جدیدترین اخبار روز جهان
رزرو تبلیغات
بدون نظر
347 بازدید

تست افسردگی: ۱۵ سوال که بفهمید افسرده اید یا نه + پاسخنامه تست و راهکار درمان

آنچه که در این مطلب میخوانید
تست افسردگی
مبارزه با افسردگی
خواندن 9 دقیقه
4.1
(59)

همه ما در زندگی خود دوره هایی از حس افسردگی را تجربه کرده‌ایم که معمولا به طور دقیق نمی‌دانیم اسم این احساس، افسردگی است یا فقط یک احساس غم و اندوه بسیار زیاد و دلزدگی و دلمردگی موقتی است. برای درک وضعیت افسردگی به معنای واقعی روانشناختی باید از متخصصان این حوزه کمک گرفت تا با روشهای روان درمانی یا درودرمانی به ما کمک کنند. یکی از این متخصصان بسیار مطرح جهان دکتر دیوید برنز، روانشناس و استاد دانشکده پزشکی دانشگاه هاروارد است که نویسنده کتاب معروف Feeling Good: The New Mood Therapy (احساس خوب: خلق و خوی جدید درمانی) نیز هست. این روانشناس بزرگ یک تست افسردگی طراحی کرده که می‌تواند میزان افسرده یا غمگین بودن شما را تا حدود زیادی بسنجد و توسط خود شما با پاسخ دادن به چند سوال ساده انجام شدنی است.

به این ۱۵ سوال روانشناختی به ترتیب پاسخ دهید و با توجه به جوابی که میدهید به خودتان از صفر تا ۳ نمره دهید. مثلا اگر پاسخ شما به سوال ۱ گزینه ((کمی)) است به خودتان بابت این سوال امتیاز ((۱)) بدهید و بروید سراغ سوال بعدی. به همین ترتیب پس از اینکه به همه سوالات پاسخ دادید جمع نمرات را حساب کنید و در انتهای تست وضعیت روحی خودتان را بسنجید و ببینید در کدام گروه قرار میگیرید و درباره‌اش بخوانید و به راهکاری مفیدی هم که آمده است دست پیدا کنید.

تست افسردگی

۱- آیا هم اکنون حس اندوه و غم دارید؟

۰- اصلا

۱-کمی

۲-تاحدودی

۳-خیلی زیاد

 

۲- آیا آیـنده را تـاریک می‌بینید؟

۰-اصلا

۱-کمی

۲-تاحدودی

۳-خیلی زیاد

 

۳- آیا احساس بی‌ارزش بودن در خودتان دارید؟

۰-اصلا

۱-کمی

۲-تاحدودی

۳-خیلی زیاد

 

۴- آیا در مقایسه با دیگران خودتان را حقیر می‌بینید؟

۰-اصلا

۱-کمی

۲-تاحدودی

۳-خیلی زیاد

 

۵- آیا مدام از خودتان انتقاد می‌کنید یا خودتان را سرزنش می‌کنید؟

۰-اصلا

۱-کمی

۲-تاحدودی

۳-خیلی زیاد

 

۶- آیا در تصمیم‌گیری هایتان دچار مشکل هستید؟

۰-اصلا

۱-کمی

۲-تاحدودی

۳-خیلی زیاد

 

۷- آیا بیشتر مواقع احساس خشم و رنجش دارید؟

۰-اصلا

۱-کمی

۲-تاحدودی

۳-خیلی زیاد

 

۸- آیا علاقه خود را به شغل، سرگرمی، خانواده یا دوستان‌تان از دست داده‌اید؟

۰-اصلا

۱-کمی

۲-تاحدودی

۳-خیلی زیاد

 

۹- آیا بی‌انگیزه هستید و انجام کارها برای‌تان سخت شده است؟

۰-اصلا

۱-کمی

۲-تاحدودی

۳-خیلی زیاد

 

۱۰- آیا خودتان را زشت یا پیر و غیرجذاب می‌بینید؟

۰-اصلا

۱-کمی

۲-تاحدودی

۳-خیلی زیاد

 

۱۱- آیا اشتهای‌تان را ازدست داده‌اید یا برعکس بیش از اندازه پرخوری می‌کنید؟

۰-اصلا

۱-کمی

۲-تاحدودی

۳-خیلی زیاد

 

۱۲- آیا دچار مشکلات در خوابیدن هستید؟ مثلا بیخوابی یا پرخوابی زیاد؟

۰-اصلا

۱-کمی

۲-تاحدودی

۳-خیلی زیاد

 

۱۳- آیا میل جنسی‌تان را ازدست داده‌اید؟

۰-اصلا

۱-کمی

۲-تاحدودی

۳-خیلی زیاد

 

۱۴- آیا بیش از اندازه نگران سلامت خود هستید؟

۰-اصلا

۱-کمی

۲-تاحدودی

۳-خیلی زیاد

 

۱۵- آیا فکر می‌کنید اگر بمیرید، بهتر است؟

۰-اصلا

۱-کمی

۲-تاحدودی

۳-خیلی زیاد

 

خب حالا که به این ۱۵ سوال با دقت پاسخ دادید. نمره‌ای که کنار هر گزینه بود را با هم جمع ببندید و ببینید در کدام یک از گروه‌های زیر قرار میگیرید.

 

نمره بین ۰ تا ۴

اگر جمع نمرات شما در این تست بین صفر تا چهار است، نشان می‌دهد اصلا افسرده نیستید. فقط گاهی اوقات دچار ناراحتی و غمگینی مقطعی هستید که نیاز به هیچ درمان خاصی ندارد و این وضعیت را میلیون‌ها آدم دیگر هر روز تجربه می‌کنند. شما به راحتی می‌توانید شادی را به زندگی خودتان برگردانید و احتمالا الان به خاطر یک موضوع خاص یا یک اتفاق ناخوشایند مقطعی دچار برخی احساسات منفی شده‌اید که به سرعت رفع میشود و شما به راحتی زندگی شاد گذشته خودتان را آغاز میکنید. حتی اگر اتفاق خاصی هم نیفتاده است یک تصمیم خوب و جدی بگیرید که از این شرایط مناسب روحی تان نهایت استفاده را ببرید و شادترین آدم این شهر شوید. با این نمره خوبی که در تست به‌دست آورده‌اید برای شما اصلا سخت نیست.

 

نمره بین ۵ تا ۱۰

خب شما امتیاز نسبتا خوب بین پنج تا ده را کسب کرده‌اید و به شما هم باید بگوییم جای نگرانی نیست. اوضاع روحی شما طبیعی و عادی است فقط یک مقداری دچار نارضایتی از شرایط زندگی هستید و حس غم و اندوه به طور کم و مقطعی سراغتان آمده است. متخصصان در اینجور مواقع توصیه میکنند مثبت اندیشی بیشتری را پیشه کنید، ورزش و پیاده روی داشته باشید. تلاش تان را برای دستیابی به اهدافتان بیشتر کنید و در این راه حتی از خواندن کتاب‌های موفقیت دریغ نکنید. این حس شما افسردگی نیست، غمگین بودن است، غم و اندوه به سراغتان آمده اما هنوز نتوانسته شما را احاطه کند. بنابراین اصلا در این وضعیت نمی‌توان اسم فرد افسرده به معنای بیماری روحی را روی شما گذاشت. کمی به خودتان کمک کنید و انرژی تان را افزایش دهید اوضاع دوباره به حالت قبل برمیگردد و شادمانی و نشاط شما را احاطه میکند.

 

نمره بین ۱۱ تا ۲۰

اگر امتیاز شما در این آزمون بین یازده تا بیست قرار دارد باید گفت یکی دو تا چراغ زرد هشدار برایتان روشن شده است. به این معنی که میزان غمگین بودن شما بسیار زیاد شده و به آستانه افسردگی خفیف رسیده اید. متخصصان در این جور مواقع به افراد هشدار می‌دهند که اگر مراقب خودتان نباشید به گرداب افسردگی مبتلا میشوید و ممکن است خیلی زود افسار زندگی از دست تان خارج شود و اصلا متوجه نشوید که چطور از آن آدم پرانرژی تبدیل به یک آدم افسرده شدید. وضعیت شما اصلا وخیم نیست، نگران نباشید، اعتماد به نفس داشته باشید و سعی کنید به خودتان کمک کنید. اگر خودتان را آنقدر قوی و پرانرژی میبنید که بتوانید این افسردگی خیلی خفیف را حل کنید که خیلی خوب است. مثلا به برخی کارهای هنری شبیه یاد گرفتن ساز و موسیقی روی بیاورید، آشپزی کنید، یک فن جدید بیاموزید، دوستان را بیشتر ببینید. آدم هایی که موجبات ناراحتی شما را فراهم میکنند از زندگیتان حذف کنید. اگر مشکلات عمیقتری دارید که فکر میکنید خودتان از پسش برنمی آیید حتما با یک مشاور صحبت کنید. گاهی صحبت با یک فرد آگاه میتواند حجم زیادی از مشکلات شما را کاهش دهد.

 

نمره بین ۲۱ تا ۳۰

با گرفتن امتیاز بین بیست و یک تا سی در این آزمون یک هشدار نسبتا جدی برای شما وجود دارد که سطح متوسطی از افسردگی گریبان تان را گرفته است. اینکه بیشتر اوقات احساس غم و اندوه دارید فقط یک حس مقطعی نیست و میتواند در تمام ابعاد زندگی شما ریشه بدواند و مشکلات زیادی برایتان ایجاد کند. این که همواره خود افراد بیش از همه می‌توانند به وضعیت روحی خودشان کمک کنند همیشه صادق است. اما درباره شما به نظر میرسد بهتر است با یک متخصص روانشناس یا یک مشاور هم صحبت کنید و از توصیه‌های این افراد بیش از خودتان کمک بگیرید. افسردگی مثل مرداب است. پایتان را داخلش میگذارید و یک دفعه شما را به کام خود فرو میبرد. قطعا شما نمیخواهید دچار وضعیت شدید افسردگی شوید و هرگز نباید خودتان را گول بزنید که فقط امروز یا این هفته غمگین و ناراحتم و حتما بعدا بهتر میشوم. حتی اگر وضعیت خواب و خوراکتان بهم ریخته است به لحاظ جسمی در مدت زمان کوتاهی می‌تواند مشکلات و بیماری هایی هم برایتان ایجاد کند. پس مصمم و با اراده تصمیم بگیرید به سرعت از این وضعیت تا قبل از این که وخیم شود خارج شوید. اقدام سریع شما خیلی اثرگذار است و حتی یک روز هم میتواند برای شما مهم باشد. نگران هیچ برچسبی نباشید. به شما قول می‌دهیم با چند ساعت مشاوره همان آدم شاد و بانشاط گذشته شوید. فقط به خودتان عشق بورزید و اقدام عاجل داشته باشید. موفقیت نزدیک است.

 

نمره بین ۳۱ تا ۴۵

اگر شما در گروه آخر امتیازبندی قرار گرفته‌اید متاسفانه باید گفت حال روحی خیلی بدی دارید. درواقع در یک وضعیت افسردگی شدید قرار گرفته‌اید که ممکن است در گذشته هم تجربه یا درمانش کرده باشید و دوباره عود کرده است. یا برای نخستین بار است که این وضعیت را تجربه میکنید و خودتان هنوز باور ندارید که دچار مشکل افسردگی واقعی و جدی شده اید. متخصصان معتقدند در این مواقع علاوه بر کمک گرفتن از یک مشاور و روانشناس باید به یک روانپزشک هم مراجعه شود تا با کمک دارودرمانی دوره درمان سرعت بخشیده شود و مشکلات خطرناکی که اطراف شما است به سرعت کاهش یابد. تنبلی کردن، ترسیدن، تعلل کردن، بی توجهی و رفتارهایی از این دست عاقبت بسیار بدی خواهد داشت. شما در ابتدای جاده هستید و همین که الان می‌دانید به افسردگی جدی دچار هستید قدم اول را برداشته اید. تلاش‌های شما تا به امروز برای بهبود حالتان بی‌نتیجه بوده است بنابراین وقت را بیشتر از این هدر ندهید. همین الان به دنبال یک روانشناس و سپس یک روانپزشک به جهت دارودرمانی بگردید و به سرعت به خودتان کمک کنید. افسردگی شما را احاطه کرده است و اگر سریع نجنبید زندگی تان را فلج میکند. هزاران هزار آدم در سراسر کره زمین مشکل شما را دارند. نترسید. به خودتان و دنیا کمک کنید. اگر اقدام سریع داشته باشید خیلی سریعتر از چیزی که فکر میکنید به زندگی عادی برمیگردید. فقط بجنبید و به دنبال راه درمان باشید.

در خاتمه اینکه اگر بقیه داستان های من درباره روانشناسی افراد را در سایت خبرنامه بخوانید با دنیای جدید و جذابی از آنها روبرو میشوید همچنین می توانید از طریق کامنت گذاشتن در تمام شبکه های اجتماعی ما در اینستاگرام و فیسبوک موضوع درخواستی خود درباره مقاله مورد نظرتان را بیان کنید تا هرآنچه شما دوست دارید برایتان بنویسیم.

شاید مطالعه این مطالب هم برایتان جالب باشد

پنج درمان طبیعی که برای سلامت روان و درمان افسردگی مفید هستند

روانشناسی عشق: ۷ عامل که باعث میشود کسی عاشق تان شود

علائم فیزیکی افسردگی: ۸ بیماری و اختلال که ناشی از افسردگی هستند

۹ راهکار طبیعی افزایش سروتونین در مغز و درمان افسردگی

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 4.1 / 5. تعداد آرا: 59

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاه‌ها

افزودن دیدگاه

لینک های مفید
خبرنامــــــــــــه را ببینید
مجله اخبار روز استادورک قیمت تلویزیون ارزان ⭐️زیر6 میلیون⭐️ قبرس شمالی نیولایف توری حصاری خرید و فروش شرکت جعبه سازی خرید نهال صنوبر ترکیه دیوارپوش فومی قیمت یخچال فریزر دوقلو دیپوینت شیشه اتومبیل خرید سرور کارکرده اچ پی hp بیت کوین چیست مدل لباس و آرایش بهترین فیلم های 2024 گن بعد از جراحی لوله پلی اتیلن خرید ابزار دقیق مشاوره حقوقی تلفنی با وکیل خرید آپارتمان در چیتگر خرید کفش جردن بروکرهای فارکس را با یک کلیک مقایسه کنید خرید ویلا ساحلی در سرخرود کمربند فلکسی پرو درج آگهی رایگان