۱۰ واقعیت جالب و باورنکردنی کره زمین

توسطعقیله نرگس رحمانی

آذر ۲۴, ۱۴۰۰ به روز رسانی : آذر ۲۴, ۱۴۰۰ ,
واقعیت جالب و باورنکردنی کره زمین

واقعیت این است که ما بسیار خوش شانس هستیم که در کره زمین زندگی می کنیم. کره زمین به عنوان سیاره فوق العاده، مناسب زندگی است. زمین شگفتی های فرانی دارد. این  جایی است که هوایش دقیقاً ترکیبی از موادی است که ما به آن نیاز داریم. آب زیادی وجود دارد و دمای آن در بسیاری از قسمت ها، کاملاً مناسب است. البته، انسان ها هم در رشد و زیبا ساختن این کره نقش أساسی داشته است. انسان ها با استفاده از امکانات خوب کره زمین، همواره تلاش کرده است تا آن را به جایی فوق العاده برای زندگی تبدیل کند. در اینجا به ۱۰ واقعیت جالب و باورنکردنی کره زمین اشاره می کنیم که احتمالا نمی دانستید.

۱.سنگ سوم

دلیلی وجود دارد که ما در روی زمین و هیچ جای دیگر حیات پیدا نکرده ایم. جهان ما دقیقاً در فاصله مناسب به دور خورشید می چرخد. این فاصله مناسب باعث می شود که دما نه خیلی گرم و نه خیلی سرد باشد. از این رو، زمین تبدیل به منطقه قابل سکونت شده است. در واقع جایی است که آب به عنوان یک نیاز اساسی بشرمی تواند به شکل مایع وجود داشته باشد. هیچ کس در مورد ملک کنار اقیانوس در مریخ یا نسیم خنک در زهره نمی تواند صحبت کند. این شرایط فقط در کره زمین وجود دارد.

۲.واقعیت جالب کره زمین؛ ماه

ما باید برای ماه بزرگ و زیبا، بسیار سپاسگزار باشیم. بدون ماه، امکان نداشت ما این جا باشیم. کشش گرانشی آن با کمک خورشید باعث ایجاد جزر و مد می شود. یک نظریه بر این باور است که حیات از مناطق جزر و مدی سرچشمه گرفته است. یکی دیگر نشان می دهد که جزر و مد ممکن است شرایطی را برای موجودات دریایی ایجاد کرده باشد تا تبدیل به موجودات زنده شوند.

lمطلب مرتبط: جف بزوس با اولین پرواز فضایی مسافرتی، سیاره زمین را ترک کرد و پیروزمندانه

۳.میدان مغناطیسی محافظ

اگر زمین میدان مغناطیسی قوی و نسبتاً پایداری نداشت، همه ما توسط پرتوهای کیهانی و طوفان های خورشیدی نابود می شدیم. از اوایل دهه 1800، قطب شمال مغناطیسی بیش از 600 مایل (1100 کیلومتر) به سمت شمال خزیده است. این سرعت اخیراً به حدود 40 مایل (64 کیلومتر) در سال افزایش یافته است که تقریباً دو برابر سرعت یک قرن پیش است. تقریباً هر 300000 سال یا بیشتر، قطب های مغناطیسی چرخش می کنند، فرآیندی که هزاران سال طول می کشد.

۴. واقعیت جالب کره زمین؛ مناطق معتدل

برخی از مناطق از جمله قطب جنوب، جایی که سیاره در منفی 128.6 درجه فارنهایت یا منفی 89.2 درجه سانتی‌گراد قرار دارد، در کره زمین وجود دارد. برخی مناطق با گرم ترین بیابان ها مثل  العزیزیا، لیبی… هم در زمین وجود دارند.  این مناطق صحرایی با رکورد 136 درجه فارنهایت، 57.8 درجه سانتیگراد گرما ثبت شده است. با این وجود بسیاری از مناطق  زمین مثل مناطق استوایی اقلیم معتدل دارد که برای زندگی کردن بسیار مناسب است.

۵. دریاهای آبی عمیق

حدود 70 درصد از جهان ما را اقیانوس ها پوشانده اند. اهمیت آن ها بسیار واضح است.  آب فراوان، مهم ترین عامل متمایز کننده در این سیاره است که از حیات و زندگی انسان ها و موجودات زنده پشتیبانی می کند.

۶.واقعیت جالب زمین؛ سطح دریا

اقیانوس ها می توانند یک نعمت و یا  یک نفرین باشند. تا دهه های اخیر، اهمیت سطح دریا مفهومی پایدار بود. این خوش شانسی برای مردمی بود که خانه های ساحلی می ساختند. اما وضعیت در حال تغییر است. ذوب شدن یخ‌ها و یخچال‌های طبیعی، همراه با گرم‌تر شدن دریاها، باعث افزایش سطح اقیانوس‌ها می‌شوند. برخی از جزایر در حال تخریب هستند و مناطق ساحلی در همه جا ممکن است تحت تأثیر قرار گیرند. در امتداد ساحل شرقی ایالات متحده، سطح دریا از سال 1950 تا 2009 0.08 اینچ (2 میلی متر) در سال افزایش یافته است.

۷. زمین الکتریکی

سالانه ده ها نفر از ساکنان ایالات متحده بر اثر صاعقه کشته می شوند. اما رعد و برق ممکن است کلید منشا حیات باشد. با آب، متان و سایر مواد شیمیایی موجود در جو، رعد و برق می تواند اسیدهای آمینه و قندهایی ایجاد کند که اجزای سازنده زندگی هستند. آزمایش معروف میلراوری، در سال 1953 این احتمال را افزایش داد که رعد و برق ممکن است کلید منشا حیات بوده باشد.

۸. واقعیت جالب زمین؛ تلاش برای بازیافت

زمین دائماً در حال تغییر است، پوسته خود را به گوشته بازیافت می کند و مواد فوق گرم را از پایین به سطح می آورد. بله، این زمین لرزه های مرگبار و آتشفشان های کشنده ایجاد می کند. اما یک نظریه در مورد منشأ حیات معتقد است که زندگی در اطراف منافذ آتشفشانی در اعماق دریا آغاز شد. جایی که گرما وجود داشت و مواد معدنی جالب زیادی در آن تراوش می کرد. بنابراین بازیافت در این مقیاس عظیم ممکن است کلید زندگی باشد.

۹.فضا

زمین در خلاء وجود ندارد. فضای منظومه شمسی ما مملو از سیارک ها و دنباله دارها، به علاوه گرد و غبار و آثار گاز است. حتی در حال حاضر، سنگ‌های فضایی کوچک روزانه بر روی زمین می‌بارند. سنگ های بزرگ‌ به اندازه‌ای به سیاره برخورد می‌کنند که ناسا مجبور است ​​دائماً آن را تحت نظر نگه دارد. در سال‌های اولیه شکل‌گیری سیاره، برخوردهای غول‌پیکر با دنباله‌دارها و سیارک‌ها، آب و دیگر مواد شیمیایی مهم را به سیاره آوردند و پیدایش حیات را ممکن کردند.

۱۰.واقعیت جالب زمین؛ قدرت ماندن

زمین حدود 4.54 میلیارد سال پیش شکل گرفت. صدها میلیون سال طول کشید تا اشکال ساده زندگی ظاهر شوند. با این حال، تا همین اواخر حدود 585 میلیون سال پیش بود که هر گونه حیات چند سلولی پیشرفته توسعه یافته بود. البته این ها فقط موجودات تنبل کوچکی به اندازه یک قرص بودند. اگر سیاره ما و جهان ما، طول عمر کوتاه تری داشتند، هرگز روی پای خودمان نمی ایستادیم. مغزمان آن قدر بزرگ نمی شد که فکر کنیم چقدر خوش شانس هستیم که این جا در زمین هستیم.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 4.1 / 5. تعداد آرا: 17

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *