۱۳ بیماری و اختلال که علت زود انزالی یا انزال زودرس هستند

توسطتحریریه خبرنامه

دی ۱۴, ۱۴۰۰ به روز رسانی : دی ۱۳, ۱۴۰۰ ,
علت زود انزالی

انزال زودرس زمانی رخ می‌دهد که مرد در حین رابطه جنسی زودتر از آنچه که خودش یا شریک زندگی‌اش می‌خواهد به انزال می‌رسد. انزال زودرس یا زود انزالی یک شکایت شایع جنسی است. برآوردها در این زمینه متفاوت است، اما گفته می‌شود از هر 3 مرد، 1 نفر گاهی اوقات این مشکل را تجربه می‌کند. اما علت زود انزالی چیست؟ در این مقاله با هم خواهیم دید.

چه کسانی انزال زودرس دارند؟

زود انزالی یا انزال زودرس تا زمانی که گاه گاهی اتفاق می‌افتد، جای نگرانی ندارد. با این حال، در صورتی که موارد زیر را تجربه می‌کنید، زود انزالی دارید:

– غالب اقوات یا تقریباً همیشه در عرض یک دقیقه پس از دخول انزال دارید

– تقریباً همیشه قادر به تاخیر در انزال در حین نزدیکی نیستند

– احساس ناراحتی و ناامیدی دارید و در نتیجه از صمیمیت جنسی اجتناب می‌کنید

عوامل روانی و بیولوژیکی می‌توانند در انزال زودرس نقش داشته باشند. اگرچه بسیاری از مردان از صحبت در مورد این تجربه خجالت می‌کشند، اما انزال زودرس یک بیماری شایع و قابل درمان است. داروها، مشاوره و تکنیک‌های جنسی که انزال را به تاخیر می‌اندازند – یا ترکیبی از چند مورد – می‌توانند به بهبود رابطه جنسی برای شما و همسرتان کمک کنند.

علت بروز زود انزالی

علت دقیق انزال زودرس مشخص نیست. در حالی که پیشتر تصور می‌شد که این مشکل فقط ریشه‌های روانی دارد، پزشکان اکنون می‌دانند که انزال زودرس شامل ترکیب پیچیده‌ای از عوامل روانی و بیولوژیکی است.

علل روانی زود انزالی

عوامل روانشناختی که ممکن است علت زود انزالی باشند عبارتند از:

– تجربیات جنسی اولیه

– سوء استفاده جنسی

– داشتن یک تصویر ضعیف از بدن خود

افسردگی

– نگرانی در مورد انزال زودرس

احساس گناه که تمایل شما را برای عجله کردن در رابطه افزایش می‌دهد

عوامل دیگری که می‌توانند در بروز زود انزالی نقش داشته باشند عبارتند از:

اختلال نعوظ: مردانی که نگران رسیدن به نعوظ یا حفظ آن در حین مقاربت هستند، ممکن است الگوی عجله برای انزال را توسعه بدهند که تغییر آن دشوار است.

– اضطراب: بسیاری از مردان مبتلا به انزال زودرس دارای مشکلات اضطرابی هم هستن؛ به طور خاص در مورد عملکرد جنسی یا مربوط به مسائل دیگر.

– مشکلات رابطه‌ای: اگر روابط جنسی رضایت‌بخشی با شخص دیگر داشته‌اید که طی آن انزال زودرس به ندرت رخ داده یا اصلاً اتفاق نیفتاده، ممکن است مسائل بین فردی بین شما و شریک زندگی فعلی‌تان علت زود  انزالی شما باشد.

علل بیولوژیکی انزال زودرس

برخی از عوامل بیولوژیکی ممکن است در انزال زودرس نقش داشته باشند، از جمله:

–  غیر طبیعی بودن سطح هورمون

– سطوح غیر طبیعی مواد شیمیایی مغز به نام انتقال‌دهنده‌های عصبی

– التهاب و عفونت پروستات یا مجرای ادرار

– ویژگی‌های ارثی

عوامل خطر بروز زود انزالی

عوامل مختلفی می‌توانند خطر انزال زودرس را افزایش دهند، از جمله:

* اختلال در نعوظ. در صورتی که گاه گاه یا به طور مداوم در ایجاد یا حفظ نعوظ مشکل دارید، ممکن است در معرض خطر انزال زودرس هم باشید.

* فشار و استرس. فشار عاطفی یا ذهنی در هر زمینه ای از زندگی می‌تواند در انزال زودرس نقش داشته، علت زود انزالی باشد و توانایی شما را برای استراحت و تمرکز در طول برخوردهای جنسی محدود کند.

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کنیم؟

اگر در اغلب روابط جنسی زودتر از آنچه می‌خواهید انزال دارید، با پزشک‌تان صحبت کنید. برای مردان عادی است که از صحبت در مورد نگرانی‌های مربوط به سلامت جنسی خجالت بکشند، اما اجازه ندهید که شرم شما را از صحبت با پزشک باز دارد. انزال زودرس یک مشکل شایع و قابل درمان است.

برای برخی از مردان، گفتگو با پزشک ممکن است به کاهش نگرانی در مورد انزال زودرس کمک کند. به عنوان مثال، شنیدن این موضوع که زود انزالیِ گاه به گاه طبیعی است و میانگین زمان از شروع مقاربت تا انزال حدود پنج دقیقه است، ممکن است برای شما آرامش بخش باشد.

 

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 1 / 5. تعداد آرا: 1

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.