عوارض ویتامین D: پنج عارضه اصلی مصرف بیش از اندازه ویتامین D

توسطنگار ستوده

دی ۱, ۱۴۰۰ به روز رسانی : دی ۱, ۱۴۰۰ , ,
عوارض ویتامین D کاهش استرس با مصرف ویتامین

ویتامین D جزء ضرورین ویتامین هایی است که برای عملکرد مطلوب بدن نیاز است. در ایالات متحده آمریکا و بسیاری از کشورهای اروپایی بیش از ۴۰ درصد از بزرگسالان  با کمبود ویتامین دی مواجه هستند. ویتامین دی برای عملکرد مناسب سیستم ایمنی، رشد و تکامل عضلات و اسکلت بدن مفید است. نداشتن مقادیر لازم ویتامین D در بدن می تواند منجر به ضعف بدن شود. بدن ضعیف مستعد ابتلا به بیماری ها، شکنندگی استخوان ها و سایر عوارض جانبی است. برای جبران کمبود و نارسایی این ویتامین، بیشتر افراد مکمل های زیادی مصرف می کنند. اما عوارض ویتامین D که با مصرف بیش از اندازه آن ارتباط دارد به مشکلات زیادی هم منجر می شود.

وقتی ویتامین D اضافی در بدن دارید چه اتفاقی برای تان می‌افتد؟

امروزه مصرف مکمل های ویتامین D بسیار رایج شده اند و به نظر بی خطر می آید. احتمال این که مکمل ها باعث ایجاد سم و مسمومیت در بدن شوند بسیار کم است. با این حال، افرادی که شرایط پزشکی خاصی دارند، بیشتر مستعد مسمومیت با ویتامین D هستند. شرایطی مانند اختلالات گرانولوماتوز، متابولیسم بی‌نظم، اختلالات مادرزادی و برخی لنفوم‌ها، بدن را مستعد ابتلا به مسمومیت با این ویتامین می‌کند.

سایر شرایطی که می توانند باعث مسمومیت شوند عبارتند از اشتباهات نسخه ای، مصرف بیش از حد و استفاده نادرست از یک مکمل با دوز بالا. بنابراین بهتر است خودسرانه به سراغ مکمل ها نروید و بدون مشوره با پزشک به مقدار زیاد از این مکمل ها مصرف نکنید. حالا سوال این است که چگونه می توان مسمومیت با این ویتامین را تشخیص داد؟ عوارض ویتامین D و آشنایی با آنها، موضوعاتی است که تیم سلامت خبرنامه به آنها پرداخته است. تا آخر مقاله با ما همراه باشید.

مطلب مرتبط: بیماریهای ناشی از کمبود ویتامین سی: ۵ بیماری و اختلال که در اثر کمبود ویتامین C

۱.عوارض ویتامین D؛ افزایش سطح ویتامین D به چه معناست

30-60 نانوگرم در میلی لیتر به عنوان سطوح بهینه ویتامین D در بدن در نظر گرفته می شود. برای ایجاد مسمومیت، این سطح باید بالاتر از 100 نانوگرم در میلی لیتر باشد. پس از مصرف مکمل ها در مقادیر زیاد، احتمال سمی شدن و مسمومیت بدن بالا است. به احتمال زیاد در نتیجه دوز نامناسب مکمل یا اشتباهات تجویزی، مسمومیت در بدن رخ می دهد. بنابراین با وجود تمام اطلاعاتی که به دست می آورید، باید مطمئن شوید که قبل از مصرف مکمل ها با پزشک خود مشورت کنید. مشورت با پزشک باعث می شود که نسخه شما با شرایط بدنی و بیماری های موجود مطابقت داشته باشد.

مطلب مرتبط: بهترین منابع ویتامین ای: ۳۰ ماده غذایی که سرشار از ویتامین E هستند

۲.افزایش سطح کلسیم خون

ویتامین D نقش کلیدی در جذب کلسیم دارد، سطوح بالای ویتامین D به طور خودکار منجر به افزایش سطح کلسیم در بدن می شود. محدوده طبیعی کلسیم در بدن بین 8.5 تا 10.8 میلی گرم در دسی لیتر است. سطوح بالای کلسیم با علائمی ناراحتی گوارشی مانند حالت تهوع، یبوست و درد معده نمایان می شود. علائم دیگر عبارتند از سرگیجه، توهم، ادرار زیاد، بی اشتهایی، سنگ کلیه، فشار خون بالا، کم آبی بدن و ناهنجاری های قلبی. به یاد داشته باشید که هایپر کلسمی یا سطح بالای کلسیم در خون می تواند تهدید کننده زندگی شما باشد. بنابراین در چنین حالت هایی باید فورا به آن رسیدگی کنید و به پزشک مراجعه کنید.

مطلب مرتبط: تشخیص کمبود ویتامین دی از روی زبان: زبان چگونه کمبود ویتامین D را نشان می دهد؟

۳.عوارض ویتامین D؛ تغییر وضعیت ذهنی

از آن جایی که هایپرکلسمی پیامد مستقیم سطوح بالای ویتامین D است، می تواند منجر به تغییر وضعیت ذهنی شود. این تغییر ذهنی با گیجی، روان پریشی و افسردگی مشخص می شود. در صورت مشاهده چنین علائمی، باید فوراً با پزشک خود مشورت کنید.

مطلب مرتبط: اثرات شگفت انگیز مصرف مکمل های ویتامین دی بعد از ۵۰ سالگی کدام ها

۴.عوارض کلیوی

مسمومیت با ویتامین D می تواند منجر به آسیب کلیه یا گاهی اوقات نارسایی شود. از آن جایی که سطح کلسیم به دلیل سطوح بالای ویتامین D افزایش می یابد، منجر به از دست دادن آب بدن در اثر ادرار زیاد می شود. بنابراین رگ های خونی کلیه انقباض می کند و این منجر به کاهش عملکرد کلیه می شود.

مطلب مرتبط: مواد غذایی مفید برای کلیه: ۱۶ ماده غذایی که سلامت کلیه ها را بهبود می دهند

۵.عوارض ویتامین D؛ علائم گوارشی

علائم گوارشی مانند تهوع، استفراغ، یبوست، اسهال و کم اشتهایی همگی از پیامدهای هایپرکلسمی یا سطح بالای کلسیم هستند.  این علائم ممکن است از فردی به فرد دیگر متفاوت باشد. داشتن علائم گوارشی نشانه مسمومیت احتمالی با ویتامین D است.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *