گیاهان دارویی: 10 گیاه مفید در درمان بیماری ها از داروخانه طبیعت

گیاهان دارویی خوراکی هایی که باعث سقط جنین می شوند

گیاهانی که به دلیل داشتن هر گونه ترکیب شیمیایی، ویتامین یا مواد معدنی موجود، برای زندگی انسان فوایدی دارد به عنوان گیاهان دارویی تعریف می شوند. برای اینکه این گیاهان در برابر بیماری ها مفید باشند، میزان مصرف و نحوه مصرف آن ها از اهمیت بالایی برخوردار است. قدمت استفاده از گیاهان دارویی در درمان بیماری ها به اندازه تاریخ بشر است.

گیاهان دارویی و فواید آنها می توانند از درمان یا پیشگیری از یک بیماری حمایت کنند. در عین حال، هر گیاه دارویی برای هر بیماری توصیه نمی شود. این موضوع مهمی است که دقیقا بدانیم چه گیاهان دارویی برای چه بیماری هایی مفید هستند. موضوع مهم دیگر، افرادی که بیماری های مزمن و جدی دارند و یا کسانی که مواد مخدر مصرف می کنند باید حتما قبل از مصرف گیاهان دارویی با پزشک خود مشورت کنند. در این نوشتار ده معجزه طبیعت با خواص دارویی خاص آن معرفی شده است.

1.گیاهان دارویی؛ زنجبیل

زنجبیل از اولین گیاهانی است که در فهرست گیاهان دارویی به ذهن متبادر می شود. گیاهی با منشاء جنوب آسیا، معطر و خوش طعم است. زنجبیل حاوی ترکیبات آنتی اکسیدانی، ویتامین ها، مواد معدنی و اسانس های معطراست. این ریشه به دلیل اثرات اشتها آور، تسریع کننده متابولیسم و ​​تقویت کننده سیستم ایمنی، جزو پرمصرف ترین گیاهان دارویی است.

برای درمان ناراحتی های دستگاه گوارش مانند تهوع، اسهال، یبوست، نفخ، گاز معده، درد معده و معده مفید است. سیستم ایمنی بدن را تقویت می کند و از بدن در برابر سرماخوردگی مانند آنفولانزا و سرماخوردگی محافظت می کند. از تشکیل سلول های سرطانی جلوگیری می کند و از تکثیر سلول های تشکیل شده جلوگیری می کند.

زنجبیل دارای اثر کاهش دهنده قند خون است. اثرات مثبت آن در برابر دردهای عضلانی ناشی از بیماری های مفصلی نامی برای خود دست و پا کرده است. از این گیاه می توان به عنوان ادویه در وعده های غذایی و همچنین به صورت چای مصرف کرد. زنجبیل در سلامتی پوست نیز نقش مهمی ایفا می کند.

گیاهان دارویی

مطلب مرتبط: مراقبت از پوست آقایان: ۵ ماده طبیعی و موثر برای داشتن پوستی درخشان و زیبا

2. زردچوبه

زردچوبه که به زعفران هندی نیز معروف است یکی از گیاهان دارویی کهن است. دارای مواد معدنی مانند منگنز، آهن و پتاسیم و ترکیبات آنتی اکسیدانی است. علاوه بر ویتامین C و B6، از نظر ارزش غذایی بسیار غنی است.

کورکومین، جزء فعال زردچوبه، از تشکیل سلول های سرطانی و نیز تکثیر سلول های تشکیل شده جلوگیری می کند. علاوه بر ناراحتی های دستگاه گوارش مانند سوزش سر دل، درد معده، بیماری کرون، یبوست، برای درمان بیماری های کیسه صفرا و کلسترول بالا مفید است. زردچوبه که با اثر خود در کاهش خطر بیماری های قلبی برجسته است، به دلیل خواص آنتی اکسیدانی خود در پیشگیری و درمان بیماری های التهابی نیز موثر است. از بروز بیماری هایی مانند افسردگی، زوال عقل، خستگی مزمن و آلزایمر جلوگیری می کند. همچنین روند بهبود عفونت هایی مانند زخم ها و سوختگی ها را کوتاه می کند.

این گیاه را می توان به عنوان ادویه در وعده های غذایی و به صورت چای مصرف کرد. به دلیل تاثیراتی که بر سلامت پوست دارد، به عنوان طعم دهنده در صنایع غذایی و همچنین در محصولات مراقبتی و آرایشی استفاده می شود. زردچوبه نقش جدی در از بین بردن موهای زائد دارد.

گیاهان دارویی

مطلب مرتبط: از بین بردن موهای زائد: ۷ دستور العمل طبیعی برای از بین بردن همیشگی موهای زائد

3.گیاهان دارویی؛ نرمدار

نرمدار یکی از پرمصرف ترین گیاهان در روزهای زمستان است. گیاهی معطر که هم با خشک کردن برگ ها و هم گل ها قابل استفاده است. قرن هاست که به دلیل فواید آن برای سلامتی انسان شناخته شده است. چای تهیه شده با گل و برگ را با لیمو، عسل یا سایر گیاهان مخلوط کرده و به صورت گرم مصرف می کنند.

نرمدار که حاوی ویتامین ها، مواد معدنی یا اسانس های معطر است، دارای خواص آنتی اکسیدانی است. این گیاه دفع سموم از بدن را تسریع می کند و سیستم ایمنی را تقویت می کند. استفاده از آن در واقع یک روش سنتی درمان سرماخوردگی، فارنژیت و سرفه است. علاوه بر جلوگیری از تحریک گلو، دارای خواص ضد التهابی، ادرارآور و تسکین دهنده درد است. علاوه بر این، بدن را در برابر استرس حمایت می کند. این گیاه که سرعت متابولیسم را افزایش می دهد، با ایجاد تعریق، دفع آب اضافی از بدن را تضمین می کند.

به دلیل اثرات تسکین دهنده درد و پیشگیری از سرفه در درمان آنفولانزا و سرماخوردگی موثر است. از درمان زخم های دهان پشتیبانی می کند و همچنین اثر پیشگیرانه ای بر عفونت های مجاری ادراری، بیماری های کیسه صفرا و کبد دارد.

گیاهان دارویی

مطلب مزتبط: درمان آنفولانزا: ۹ موثرترین روش خانگی برای درمان آنفولانزا

4.مریم گلی

مریم گلی که عطری منحصر به فرد و طعمی ملایم و شیرین دارد، گیاهی با قدمت هزاران ساله است. این ادویه در تمامی کشورها رشد می کند. گیاه مریم گلی را می توان به صورت تازه یا خشک به صورت چای مصرف کرد.

این گیاه اثرات مثبتی بر دستگاه گوارش دارد و در پیشگیری از سوء هاضمه موثر است. برای بی نظمی های قاعدگی و دردهای قاعدگی مفید است. با اثر ضد قارچی خود در درمان قارچ های پوستی بدن نیز نقش فعالی دارد.

از دفع سموم از بدن حمایت می کند و سردردهایی را که به دلیل اعصاب ایجاد می شود را تسکین می دهد. به دلیل اثرات خلط آور، گلودرد و سرکوب کننده آن در درمان سرماخوردگی نیز موثر است. از درمان زخم های دهان پشتیبانی می کند و همچنین اثر پیشگیرانه ای بر عفونت های مجاری ادراری، بیماری های کیسه صفرا و کبد دارد.

مریم گلی که به عنوان طعم دهنده غذاها نیز استفاده می شود. در سس هایی که برای طعم دار کردن گوشت ها تهیه می شود نیز استفاده می شود. برای داشتن یک زندگی شاد، استفاده از این گیاه را فراموش نکنید.

گیاهان دارویی

مطلب مرتبط: هشت میوه و سبزی که کمکتان می کند زندگی شاد داشته باشید

5. گیاهان دارویی؛ سیاه دانه

سیاه دانه یکی از گیاهان دارویی است که در سراسر جهان مورد استفاده قرار می گیرد. عموماً به عنوان ادویه در شیرینی ها استفاده می شود. علاوه بر این، روغن تهیه شده با استفاده از دانه های سیاه دانه را می توان نوشید یا به صورت خارجی روی پوست قرار داد.

سیاه دانه سرشار از روغن‌های ضروری است که حاوی ترکیبات شیمیایی تقویت‌کننده سلامتی است. علاوه بر این، حاوی سلنیوم، روی، منیزیم، کلسیم، مواد معدنی آهن و نیاسین، اسید فولیک، ویتامین های B6، B2 و B1 است.

سیاه دانه که محتوای آنتی اکسیدانی بالایی دارد در درمان برخی از بیماری های سرطانی، بیماری های کبد و کلیه، بیماری های روماتیسمی، فشار خون و دیابت بسیار موثر است. این گیاه در تولید دارو نیز استفاده می شود و از درمان رینیت آلرژیک حمایت می کند. علائم آلرژی مانند تورم مجرای بینی، عطسه، آبریزش بینی و احتقان بینی را تسکین می دهد. نقش حمایتی در درمان آسم، برونشیت، صرع و بیماری آلزایمر دارد.

گیاهان دارویی

مطلب مرتبط: پنج درمان طبیعی که برای سلامت روان و درمان افسردگی مفید هستند

6.عناب

عناب گیاهی بسیار مفید با پوستی نازک به رنگ‌های قهوه‌ای مایل به قرمز و شبیه به زیتون است. می توان آن را به صورت خام و همچنین خشک یا مربا مصرف کرد.

عناب که میوه ای کم کالری است به کاهش وزن کمک می کند. عناب حاوی مقادیر زیادی ویتامین C و A است، سیستم ایمنی بدن را تقویت کرده و از بدن در برابر بیماری ها محافظت می کند. به لطف ویتامین B3 موجود در آن، این میوه که گردش خون را تنظیم می کند، از عملکرد سیستم عصبی پشتیبانی می کند.

این یک آنتی اکسیدان قوی است و به لطف این ویژگی، نقش مهمی در درمان بیماری های کبدی ایفا می کند. همچنین از عملکرد منظم سیستم گوارش در حفظ سلامت پوست پشتیبانی می کند. عناب حاوی کلسیم و منیزیم است که برای رشد استخوان و عضله مهم است. عناب حاوی پتاسیم بالا است که به محافظت از سلامت قلب و عروق و جلوگیری از خطر حمله قلبی کمک می کند.

گیاهان دارویی

مطلب مرتبط: اگر به دنبال بهبود سلامت قلب تان هستید، این ۶۰ ماده خوراکی را در برنامه غذایی تان بگنجانید

7.گیاهان دارویی؛ خیار چنبر تلخ

خیار چنبر تلخ ، یک گیاه استوایی است که در آفریقا، آسیا، آمریکای جنوبی، جزایر کارائیب و آمازون می روید.وقتی خیار چنبر تلخ که سطح بیرونی خشن و سبز دارد بریده می شود، دانه های قرمز آن از غلاف بیرون می آید.

می توان آن را با برداشتن دانه ها، له کردن شکل تازه و رسیده و مخلوط کردن آن با عسل مصرف کرد. خیار چنبر تلخ پرخاصیتی که در روغن زیتون ریخته را به مدت 6 ماه بدون دیدن آفتاب در ظرف شیشه ای نگهداری می کنند. خیار چنبر تلخ ذخیره شده را با یک قاشق چایخوری عسل مخصوصاً صبح ناشتا میل کنید. این مخلوط، همچنین می تواند به صورت خارجی روی زخم ها، بریدگی ها و سوختگی ها اعمال شود که زمان درمان را کوتاه می کند.

خیار چنبر تلخ نقش مهمی در بهبود زخم های رحم و واژن در خانم ها دارد. در درمان بیماری های پوستی مانند اگزما و پسوریازیس نیز بسیار موثر است. این گیاه با محتوای آنتی اکسیدانی باعث تقویت سیستم ایمنی بدن می شود و اثر آنتی بیوتیکی آن قابل توجه است. از تشکیل سلول های سرطانی و از مشکلات معده مانند ورم معده و زخم جلوگیری می کند.

گیاهان دارویی

8. سیر

سیر که دارای عطر و طعم بی نظیری است به دلیل خواص آنتی بیوتیکی خود نقش حمایتی در درمان بسیاری از بیماری ها و سلامت عمومی دارد.

روغن، کپسول و پودر گیاه وجود دارد که می توان آن را به صورت تازه یا خشک به صورت پودر به عنوان طعم دهنده به وعده های غذایی مصرف کرد. سیر به دلیل داشتن روغن‌های معطر برای بدن مفید است. علاوه بر ویتامین‌ها و مواد معدنی آنتی‌اکسیدانی، به ویژه در برابر بیماری‌های قلبی عروقی محافظت می‌کند و از خطر حمله قلبی جلوگیری می‌کند. سیستم ایمنی بدن را تقویت می کند و مقاومت بدن را در برابر بیماری ها افزایش می دهد.

سیر از تشکیل سلول‌های سرطانی و از تکثیر سلول‌های تشکیل‌شده جلوگیری می‌کند. این گیاه از بدن در برابر سایر انواع سرطان به‌ویژه سرطان روده بزرگ محافظت می‌کند. با بازسازی سلول های پوست، پیری را به تاخیر می اندازد و قند خون را تنظیم می کند. نقش مهمی در تنظیم عملکرد مغز ایفا می کند و از درمان بیماری هایی مانند آلزایمر حمایت می کند. سیر که به حذف انگل های روده ای از بدن کمک می کند، در عملکرد جنسی نیز موثر است.

گیاهان دارویی

مطلب مرتبط: علم توضیح می دهد؛ وقتی هر روز سیر می‌خورید چه اتفاقی می‌افتد

9. گیاهان دارویی؛ رازیانه

رازیانه، یک گیاه دارویی است که قدمت آن به دوران باستان باز می گردد. می توان آن را خشک کرده و به عنوان ادویه در وعده های غذایی یا به شکل چای مصرف کرد. این گیاه که حاوی مقادیر بالایی از مواد معدنی فسفر، منیزیم، پتاسیم، کلسیم و سدیم است، سرشار از ویتامین های A و C نیز می باشد.

رازیانه که گیاهی سرشار از ترکیبات فلاون و اسانس است در صنایع آرایشی و بهداشتی و دارویی استفاده می شود. رازیانه نقش مهمی در درمان اختلالات دستگاه گوارش مانند یبوست، گاز معده، نفخ و برخی بیماری های پوستی دارد و در تنظیم فشار خون نیز بسیار موثر است.

این گیاه که برای افزایش شیر در مادران شیرده نیز توصیه می شود، به دلیل داشتن پتاسیم بالا، گردش خون را نیز تنظیم می کند. رازیانه با خاصیت ادرار آور خود به دفع آب اضافی از بدن کمک می کند. سموم را نیز از بدن دفع می کند. ویتامین A موجود در آن برای کسانی که مشکلات بینایی دارند بسیار مفید است. مصرف منظم رازیانه به دلیل داشتن روی، سلنیوم و کلسیم، پوست را شاداب‌تر و صاف‌تر نشان می‌دهد.

گیاهان دارویی

10. دارچین

دارچین که قدمت آن به مصر باستان می رسد و به دلیل فوایدی که برای سلامتی دارد به عنوان یک گیاه دارویی مورد استفاده قرار می گیرد. به دلیل عطر و طعم بی نظیرش یکی از تحسین برانگیزترین گیاهان دارویی است. می توان آن را با دم کردن به شکل چای مصرف کرد و یا با افزودن به غذاها و دسرها به عنوان طعم دهنده استفاده کرد.

دارچین که دارای محتوای پلی فنل قوی است، منبع غنی آهن، منیزیم، کلسیم، پتاسیم، مواد معدنی منگنز و ویتامین های K، C، A، E و B6 است. به دلیل خاصیت آنتی اکسیدانی، سیستم ایمنی بدن را تقویت کرده و در برابر بیماری ها اثر محافظتی دارد.

در برابر عفونت های قارچی موثر است و از تشکیل سلول های سرطانی جلوگیری می کند. سرعت متابولیسم را افزایش می دهد و به کاهش وزن کمک می کند. حذف سموم و آب اضافی بدن را تضمین می کند. همچنین نقش موثری در رشد استخوان ها دارد و از بدن در برابر بیماری های قلبی عروقی محافظت می کند. در پیشگیری از دردهای قاعدگی موثر است و عملکرد سیستم عصبی را تنظیم می کند. در کاهش وزن یک گیاه مهم تلقی می شود.

گیاهان دارویی

مطلب مرتبط: کاهش وزن طبیعی: با استفاده از این ۱۲ گیاه به صورت طبیعی لاغر شوید

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 3 / 5. تعداد آرا: 2

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *