علائم بیماری روانی در کودکان: ۱۳ نشانه هشدار دهنده که فرزندتان مشکلات روحی-روانی دارد

توسطتحریریه خبرنامه

آذر ۲۴, ۱۴۰۰ به روز رسانی : آذر ۲۴, ۱۴۰۰ ,
علائم بیماری روانی در کودکان

علائم بیماری روانی در کودکان:  ۱۳ نشانه هشدار دهنده که فرزندتان مشکلات روحی-روانی دارد

تشخیص بیماری روانی در کودکان برای پدر و مادرها بسیار دشوار است. نکته ناخوشایند این است که بسیاری از کودکانی که می‌توانند از درمان بهره مند شوند، کمک مورد نیاز خود را دریافت نمی کنند. از این رو بهتر است علائم بیماری روانی در کودکان را بشناسید و بدانید که چگونه باید نشانه های هشدار دهنده بیماری روانی را در کودکان تشخیص دهید. به این ترتیب راحت‌تر قادر به درمان بیماری در کودک‌تان خواهید بود و تاثیر بسزایی در زندگی و سلامت رفتار او خواهید داشت.

بیماری روانی چیست؟

سلامت روان عبارت است از سلامت کلی نحوه تفکر، تنظیم احساسات و رفتار. بیماری روانی یا اختلال سلامت روان به عنوان الگوها یا تغییراتی در تفکر، احساس یا رفتار تعریف می شود که باعث ناراحتی یا اختلال در عملکرد فرد می شود.

اختلالات سلامت روان در کودکان عموماً به عنوان تأخیر یا اختلال در رشد تفکر، رفتار، مهارت‌های اجتماعی یا تنظیم احساسات متناسب با سن تعریف می‌شود. این مشکلات برای کودکان آزاردهنده است و توانایی آنها را برای عملکرد خوب در خانه، مدرسه یا سایر موقعیت های اجتماعی مختل می کند.

نشانه‌های هشداردهنده بیماری روانی در کودکان

یک پزشک، فامیل‌ یا دوست‌تان با دیدن مشکلات رفتاری فرزندتان ممکن است به شما بگوید که این هم برای خودش فقط “یک مرحله” است و تمام می‌شود! اما خودتان احساس می‌کنید این “مرحله” بیش از حد طولانی شده است و رفتار فرزندتان بیش از حد مخرب شده است.

علائم هشدار دهنده زیر ممکن است نشانه‌ای باشند از مشکلی که نیازمند توجه ویژه است. فهرست علائمی را که در زیر می‌بینید از کتاب «آن داگلاس» به نام «تربیت در بحبوحه‌ طوفان: دریافت کمک، خانه، و قدرت زمانی ‌که کودک تان مشکلات روانشناختی دارد» گلچین شده است. کودکتان ممکن است در حال تجربه‌ یک یا تعدادی از این علائم باشد، که برای مرحله‌ی رشد او غیر معمول و نامناسب است و به جابه‌جایی، طلاق، یا سایر وقایع استرس ‌زا ارتباطی ندارد:

۱. فرزندتان در مدرسه مشکلات زیادی دارد.

۲. کودک تان بچه‌های دیگر را کتک می زند یا به آن‌ها زور می‌گوید.

۳. کودک تان گاهی سعی می‌کند به خودش صدمه بزند.

۴. کودک تان از دوستان و اعضای خانواده دوری می‌کند.

۵. فرزندتان نوسانات خلقی زیادی تجربه می‌کند.

۶. گاهی کودک تان عواطف شدیدی مانند طغیان‌ خشم یا ترس شدید را تجربه می‌کند.

۷. فرزندتان انرژی یا انگیزه ندارد.

۸. کودک تان در تمرکز مشکل دارد.

۹. فرزندتان در خوابیدن مشکل دارد، یا کابوس‌های زیاد می‌بیند.

۱۰. کودک تان شکایت ‌های جسمانی زیادی دارد.

۱۱. او ظاهرش را نادیده می‌گیرد.

۱۲. کودک تان درباره‌ی وزن، اندام، یا ظاهرش وسواس زیادی دارد.

۱۳. فرزندتان به طرز چشمگیری کمتر یا بیش‌تر از قبل می‌خورد.

با گوش دادن به حس درونی‌تان، بررسی مشاهدات خود و با کمک آن داگلاس، می‌توانید نگرانی‌هایتان را بیان کنید و سفرتان را برای پیدا کردن کمکی که کودک تان ممکن است نیاز داشته باشد، شروع کنید.

پیمایش در «طوفان»

چنانچه توضیحات کتاب آن داگلاس نشان می دهد، اگر خود و فرزندتان را در ترن هوایی یک چالش سلامت روان ببینید، به کمک و امید نیاز خواهید داشت. شما باید مراقب خودتان باشید، به خاطر فرزندتان قوی بمانید و همچنین بدانید که چه زمانی با افرادی دیگری که با چالش های مشابه روبرو شده اند دوست شوید تا احساس انزوا و تنهایی نکنید. داگلاس علاوه بر ارائه علائم بیماری روانی در کودکان، دلسوزانه توضیح می دهد که چگونه باید مهارت های مقابله ای ضروری را برای حمایت از فرزند خود توسعه دهید و در عین حال از بقیه اعضای خانواده و رابطه تاهل‌تان نیز مراقبت کنید.

 

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 3 / 5. تعداد آرا: 5

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *