جدیدترین اخبار روز جهان
رزرو تبلیغات
خواندن 10 دقیقه
2.2
(5)

سنگاپور یکی از بهترین مکان ها برای تولد و زندگی است. موقعیت عالی، دولت صادق و سطح بالای تجارت خارجی بسیار شگفت‌انگیز است، جامعه‌ای که در سال 1965 شکست خورده بود، به یکی از بزرگترین داستان‌های موفقیت جهان تبدیل شده است. پس چگونه سنگاپور به یک داستان موفقیت تبدیل شد؟

کتاب 50 راز موفقیت سنگاپور

تامی کوه استاد حقوق در دانشگاه ملی سنگاپور و کارمند ارشد در وزارت امور خارجه سنگاپور است. در کتاب 50 راز موفقیت سنگاپور به صورت علمی و موشکافانه به راز توسعه و موفقیت کشور سنگاپور پرداخته است. متن حاضر با کمی تغییر، برگردان مقاله ای کوتاه به قلم خودش درباره این کتاب و عوامل موفقیت سنگاپور است.

من یک هدیه برای سنگاپور دارم. 50 راز موفقیت سنگاپور، کتاب جدیدی است که من تألیف کرده ام.

دو داستان پشت این کتاب نهفته است. اولین داستان ملاقات بنده با ۲۸ دانشجوی دانشگاه از ایالت گواناخواتو مکزیک در سال گذشته است. به توصیه فرماندار ایالت خود، دانش آموزان یک هفته را در سنگاپور در یک سفر تحصیلی گذرانده بودند. آنها خواستند قبل از بازگشت به مکزیک با من ملاقات کنند.

در طول گفتگو، یکی از دانش آموزان راز موفقیت سنگاپور را از من پرسید. به او گفتم که موفقیت ما به خاطر یک راز نیست بلکه به خاطر رازهای زیادی است. او از من خواست تا کتابی در مورد رازهای موفقیت سنگاپور بنویسم. من به او قول دادم که در مورد آن فکر کنم.

چند روز پس از ملاقات با دانشجویان مکزیکی، هدیه ای غیرمنتظره از سوی پائولا پروینن، سفیر فنلاند در سنگاپور دریافت کردم. او کتابی به من داد با عنوان: 100 نوآوری اجتماعی از فنلاند. این کتاب یک کتاب پرفروش بین المللی است و به ۲۷ زبان ترجمه شده است.

موفقیت کتاب فنلاندی به من جرات داد تا کتابی در مورد 50 راز موفقیت سنگاپور تألیف کنم. بدین ترتیب شاید بسیاری از کشورهای توسعه یافته با بهره گیری از الگوهای شبیه سنگاپور به موفقیت های خوبی دست پیدا کنند.

مطلب مرتبط: دبی اولین شهر بدون کاغذ: دبی اولین شهر صد در صد دیجیتال

هدف کتاب

هدف کتاب من این نیست که به دستاوردهای سنگاپور ببالم. ما موفق هستیم اما باید متواضع و متواضع بمانیم. ما در جهانی زندگی می کنیم که اخبار بد بر آن حاکم است. جهان تشنه خبرهای خوب و داستان های موفقیت است. به همین دلیل است که کتاب فنلاندی با استقبال بسیار خوبی از سوی جهان روبرو شده است.

امیدوارم کتاب سنگاپور الهام بخش دیگر کشورهای در حال توسعه باشد. پیام من این است که اگر کشور شما کوچک است و منابع طبیعی ندارد، ناامید نشوید. اگر سیاست‌های درستی را دنبال کنید و ارزش‌های خوبی داشته باشید، اگر رهبران سیاسی شایسته و صادق، خدمات عمومی خوب و جمعیتی سخت‌کوش و سازگار داشته باشید، می‌توانید بر محدودیت‌ها و کمبود منابع طبیعی غلبه کنید.

به هر روی سنگاپور یکی از کم فسادترین کشورهای جهان است. دارای یکی از بالاترین نرخ های مالکیت خانه در سراسر جهان (بیش از 90 درصد) و دارای مدارس، مراقبت های بهداشتی و محیطی در سطح جهان است.

سنگاپور یک الگو است، می تواند منبع راه حل بسیاری از مشکلات پیش روی کشورهای در حال توسعه باشد. اگر کشورها تلاش داشته باشند براساس ساختارهای این کتاب، مشکلات را دسته بندی و در جهت حل آن تلاش کنند. این کتاب الگویی است برای برنامه ریزی درست و کلان در سطح یک کشور توسعه نیافته.

ساختار کتاب 50 راز موفقیت سنگاپور

کتاب دارای 9 فصل است. در آن مسائل اقتصادی، اجتماعی، آموزشی، فرهنگی، حقوقی و امنیتی، زیرساختی، زیست محیطی، سیاست خارجی و رفاه فردی را در سنگاپور مورد توجه قرار می دهد.

دستاوردهای اقتصادی

من 10 دستاورد مهم اقتصادی سنگاپور را شناسایی کرده ام. مقاله اصلی توسط پروفسور تان کونگ یام از دانشگاه فناوری نانیانگ (NTU) است. از او خواسته ام توضیح دهد که چگونه توانستیم از درآمد سرانه 500 دلار آمریکا در سال 1965 به 64000 دلار آمریکا (87000 دلار سنگاپور) در سال 2019 میلادی برسیم؟ یعنی درآمد سرانه  128 برابر افزایش یافته است. این احتمالاً بزرگترین داستان رشد قرن بیستم است.

بسیاری از کشورها به ویژه در میان جوانان با بیکاری بالایی مواجه هستند. بنابراین من از اقتصاددان کار هوی ونگ تات از مدرسه سیاست عمومی لی کوان یو خواسته ام تا توضیح دهد که چگونه توانسته ایم به اشتغال کامل دست پیدا کنیم.

مقالات دیگر در این فصل عبارتند از: مقالاتی در مورد سیاست احتیاط مالی ما توسط ویکرام خانا، ویراستار وابسته ST، سیاست پولی صحیح توسط پیتر ویلسون، اقتصاددان دانشگاه مدیریت سنگاپور (SMU) و چندین مقاله دیگر.

راز موفقیت سنگاپور

راز موفقیت سنگاپور، دستاوردهای اجتماعی

به طور تصادفی 10 دستاورد مهم اجتماعی را نیز شناسایی کرده ام. دکتر جان کوآه مقاله ای در مورد مبارزه موفق ما با فساد دارد. دکتر متیو متیوز از موسسه مطالعات سیاست توضیح می دهد که چگونه توانسته ایم هماهنگی نژادی و مذهبی را حفظ کنیم. مقاله دکتر چئونگ کون هن در مورد هیئت مسکن و چگونگی موفقیت HDB در فراهم کردن خانه برای هر سنگاپوری است.

مقالات دیگر در این فصل شامل مقالاتی درباره مراکز فروشندگان ما توسط پروفسور لیلی کونگ، رئیس SMU، توانمندسازی زنان توسط دکتر کانوالجیت سوین و خانم مارگارت توماس، سیستم مراقبت های بهداشتی ما توسط اقتصاددان سلامت فوا کای هونگ، مرگ و میر پایین نوزادان و مادران توسط دکتر جرمی لیم، خدمات عمومی توسط رئیس کالج خدمات ملکی و مقالات متعدد دیگر.

دستاوردهای آموزشی

هفت دستاورد مهم در حوزه آموزش و پرورش را شناسایی کرده ام. پروفسور S. Gopinathan و آقای V. Naidu توضیح می دهند که چگونه ما در ساختن معارف کشور موفق بوده ایم

یکی از بهترین سیستم های مدرسه در جهان از آن سنگاپور است. در این بخش نیز مقالات متعددی در این زمینه گردآوری شده است.

راز موفقیت سنگاپور؛ دستاوردهای فرهنگی

پنج دستاورد فرهنگی را برای درج در کتاب انتخاب کرده ام. دکتر نایجل تیلور مقاله ای در مورد باغ گیاه شناسی سنگاپور دارد. در این بخش نیز نوشته های متعددی گردآوری شده است.

راز موفقیت سنگاپور

دستاوردهای قانون و امنیت

در مورد قانون و امنیت، من چهار دستاورد مهم را انتخاب کرده ام. اولین مقاله ما توسط آقای وینستون چو، اولین رئیس نیروی دفاعی سنگاپور ارائه شده است. دومین مورد مربوط به نیروی پلیس کارآمد و مورد احترام ما، توسط کمیسر سابق پلیس Khoo Boon Hui است. سومین مورد مربوط به حاکمیت قانون است که توسط پروفسور گوه ییهان، رئیس دانشکده حقوق دانشگاه اس ام یو نوشته شده است.

راز موفقیت سنگاپور؛ دستاوردهای زیرساختی

در زیرساخت ما، من پنج داستان موفقیت را انتخاب کرده ام. آقای اندرو تان، مدیر عامل سابق اداره دریایی و بندری سنگاپور، در مورد بندر دریایی و مرکز دریایی ما می نویسد. آقای لیو مون لئونگ، رئیس گروه فرودگاه چانگی، توضیح می دهد که چگونه فرودگاه چانگی به بهترین در جهان تبدیل شده است. Khoo Teng Chye، مدیر عامل سابق سازمان توسعه شهری ما، نقش URA در تحول فیزیکی سنگاپور را مورد بحث قرار می دهد. آقای Gopinath Menon در مورد سیستم حمل و نقل عالی ما می نویسد. کریستوفر تان، کارشناس حمل و نقل ST در مورد محاسن و معایب سیاست قیمت گذاری الکترونیکی جاده ها بحث می کند.

راز موفقیت سنگاپور

دستاوردهای زیست محیطی

در مورد محیط زیست، من پنج دستاورد را شناسایی کرده ام. در این زمینه نیز از طریق مقالات متعددی در حوزه زیست محیطی و تبدیل شهرهای کثیف و بدبو به شهرهای مدرن پرداخته ایم.

راز موفقیت سنگاپور؛ دستاوردهای سیاست خارجی

در مورد دستاوردهای سیاست خارجی ما، من تنها سه مورد از مهمترین آنها را انتخاب کرده ام. ابتدا، پروفسور چان هنگ چی می نویسد که چگونه ما توانسته ایم روابط خوب خود را با تمام قدرت های بزرگ حفظ کنیم. آقای اونگ کنگ یونگ در مورد سیاست موفق ما در آسه آن می نویسد. آقای برهان غفور توضیح می‌دهد که چگونه سنگاپور علیرغم اندازه کوچک ما توانسته نقش رهبری را در سازمان ملل ایفا کند.

رفاه سنگاپور

در مقاله پایانی کتاب، از پروفسور دیوید چان، مدیر مؤسسه علوم رفتاری درخواست کرده‌ام که درباره سرمایه اجتماعی و روان‌شناختی و بهزیستی سنگاپوری‌ها بنویسد. در پایان می توان گفت که راز موفقیت سنگاپور در دو عامل اساسی خلاصه می شود:

راز موفقیت سنگاپور؛ شایسته سالاری، عمل گرایی و صداقت

سنگاپور در دهه اخیر شاهد موفقیت چشمگیری بوده است. هنگامی که سنگاپور در سال 1965 از مالزی جدا شد و به یک استقلال ناخواسته سوق داده شد، یک کشور معمولی “جهان سوم” بود. اولین نخست‌وزیر این کشور، لی کوان یو، متحول کننده آن است. موفقیت سنگاپور مدیون سه سیاست استثنایی است که عبارتند از: شایسته سالاری، عمل گرایی و صداقت.

از دلایل موفقیت استثنایی سنگاپور این است که رهبران آن تلاش کردند تا بهترین افراد ممکن را در دولت بپذیرند. بنابراین کیفیت ذهن رهبران مهم است. از سوی دیگر سنگاپور تا حد زیادی عمل گراترین کشور جهان است. هر کاری را بدون این که فکر کند با ایدئولوژی آن جور در می آید، امتحان خواهد کرد. مهمتر از همه صداقت است. تصادفاً ما سه رهبر باهوش داشتیم که حتی زمانی که سنگاپور کشوری بسیار فقیر بود و حقوق‌ها بسیار پایین بود، صادق بودند. هر کشوری بتواند این سه اصل را اجرا کند، من به شما تضمین می کنم که کشور موفق خواهد شد.

برخی از بااستعدادترین افراد جهان، از جمله آمریکایی ها و اروپایی ها، شهروندی خود را رها می کنند تا شهروند سنگاپور شوند. تولید ناخالص داخلی سنگاپور نیز به دلیل افزایش مداوم در بخش سرمایه گذاری در حال افزایش است. همچنین لازم به ذکر است که وزیر حمل و نقل کشور اطمینان دارد که حمل و نقل هوایی تا سال 2030 وسیله ای برای جابجایی شهری خواهد بود. تاکسی های پرنده مفهوم جدیدی نیست. ایرباس قصد دارد نمونه اولیه تاکسی پرنده خودکار خود را آزمایش کند.

اعتماد به نفس و حمایت متقابل

سنگاپور چهارمین مرکز مالی بزرگ جهان و تنها کشور آسیایی است که دارای رتبه اعتباری AAA از استاندارد اند پورزاست. تنها در نیم قرن، سنگاپوری ها با بیشترین تعداد میلیونرها در آسیا به ثروتمندترین مردم جهان تبدیل شده اند. این شهر همچنین یکی از قابل زندگی ترین شهرهای جهان است که به عنوان سبزترین شهرهای آسیا رتبه بندی شده است، علیرغم داشتن حدود 5.5 میلیون نفر در منطقه ای به وسعت تنها 750 کیلومتر مربع.

شالوده موفقیت سنگاپور در 50 سال گذشته در عزم جمهوری برای داشتن یک جامعه چند نژادی، فرهنگ خوداتکایی و حمایت متقابل و ایمان حفظ شده بین دولت و مردم آن نهفته است. پیوند عمیق به لطف اعتماد متقابل ایجاد شده است که در آن شهروندان انتظار دارند دولت آنها با در نظر گرفتن منافع آنها عمل کند.

این کتاب با پیشگفتار رئیس جمهور حلیمه یعقوب تجلیل شده است. رئیس جمهور در پیشگفتار خود نوشت:

سنگاپور به تنوع، گشودگی و خودمختاری خود می بالد. ارزش هایی که امروز ملت مدرن ما را شکل می دهند. سفر ما آسان نبوده است، اما آن را با موفقیت پشت سر گذاشته‌ایم، زیرا مصمم بودیم چیزی از خودمان بسازیم. این ویژگی‌ها چیزی است که ما را به هم پیوند داده و داستان‌های موفقیت ما را مشخص کرده است. در مجموع، این مقالات درس‌های موفقیت سنگاپور در پنج دهه گذشته را نشان می‌دهند. امیدوارم دیگران را قادر سازد تا درک بهتری از سفر مشترک ملت ما داشته باشند و به عنوان مطالعات موردی مفید برای سایر کشورها عمل کنند.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 2.2 / 5. تعداد آرا: 5

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاه‌ها

افزودن دیدگاه

لینک های مفید
خبرنامــــــــــــه را ببینید
قیمت خرید تلویزیون ⭐️زیر6 میلیون⭐️ مجله اخبار روز استادورک قیمت تلویزیون ارزان ⭐️زیر6 میلیون⭐️ قبرس شمالی نیولایف توری حصاری خرید و فروش شرکت جعبه سازی خرید نهال صنوبر ترکیه دیوارپوش فومی قیمت یخچال فریزر دوقلو دیپوینت شیشه اتومبیل خرید سرور کارکرده اچ پی hp بیت کوین چیست مدل لباس و آرایش بهترین فیلم های 2024 گن بعد از جراحی لوله پلی اتیلن خرید ابزار دقیق مشاوره حقوقی تلفنی با وکیل خرید آپارتمان در چیتگر خرید کفش جردن بروکرهای فارکس را با یک کلیک مقایسه کنید خرید ویلا ساحلی در سرخرود کمربند فلکسی پرو درج آگهی رایگان