شگفت انگیز ترین یافته های باستان شناسی در سال 2021

توسطدکتر رضا جاویدی

دی ۱۳, ۱۴۰۰ به روز رسانی : دی ۱۳, ۱۴۰۰ ,
یافته های باستان شناسی در سال 2021

در سال 2021 باستان شناسان مجموعه ای از گنجینه های گمشده دنیای باستان را کشف کردند. به این ترتیب رازهای زیادی از جهان باستان در سال 2021 آشکار شد. این بافته های باستان شناسی در سال 2021 می تواند، دریچه جدیدی در مطالعات تاریخی را پیش روی محققان بگشاید. این یافته ها شامل مواردی همچون کشف مومیایی مصری، گنج غرق شده صلیبیون و دهها مورد دیگر است. در این نوشتار به مهمترین یافته های باستان شناسی در سال 2021 خواهیم پرداخت.

کشف سبدهای میوه 2400 ساله از یافته های باستان شناسی در سال 2021

در آگوست 2021، علیا شعیب از Insider گزارش داد که سبدهای میوه 2400 ساله در یک شهر زیردریایی مصر باستان تونیس-هراکلیون کشف شد. باستان شناسان گنجینه ای از مصنوعات باستانی قرن چهارم قبل از میلاد را یافتند، از جمله سبدهای حصیری پر از میوه درخت نخل آفریقایی، دانه های انگور، و سرامیک های یونانی.

این کشف شگفت انگیز توسط تیمی از محققان موسسه اروپایی باستان شناسی زیر آب به رهبری فرانک گودیو باستان شناس دریایی فرانسوی انجام شد که بیست سال پیش-سال 2001- ویرانه های تونیس-هراکلیون را کشف کرد. گودیو به گاردین گفت که این میوه ها بیش از 2000 سال دست نخورده بوده است و این یافته را “باورنکردنی” خواند.

یافته های باستان شناسی در سال 2021
سر از جنس دیوریت در خلیج ابوقیر پیدا شد، جایی که شهرهای باستانی کانوپوس و تونیس-هراکلیون در آن قرار دارند. وزارت گردشگری و آثار باستانی مصر

مطلب مرتبط: یک اثر باستانی از انگلیس به افغانستان برگردانده می شود

یافته های باستان شناسی در سال 2021؛ پیدا شدن شهر طلایی گمشده در مصر

در آوریل 2021، یعقوب سرکیسیان گزارش داد که یک “شهر طلایی گمشده” در مصر در 300 مایلی جنوب قاهره پیدا شد. این یکی از بزرگترین شهرهای باستانی کشف شده در کشور و یکی از مهم ترین یافته ها از زمان کشف مقبره توت عنخ آمون در یک قرن پیش بود.

در بیانیه این تیم آمده است: ماموریت مصری تحت رهبری دکتر زاهی حواس، شهری را پیدا کرد که در زیر ماسه ها گم شده بود. این شهر 3000 سال قدمت دارد. قدمت آن به سلطنت آمن هوتپ سوم می رسد و توت عنخ آمون همچنان از آن استفاده می کرده است. این شهر دارای چندین محله، دیوارهای دست نخورده به ارتفاع 10 فوت و حتی یک نانوایی است.

یافته های باستان شناسی در سال 2021
این شهر پس از هفت ماه کاوش پیدا شد.

اولین شواهد استفاده از تنباکو توسط شکارچیان در غرب ایالات متحده در 12000 سال پیش

در آغاز اکتبر 2021، جاشوا زیتسر گزارش داد که اولین شواهد استفاده از تنباکو در یوتا پیدا شده است. قدمت این کشف به بیش از 12000 سال قبل بازمی‌گردد و گمان می‌رود که شکارچیان از برگ برای تهیه اتباکو استفاده می‌کردند. این حقیقت نشان داد که انسان ها ممکن است 9000 سال زودتر از آنچه قبلاً تصور می شد از تنباکو استفاده می کردند.

یافته های باستان شناسی در سال 2021
باستان شناسان در 11 اکتبر 2021 یک آتشدان باستانی حاوی چهار دانه تنباکو ذغالی شده را در شمال یوتا کشف کردند.

مطلب مرتبط: یک اثر باستانی قاچاق شده به هنگ کنگ به افغانستان بازگردانده می شود

کشف یک شمشیر 3 فوتی از دوره جنگهای صلیبی از یافته های باستان شناسی در سال 2021

در اکتبر 2021، یک غواص آماتور در اسرائیل به کشفی باورنکردنی دست یافت: یک شمشیر سه فوتی دوران جنگ صلیبی. شلومی کاتزین در حال شنا در آب‌های ساحل کارمل با شمشیر غول‌پیکر پوشیده از صدف و جانوران دریایی، در عمق 13 فوتی زیر دریای مدیترانه برخورد کرد.

کاتزین همچنین در حین اکتشاف خود، لنگرهای فلزی و سنگی غول پیکر و تکه های سفال را پیدا کرد. این اشیا در یک فضای 1000 فوت مربعی از بستر شنی بستر دریا قرار داشتند. کاتزین کشف خود را به اداره آثار باستانی اسرائیل گزارش کرد . آنها اعلام کردند که شمشیر متعلق به قرن 11 و 13 است.

یافته های باستان شناسی در سال 2021
جیکوب شارویت، مدیر واحد باستان شناسی دریایی اداره آثار باستانی اسرائیل، شمشیری به طول یک متر در دست دارد که به گفته کارشناسان به زمان جنگ های صلیبی در بندر دریای مدیترانه، برمی گردد.

کشف یک مومیایی مصری با زبان طلایی

در فوریه 2021، باستان شناسان در مصر مومیایی با یک زبان طلایی در دهانش را کشف کردند. باستان شناسان مصری و دومینیکن 16 گورستان را در معبد تاپوسیریس مگنا در نزدیکی اسکندریه پیدا کردند. هنگام جستجوی مکان‌های استراحت، یک مومیایی با تعویذ طلایی به شکل زبان را پیدا کردند. طلسم زبان افتخار بزرگی بود که تصور می شد به مردگان توانایی صحبت با خدایان را می داد.

یافته های باستان شناسی در سال 2021
باستان شناسان، یک مومیایی مصر باستان را با زبان طلایی که هنوز در دهانش پوشانده شده بود، در ال بهناسا، مصر پیدا کردند. وزارت گردشگری و آثار باستانی مصر

مطلب مرتبط: آمادگی یونسکو در بخش معارف و نگه‌داری و مرمت آثار فرهنگی و باستانی افغانستان

کشف شواهد مصلوب شدن رومیان در انگلستان از یافته های باستان شناسی در سال 2021

در دسامبر 2021، ربکا کوهن و ارین شوماکر از Insider گزارش دادند که اسکلتی در انگلستان با میخ در پایش پیدا شد. شواهد نادری از مصلوب شدن رومیان. محققان در کمبریج شایر در حال تجزیه و تحلیل یافته‌های حفاری یک سکونتگاه روم باستان بودند. زمانی که استخوان‌های پیدا شده را بررسی کردند، به این شواهد از مصلوب شدن پی بردند. در حالی که تصور می شد مصلوب شدن برای دوران روم نسبتاً رایج است، شواهد کمی برای آن وجود دارد. این کشف تنها چهارمین مصلوب شناخته شده در جهان است که در رتبه بندی بهترین های حفظ شده قرار دارد.

یافته های باستان شناسی در سال 2021
میخ یافت شده در استخوان پاشنه اسکلت باستانی. باستان شناسی آلبیون

تصاویر شگفت‌انگیز از محله‌های برده‌های رومی در پمپئی

در نوامبر 2021، باستان شناسان در پمپئی، محله های بردگان 2000 سالهرا یافتند. این محله به خوبی سالم باقی مانده است. اتاق های بردگان دارای تخت، صندوق و گلدان اتاقکی بود. گابریل زوکتریگل، مدیر کل پارک باستان‌شناسی پمپئی، از یافته‌های وب‌سایت پمپئی به عنوان “پنجره‌ای به واقعیت مبهم افرادی که به ندرت در منابع تاریخی ظاهر می‌شوند” استقبال کرد.

یافته های باستان شناسی در سال 2021
یک “اتاق بردگان” در یک ویلا رومی، حاوی تخت، آمفورا، پارچ های سرامیکی، و یک گلدان محفظه ای کشف شده در حفاری در نزدیکی شهر پمپئی روم باستان، که در سال 79 پس از میلاد توسط فوران آتشفشانی عظیم ویران شد.

مطلب مرتبط: علاقمندی چین به گسترش همکاری در بخش حفاظت از آثار باستانی ولایت بامیان

یافته های باستان شناسی در سال 2021؛ اسکن یک مرد مومیایی 35 ساله

اسکنرهای سی تی سه بعدی برای “باز کردن” یک فرعون مومیایی شده مصر استفاده شدند. سحر سلیم، استاد رادیولوژی و محقق بر روی این مومیایی، گفت: این تصاویر، جزئیات بدن آمنهوتپ اول را نشان می دهد.

آمنهوتپ دومین فرعون سلسله هجدهم مصر بود که در سال 1525 قبل از میلاد بیش از دو دهه حکومت کرد. اسکن ها توانستند فرعون را رصد کنند. تصاویر نشان می دهد: او دارای قد نسبتا بلندی بوده است. ختنه شده و دارای چانه باریک، بینی کوچک باریک، موهای مجعد، دندان های بالایی بیرون زده بوده است. گوش چپش سوراخ شده بود.

یافته های باستان شناسی در سال 2021
ماسک صورت مومیایی بسته نشده فرعون آمنهوتپ

 کشف یک خنجر 2000 ساله که می تواند سرنخ خوبی برای کشف یک رویداد باشد

در سوئیس، یک باستان شناس داوطلب خنجر دوران رومی را کشف کرد. این خنجر جزئیات پیچیده ای از یک نبرد باستانی را فاش کرده است. اشمید خنجر را در منطقه کوهستانی Graubünden سوئیس از زیر خاک بیرون آورد. منطقه ای که گمان می رود محل یک میدان جنگ گمشده است. در این منطقه سربازان امپراتوری روم در حدود 15 سال قبل از میلاد با جنگجویان رتیان می جنگیدند.

این کشف سپس جرقه اکتشافات بیشتری را برانگیخت و میدان جنگ را آشکار کرد. این خنجر که مربوط به حدود 15 سال قبل از میلاد است، یک یافته نادر است. تیم پشت این کشف توضیح داد که تنها چهار مورد از این نوع در سرزمین‌های رومی سابق پیدا شده است.

یافته های باستان شناسی در سال 2021
یک خنجر سرباز متعلق به 15 قبل از میلاد در اوبرهالبشتاین (Graubünden، سوئیس) قبل و بعد از بازسازی پیدا شد.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 3.2 / 5. تعداد آرا: 5

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.