بارفرابری یا فورواردری

توسطتحریریه خبرنامه

دی ۲۸, ۱۴۰۰ به روز رسانی : دی ۲۸, ۱۴۰۰
بارفرابری یا فورواردری

امروزه در صنعت حمل و نقل شاهد اصطلاحات مختلفی هستیم و این مسئله باعث شده تا افرادی که آشنایی با این صنعت ندارند یکی از سوالات مهمی که مطرح می کنند این باشد که بارفرابری یا فورواردری چیست و چه معنا و مفهومی دارد. پس با ما همراه باشید تا در این مطلب از سایت کارگو شما را با بارفرابری یا فورواردری آشنا کرده و در مورد تاریخچه این مفهوم نیز اطلاعات جامع و کاملی را به شما ارائه دهیم.

معرفی کارگزار حمل یا فورواردری

در بخش اول اگر بخواهیم شما را با بارفرابری یا فورواردری آشنا کنیم باید گفت که این فرد شخصی حقیقی یا حقوقی است که با دریافت اجرت یا کارمزد، فرآیند حمل و نقل کالا را از ابتدا تا انتها برنامه ریزی کرده و این فرآیند مهم را انجام می دهند.

تاریخچه بارفرابری یا فورواردری

اگر بخواهیم نگاهی به تاریخچه بارفرابری انداخته و در مورد این حرفه صحبت کنیم باید گفت که این حرفه از اوایل قرن دهم میلادی ایجاد شد و با ایجاد انبارهای عمومی در بنادر و شهرهای عمده، نقش بسیار مهمی در رونق حمل و نقل دریایی را ایفا کردند.

در ابتدا بارفرابر شخصی بود که از طرف صاحب کالا یا تولید کننده، کالا و مال التجاره را همراهی کرده و فرآیندهایی چون تخلیه و بارگیری کالا در بنادر، تشریفات گمرکی و دریافت و پرداخت مبلغ را انجام می دهند.

با پیشرفت صنعت ترانزیت مفهوم بارفرابری و فورواردری اهمیت بسیار زیادی پیدا کرده است و این مسئله باعث شده تا امروزه در بخش های مختلف صنعت ترانزیت و حمل و نقل شاهد مفهوم فورواردری به صورت حرفه ای باشیم.

تعریف بار فرابر

اگر بخواهیم شما را با مفهوم بار فرابر آشنا کنیم باید گفت که بارفرابر فردی است که به واسطه قرارداد و از طریق ارائه خدمات خود به مشتری، در راستای حمل کالا به مشتریان کمک کرده و این فرآیند را انجام می دهد. در واقع می توان گفت بار فرابر در صنعت حمل و نقل و ترانزیت کالا به عنوان مسئول هماهنگ کننده عملیات حمل و نقل شناخته می شود.

فورواردر

خدمات بارفرابری

در این بین یکی از سوالات مهمی که پرسیده می شود این است که خدمات بارفرابری شامل چه مواردی می شود؟ به منظور پاسخ به این سوال بسیار مهم باید گفت که هر نوع خدمات مربوط به حمل، انبارداری، بسته بندی، توزیع، هر گونه خدمات جنبی و مشورتی مثل انجام امور مالیاتی و گمرکی، اظهار کالا به مراجع رسمی، تامین پوشش بیمه ای برای کالا، دریافت یا پرداخت وجوه، تهیه یا صدور اسناد مربوط به کالا و… از مهم ترین خدمات بارفرابری به حساب می آید.

انواع بار فرابر

اگر بخواهیم شما را با انواع بار فرابر آشنا کنیم، باید گفت که به صورت کلی بارفرابری به 3 نوع تقسیم بندی می شوند. اگر بخواهیم شما را با انواع بارفرابر آشنا کنیم، می توان به موارد زیر اشاره کرد:

بارفرابر در سمت کارگزار یا مباشر یا نماینده

در این مدل وظیفه اصلی بارفرابر مراقبت، دقت و وسواس در انتخابات عوامل حمل و نقل و ترانزیت بالا است. در واقع در این مدل از بارفرابر، آن شخص به عنوان نماینده و مباشر صاحب کالا شناخته شده و تلاش می کند تا روش مناسب حمل را پیدا کرده، کالا مشتری را حمل، انبارداری، تخلیه و یا بارگیری کرده و همچنین بارنامه ها، رسیدها و یا اسناد صادره آنان را بدست آورده و در اختیار مشتری قرار دهد. در واقع می توان گفت که در این مدل، بارفرابر ترتیبات لازم برای حمل و نقل محمولات را برعهده گرفته و آن را انجام می دهد.

بارفرابر در نقش متصدی حمل و نقل چند وجهی

موضوع مهمی که باید به آن توجه داشته باشید این است که در مدل بارفرابر در نقش متصدی حمل و نقل چند وجهی، بارفرابر در سمت متصدی اصلی و حمل و نقل قرارداد امضا می کند.

بارفرابر در نقش حمل کننده

بار فرابر در سمت کارکیا یا حمل کننده در واقع کسی است که به عنوان متصدی اصلی حمل به حساب می آید و در فرآیند ترانزیت کالا و حمل و نقل محصولات مختلف به عنوان حمل کننده شناخته می شود.

در سال های اخیر بارفرابران، با رواج روش های حمل و نقل مرکب و ضرورت استفاده از روش های مختلف حمل نقش مهمی را در صنعت ترانزیت ایفا کرده و این مسئله باعث افزایش اهمیت این حرفه شده است.

پیچیدگی و تنوع در عملیات حمل چند وجهی صاحبان کالا را از این که خود با عوامل متعدد حمل اعم از دریایی- زمینی- هوایی وارد معامله شوند و یا در صورت انجام وظیفه بارفرابر در سمت کارگزار، به هنگام بروز مشکل یا خسارت دیدن کالا شخصاً با این عوامل طرف شوند، منصرف نموده است. در عوض ترجیح می دهند که با طرف شدن با یک شخص، کل عملیات و شاخه های مختلف حمل و خدمات مرتبط را به او واگذار نموده و از او طلب مسئولیت نمایند.

باربری

معرفی دموراژ

به منظور همکاری با بارفرابری یا فورواردری لازم است تا دانش خود را در مورد برخی از اصطلاحات به طرز چشمگیری افزایش دهید. در همین راستا یکی از اصطلاحات بسیار مهم مفهوم دموراژ است. اگر بخواهیم شما را با مفهوم دموراژ آشنا کرده و در این زمینه اطلاعات کاملی را به شما ارائه دهیم باید گفت که اگر قصد دارید تا کالا خود را به خارج صادر کرده و یا برای فعالیت اقتصادی و تجاری از کشورهای خارجی اقدام به تهیه محصولات کنید، لازم است تا در گام اول به منظور انتقال کالا یک یا چند کانتینر اجاره کرده و سپس با کمک این کانتینرها فرآیند ترانزیت را انجام دهید.

امروزه شرکت های فعال در حوزه حمل و نقل که از طریق انواع کشتی محصولات مختلف را بین نقاط مختلف دنیا جا به جا می کنند، کانتینرها را در مدت زمان معینی به شرکت ها یا مالکین بار اجاره داده و از این طریق کسب درآمد می کنند.

نکته مهمی که باید به آن توجه داشته باشید این است که اگر شما در مدت زمان مشخص شده کانتینر را به شرکت های حمل و نقل تحویل ندهید، مشمول جریمه می شوید و موظف خواهید شد تا مبلغی را به عنوان جریمه پرداخت کنید. به اصطلاح به این جریمه دموراژ گفته می شود.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.