۸ بیماری و اختلال که علت تعریق زیاد یا هیپرهیدروز هستند

توسطتحریریه خبرنامه

دی ۱۲, ۱۴۰۰ به روز رسانی : دی ۱۲, ۱۴۰۰ ,
علت تعریق زیاد

هیپرهیدروز یا تعریق بیش از حد، حالتی غیر طبیعی است که لزوماً به گرما یا ورزش مربوط نمی‌شود. ممکن است آنقدر عرق کنید که قسمتی از لباس‌های‌تان یا دست‌های‌تان خیس شود. این نوع تعریق شدید علاوه بر مختل کردن فعالیت‌های عادی روزانه، می‌تواند باعث اضطراب و شرم اجتماعی شود. در این نوشتار با ۸ بیماری اختلال که علت تعریق زیاد هستند آشنا خواهیم شد. با خبرنامه همراه شوید.

علائم

بیشتر افراد هنگام ورزش یا داشتن فعالیت بدنی، در محیط گرم یا زمانی که مضطرب یا تحت استرس هستند، عرق می‌کنند. تعریق بیش از حد بسیار بیشتر از عرق کردن طبیعی است.

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد

گاهی اوقات تعریق بیش از حد نشانه یک بیماری جدی است. در صورتی که تعریق شدید شما با سبکی سر، درد قفسه سینه یا حالت تهوع همراه است، فوراً به پزشک مراجعه کنید.

به پزشک خود مراجعه کنید اگر:

– عرق کردن، برنامه روزانه شما را مختل می‌کند

– تعریق زیاد باعث نگرانی عاطفی یا کناره گیری اجتماعی می‌شود

– ناگهان بیش از حد معمول تعریق می‌کنید

–  بدون هیچ دلیلی تعریق شبانه را تجربه می‌کنید

علت تعریق زیاد

عرق کردن مکانیسم بدن شما برای خنک کردن خود است. هنگامی‌که دمای بدن شما بالا می‌رود، سیستم عصبی به طور خودکار غدد عرق را تحریک می‌کند. عرق کردن نیز به طور معمول، به ویژه در کف دست، زمانی که عصبی هستید، رخ می‌دهد.

شایع‌ترین شکل هیپرهیدروز، هیپرهیدروز کانونی اولیه نامیده می‌شود. در این نوع، عصب‌هایی که مسئول سیگنال دادن به غدد عرقی هستند بیش از حد فعال می‌شوند، حتی اگر با فعالیت بدنی یا افزایش دما تحریک نشده باشند. با وجود استرس یا عصبی شدن، مشکل حتی بدتر می‌شود. این نوع از هیپرهیدروز معمولاً کف دست و کف پا و گاهی صورت شما را درگیر می‌کند.

 

هیچ دلیل پزشکی برای این نوع از هیپرهیدروز وجود ندارد. ممکن است وراثتی باشد، زیرا گاهی اوقات در اعضای خانواده ها دیده می‌شود.

هیپرهیدروز ثانویه زمانی رخ می‌دهد که تعریق بیش از حد به دلیل یک بیماری باشد. این نوع از تعریق زیاد کمتر شایع است؛ و به احتمال زیاد باعث تعریق در سراسر بدن می‌شود. ۸ بیماری و اختلال که ممکن است منجر به تعریق شدید شود و علت تعریق زیاد هستند، عبارتند از:

۱. دیابت

۲. گرگرفتگی حاصل از یائسگی

۳. مشکلات تیروئید

۴. قند خون پایین

۵. برخی از انواع سرطان

۶. حمله قلبی

۷. اختلالات سیستم عصبی

۸. عفونت ها

باید قید کنیم که برخی از داروها نیز می‌توانند منجر به تعریق زیاد و شدید شوند، مانند ترک اپوئیدها.

عوارض تعریق زیاد

عوارض تعریق زیاد یا هیپرهیدروز عبارتند از:

– عفونت: افرادی که زیاد عرق می‌کنند بیشتر در معرض انواع عفونت پوستی هستند.

– اثرات اجتماعی و عاطفی. داشتن دست‌های خیس و لباس‌های خیس از عرق می‌تواند خجالت‌آور باشد. وضعیت شما ممکن است بر پیگیری اهداف کاری و تحصیلی شما تأثیر بگذارد.

درمان تعریق زیاد یا هیپرهیدروز

درمان هیپرهیدروز معمولا با داروهای ضد تعریق قوی شروع می‌شود. اگر ضد تعریق ها کمکی نکردند، ممکن است لازم باشد داروها و روش‌های درمانی مختلفی را امتحان کنید. در موارد شدید، پزشک ممکن است جراحی را برای برداشتن غدد عرق یا قطع عصب‌های مسئول تولید بیش از حد عرق پیشنهاد کند.

 

گاهی اوقات ممکن است یک علت زمینه ای پیدا شود و درمان شود.

 

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 2 / 5. تعداد آرا: 1

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.