جدیدترین اخبار روز جهان
رزرو تبلیغات
خواندن 13 دقیقه
3
(2)

تاثیر مستقیم و شگفت اور لباس های نخی که تماس با پوست دارند آنقدر مهم است که اولین انتخاب خودتون در خرید تیشرت، تاپ و شلوار راحتی یا خانگی زنانه یا مردانه حتما حتما لباس نخ پنبه ای❤️ خواهد بود.

خارش پوستی، بوی بد عرق بدن، گر گرفتن یهویی و مسائلی ازاین دست شاید  اتفاقاتی باشد که قطعا بطور روزمره با آن مواجه شده ایم. اما بی شک یکی از عوامل اصلی این اتفاقات جنس لباسی است که پوشیده ایم . و از همه مهمتر لباسی که مستقیما با پوست بدن در تماس است. در ادامه به تاثیرات مهم لباس های نخی بر سلامت جسم و آثار زیانبار لباس های بی کیفیت میپردازیم.

درباره تاثیرات لباس نخی پنبه ای بر سلامت انسان

پوشاک و داشتن پوشش مناسب یکی از نیاز های اساسی و همیشگی انسان ها در تمام دوره های زندگی  بوده است به مرور زمان اهمیت لباس پوشیدن بیشتر شد تا جایی که افراد توانستند با تولید پارچه های گوناگون لباس های متنوعی طراحی کنند. یکی از پارچه های پر طرفدار که امروزه زیاد از آن استفاده می شود پارچه های نخی و پنبه ای هستند تقریبا تاریخچه استفاده از پارچه های نخی حدود 5000 سال قبل می رسد. در چند سال اخیر محققان با آزمایشات متفاوت و اتفاقات مختلف و تجربی متوجه تاثیرات انواع پارچه ها بر سلامت بدن افراد شدند تاثیراتی که حیاتی بوده و حتی بر سلامت روان افراد هم تاثیر می گذارد.

انواع پارچه های الیاف طبیعی و مصنوعی

پارچه ها معمولا به دو دسته الیاف طبیعی و مصنوعی تقسیم می شوند البته دسته دیگری از پارچه ها هستند که ترکیبی از این دو را شامل می شوند .

پارچه های الیاف طبیعی ( لباس های نخ پنبه )

معمولا اغلب افراد از کلمه لباس های نخی استفاده می کنند در صورتی که لباس نخی وجود ندارد زیرا بافت همه پارچه ها از نخ است و منظور از لباس های نخی همان پارچه هایی با الیاف طبیعی پنبه است الیاف های طبیعی مثل پنبه و کتان هستند که در آن ها ویسکوز که ماده اصلی پنبه است وجود دارد همچنین که ازپشم و ابریشم که از نوع پروتئین هستند ساخته می شوند الیاف های طبیعی خاصیت تجدید پذیری دارند و به راحتی در محیط زیست جذب می شوند الیاف های طبیعی عایق حرارت نیستند  یعنی گرمای بدن را به بیرون منتقل می کنند و باعث خنکی بدن می شود به همین دلیل در تابستان از این جنس لباس ها مثل تی شرت و تاپ و شلوار های نخی  الیاف طبیعی بسیار مورد استفاده قرار می گیرند.

پارچه های الیاف مصنوعی

در مقابل آن الیاف های مصنوعی مثل پلی استر ، چرم ، ریون و نایلون  وجود دارد این الیاف های مصنوعی در ظاهر پارچه های مانا و مقاومی هستند اما استفاده طولانی مدت از آن ها می تواند آسیب های زیاد و اذیت کننده ای برای سلامت بدن شما ایجاد کند زیرا از دو ماده تفلون و فرمالدئید ها ساخته شده اند که قرار گرفتن طولانی مدت در معرض این ماده ها باعث ایجاد سرطان می شود همچنین مواد سازنده الیاف مصنوعی پلی استر برای سلامت کلیه و معده و ریه ها و همچنین پوست شما مضر است. از طرفی استفاده از لباس هایی با الیاف مصنوعی در فصل تابستان برای سلامت انسان اصلا مناسب نیس زیرا باعث تعریق بیشتر می شود که معمولا برای افراد نا خوشایند است همچنین این لباس ها باعث گرما سازی و حفظ حرارت در محیط بدن می شوند. الیاف مصنوعی به دلیل نداشتن هماهنگی با پوست بدن باعث ایجاد الکتریسته می شود که به موجب آن سیستم عصبی را تحریک می کند که همین عامل هم می تواند باعث بوجود آمدن مشکلات دیگر شود.

لباس های نخی و یا همان الیاف طبیعی چه تاثیری بر سلامت بدن ما دارد

لباس هایی که از الیاف طبیعی درست می شوند نسبت به لباس هایی که با الیاف مصنوعی ساخته می شوند از اهمیت و فواید زیادی برای سلامت جسم و پوست ما برخوردارند و تاثیرات و مثبت فراوانی در سلامت بدن افراد دارد اما اغلب برخی از افراد هنگام خرید به دلیل شکل و شمایل و ایست دار بودن  بیشتر از لباس هایی با الیاف مصنوعی استفاده می کنند که این امر در طولانی مدت ممکن است مشکلات زیادی را با آن ها بوجود بیاورد.
خانم ها که پوست حساس تری دارند، با پوشیدن تی شرت نخی زنانه به همراه یک شلوار خانگی نخی برای استفاده روزانه در خانه در روز های گرم تابستان و چه در فصل زمستان برای زیر لباس های گرم باعث می شود تا دما را در بدن شما متعادل نگه دارد و احساس راحتی داشته باشید از طرفی  همین موضوع باعث می شود تا پوست نرم و لطیفی داشته باشید و زیاد عرق نکنید و بدن شما بوی نامطبوعی نداشته باشد.
از خوبی های دیگر تی شرت های نخی و الیاف طبیعی لکه گیری و شستشوی راحت آنهاست که به راحتی لکه ها را می توان پاک کرد و با قرار گرفتن در معرض هوای آزاد به سرعت خشک می شوند.
همه افراد مخصوصا کسانی که پوست حساسی دارند به راحتی می توانند از تی شرت های نخی خونگی و یا شلوار نخی همچنین مانتو، پالتو ها و یا لباس های بیرونی خود که از این جنس هست بهره ببرند زیرا تقریبا گزارشی درباره حساسیت پوستی بدن با لباس هایی از جنس الیاف های طبیعی گزارش نشده است.
از پارچه های نخی با الیاف طبیعی برای پانسمان ها سوختگی و … استفاده می شود زیرا به دلیل تبادل هوا باعث می شود تا زخم ها زوتر بهبود بیابند. همچنین این نوع پارچه سنخیت و شباهت بیشتری به پوست انسان دارد و از طرفی هم برای درمان لک و پیس و زگیل های پوستی از این پارچه ها استفاده می کنند.

کدام پارچه ها در سلامت بدن ما تاثیر منفی دارد

همان طور که گفتیم لباس هایی که با پارچه های الیاف مصنوعی تولید می شوند در صورت استفاده زیاد دچار آسیب های زیادی برای سلامت جسم و پوست افراد می شوند برخی از این پارچه های الیاف مصنوعی مثل:

پلی استر
یک از پارچه با الیاف مصنوعی  پر مصرف و پر طرفدار پلی استر ها هستند در ترکیبات این پارچه از الیاف طبیعی مثل پنبه بکار برده اند تا از چروک شدن و پارگی این پارچه جلوگیری کند اما با این حال الیاف های مصنوعی پارچه های پلی استر غالب هستند و کماکان برای سلامت پوست انسان ضرر دارند زیرا پوست انسان نیاز به تنفس دارند اما این پارچه های پلی استر باعث می شوند تا تنفس برای پوست سخت شود از طرفی وقتی دمای بدن بالا برود مواد شیمیایی پارچه آزاد می شود و بعد جذب پوست ما می شود.
این پارچه باعث بروز خارش و قرمزی و ضایعات پوستی اگزمای شدید و درماتیت می شود بنابر این بهتر از لباس ها و ملافه هایی که از جنس پلی استر هستند خود داری کنید.

ریون(ویسکوز) 
نمونه دیگر از پارچه ها با الیاف مصنوعی پارچه های ریون هستند. ماده اصلی سازنده پارچه های ریون از سلولز است که از تبدیل شیمیایی خمیر کاغذ تهیه می شود که این خمیر کاغذ در نتیجه یک فرآیند خطرناک تولید می شود به همین دلیل پوشیدن لباس های ریون به راحتی می تواند سلامت بدن ما را به خطر بینداد. از طرفی پارچه های ریون از آن دسته مواد ساخته شده اند که وقتی آن را بپوشید به مرور زمان می تواند مواد سمی را در بدن آزاد کنند و همین امر موجب بروز مشکلاتی از قبیل حالت تهوع، درد قفسه سینه، سر درد، بی خوابی و درد های عضلانی شود همچنین علاوه بر آسیب هایی که به بدن ما وارد می شود، مراحل تولید پارچه های ریون ضرر زیادی برای محیط زیست هم دارد.

نایلون
انواع جوراب ها، جوراب شلواریف لباس زیر، لباس خواب ها و بسیاری از لباس هایی که ما در طول روزمره از آن ها استفاده می کنیم از جنس پارچه الیاف مصنوعی نایلون هستند. پارچه های نایلون با اینکه هزینه تولید زیادی ندارد اما در عوض از مقاومت بالایی برخوردار هستند به همین دلیل طرفدار های زیادی دارند. اما گزینه خوبی برای پوشیدن آن به تنهایی نیست یعنی  باید از تماس مستقیم پارچه نایلون با پوست خود داری کنیم زیرا این پارچه ها عرق بدن را به خود جذب نمی کنند و همین امر موجب بوی بد بدن و بروز عفونت های پوستی می شود.همچنین در فرایند تولید این پارچه های نایلون از رنگ های شیمیایی هم استفاده می شود بنابراین به تن کردن لباس هایی با پارچه الیاف مصنوعی نایلون می تواند مشکلات پوستی زیاد و مختلفی را برای سلامت بدن شما بوجود بیاورد.

اکریلیک
از پارچه های الیاف مصنوعی دیگر می توان به پارچه ای اکریلیک اشاره کرد. این پارچه ها از ماده ای به نام اکریلونیتریل تولید می شوند که یک ماده سرطان زا است و باعث به وجود آمدن تغییرات ژنتیکی می شود. قرار گرفتن در معرض این ماده باعث سر درد، سرگیجه، سخت نفس کشیدن و بسیاری از مشکلات دیگر داخلی و بیرونی بدن می شود بنابراین به تن کردن لباس هایی ار جنس اکریلیک باعث جذب ماده اکریلونیتریل به پوست بدن می شود و این اصلا خوب نیست.

اسپندکس/لاکرا/الاستان
یک مدل دیگر از پارچه ها با الیاف مصنوعی لاکرا ها می باشند که معمولا لباس هایی که از این جنس پارچه ها درست می کنند تنگ هستند مثل تی شرت ها و  سینه بند های ورزشی لگینگ ها گن جوراب شلواری و .. زیرا ای جنس پارچه ها انعطاف پذیری بالایی دارند.
این جنس از پارچه ها هم از مواد شیمیایی مثل پلی اورتان ساخته می شوند که یک ماده سرطان زا است و استفاده طولانی مدت از این پارچه  موجب بروز حساسیت های پوستی مثل درماتیت و اگزما می شود.

کدام پارچه ها در سلامت بدن ما تاثیرات مثبت دارد

لباس هایی که با پارچه های الیاف طبیعی تولید می شود علاوه بر آن که برای سلامت بدن ضرری ندارند بلکه فوایدی دارند که باعث راحتی شما می شوند پارچه های نخی که برای تولید تی شرت ها و شلوار های نخی استفاده می شود که  را به راحتی می توانید در روز مره از آن استفاده کنید پارچه های نخی با الیاف های طبیعی تنوع زیادی دارند مثل:

پنبه
یکی از پارچه های مناسب نخی با الیاف طبیعی پارچه های پنبه ای هستند که اجازه تنفس به پوست را می دهند این پارچه ها به جذب مایعات پوست بدن کمک می کنند و باعث می شود تا بدن را در تابستان از گرما و در زمستان از سرما حفظ کند پارچه های نخی پنبه ای برای کسانی که دچار حساسیت پوستی هستند گزینه خوبی است زیرا برای این افراد که آلرژی دارند حساسیتی ایجاد نمی کند و از بهترین پارچه هایی است که می توانید بیشترین راحتی را در آن داشته باشید.

پشم مرینوس
یکی از پارچه های باالیاف طبیعی مناسب که سلامت بدن ما را به خطر نمی اندازد پشم مرینوس است. پشم مرینوس  پارچه ای صد در صد طبیعی است که دما و رطوبت بدن را تنظیم می کند از خوبی هایی خود پارچه این است که به مرور زمان شکل خود را از دست نمی دهد و حالت نمی گیرد . نرمی و لطافت و سبک بودن آن باعث می شود تا بدن در لباس هایی از این جنس پارچه احساس خستگی نکند پوشیدن لباس هایی از جنس پشم مرینوس یک محافظ طبیعی برای پوست در برابر پرتو های فرا بنفش است. پشم آلپاکا نمونه دیگری از پارچه های پشمی مناسب برای جای گزینی با پشم مرینوس است.

ابریشم
یکی  دیگر ازپارچه های لطیف پر طرفدار است که بافت شیک و لوکسی دارند و در کنار بافت شیکی که دارند از فواید زیادی برای سلامتی جسم و پوست انسان برخوردار است. از تاثیرات مفید ابریشم این است که روند پیری را کاهش می دهند همچنین به رفع آسم و اگزما کمک شایانی می کند پارچه های الیاف طبیعی مثل ابریشم خاصیت ضد قارچ دارد و به جلوگیری از بروز آلرژی کمک می کند همچنین می تواند به سیستم خواب افراد کمک کند و آن را بهبود ببخشد.

لینن
از دیگر پارچه های معروفی که به عنوان نخی می شناسند پارچه های الیاف طبیعی لینن هستند این پارچه با دوام و راحت هستند نگهداری ساده ای دارند از تاثیرات مثبت و مفیدی که برای بدن دارند این است که باعث می شود تا پوست ما به راحتی تنفس  کند و همچنین پارچه های نخی لینن باعث ایجاد حساسیت نمی شود با خیال راحت می توانید در مدت زمان طولانی از این پارچه ها استفاده کنید.

کشمیر 
از پارچه های الیاف طبیعی مناسب بدن که سلامت انسان را به خطر نمی اندازد می توان به پارچه های کشمیر اشاره کرد البته کشمیر پارچه های گران قیمت و ارزشمندی هستند که در تولید و ساخت آن از ماده سنگینی استفاده نشده است بنابر این هنگام پوشیدن لباس هایی مثل پالتو شومیز پیراهن هایی از این جنس حس ابریشمی به افراد دست می دهد و از طرفی به جسم حالت شگفت انگیز می دهد که برای ما حس خوشایندی است

بامبو
پارچه های بامبو جایگزین جدیدی هستند که می توان به جای پارچه های طبیعی از آن استفاده کرد و به همان اندازه پارچه های نخی از نرمی و لطافت برخور دارند. پارچه های بامبو برای افرادی که آلرژی دارند ایجاد حساسیت نمی کند و همچنین دمای بدن را تنظیم می کند همین امر باعث می شود تا از بوی بد بدن و عفونت های پوستی جلوگیری کند استفاده از لباس هایی که از این جنس پارچه هستند مثل تی شرت ها و شلوار ها مانتو و یا .. این امکان را می دهد تا پوست شما به راحتی تنفس کند. همچنین از تاثیرات مثبت دیگر پارچه های بامبو این است که  بهتر از پارچه های پنبه ای رطوبت را از بدن جذب می کنند و مانند پارچه هایی از جنس پشم مرینوس قابلیت محافظت از بدن در برابر پرتو های فرا بنفش را دارد.

شیوه های شستشو و مراقبت از لباس نخی

لباس های نخی که از الیاف طبیعی درست می شوند ،جهت طول عمر بیشتر لباس نخی؛ باید در شستشو و نگهداری آنها  احتیاط لازم را به خرج داد تا طولانی مدت بتوانید از آن استفاده کنید.داد.
برای این کار دقت کنید که از آب زیر 30 درجه استفاده کنید زیرا اگر دمای آب مناسب پارچه شما نباشد ممکن است رنگ و ایست پارچه را بهم بریزد ودیگر قابل استفاده نباشد. لباس های نخی معمولا بعد از اولین شستشو کمی آب می روند و کوچکتر می شوند اما بهتر است  هر دفعه بعد از شستشو کمی و به آهستگی پارچه را بکشید تا به حالت اولیه خود برگردد.
تی شرت و شلوار های نخی خونگی به راحتی و به سرعت خشک می شوند و بهتر است در هوای آزاد و با گرمای خورشید به مرور خشک شوند.
بعد شستشو مطمئن و خشک شدن لباس آن را به طور کامل تا کنید و نکته دیگری که موقع شستشو باید رعایت کنید این است که حتما لباس خود را پشت رو بشویید.

نتیجه گیری :
برای اینکه یک انتخاب خوب در خرید لباس نخی داشته باشید، پوشاک کوهستانی بهترین انتخاب برای خرید انواع لباس نخی شامل تاپ، تیشرت زنانه و شلوار راحتی زنانه و دخترانه دارید تا نا خواسته آسیب جدی به سلامت پوست شما وارد نشود ما پیشنهاد می کنیم که در ابتدا برای خرید لباس های مختلف الویت، انتخاب خود را به پارچه های نخی با الیاف طبیعی بدهید تا موجب حساسیت ، اگزما، بوی بد بدن، خارش و انواع عفونت های پوستی و … نشود و با خیال راحت و نگرانی آن ها را بپوشید.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 3 / 5. تعداد آرا: 2

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاه‌ها
لینک های مفید
خبرنامــــــــــــه را ببینید
مجله اخبار روز استادورک قیمت تلویزیون ارزان ⭐️زیر6 میلیون⭐️ قبرس شمالی نیولایف توری حصاری خرید و فروش شرکت جعبه سازی خرید نهال صنوبر ترکیه دیوارپوش فومی قیمت یخچال فریزر دوقلو دیپوینت شیشه اتومبیل خرید سرور کارکرده اچ پی hp بیت کوین چیست مدل لباس و آرایش بهترین فیلم های 2024 گن بعد از جراحی لوله پلی اتیلن خرید ابزار دقیق مشاوره حقوقی تلفنی با وکیل خرید آپارتمان در چیتگر خرید کفش جردن بروکرهای فارکس را با یک کلیک مقایسه کنید خرید ویلا ساحلی در سرخرود کمربند فلکسی پرو درج آگهی رایگان