حقایق جالب درباره اثر انگشت: چرا اثر انگشت داریم و چرا متفاوت هستند؟

توسطفرشته فرهنگ

بهمن ۸, ۱۴۰۰ به روز رسانی : بهمن ۸, ۱۴۰۰
حقایق جالب درباره اثر انگشت ویژگی هایی که از پدرتان به ارث می برید

قبل از اینکه پاسخ را به شما بگویم، اجازه دهید با صحبت در مورد نحوه تشکیل اثر انگشت شروع کنیم. اثر انگشت برجستگی ها و نقش های ریز روی هر انگشتی است که دارید. این برجستگی های اصطکاکی روی نوک انگشتان، کف دست، انگشتان پا و کف پا وجود دارند! آن‌ها همچنین به عنوان “برآمدگی های پوستی” شناخته می شوند. اثر انگشت برای هر فرد کاملا منحصر به فرد است. این مطلب چند حقایق جالب درباره اثر انگشت را مورد بررسی قرار داده است. با خبرنامه همراه باشید.

حقایق جالب درباره اثر انگشت؛ اثر انگشت چگونه تشکیل می شود؟

اصل تشکیل اثر انگشت در زمینه زیست شناسی رشدی نهفته است. اثر انگشت ما منعکس کننده محیطی است که در زمان شروع زندگی با آن مواجه شدیم. اثر انگشت یک فرد، زمانی که جنین کوچکی در رحم مادرش می‌باشد، در 6 ماهه‌گی به صورت کامل رشد می‌کند. دانشمندان می‌گویند اثر انگشت در حدود هفته دهم بارداری شروع به رشد می‌کند. پذیرفته‌شده‌ترین نظریه بیان می‌کند که لایه میانی پوست، به نام لایه بازال، بین لایه داخلی (درم) و لایه بیرونی (اپیدرم) خراشیده می‌شود. و زودتر از دو لایه دیگر رشد می‌کند و در برابر لایه های پوستی دیگر فشار می‌آورد. این فشار باعث فشرده شدن پوست و در نتیجه چین شدن اپیدرم به داخل درم می‌شود. و خود را به شکل امروزی روی انگشتان ما نشان می‌دهد. برجستگی‌ها خطوط کم رنگ روی نوک انگشتان هستند که پایه و اساس اثر انگشت را ایجاد می‌کنند.

پیشنهاد می‌شود بخوانید: دلایل بی حس شدن دست ها: ۱۷ بیماری و اختلال که علت بی حسی دست ها هستند

آیا می‌توانید اثر انگشت را تغییر دهید؟

فعالیت‌های مکرر، مانند آجرکاری، می تواند اثر انگشت را از بین ببرد و شناسایی شخص را ناممکن کند. به همین ترتیب، برخی از مجرمان عمدا اثر انگشت خود را چه با اسید یا آتش می‌سوزانند. تا به آن‌ها اجازه دهند مانند یک روح در دنیای جنایتکاران حرکت کنند. با این حال، در بیشتر موارد، اگر انگشتان در معرض سوختگی یا فعالیت های مکرر قرار نگیرد، در نهایت اثر انگشت دوباره رشد می‌کند.

منحصر به فرد بودن، آیا دوقلوهای همسان می توانند اثر انگشت یکسانی داشته باشند؟

شکل گیری اثر انگشت از دو جزء تشکیل شده است: رشدی و ژنتیکی. توسعه الگوی اثر انگشت نه تنها به عوامل ژنتیکی بلکه به شرایط فیزیکی منحصر به فرد نیز بستگی دارد. بنابراین حتی اگر دوقلوهای همسان از نظر ژنتیکی مشابه باشند، فشار داخل رحم بر جنین می‌تواند بر اثر انگشت آن‌ها تأثیر بگذارد. حتی تفاوت در طول بند ناف میتواند تغییراتی در اثر انگشت ایجاد کند. پس بله، دوقلوهای همسان می‌توانند همه را با ظاهرشان گول بزنند، اما نمی‌توانند آزمایش اثر انگشت را فریب دهند! تصور می‌شود عوامل محیطی بیشماری بر شکل‌گیری اثر انگشت تأثیر می‌گذارند. می‌توان از فشارخون، سطح اکسیژن خون، تغذیه مادر، سطح هورمون‌ها، موقعیت جنین در رحم در زمان‌های خاص، ترکیب و تراکم جنین یاد کرد. مایع آمنیوتیک اطراف انگشتان جنین به هنگام لمس ساختارهای اطراف و فشاری که با آن به اطراف می چرخد. این متغیرهای بی‌شمار تصمیم می‌گیرند اثر انگشت چگونه منفرد تشکیل شود.

باید گفت سطح فعالیت جنین و هرج و مرج عمومی شرایط رحم مانع از ایجاد اثر انگشت در هر دو جنین می‌شود. کل فرآیند توسعه آنقدر پیچیده است. که در طول کل تاریخ بشر، عملاً هیچ شانسی وجود ندارد که دقیقاً همان الگو دو بار شکل گرفته باشد. با این حال، این بدان معناست که اثر انگشت در هر انگشت دست شما متفاوت است. و هر انگشت در دو دست، اثر انگشت متفاوت دارد. و حتی اثر انگشت دوقلوهای همسان با یکدیگر متفاوت است.

پیشنهاد می‌شود بخوانید: ۸ نکته خواندنی از چیزهایی که به جنین در شکم مادر لذت می دهند

آیا برنامه هایی برای این کیفیت منحصر به فرد وجود دارد؟

شناسایی مظنون به جنایت

یکی از کاربردهای عمده انگشت نگاری مربوط به تحقیقات جنایی است. اثر انگشت که ایجاد آن بستگی به عوامل متعدد دارد، اغلب می‌تواند برای شناسایی عامل جنایت استفاده شود. اثر انگشت برای شناسایی قربانیان ناشناس، شاهدان یا مظنونان، برای تأیید سوابق استفاده می‌شود. و مهمتر از همه، به عنوان پیوند بین یک مظنون و یک جنایت به اثر انگشت نیاز داریم. حتی زمانی که هیچ مظنونی در یک جنایت وجود ندارد، اثر انگشت می‌تواند به ایجاد سرنخ‌ها کمک کند و سرنخ‌هایی در مورد اندازه، جنسیت و شغل مجرم ارائه دهد. اثر انگشت کوچک معمولاً توسط افراد کوچکتر انجام می‌شود، در حالی که اثر انگشت روی دیوار نشان دهنده قد فرد مظنون است.

برای اهداف طبقه‌بندی، متخصصان الگوهای برآمدگی اثر انگشت را به سه دسته اصلی تقسیم می‌کنند: کمان‌ها، پیچ‌ها و حلقه‌ها. هر کلاس را می‌توان به زیر دسته‌های متعددی تقسیم کرد. اثر انگشت نیز تنوع نژادی اندکی را نشان می‌دهد. افراد با اصل و نسب آفریقایی دارای قوس‌های زیادی هستند، افراد با پیشینه اروپایی پیچ‌های زیادی دارند، و افراد آسیایی تبار دارای فرکانس نسبتاً بالایی از حلقه‌ها هستند.

حقایق جالب درباره اثر انگشت؛ داکتیلوسکوپی

داکتیلوسکوپی، یک سیستم شناسایی اثر انگشت می‌باشد. امروزه انگشت نگاری در سرتاسر جهان مورد استفاده قرار می گیرد و کاربردهای بسیار ارزشمندی دارد. بین سال های 1901 تا 1910، بسیاری از کشورها شروع به استفاده از اثر انگشت برای شناسایی کردند. در سال 1924، نیز اف.بی.ای، در ایالات متحده، شروع به استفاده از اثر انگشت برای شناسایی کرد.

پیشنهاد می‌شود بخوانید: ۲۵ حقیقت شگفت‌انگیز در مورد بدن انسان

یک کلمه احتیاط

با این حال، چیزی که باید به خاطر داشت این است که عوامل متعددی می‌توانند در شناسایی نادرست نقش داشته باشند. اول از همه، هیچ دو اثر انگشت دقیقاً شبیه هم نیستند. دوم، اثر انگشت جمع‌آوری‌شده در صحنه‌های جرم اغلب ناقص است و غالباً اثری جزئی، لکه دار یا کثیف است. ثالثاً، امکان دارد که انسان ها در شناسایی درست اثر انگشت دچار اشتباه شوند. که کل سیستم را در معرض خطای انسانی قرار می دهد. به عبارت دیگر، حتی بررسی اثر انگشت نیز یک راه بی‌خطر برای شناسایی یک فرد نیست، به خصوص اگر آن شخص فعالانه سعی در گول زدن شما داشته باشد!

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 2.8 / 5. تعداد آرا: 4

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *