جدیدترین اخبار روز جهان
رزرو تبلیغات
خواندن 6 دقیقه
0
(0)

موسیقی از گذشته‌های دور یکی از ابرازهای کاربردی برای بیان احساسات و عواطف انسانی و هم‌چنین برقراری ارتباط موثر بین افراد بوده است. امروزه تحقیقات مختلف ابعاد جدیدی از تاثیر موسیقی بر روح و جسم انسان و هم‌چنین برخی از موجودات دیگر مانند گیاهان را به اثبات رسانده است.

یکی از تاثیرات شگرف موسیقی تاثیر مثبت آن بر روی ورزش‌کاران رشته‌های مختلف در هنگام انجام تمرینات ورزشی است، به همین دلیل در اغلب باشگاه‌های ورزشی از موسیقی به عنوان یک ابزار کمکی برای بهبود کیفیت تمرینات ورزشی انجام شده توسط ورزش‌کاران استفاده می‌شود.

انتخاب بهترین موسیقی برای ورزش نیازمند به بررسی معیارهایی است که در این گفتار به بررسی آن‌ها خواهیم پرداخت.

لازم به ذکر است فروشگاه اینترنتی آوازک تا کنون پروژه های زیادی در خصوص طراحی و نصب سیستم صوتی باشگاه داشته است، در صورتی که شما نیز هر گونه سوالی در خصوص موارد مرتبط دارید می‌توانید با کارشناسان حرفه‌ای آوازک به شماره 02191016050 تماس بگیرید.

آیا تاثیر مثبت موسیقی بر ورزش واقعیت دارد؟

تحقیقات انجام شده در این زمینه نشان می‌دهند که موسیقی به صورت موثری می‌تواند به بهبود کیفیت ورزش شما کمک کند. موسیقی در هنگام انجام تمرینات ورزشی به طور خودکار باعث افزایش میزان انرژی ورزشکاران می‌شود. محققان بر این باورند که گوش دادن به موسیقی مورد علاقه در هنگام انجام تمرینات ورزشی، می‌تواند بر کاهش احساس دردهای عضلانی ناشی از انجام تمرینات موثر باشد و استقامت را تا 15درصد افزایش می‌دهد. موسیقی هم‌چنین نقش مثبتی در کاهش میزان اضطراب و افزایش تمرکز افراد روی انجام تمرینات ورزشی دارد.

معیارهای لازم برای انتخاب موسیقی مناسب باشگاه

همان‌طور که می‌دانید انتخاب درست یک موسیقی برای باشگاه یکی از فاکتورهای تاثیرگذار در بهبود عملکرد شما هنگام ورزش کردن است. برای انتخاب آهنگ مناسب برای ورزش به معیارهای زیر توجه کنید.

تندای موسیقی

تندا یا تمپوی موسیقی در واقع نشان‌دهنده سرعت اجرای یک قطعه موسیقی است. هر موسیقی دارای ریتم یا ضرب آهنگ خاصی است، ضرب آهنگ همان واحدهای تکرارشونده یا ریتمیکی هستند که با تکرار ضربه‌ها در واحد زمان ایجاد می‌شوند و در هنگام گوش دادن به یک موسیقی به صورت منظم تکرار می‌شوند. معمولا  هنگام انتخاب موسیقی برای باشگاه از موسیقی‌هایی با ضربه‌های زیاد یا آهنگ بیس‌دار استفاده می‌شود. آهنگ‌های شاد و بیس‌دار می‌توانند باعث افزایش میزان انرژی و آمادگی بیشتر بدن برای انجام حرکات ورزشی شوند، اما گوش کردن طولانی مدت به این گونه آهنگ‌ها به خصوص اگر میزان صدای پخش آهنگ از حدی بیشتر باشد باعث آسیب به شنوایی ورزش‌کاران می‌شود. به‌علاوه بعضی از افراد با شنیدن این موسیقی‌ها دچار سردرد و کاهش تمرکز می‌شوند. یکی از مهم‌ترین پارامترها برای انتخاب تندای مناسب موسیقی برای ورزش نوع حرکات ورزشی است که انجام می‌دهید، هر اندازه تمرینات با جنب و جوش و فعالیت‌های ریتمیک بیشتری همراه باشند باید موسیقی هم ریتم شاد تری داشته باشد.

سبک موسیقی

موسیقی‌ها بر اساس ویژگی‌ها و صفات مشترک در دسته‌های مختلفی به نام ژانر یا سبک قرار می‌گیرند. هنگام  انتخاب آهنگ برای ورزش شما با سبک‌های مختلفی از موسیقی سر و کار دارید،  بعضی از سبک‌های موسیقی مانند هیپ‌هاپ و راک به دلیل داشتن ضربه‌های بیشتر می‌توانند با تحریک بیشتر هیجان افراد باعث بهبود انجام حرکت‌های ورزشی شوند. البته انتخاب یک سبک مناسب موسیقی برای ورزش تا حد زیادی سلیقه‌ای است و افراد می‌توانند بر اساس علاقه شخصی خود سبک‌های مختلفی از موسیقی را برای ورزش انتخاب کنند.

محتوا موسیقی

هنگام انتخاب موسیقی برای ورزش علاوه بر تندا و سبک موسیقی باید به محتوای موسیقی هم دقت کنیم. چون اگر موسیقی که هنگام ورزش به آن گوش می‌دهید تداعی‌کننده یک خاطره منفی یا احساس بد در ذهن شما باشد، نه تنها نمی‌تواند به عنوان یک محرک برای انجام بهتر تمرینات ورزشی به شما کمک کند بلکه می‌تواند باعث آشفتگی ذهنی و کاهش میزان بازدهی شما هنگام انجام تمرینات ورزشی شود. البته اغلب مسئولان باشگاه‌های ورزشی هنگام انتخاب آهنگ برای باشگاه از آهنگ‌های مثبت که طیف بیشتری از سلیقه‌ها به آن علاقه‌مند هستند استفاده می‌کنند. گوش دادن به موسیقی بی‌کلام هنگام ورزش هم می‌تواند پیشنهاد مناسبی برای افرادی که به موسیقی بی‌کلام علاقه دارند باشد.

انتخاب موسیقی مناسب برای باشگاه

 

تناسب آهنگ با نوع ورزش

در رشته‌های مختلف ورزشی تمرینات متنوعی توسط ورزش‌کاران انجام می‌شود. تمرینات مناسب برای افراد بر اساس سن، وزن، قد، میزان استقامت آن‌ها توسط مربی‌های ورزشی معرفی می‌شوند، بدیهی است که سبک این تمرینات برای رشته‌های مختلف ورزش متفاوت است. به طور مثال یک موسیقی ایده‌آل که می‌تواند به عنوان موسیقی برای دویدن مورد استفاده قرار گیرد، نمی‌تواند برای انجام تمرینات کششی هم مناسب باشد. هنگام انتخاب آهنگ برای ورزش باید به این معیار توجه داشته باشید که آهنگ مورد نظر شما با نوع حرکات و تمرینات ورزشی‌تان، بیشترین هماهنگی را داشته باشد تا اتفاقات مثبتی که از گوش دادن به موسیقی هنگام ورزش انتظار دارید بیافتد.

کیفیت پخش صدا

کیفیت مناسب برای پخش موزیک نقش مهمی در بهبود کیفیت انجام تمرینات ورزشی با موسیقی دارد. اگر موسیقی مورد علاقه شما با ریتم متناسب با نوع حرکت ورزشی شما در حال پخش باشد ولی باندها کیفیت مناسبی برای پخش صدا در فضا نداشته باشند، احتمالا موسیقی هیچ تاثیری در بهبود کیفیت ورزش شما ندارد.

در اکثر باشگاه‌های ورزشی برای بهبود کیفیت صدا از آمپلی فایرها استفاده می‌شود. البته امروزه استفاده از اسپیکر اکتیو که برخلاف باند پسیو دارای آمپلی فایر هست و کیفیت صدا را تا حد زیادی افزایش می‌دهد، در باشگاه‌های ورزشی استفاده می‌شود. استفاده از باند سقفی هم می‌تواند یک پیشنهاد مناسب برای بهبود کیفیت و افزایش تن صدای پخش شده در باشگاه‌ها باشد. توجه به این نکته حائز اهمیت است که گوش دادن به موسیقی‌هایی با ریتم تند و آهنگ بیس‌دار به مدت طولانی و با صدای بلند و گوش خراش می‌تواند صدمات جبران ناپذیری به شنوایی افراد وارد کند.

آوازک یک فروشگاه اینترنتی در زمینه فروش محصولات دیجیتال، صوتی، نورپردازی و انواع دوربین‌های مداربسته است که به شما این امکان را می‌دهد با نقد و بررسی انواع تجهیزات صوتی، بهترین تصمیم را هنگام خرید بلندگو، آمپلی فایر، انواع باند و… داشته باشید.

موسیقی ورزشی با کلام بهتر است بی‌کلام؟

به طور کلی موسیقی چه از نوع با کلام باشد چه از نوع بی‌کلام، می‌تواند تاثیرات مثبتی بر بهبود کیفیت ورزش شما داشته باشد. به نظر می‌رسد اگر از آهنگ‌های با کلام با ریتم شاد و محتوای مثبت و انگیزشی در هنگام انجام تمرینات ورزشی استفاده کنید، علاوه بر اینکه ریتم شاد موسیقی باعث افزایش میزان نشاط و انرژی در جسم شما می‌شود، به بهبود حالت‌های احساسی و افزایش انگیزه برای انجام باکیفیت تمرینات ورزشی کمک می‌کند. همان ‌قدر که گوش دادن به موسیقی‌های الهام‌بخش می‌تواند تاثیرات مثبت داشته باشد، گوش دادن به آهنگ‌های باشگاهی که دارای ریتم تند و محتوای منفی هستند می‌تواند به مرور زمان باعث افت انگیزشی شما شود. البته آهنگ‌های بی‌کلام با ریتم‌های نسبتا تند هم می‌توانند در انجام بهتر تمرینات ورزشی موثر باشند و بیشتر برای افرادی که به موسیقی باکلام علاقه ندارند یا هنگام گوش کردن موسیقی باکلام دچار حواس پرتی می‌شوند توصیه می‌شود.

موسیقی مناسب برای باشکاه

سخن پایانی

انتخاب یک موسیقی مناسب برای باشگاه می‌تواند به افزایش بازدهی ورزش‌کاران هنگام انجام تمرینات ورزشی کمک کند. یک انتخاب ایده‌آل در زمینه موسیقی برای ورزش می‌تواند تعاریف و مصادیق گوناگونی از نظر افراد مختلف داشته باشد، چون افراد سلیقه‌های متفاوتی دارند. اما به طور کلی آهنگ مناسب برای ورزش باید از نظر سبک و  ضرب‌آهنگ با نوع ورزش سازگاری داشته باشد.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاه‌ها

افزودن دیدگاه

لینک های مفید
خبرنامــــــــــــه را ببینید
قیمت خرید تلویزیون ⭐️زیر6 میلیون⭐️ مجله اخبار روز استادورک قیمت تلویزیون ارزان ⭐️زیر6 میلیون⭐️ قبرس شمالی نیولایف توری حصاری خرید و فروش شرکت جعبه سازی خرید نهال صنوبر ترکیه دیوارپوش فومی قیمت یخچال فریزر دوقلو دیپوینت شیشه اتومبیل خرید سرور کارکرده اچ پی hp بیت کوین چیست مدل لباس و آرایش بهترین فیلم های 2024 گن بعد از جراحی لوله پلی اتیلن خرید ابزار دقیق مشاوره حقوقی تلفنی با وکیل خرید آپارتمان در چیتگر خرید کفش جردن بروکرهای فارکس را با یک کلیک مقایسه کنید خرید ویلا ساحلی در سرخرود کمربند فلکسی پرو درج آگهی رایگان