تعادل بین کار و خانواده: ۳ راهکار موثر برای ایجاد تعادل میان کار و زندگی

توسطنگار ستوده

دی ۱۵, ۱۴۰۰ به روز رسانی : دی ۱۵, ۱۴۰۰
تعادل بین کار و خانواده

یکی از مسایل مهم در زندگی، چگونگی ایجاد تعادل بین کار و خانواده است. چرا که ممکن است بسیاری از ما، غرق کار و مسایل کاری شویم و خانواده را کاملا فراموش کنیم. یا تمام وقت مان را صرف خانواده کنیم و از کار مان باز بمانیم. از این رو است که چگونگی ایجاد تعال بین کار و خانواده یکی از دغدغه های بزرگ همه ما است. فارغ از هر شغل یا میزان مشغله ای که داریم، مدیریت بهینه آن دشوار است.چرا که در هر سطح شغلی که قرار داریم باید تلاش کنیم تا برای کار و خانواده به مقدار مناسب وقت بگذاریم. بنابراین در این جا، ۳ راه موثر را برای ایجاد تعادل بین کار و خانواده به شما پیشنهاد می کنیم. با این سه راه شما می توانید هم به مشغله کاری تان برسید و هم با خانواده تان ارتباط خوبی برقرار کنید.

۱.برای تعادل بین کار و خانواده، برنامه ریزی تان را با خانواده شریک نمایید

دقت کنید، این موضوع دقیقا شبیه بازی در یک تیم فوتبال است. در فوتبال ارتباط بخش مهمی از هر پستی است. تمرین و جلسات روزانه، تمرینات هفتگی، برنامه های بازی و آمادگی برای روز بازی همه باید بر أساس یک برنامه ریزی دقیق انجام شوند. این برنامه ریزی دقیق را در واقع مربی با شما شریک ساخته است و شما آماده اید بر أساس آن برنامه، خود را هماهنگ کنید.

حالا به عنوان پدر یا مادر یا هر عضو از خانواده، ما باید مطمئن شویم که در مورد برنامه های مان با اعضای خانواده صحبت می کنیم. باید به همه توضیح بدهید که در کدام هفته ها یا ماه ها برنامه های کاری تان بیشتر می شود و مجبورید که بیشتر وقت تان را صرف کار نمایید. در عین حال با همسر یا فرزندان تان باید زمان هایی را مشخص کنید که می توانید در کنار آن ها وقت بگذرانید. به یاد داشته باشید که تاریخ رویدادهای مهم زندگی خود و فرزندان تان را مشخص کنید و آن ها را از دست ندهید. مثلا حتما در جشن تولد همسرتان باشید. یا در اولین روزی که فرزند تان را به مدرسه می فرستید، او را همراهی کنید.

بنابراین شما به یک تقویم بزرگ نیاز دارید که آن را در یک مکان مرکزی خانه تان نگه دارید. بسیاری از پدران یا مادران از زمان صرف غذا برای مرور رویدادهای آینده با خانواده استفاده می کنند. بسته به سن و مرحله ای که فرزندان تان قرار دارند، از برنامه‌ها و کارهای تان به آن ها بگویید. قطعا آن ها خود شان را آماده می کنند که در چه زمان هایی وقت تان را با آن ها صرف می کنید. این هیجان خاصی را برای فرزندان و اعضای خانواده ایجاد می کند و از روز شماری برای بودن بیشتر با شما لذت می برند.

بیشتر بخوانید: خانواده همسر: ۵ نشانه که ثابت می کند خانواده همسرتان شما را دوست دارد

۲.از خانواده بپرسید که چگونه می توانید به آن ها کمک کنید

در هنگام بازی فوتبال، هرگز نمی ایستید و فقط می دوید. در واقع شما همیشه یک کار برای انجام دادن دارید. مهم نیست که چه موقعیتی در تیم دارید، نقش شما این است که ابتکار عمل داشته باشید. با تیم هماهنگ باشید و کار کنید. پدرها یا مادرها ممکن است این اشتباه را مرتکب شوند که از زمانی که در خانه دارند، نهایت استفاده را نبرند. بنابراین هنگامی که در خانه هستید، بهتر است از همسر و فرزندان تان بپرسید چی لازم دارند؟ چه کاری می توانید برای آن ها انجام دهید؟ این سوالات حس خوبی به خانواده می دهد. شما هم می توانید در جایی که نیاز دارند به آن ها کمک کنید.

با این روش به همسر و فرزندان خود نشان دهید که آن ها را در ذهن خود دارید و به دنبال تامین رفاه آن ها هستید. سعی کنید مرتب این سوالات را از خانواده خود بپرسید. وقتی به خانه رسیدید حضوری بپرسید. یا در طول روز کاری، از طریق پیامک بپرسید.

بیشتر بخوانید: ۳ دلیل برای اینکه هر خانواده ای به یک کد محرمانه خانوادگی نیاز دارد

۳. برای تعادل بین کار و خانواده، وقتی در خانه هستید، واقعا حضور داشته باشید

چه در زمین فوتبال و چه در جلسات تمرینی و میتینگ ها، باید حضور داشته باشید و فعال باشید. زمانی برای حواس پرتی وجود ندارد. شما نمی خواهید تماس تلفنی را بپذیرید در حالی که مربی شما به شما می گوید که چگونه پیشرفت کنید. پدران و مادران می توانند به طور جدی در فضای کاری، کار کنند حواس پرتی را کاهش دهند. یا زمانی که در خانه هستند واقعا مشغول خانواده باشند. اما ما اغلب این اشتباه را مرتکب می‌شویم که حواس‌پرتی‌های کار، ایمیل و رسانه‌های اجتماعی را به خانواده می آوریم. زمانی را که برای خانواده گذاشتیم باید سرمان به گوشی تلفن و برنامه های کاری مان گرم است.

وقتی به خانه رسیدین، خانه باشید. بعد از کار، تلفن تان را داخل ظرفی روی پیشخوان آشپزخانه قرار دهید. اگه گوشی تان زنگ خورد، جواب ندهید. این کار را عمدا انجام دهید. تا مطمئن شوید که فرزندان تان، حضور پدر یا مادر را در خانه احساس کنند. کار مهم است اما پس از زمان کاری، نشان دهید که فقط خانواده تان مهم است.

وقتی بچه های تان را به رختخواب فرستادید، اگر لازم بود به یک پیام یا تماس تلفنی کوتاه پاسخ دهید. اما به یاد داشته باشید، وقتی که به خانه می رسید، کاملا با خانواده  باشید. چرا این زمان، زمان مقدسی است. از زمانی که برای چک کردن ایمیل در خانه صرف می کنید. یا مدام سرتان به گوشی تان است، پشیمان خواهید شد. اما از زمانی که برای ارتباط با خانواده خود صرف می کنید و با آن ها بگو و بخند می کنید، هرگز پشیمان نخواهید شد.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 2.5 / 5. تعداد آرا: 2

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.