بهبود کیفیت خواب با ۵ راهکار قطعی از طب آیورودا

توسطتحریریه خبرنامه

آذر ۲۳, ۱۴۰۰ به روز رسانی : آذر ۲۳, ۱۴۰۰ ,
بهبود کیفیت خواب

همه ما گاهی اوقات دچار انواع مشکلات خواب می‌شویم که کاملا طبیعی است. زمانی که بی خوابی به یک اتفاق عادی برای شما تبدیل می شود و کم کم بر سلامتی‌تان تاثیر می‌گذارد، بی خوابی مزمن نامیده می شود. اینجاست که باید دست به کار شوید و برای بهبود کیفیت خواب تان کاری کنید.

استرس، اضطراب یا عادات بد خواب برخی از عواملی هستند که منجر به بی خوابی می‌شوند. هنگامی که بی خوابی به دلیل اختلالات مزمن ایجاد می شود، به مراقبت های پزشکی مناسب نیاز خواهید داشت، اما بی خوابی که به دلیل عادات سبک زندگی ایجاد می شود، می تواند به راحتی در خانه با کمک طب آیورودا کنترل شود.

انجام برخی از آداب و آیین های طب آیورودا قبل از خواب می تواند به شما کمک کند خوابی با کیفیت داشته باشید و صبح بعد از بیدار شدن احساس شادابی داشته باشید. مطابق با گفته  Rajni Ohri، یک متخصص معتبر طب آیورودا و بنیانگذار Ohria Ayurveda، این آیین ها به شما کمک می کند تا آرامش بیابید و با خاموش کردن مغزتان به خواب رفتن برای‌تان آسان تر شود. او 5 درمان آیورودا را برای داشتن خواب بهتر در شب توصیه می‌کند که با هم در ادامه می‌بینیم.

۱. بهبود کیفیت خواب با تمرین تنفس پرانایاما

پرانایاما به تمرین تنفس آهسته اشاره دارد که در آن شما باید روی تنفس تان تمرکز و انرژی را در سراسر بدن هدایت کنید. تمرین پرانایاما قبل از رفتن به رختخواب می تواند به بهبود گردش خون و افزایش تامین اکسیژن در بدن کمک کند. این تمرین نفس به مغز شما کمک می کند تا آرام شود و سریع به خواب برود. اُهری پیشنهاد می‌کند که آنولوم ویلوم و پرانایامای بهراماری (صدای زنبور) را در شب انجام دهید زیرا در مقایسه با سایر انواع پرانایاما آرامش‌بخش‌تر هستند.

۲. نفس عمیق

اگر چیزی ساده‌تر از پرانایاما می‌خواهید، می‌توانید تنفس عمیق را با صدای om تمرین کنید. برای این کار، ابتدا باید در حین خواندن om نفس بکشید و هم از بینی و هم از دهان خود نفس بکشید. کلمه “Om” اثر آرام بخش روی ذهن دارد و می تواند شما را سریع تر به خواب عمیق ببرد. هنگام خواندن om بین دو دفعه متوالی سکوت کنید.

۳. پاها را بشویید

در زمان های قدیم غالب مردم پس از یک روز طولانی که به خانه باز می گشتند پاهای خود را می شستند. شستن پاها به بدن کمک می کند تا به آرامش برسد، انقباض عضلات را کاهش داده و سطح استرس را کم می‌کند. این متخصص طب آیورودا می‌گوید: “شستن پاها احساسات منفی را از بین می‌برد و به شما آرامش می‌دهد. بنابراین، مهم است که این کار را هر روز انجام دهید.”

۴. برای بهبود کیفیت خواب از دستگاه‌های دیجیتال دوری کنید

استفاده بیش از حد از وسایل الکترونیکی یکی از مشکلات رایج سبک زندگی مدرن ما است که الگوی خواب را نیز مختل می کند. استفاده از تلفن یا تماشا کردن تلویزیون پیش از خواب ذهن شما را فعال نگه می دارد و خوابیدن را برای شما سخت تر می کند. بکوشید شب ها قبل از رفتن به رختخواب یک محیط آرام برای خودتان ایجاد کنید. برای اینکه خوابی آرام داشته باشید، به موسیقی آرامش بخش گوش بدهید یا کتاب بخوانید.

۵. آبیانگا

آبیانگا نوعی درمان آیورودا است که شامل ماساژ بدن با روغن گرم گیاهی می‌شود. اُهری توصیه می کند در صورتی که ماساژ کل بدن امکان پذیر نیست، نقاط استرس را در شب ماساژ دهید. مقداری روغن کنجد گرم را روی پیشانی و شانه‌های تان بمالید و آن‌ها را به ‌درستی ماساژ دهید تا ماهیچه‌ها ریلکس شوند و خواب آرامی داشته باشید.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *