جدیدترین اخبار روز جهان
رزرو تبلیغات
خواندن 4 دقیقه
0
(0)

آویشن گیاهی قوی و بوته‌ای با برگ‌های سبز خاکستری و عطر و طعمی‌ تند است. اگرچه بیش از شصت نوع آویشن وجود دارد، Thymus vulgaris یا آویشن معمولی رایج‌ترین گونه برای آشپزی و سایر مصارف است. این گیاه طعم خوبی به غذاها می‌دهد، اما زمانی که به شکل تازه یا خشک مصرف شود، یا زمانی که برای تهیه چای دم گذاشته می‌شود، فواید زیادی نیز برای سلامتی دارد. در این نوشتار با ۶ برترین خواص چای آویشن آشنا خواهیم شد. با خبرنامه همراه باشید.

فواید سلامتی چای آویشن

این گیاه معطر چیزی فراتر از طعم و مزه به غذاهای مورد علاقه شما می‌دهد. در واقع، اسانس آویشن به دلیل توانایی که در مبارزه با باکتری‌ها و قارچ‌ها دارد، شناخته شده است و حتی برای نگهداری مواد غذایی نیز استفاده می‌شود.

آویشن همچنین حاوی انواع مواد معدنی و ویتامین‌هاست که برای سلامتی فایده دارند. این گیاه دارویی سرشار از ویتامین سی است که به تقویت سیستم ایمنی کمک می‌کند، پتاسیم دارد که برای سلول‌های سالم ضروریاست و منگنز که برای رشد استخوان‌ها و لخته شدن خون است.

خوردن آویشن و نوشیدن چای آویشن می‌تواند فواید زیر را به همراه داشته باشد:

۱. کاهش التهاب از خواص چای آویشن

تیمول، یکی از ترکیبات اصلی آویشن، می‌تواند با آنزیمی‌که مسئول التهاب در بدن است، مبارزه کند.

روغن دیگری در آویشن، کارواکرول، تأثیر مشابهی بر سیتوکین‌های التهابی دارد، سیگنال‌هایی که بدن شما برای افزایش التهاب استفاده می‌کند. این روغن می‌تواند به کاهش آن کمک کند.

مطلب مرتبط: ۱۰ ماده خوراکی که با التهاب در بدن مبارزه می‌کنند

۲. از سیستم تنفس حمایت می‌کند

آویشن برای سلامت دستگاه تنفسی نیز عالی است. برخی از مطالعات بالینی تاثیر آن را در درمان سرفه و رفع احتقان قفسه سینه نشان می‌دهند. هرچند آویشن تازه برای این کار مفیدتر است، چای آویشن نیز می‌تواند تا حدی همین تاثیر را داشته باشد.

۳. بهبود سلامت دستگاه گوارش از خواص چای آویشن

 

شما می‌توانید آویشن را برای کمک به مشکلات گوارشی مصرف کنید. آویشن دارای خواص ضد میکروبی است که به مهار میکروب‌های موجود در غذا کمک می‌کنند و می‌توانند میکروب‌های روده و سلامت کلی روده را بهبود ببخشند. این گیاه همچنین می‌تواند به افزایش اشتها، حمایت از عملکرد کبد و افزایش لایه‌های مخاطی محافظ معده و در نتیجه محافظت از پوشش معده در برابر اسید کمک کند.

۴. آویشن مواد مغذی زیادی دارد

آویشن رایحه‌ای عالی دارد و سرشار از ویتامین C، ویتامین A و ویتامین‌های B است.

آویشن همچنین منبع خوبی است از:

– منگنز

منیزیم

– زینک یا روی

– پتاسیم

کلسیم

– آهن

۵. مملو از آنتی اکسیدان است

چنانچه احتمالا می‌دانید آنتی اکسیدان ها برای بدن مفید هستند و چای آویشن مقادیر زیادی از آنها را دارد. آویشن مملو از آنتی اکسیدان ها و پلی‌فنول‌های معروف به بیوفلاونوئیدها از جمله لوتئین، زآگزانتین و نارینژنین است. این ترکیبات به دفاع از بدن در برابر رادیکال‌های آزاد که در روند پیری موثر هستند، کمک می‌کنند.

۶. حاوی ترکیبی است که سیستم عصبی را آرام می‌کند

گاهی احساس اضطراب دارید؟ یک فنجان چای آویشن می‌تواند به کاهش اضطراب‌تان کمک کند. آویشن به دلیل داشتن ترکیبی به نام کارواکرول، به ایجاد اثرات مفید روی سیستم عصبی کمک می‌کند. این چای یک اثر آرام بخش و حمایت کننده طبیعی روی سیستم عصبی دارد. این چای را به برنامه قبل از خواب خود اضافه کنید یا در لحظات پر استرس بنوشید تا از این خواص چای آویشن بهره‌مند شوید.

طرز تهیه چای آویشن

می‌توانید چای آویشن را با استفاده از گیاه تازه یا خشک تهیه کنید.

اگر آوشن تازه دارید، چند شاخه از آن را به یک فنجان آب جوش اضافه کنید و بگذارید 5 تا 8 دقیقه دم بکشد. اگر برگ‌ها از شاخه‌ها افتادند، می‌توانید قبل از نوشیدن آن را صاف کنید.

اگر پودر آویشن دارید، حدود 1 قاشق چایخوری از آن را به یک فنجان آب جوش اضافه کنید و هم بزنید تا ترکیب شود. آویشن آسیاب شده از نظر بافت شبیه پودر چای سبز ماچا است و ممکن است لازم باشد چندین بار هم بزنید تا کاملا مخلوط شود.

عوارض چای آویشن

افرادی که به آویشن یا گیاهان مشابه مانند ریحان، پونه کوهی، مریم گلی و اسطوخودوس حساسیت دارند، ممکن است برخی علائم منفی را تجربه کنند. این علائم می‌تواند شامل حساسیت پوست در صورت لمس، حالت تهوع، سوزش سر دل، اسهال و استفراغ باشد.

آویشن تازه و خشک به طور کلی برای خوردن یا نوشیدن به عنوان یک چای با طراوت بی خطر است، اما در مورد روغن معطر آویشن نمی‌توان چنین چیزی گفت. روغن‌های معطر بسیار غلیظ هستند و می‌توانند در شکل رقیق نشده سمی‌‌باشند.

 

* نکته: در صورتی که به هر گونه بیماری مبتلاهستید، قبل از مصرف گیاهان دارویی حتما با پزشک‌تان مشورت کنید.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاه‌ها
لینک های مفید
خبرنامــــــــــــه را ببینید
شیشه اتومبیل قیمت خرید تلویزیون ⭐️زیر6 میلیون⭐️ مجله اخبار روز استادورک قیمت تلویزیون ارزان ⭐️زیر6 میلیون⭐️ قبرس شمالی نیولایف توری حصاری خرید و فروش شرکت جعبه سازی خرید نهال صنوبر ترکیه قیمت یخچال فریزر دوقلو دیپوینت شیشه اتومبیل خرید سرور کارکرده اچ پی hp مدل لباس و آرایش بهترین فیلم های 2024 گن بعد از جراحی خرید ابزار دقیق مشاوره حقوقی تلفنی با وکیل خرید کفش جردن بروکرهای فارکس را با یک کلیک مقایسه کنید خرید ویلا ساحلی در سرخرود درج آگهی رایگان