فیبر در صورت بدون علامت بودن، خطر ابتلا به دیورتیکولیت را در افراد تغییر نمی دهد. تحقیقات بیشتر به روشن شدن مزایای فیبر برای جلوگیری از دیورتیکولیت کمک می کند. افراد باید قبل از افزایش قابل توجه فیبر مصرفی خود با پزشک صحبت کنند.

پیشنهاد می شود بخوانید: میکروب معده یا هلیکوباکتر پیلوری چیست+درمان خانگی میکروب معده 

از خواص درمانی شلغم؛ کاهش فشار خون

بر اساس یک مطالعه در سال 2013 در مجله فارماکولوژی بالینی بریتانیا، غذاهای حاوی نیترات های رژیمی – مانند شلغم و سبزی – ممکن است فواید متعددی برای سلامت رگ های خونی داشته باشند. اینها شامل کاهش فشار خون و ممانعت از چسبیدن پلاکت ها به هم در خون است.

با این حال، خطرات طولانی مدت رژیم غذایی با نیترات بالا و تأثیر آن بر سلامت قلب و عروق نامشخص است. به طور کلی رژیم غذایی سرشار از میوه ها و سبزیجات تاثیرات مثبتی بر فشار خون دارد. آنها نقش مهمی را در رژیم غذایی DASH موسسه ملی قلب، ریه و خون، که متخصصان پزشکی برای کاهش فشار خون طراحی کرده اند، ایفا می کنند.

شلغم همچنین پتاسیم دارد که ممکن است با آزاد کردن سدیم از بدن و کمک به گشاد شدن شریان ها به کاهش فشار خون کمک کند.

پیشنهاد می شود بخوانید: غذاهای مفید برای کاهش قند خون+ تغذیه صحیح بیماران دارای قندخون بالا

کاهش خطر ابتلا به سرطان

مصرف زیاد سبزیجات چلیپایی – از جمله شلغم، گل کلم و کلم – با کاهش خطر ابتلا به سرطان ارتباط دارد. این سبزیجات حاوی ترکیبات مختلفی هستند که ممکن است اثرات محافظتی در برابر برخی سرطان ها داشته باشند. بر اساس یک منبع معتبر در سال 2016.

غذاهای حاوی ترکیبی به نام سولفورافان نیز می توانند نقش مهمی در درمان سرطان داشته باشند. سبزیجات چلیپایی حاوی سطوح بالایی از سولفورافان هستند.

یک مطالعه در سال 2015 نشان داد که سولفورافان ممکن است با عملکرد هیستون داستیلاز، آنزیمی که در پیشرفت سلول های سرطانی نقش دارد، تداخل ایجاد کند.

بیشتر بخوانید: خوراکی های ضد سرطان: ۱۲ ماده غذایی قوی که ریسک ابتلا به سرطان را کاهش می

از خواص درمانی شلغم؛ کمک به کاهش وزن و هضم غذا

شلغم و سایر سبزیجات چلیپایی که سرشار از فیبر هستند به افراد کمک می‌کنند برای مدت طولانی‌تری احساس سیری کنند و کالری کمی دارند. خوردن وعده های غذایی با فیبر بالا همچنین به ثابت نگه داشتن سطح قند خون کمک می کند.

محتوای فیبر موجود در شلغم همچنین ممکن است از یبوست جلوگیری کرده و نظم را برای یک دستگاه گوارش سالم تقویت کند. حرکات منظم و کافی روده برای خلاص شدن از شر سموم از طریق صفرا و مدفوع بسیار مهم است.

تغذیه

بر اساس پایگاه داده مرکزی FoodData وزارت کشاورزی ایالات متحده، یک فنجان مکعب شلغم خام حاوی موارد زیر است:

  • 36.4 کالری
  • 1.17 گرم پروتئین
  • 0.13 گرم چربی
  • 8.36 گرم کربوهیدرات، شامل 4.66 گرم شکر
  • 2.34 گرم فیبر
  • 39 میلی گرم (میلی گرم) کلسیم
  • 0.39 میلی گرم آهن
  • 14.3 میلی گرم منیزیم
  • 35.1 میلی گرم فسفر
  • 0.13 میکروگرم (mcg) ویتامین K
  • 87.1 میلی گرم سدیم
  • 0.351 میلی گرم روی
  • 27.3 میلی گرم ویتامین C
  • 19.5 میکروگرم فولات

نکات مهم در انتخاب شلغم

هنگام خرید شلغم، آنهایی را انتخاب کنید که کوچک و سنگین هستند. برداشت شلغم در حالی که جوان و کوچک است طعمی شیرین و ملایم به آنها می دهد. همانطور که آنها به رشد یا پیری ادامه می دهند، طعم آنها تندتر می شود و بافت خشن و چوبی می شود.

به دنبال شلغم هایی با رویه های سبز باشید که رنگ های روشن و تازه دارند. مردم می توانند از سبزیجات برای پخت و پز یا در سالاد استفاده کنند.

شلغم ها را همیشه در جای خنک و کم نور نگهداری کنید و قبل از استفاده آن ها را بشویید، برش دهید و پوست بگیرید.

پیشنهاد می شود بخوانید: منابع غذایی سرشار از آنتی اکسیدان: چرا آنتی اکسیدان ها برای سلامتی مهم هستند

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 3.5 / 5. تعداد آرا: 4

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *