جدیدترین اخبار روز جهان
رزرو تبلیغات
خواندن 9 دقیقه
0
(0)

سیر که در غذاهای جهانی ضروری است، هزاران سال است که به عنوان دارو و همچنین طعم دادن به غذاها استفاده می شود. اما در مصرف سیر مراقب باشید! اگر سیر را بیش از حد لازم مصرف کنید، می تواند برای بدن ضرر داشته باشد. در اینجا هم به فواید و هم مضرات سیر می پردازیم.عوارض جانبی سیر فراوان است که باید با توجه به وضعیت عمومی بدن به آنها توجه کرد.

فواید مصرف سیر

سیر که به عنوان یک آنتی بیوتیک طبیعی از آن یاد می شود، روده ها را تمیز می کند. ایمنی را تقویت می کند و در برنامه های تغذیه ای در مبارزه با بسیاری از بیماری ها از دیابت گرفته تا سرطان گنجانده شده است.

معروف است که اولین بار مصریان سیر را برای مصارف دارویی استفاده می کردند. سیر حاوی 84.09 درصد آب، 13.38 درصد مواد آلی و 1.53 درصد مواد معدنی است. این گیاه با 33 نوع ترکیبات گوگردی؛ حاوی روی، ژرمانیوم، ویتامین های A، B1 و C است. سیر حاوی آلیین است که پیش ساز آلیسین و حاوی گوگرد است.

هنگامی که سلول های سیر با پوست کندن، بریدن یا خرد کردن آسیب می بینند، آنزیمی به نام آلییناز آزاد می شود. آلییناز بلافاصله تحت تأثیر هوا با آلیین موجود در آن واکنش نشان می دهد. آلیسین در نتیجه این واکنش تولید می شود. آلیسین سطح دو آنزیم یعنی آنتی اکسیدانی کاتالاز و گلوتاتیون پراکسیداز را در خون افزایش می دهد. به این ترتیب می توان از رادیکال های آزاد بیشتری که می توانند به غشای سلولی بدن آسیب برسانند، جلوگیری کرد.

عوارض جانبی سیر؛ کاربرد سیر در تنظیم سیستم عمومی بدن

آلیسین در سیر تنها زمانی تشکیل می شود که دیواره سلولی سیر آسیب دیده (رنده یا بریده) شود. به همین دلیل، تحقیقات نشان می دهد که بهتر است سیر را قبل از استفاده له کنید و سپس بگذارید حدود ده دقیقه دم بکشد. این به آنزیم alliinaza زمان می‌دهد تا ماده نگهدارنده آلیسین را تولید کند. با پختن سیر فقط برای چند دقیقه، می توان به اثر مطلوب رسید. زیرا ترکیبات گوگردی به حرارت حساس هستند.

تصور می شود که روند پیری سیستم عروقی (مانند تصلب شرایین) با سیر پسرفت می کند. علاوه بر این، سیر، که سیالیت خون را تنظیم می کند، به عادی سازی فشار خون بیش از حد بالا کمک می کند. زیرا رگ ها را گشاد و شل می کند. سیر حاوی ساپونین است که اثرات مثبتی در تنظیم چربی خون (کلسترول) دارند.

بنابراین، به بهبود جریان خون و افزایش انعطاف پذیری عروق کمک می کند. سیر با کمک همه این مواد مختلف می تواند لخته های خون را خنثی کند. برخلاف رقیق کننده های خون به روشی کاملا طبیعی و بدون عوارض از ترومبوز و سکته جلوگیری کند.

مطلب مرتبط: منابع غذایی سرشار از آنتی اکسیدان: چرا آنتی اکسیدان ها برای سلامتی مهم هستند

اهمیت سیر در سرماخوردگی

سیر به طور سنتی برای مشکلات روده ای (نفخ، فرآیندهای تخمیر و شرایط درد مانند گرفتگی عضلات) و برای سرماخوردگی و آنفولانزا استفاده می شود. همچنین منبع خوبی از سلنیوم است. سلنیوم یک عنصر ضروری است که برای متابولیسم، سیستم ایمنی، غده تیروئید و پوست و ناخن های سالم مهم است. به ویژه ترکیبات آلیسین و گوگرد دارای خواص کشنده در برابر انواع میکروارگانیسم ها و انگل های بیماری زا (باکتری ها، ویروس ها، قارچ ها، آمیب ها، کرم ها) هستند.

بنابراین، سیر را می توان به عنوان یک آنتی بیوتیک طبیعی تعریف کرد.برخلاف آنتی بیوتیک های شیمیایی از حفظ فلور روده سالم پشتیبانی می کند. از آنجایی که فلور روده، بزرگ ترین قسمت سیستم ایمنی را تشکیل می دهد، سیر به تقویت سیستم ایمنی نیز کمک می کند. یک دستگاه روده سالم همچنین جذب و قابلیت استفاده بهتر مواد مغذی را تضمین می کند، به این معنی که عناصر مفید بیشتری به سلول ها می رسند.

مطلب مرتبط: هشت میوه و سبزی که کمکتان می کند زندگی شاد داشته باشید

عوارض جانبی سیر؛ اهمیت سیر در درمان و پیشگیری سرطان

قرن هاست که گفته می شود سیر خاصیت ضد سرطانی دارد. این دانش توسط تعدادی از مطالعات ثابت شده است. مشخص شده است که ترکیبات گوگردی موجود در سیر دارای اثرات ضد سرطانی است. فرض بر این است که این ترکیبات گوگرد موجود در سیر در دو فرآیند دخیل در تومورزایی نقش دارند.

این ترکیبات از یک سو باعث کاهش واکنش پذیری مواد سرطان زا و تسریع در حذف آنها می شود. بنابراین DNA کمتر آسیب می بیند. از طرفی این ترکیبات می تواند رشد بدن انسان را مختل کند و در نتیجه مرگ سلولی را از طریق آپوپتوز (خودکشی) آغاز کند. با انجام این کار، آنها از گسترش تومورها جلوگیری می کنند. اثرات پیشگیرانه سیر برای سرطان روده بزرگ، سرطان معده و مری، سرطان ریه و سینه به اثبات رسیده است.

مطلب مرتبط: ۳ مخلوط سیر و لیمو که برای بهبود سلامت قلب و باز شدن رگ ها عالی هستند

 میزان مصرف متعادل سیر چه اندازه است؟

هم از نظر ارزش غذایی و هم از نظر محتوایی، مصرف روزانه سیر باید به میزان معینی باشد. اگر فرد بیماری اضافی داشته باشد، حتما باید با متخصص مشورت شود. یک فرد سالم می تواند روزانه 2 حبه سیر خام بخورد.

از آنجایی که سیر دارای خواص ضد عفونی کننده است، توصیه نمی شود از این ارقام تجاوز کنید. مصرف روزانه توصیه شده سیر برای بیماران دیابتی یکسان نیست. یکی از خواص مثبت سیر کاهش قند خون است. با توجه به این ویژگی، به گفته متخصصان، مصرف روزانه تا 3 حبه سیر خام برای افراد دیابتی ضرری ندارد. بنابراین میزان ترشح انسولین مورد نیاز بیماران دیابتی افزایش می یابد.

مطلب مرتبط: علم توضیح می دهد: وقتی هر روز سیر می‌خورید چه اتفاقی می‌افتد

وقتی صحبت از استفاده از سیر تازه می شود، اگر می خواهید از اثرات آن نهایت استفاده را ببرید، باید آن را خام مصرف کنید. یک حبه سیر در روز کافی است.

زمانی که سیر بیشتر به صورت خام مصرف می شود، از ارزش غذایی آن در حداکثر سطح استفاده می شود. برای غذا نیز باید له شود و مصرف شود و مدت طولانی نپزد. اگر در غذا بعد از پخت اضافه شود، ارزش غذایی آن از بین نمی رود.

مطلب مرتبط: گیاهان دارویی: ۱۰ گیاه مفید در درمان بیماری ها از داروخانه طبیعت

عوارض جانبی سیر

روش های درمانی ترجیح داده شده توسط افراد برای سلامتی ممکن است در طول زمان تغییر کند. اکنون کسانی که می خواهند از سلامت خود محافظت کنند، این موارد را دز نظر می گیرند:

وارد کردن ورزش به زندگی

خوردن یک رژیم غذایی متعادل

حمایت از روش های درمانی گیاهی

سیر یکی از اولین غذاهایی است که در جهت این اهداف به ذهن می رسد. در کشور ما هم از نظر طعم دادن به غذاها و هم به عنوان یک آنتی بیوتیک طبیعی، ترجیح داده می شود. اما مانند هر چیز دیگری در مصرف سیر باید حد و اندازه را نگه داشت. خوردن سیر بیش از اندازه، بیشتر از اینکه مفید باشد ضرر دارد.

مطلب مرتبط: عوارض جانبی مصرف لیمو: ۷ عارضه جانبی لیمو که باید مراقب آنها باشید

عوارض جانبی سیر؛ مشکلات خونی

افرادی که در حال حاضر از داروهای ضد انعقاد برای جلوگیری از لخته شدن خون استفاده می کنند. همچنین افراد مبتلا به فشار خون پایین می توانند سیر را به طور منظم مصرف کنند، البته به شرطی که زیاده روی نشود. به افراد مبتلا به فشار خون بالا توصیه می شود در مصرف سیر زیاده روی نکنند. سیر می تواند اثر داروهای رقیق کننده خون را افزایش دهد. برای افرادی که از داروهای رقیق کننده خون استفاده می کنند، سیر ممکن است مضر باشد. لذا این افراد برای مصرف سیر، حتما با پزشک متخصص مشورت کنید.

مطلب مرتبط: خوراکی های خون ساز: به کمک این ۹ ماده غذایی با کم خونی مبازره کنید!

بوی بد دهان و اختلال در روابط اجتماعی

بسیاری از افراد پس از مصرف سیر از بوی بد دهان رنج می برند که بوی آن ناخوشایند است. مصرف زیاد سیر، باعث بوی بد دهان و تعریق در افراد می شود. به خصوص اگر صاحب کسب و کار یا یک فرد شاغل هستید، استفاده از سیر در محیط کار سبب آزار اطرافیان خواهد شد. اغلب اوقات، شیر، زنجبیل، آب لیمو و نعناع می توانند بوی سیر را حداقل برای مدتی سرکوب کنند.

مطلب مرتبط: ۷ روش موثر برای کشتن باکتری های دهان و رفع بوی بد دهان

عوارض جانبی سیر؛ سکته مغزی

همانطور که اشاره شد سیر یک گیاه فوق العاده مفید است. با این حال، مانند هر غذای دیگری، سیر زمانی که بیش از حد مصرف شود می تواند مضر باشد. مصرف زیاد سیر خطر سکته مغزی را در افراد افزایش می دهد. مخصوصاً لازم است از مصرف سیر خام تا اندازه زیاد خودداری شود. سیر خام می تواند به معده، روده و کبد نیز آسیب برساند.

مطلب مرتبط: سکته مغزی خاموش: علائم، علل و روش‌ های پیشگیری

سیر و کاهش باروری مردان

اثرات ماده ای به نام آلیسین در سیر زمانی که سیر به صورت خام مصرف شود، بسیار مشهود می شود. این می تواند باعث کاهش کیفیت اسپرم در مردان شود. مصرف بیش از اندازه سیر می تواند به کاهش باروری مردان منجر شود.

مطلب مرتبط: درمان خانگی ناتوانی جنسی مردان (اختلال نعوظ)

عوارض جانبی سیر در مادران شیرده

در مادران شیرده، مواد مغذی سیر مستقیماً وارد شیر می شود. لذا برای نوزاد مشکلاتی همچون درد معده، سوزش سردل، و عوارضی همچون قرمزی پوست ایجاد می کند.

به افرادی که از قرص های ضد بارداری استفاده می کنند، توصیه می شود سیر زیاد مصرف نکنند. دلیل آن این است که ترکیب موثر سیر می تواند اثر دارو را به حداقل برساند.

اگر هنگام مصرف سیر علائمی مانند سردرد، سرگیجه و حالت تهوع دارید، مصرف نکردن سیر مفید است. اینها عوارض جانبی سیر هستند و ممکن است همه، علائم مشابهی نداشته باشند. علائم دیگر عبارتند از: بثورات پوستی، خستگی، درد عضلانی و از دست دادن اشتها.

مصرف سیر برای کسانی که معده حساس دارند نتایج نامطلوب به همراه دارد. مشکلات مختلف ممکن است در بدن با آلرژن ها رخ دهد. از جمله مشکلات در پوست نظیر احساس خارش، سرخی، احتراق و تورم.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاه‌ها

افزودن دیدگاه

لینک های مفید
خبرنامــــــــــــه را ببینید
مجله اخبار روز استادورک قیمت تلویزیون ارزان ⭐️زیر6 میلیون⭐️ قبرس شمالی نیولایف توری حصاری خرید و فروش شرکت جعبه سازی خرید نهال صنوبر ترکیه دیوارپوش فومی قیمت یخچال فریزر دوقلو دیپوینت شیشه اتومبیل خرید سرور کارکرده اچ پی hp بیت کوین چیست مدل لباس و آرایش بهترین فیلم های 2024 گن بعد از جراحی لوله پلی اتیلن خرید ابزار دقیق مشاوره حقوقی تلفنی با وکیل خرید آپارتمان در چیتگر خرید کفش جردن بروکرهای فارکس را با یک کلیک مقایسه کنید خرید ویلا ساحلی در سرخرود کمربند فلکسی پرو درج آگهی رایگان