جدیدترین اخبار روز جهان
رزرو تبلیغات
بدون نظر
147 بازدید

نشانه های دوست سمی: ۱۳ نشانه که یک دوست سمی و یک رابطه ناسالم دارید

نشانه های دوست سمی
خواندن 7 دقیقه
3.4
(22)

دوستی سمی یا داشتن یک دوست سمی ‌اغلب آزاردهنده و ناامید کننده است. ممکن است به نظر برسد که هر کاری که انجام می‌دهید به اندازه کافی خوب نیست. دوستان سمی  ممکن است در رابطه بدبین، آسیب زننده یا اهل دخالت باشند. و اگر از رفتار خود آگاه نباشند، اثرات منفی بیشتری هم خواهند داشت. رفتارهای یک دوست سمی می‌تواند تأثیر قابل توجهی بر روحیه، عزت نفس و روابط شما با دیگران داشته باشد. اما نشانه های دوست سمی چیست؟

دوستان سمی رفتارهای خاصی از خود نشان می‌دهند که اطلاع از آنها، می‌تواند گام اول شما برای دوری کردن از آنها باشد. با ما در این نوشتار همراه باشید تا رفتارهای یک دوست سمی آشنا شوید.

۱۳ نشانه دوست سمی

هیچ دو دوست سمی ‌یکسان به نظر نمی‌رسند، اما به هر حال شباهت‌هایی در چنین افرادی وجود دارد. بیشتر اوقات، دوستی‌های سمی  منجر به احساسات منفی مزمن در شما می‌شود. در نتیجه، ممکن است بهانه بیاورید تا از گذراندن وقت با دوست‌تان اجتناب کنید. همچنین ممکن است در صورتی که آنها اشکال دیگری از حمایت عاطفی را نداشته باشند، احساس گناه کنید.

در اینجا 13 علامت کلیدی وجود دارد که نشان می‌دهد دوست شما سمی  است:

۱. او به طور مرتب به شما توهین می‌کند یا به نوعی آزارتان می‌دهد

دوستان باید یکدیگر را بالا ببرند. هرچند شوخی گاه به گاه ممکن است بی ضرر باشد، تکرار زیاد آن یک پرچم قرمز است. شما نباید احساس کنید که در یک دوستی دائما مورد انتقاد قرار می‌گیرید.

دفعه بعد که دوست‌تان به شما توهین کرد، به او بگویید که به احساسات شما آسیب می‌رساند. یک دوست واقعی عذرخواهی می‌کند و این رفتار را متوقف می‌کند. یک دوست سمی ‌احتمالاً شما را به حساس بودن متهم کرده، مدام تأکید می‌کند که این فقط یک شوخی است.

مطلب مرتبط: ۸ نوع آدم سمی که زندگی تان را مسموم می کنند

۲. از نشانه های دوست سمی اینکه او همیشه تمام توجه شما را می‌خواهد

هیچ دوستی نمی‌تواند همه نیازهای عاطفی را برآورده کند. اما یک دوست سمی  ممکن است سعی کند شما را متقاعد کند که شما تنها فردی در جهان هستید که می‌توانید آنها را به بهترین شکل درک کنید.

او ممکن است سعی کند توجه شما را با موارد زیر جلب کند:

 

– ارسال پیام یا تماس زیاد

– تظاهر به حضور در یک بحران یا اغراق در سایر مسائل زندگی برای جلب حمایت شما

– اصرار بر اینکه هیچ کس دیگری با او ارتباط ندارد

– تعریف و تمجید فراوان مبنی بر اینکه چقدر عالی و به درد بخور هستید (صرفا جهت تقویت این رفتارها در شما)

۳. او همیشه خود را قربانی می‌داند

مهم نیست چه اتفاقی می‌افتد، به نظر می‌رسد که دنیا به دنبال اوست. هیچ چیز برای او درست پیش نمی‌رود! به نظر می‌رسد که دوستان سمی ‌اغلب همیشه در یک بحران هستند. اما حتی اگر مشکلات واقعی باشند، به ندرت ابتکار عملی برای کنترل واکنش‌های خود یا بهبود وضعیت به خرج می‌دهند. در نتیجه، آنها اغلب درمانده و نیازمند دیده می‌شوند و باعث می‌شوند که شما احساس نگرانی، ناامیدی یا حتی رنجش کنید.

۴. او به شما فشار می‌آورد تا کارهایی را انجام دهید که نمی‌خواهید

فشار همسالان منحصر به نوجوانان نیست. متأسفانه، بسیاری از ما برای پذیرفته شدن و تناسب با دیگران تسلیم فشار همسالان شده ایم. و این از بارزترین نشانه های یک دوست سمی است که می‌کوشد ما را وادار به کاری کند.

به عنوان مثال، اگر خودشان از رابطه‌ای به رابطه‌ای دیگر می‌پرند، ممکن است به‌طور ماهرانه‌ای شما را برای ترک رابطه‌تان قانع کنند.

۵. بی احترامی به مرزهای شخصی از نشانه های یک دوست سمی است

مرزهای شخصی می‌توانند در هر رابطه ای چالش برانگیز باشند، اما دوستان حامی ‌سخت تلاش خواهند کرد تا محدودیت‌های شما را درک کنند و به آنها احترام بگذارند. با این حال، دوستان سمی اغلب معتقدند که مرزهای شما برای آنها نیست، به خصوص زمانی که به حمایت شما نیاز دارند.

در نتیجه، ممکن است احساس کنید آدم بدی هستید که چنین قوانینی ایجاد کرده‌اید و مرزهای شخصی دارید.

۶. او به دوستان دیگر شما حسادت می‌کند

یک دوست سمی نسبت به سایر افراد زندگی شما احساس حسادت دارد. از این گذشته، او می‌خواهد بداند که مهم ترین و قابل اعتمادترین فرد برای شما خودش است.

او ممکن است به دوستان شما توهین کند. برای مثال، اگر در مورد شخص دیگری با او صحبت کنید، ممکن است سعی کند شما را متقاعد کند که چگونه بدون او اوضاع‌تان بهتر است.

 

۷. بیشتر از آنچه دریافت می‌کنید می‌بخشید

هیچ رابطه ای واقعاً 50/50 نیست. اما اگر به نظر می‌رسد که همیشه شما هستید که زمان، پول یا منابع دیگرتان را برای دوست‌تان اختصاص می‌دهید، احتمالاً دوستی سمی دارید.

دوست شما ممکن است از سخاوت شما سوء استفاده کند. علاوه بر این، او همچنین ممکن است بر این باور باشد که به سادگی حق دارد آنچه را که می‌خواهد داشته باشد حتی اگر برای دیگران هزینه بر باشد.

۸. وقتی برنامه‌تان با او کنسل می‌شود، خوشحال می‌شوید

اگر زمانی که نمی‌توانید با دوست خود وقت بگذرانید بیشتر احساس آرامش می‌کنید تا غم، باید کمی در مورد رابطه‌تان بیشتر فکر کنید. اگر متوجه شده‌اید که از رویدادهای آینده می‌ترسید یا اگر مدام بهانه می‌آورید که نمی‌توانید در فلان برنامه شرکت کنید، احتمالاً از این دوست سمی تان خسته شده‌اید.

9. اغلب از گفتن حقیقت به او خودداری می‌کنید

اگر در یک دوستی سمی هستید، ممکن است همین حالا هم بدون اینکه متوجه شوید سعی در دوری از او دارید. به طور معمول، این اتفاق زمانی رخ می‌دهد که با او احساس امنیت نمی‌کنید. شما مراقب خود هستید و از در میان گذاشتن هر چیزی که می‌تواند علیه شما استفاده شود، خودداری می‌کنید.

۱۰. نشانه های دوست سمی: شما مدام برای دفاع از او دروغ می‌گویید

شاید افراد دیگری در مورد رفتار مشکل ساز دوست‌تان ابراز نگرانی کرده باشند. شاید آنها شما را کنار کشیده‌اند تا نگرانی و عصبانیت خود را در مورد یک موقعیت خاص ابراز کنند. اگر واکنش شما برای دفاع از او کاستن از شدت خطایش است، بیشتر فکر کنید.

11. احساس می‌کنید در دام گرفتار شده‌اید یا موظفید که دوست او باشید

برخی از دوستان سمی از تاکتیک‌های سوء استفاده عاطفی برای حفظ روابط‌شان استفاده می‌کنند. برخی از علائم شایع سوء استفاده عاطفی مزمن در روابط دوستانه عبارتند از:

– شوخی یا تهدید در مورد آسیب رساندن به خود در زمان عدم حضور شما

– اغلب شما را پایین می‌آورند (و سپس تاکید بر اینکه بیش از حد واکنش نشان می‌دهید).

– زمانی که شما دو نفر در انظار عمومی ‌هستید متفاوت عمل می‌کنند.

– به طور مداوم تقصیر را بر گردن شما می‌اندازند.

– مکررا وفاداری شما را امتحان می‌کنند.

12. از نشانه های دوست سمی این است که حس می‌کنید در رقابت با آنها هستید

دوستان واقعی از موفقیت‌های هم خوشحال می‌شوند. حتی اگر مقداری حسادت ظاهر شود، معمولاً با خوشحالی، غرور و هیجان برای خوش شانسی دوست‌تان همزمان است.

اما دوستان سمی معموا کاری می‌کنند که به نظر برسد که همه چیز یک بازی است. این مامر به ویژه اگر دوست سمی شما همکار‌تان باشد صادق است.

13. حس می‌کنید که دیگر توان ندارید

آیا از روابط دیگرتان هم خسته‌اید؟ آیا از نظر عاطفی احساس خستگی می‌کنید؟ آیا احساس می‌کنید دیگر توانی برای ادامه ندارید؟ ممکن است احساس فرسودگی در روابط را تجربه کنید.

دوستی‌های سمی بدون شک می‌توانند بر سلامتی شما تأثیر بگذارند. از آنجایی که شما زمان زیادی را صرف تلاش برای راضی کردن دوست سمی‌تان (یا خواندن ذهن او) می‌کنید، ممکن است دیگر روابط یا فعالیت‌های مهم‌تان نیز به گونه‌ای منفی تحت تاثیر قرار بگیرد.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 3.4 / 5. تعداد آرا: 22

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاه‌ها
لینک های مفید
خبرنامــــــــــــه را ببینید
خرید سیستم طراحی خرید سیستم گیمینگ شیشه اتومبیل قیمت خرید تلویزیون ⭐️زیر6 میلیون⭐️ مجله اخبار روز استادورک قیمت تلویزیون ارزان ⭐️زیر6 میلیون⭐️ قبرس شمالی نیولایف توری حصاری خرید و فروش شرکت جعبه سازی خرید نهال صنوبر ترکیه قیمت یخچال فریزر دوقلو دیپوینت شیشه اتومبیل خرید سرور کارکرده اچ پی hp مدل لباس و آرایش بهترین فیلم های 2024 گن بعد از جراحی خرید ابزار دقیق مشاوره حقوقی تلفنی با وکیل خرید کفش جردن بروکرهای فارکس را با یک کلیک مقایسه کنید خرید ویلا ساحلی در سرخرود درج آگهی رایگان