جدیدترین اخبار روز جهان
رزرو تبلیغات
خواندن 7 دقیقه
3.1
(46)

خواه لبو یا چغندر را در سالادتان استفاده کنید و خواه به تنهایی و به شیوه مورد نظر خودتان، به هر حال می‌دانید که در حال مصرف یک ماده غذایی مفید برای سلامتی هستید. لبو سرشار از فیبر، ویتامین‌ها و مواد معدنی است. با این حال، به دلیل دارا بودن برخی مواد مغذی جالب توجه، فایده ویژه‌ای برای مردان دارد. و مقاله حاضر به همین موضوع می‌پردازد: خواص لبو برای مردان!

اما دقیقاً فواید این ماده غذایی برای مردان چیست؟ چه رازهایی در این گیاه متواضع نهفته است؟ برخی از پاسخ‌های این سوال ممکن است شگفت زده تان کند.

چرا چغندر (لبو) بسیار سالم است؟

لبو به طور طبیعی، کالری کم و فیبر بالایی دارد، اما این ویتامین‌ها و مواد معدنی موجود در آن هستند که داستان واقعی را روایت می‌کنند. یک واقعیت شگفت‌انگیز این است که لبو ویتامین سی بالایی دارد، چیزی که معمولاً با مرکبات می‌شناسیم و به ایمنی و سلامت پوست کمک می‌کند. همچنین سرشار از ویتامین دیگری است: B9 که به نام فولات یا اسید فولیک نیز شناخته می‌شود. این ویتامین در سراسر بدن مورد استفاده قرار می‌گیرد، از تولید گلبول‌های قرمز خون حمایت می‌کند و التهاب را کاهش می‌دهد. یکی دیگر از مواد مغذی مهم در چغندر منگنز است. منگنز برای ایجاد یکی از آنتی اکسیدان‌های قوی تر در بدن استفاده می‌شود و یکی دیگر از کاهش دهنده‌های التهاب است.

مطلب مرتبط: ضد التهاب طبیعی؛ با این ادویه قوی، التهاب را در بدن تان از بین ببرید

در کنار اینها مقدار زیادی آهن، فسفر و پتاسیم دارد. و ثابت شده است که اینها تأثیراتی بر بدن مرد دارند. بیایید به موضوعاتی بپردازیم که درصد زیادی از مردان با آن مواجه هستند، به خصوص با افزایش سن:

۱. بهبود مشکلات قلبی عروقی از خواص لبو برای مردان است

این گیاه ساده می‌تواند سلامت قلب و عروق خونی را تقویت کند. برای مردان، بیماری قلبی و عوارض قلبی عروقی یکی از بزرگترین خطرات سلامتی است: سکته مغزی، حملات قلبی و آرتریوسکلروز (سخت شدن شریان‌ها و عروق). چغندر دارای یک ویژگی خاص است که نه تنها به سلامت قلب و عروق کمک می‌کند، بلکه اثرات مثبا دیگری در سراسر بدن مردان دارد.

چغندر سرشار از مواد شیمیایی به نام نیترات است. در بدن، نیترات‌ها به یک ترکیب مهم به نام اکسید نیتریک تبدیل می‌شوند. نکته خاص در مورد اکسید نیتریک این است که باعث شل شدن و گشاد شدن عروق خونی می‌شود. با رگ‌های پهن‌تر و شل‌تر، خون با فشار کمتری به اطراف بدن پمپاژ می‌شود و فشار کمتری بر قلب و مویرگ‌های ظریف‌تر مانند مغز و ریه‌ها وارد می‌شود. یک مطالعه کوچک نشان داده است که سطح اکسید نیتریک تنها 45 دقیقه پس از مصرف مکمل آب چغندر 20 درصد افزایش می‌یابد.

ارتباط مستقیم بین چغندر و کاهش فشار خون نیز آزمایش شده است: یک مطالعه در سال 2012 نشان داد که نوشیدن 500 گرم چغندر و آب سیب باعث کاهش فشار خون سیستولیک به خصوص در مردان می‌شود. گزارش‌ها همچنین نشان می‌دهند که به نظر می‌رسد این تأثیر در چغندر خام یا آب‌ لبو بیشتر است، بنابراین اگر به‌ دنبال حمایت از سلامت قلب‌تان هستید، فراموش نکنید که مقداری از این ماده غذایی فوق العاده را به سالاد یا ساندویچ خود اضافه کنید.

۲. اختلال نعوظ و میل جنسی را درمان می‌کند

مطابق با برآوردها تقریباً پنج درصد از مردان 40 ساله دارای اختلال نعوظ «کامل» هستند که با افزایش سن، این درصد افزایش می‌یابد. چغندر یا لبو ممکن است بتواند به بهبود اختلال نعوظ کمک کند.

مطلب مرتبط: درمان طبیعی اختلال نعوظ؛ ۹ راهکار طبیعی برای رفع اختلال نعوظ

روی اثرات فشار خون بالا بر اختلال نعوظ بررسی‌هایی صورت گرفته است. افزایش فشار می‌تواند به رگ‌های بافت نرم ظریف آلت تناسلی که در حین نعوظ با خون پر می‌شود، آسیب برساند. این ارتباط در تحقیقات مشاهده شده است، به طوری که اشکال شدیدتر اختلال نعوظ گاهی اوقات با فشار خون بالا همراه است. نکته جالب این است که گاهی اوقات ناتوانی جنسی می‌تواند نشانه فشار خون بالا باشد!

بنابراین اثرات گشاد شدن عروقِ اکسید نیتریک که قبلا ذکر شد ممکن است در واقع به رفع اختلال نعوظ کمک کند. این تفکر وجود دارد که اگر فشار خون بالا باعث اختلال در عملکرد شود، اثرات کاهش فشار چغندر می‌تواند از سلامت جنسی مردان حمایت کند. و این از مهم ترین خواص لبو برای مردان است!

۳. التهاب را از بین می‌برد

هنگامی ‌که ما دچار عفونت یا بیماری می‌شویم، بدن با ایجاد گلبول‌های سفید خون برای مبارزه با سلول‌های خارجی واکنش نشان می‌دهد. وقتی آن گلبول‌های سفید پس از رفع مشکل به مبارزه ادامه می‌دهند – اغلب به سلول‌های سالم حمله می‌کنند – التهاب مزمن رخ می‌دهد. برای مردان، این اتفاق ممکن است به دلایل زیادی رخ بدهد (عمدتاً دلایل سبک زندگی یا آسیب) اما با برخی از بیماری‌های خطرناک مانند برخی سرطان‌، پانکراتیت، آسم و حتی افسردگی مرتبط است.

 

التهاب می‌تواند با افزایش سن جدی تر شود، اما چغندر ممکن است یک پشتیبان طبیعی در برابر اثرات آن باشد. مواد شیمیایی که مسئول این خاصیت لبو هستند بتالین نامیده می‌شوند، همان ماده‌ای که به چغندر رنگ قرمز متمایزی می‌دهد.

هنوز تحقیقات بیشتری باید انجام شود، اما آنچه تاکنون انجام شده امیدوارکننده بوده است. یکی از این مطالعات نشان داد که بتالین‌ها باعث بهبود التهاب در بیماران مبتلا به استئوآرتریت می‌شوند و همینطور نشانگرهای آسیب و التهاب کبد” ناشی از مواد شیمیایی خاص را بهبود می‌بخشند. حتی برخی تحقیقات وجود دارد که نشان می‌دهد آنها می‌توانند در برابر انواع خاصی از سلول‌های سرطانی از بدن محافظت کنند.

۴. فواید ذهنی از جمله خواص لبو برای مردان است!

تقریباً از هر 8 مرد، 1 نفر دارای مشکلات سلامت روان شایع مانند اضطراب، افسردگی یا اختلالات دوقطبی است. چیزهایی مانند توقعات اجتماعی، نقش‌های سنتی جنسیتی و کاهش دسترسی به کمک حرفه‌ای، به تشدید این موضوع کمک می‌کند. به طور طبیعی، این اختلالات بسیار پیچیده هستند و طیفی از علل و عوامل شدت آنها را تعیین می‌کند. این که چغندر می‌تواند از سلامت روان حمایت کند ممکن است غیرواقعی به نظر برسد، اما تحقیقات کمی ‌در این راستا وجود دارد.

شواهدی وجود دارد که نشان می‌دهد اکسید نیتریک در مغز نیز استفاده می‌شود. به طور خاص، کاهش سطح اکسید نیتریک می‌تواند بر انتقال‌دهنده‌های عصبی در مغز تأثیر منفی بگذارد و به طور بالقوه منجر به بیماری‌های روانی ذکر شده شود.

بنابراین، تصور این است که با افزایش سطوح اکسید نیتریک به دست آمده از چغندر، می‌توان مواد شیمیایی در مغز را تا حدودی عادی کرد. همچنین گزارش‌هایی از چغندر و اکسید نیتریک وجود دارد که احتمالاً به پیشگیری از بیماری آلزایمر، که با آسیب عروق خونی در مغز مشخص می‌شود، کمک می‌کند.

بهترین شیوه برای تهیه چغندر چیست؟

مانند هر گیاه خوراکی دیگری، راه‌های زیادی برای دریافت مواد مغذی چغندر وجود دارد. و مانند سایر سبزیجات، هر گونه افزایش در مصرف آن شروع بسیار خوبی است. با وجود تمام مواد مغذی موجود در چغندر، روش‌های کمتر سالمی‌ مانند تفت دادن هم می‌تواند برخی از فواید را برای بدن شما به ارمغان بیاورد.

با این حال، برای استفاده بیشتر از این ماده خوراکی، بخارپز کردن یک جایگزین عالی برای جوشاندن است. حتی بهتر از آن، افزودن چغندر خام به سالاد و سایر وعده‌های غذایی، حداکثر میزان دریافت مواد مغذی را تضمین می‌کند.  آب لبو یا چغندر هم شیوه‌ی مناسبی برای مصرف این ماده خوراکی است.

 

کلام پایانی

برای مردان، چغندر چیزی بیش از یک افزودنی رنگارنگ به غذایشان است. فرآیندهای شیمیایی پس از مصرف آن می‌تواند اثرات کوچک اما ملموسی در سراسر بدن مردان داشته باشد. به طور خاص، در مناطقی که مردان اغلب در معرض خطر هستند: سلامت قلب و عروق، سلامت روان و سلامت جنسی. به علاوه، فیبر و ویتامین‌های موجود در آن نیز می‌تواند برای بدن مفید باشد.

 

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 3.1 / 5. تعداد آرا: 46

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاه‌ها

افزودن دیدگاه

لینک های مفید
خبرنامــــــــــــه را ببینید
قیمت خرید تلویزیون ⭐️زیر6 میلیون⭐️ مجله اخبار روز استادورک قیمت تلویزیون ارزان ⭐️زیر6 میلیون⭐️ قبرس شمالی نیولایف توری حصاری خرید و فروش شرکت جعبه سازی خرید نهال صنوبر ترکیه قیمت یخچال فریزر دوقلو دیپوینت شیشه اتومبیل خرید سرور کارکرده اچ پی hp مدل لباس و آرایش بهترین فیلم های 2024 گن بعد از جراحی خرید ابزار دقیق مشاوره حقوقی تلفنی با وکیل خرید کفش جردن بروکرهای فارکس را با یک کلیک مقایسه کنید خرید ویلا ساحلی در سرخرود درج آگهی رایگان