جدیدترین اخبار روز جهان
رزرو تبلیغات
بدون نظر
2 بازدید

تست میلگرد و انواع روش های آن

تست میلگرد
خواندن 4 دقیقه
0
(0)

ساخت میلگرد و استفاده از آن در ساخت سازه‌ها تحولی عظیم در صنعت ساختمان به وجود آورد. با استفاده از میلگرد انسان توانست به ساخت برج‌ها و آسمان‌خراش‌ها بپردازد. میلگرد از جنس فولاد بوده و در بتن برای مقاوم‌سازی مورداستفاده قرار می‌گیرد. میلگرد در صنعت ساختمان و سازه بسیار موردتوجه بوده و از آن استفاده زیادی می‌شود، به همین دلیل قیمت میلگرد بر قیمت ساختمان تأثیر دارد. می‌توان گفت قیمت میلگرد رابطه مستقیم با قیمت ساختمان دارد. استفاده از میلگرد در بتن باعث افزایش ایمنی سازه در برابر زلزله می‌شود. بتن از سنگدانه و ملات درست شده است. بتن در مقابل نیروی فشار مقاومت زیادی دارد اما در برابر نیروی کششی قدرت کمی داشته و ضعیف است، در مقابل آن میلگرد مقاومت کششی قدرتمندی دارد به همین جهت مسلح کردن بتن با میلگرد صورت می‌پذیرد. این بتن، بتن مسلح (بتن‌آرمه) نام دارد و در هنگام آتش‌سوزی سازه‌هایی که بتن مسلح دارند خسارت کمتری خواهند دید. همچنین عمده میلگردها از فولاد ساخته می­شود و قیمت میلگرد با تغیر و نوسانات قیمت فولاد تغییر می­کند. لازم به ذکر است میلگردهای با گرید متفاوت قیمت میلگرد متفاوت است و میلگرد با گرید A4 که بالاترین قدرت تسلیم و مقاومت کششی را دارا است قیمت میلگرد بالاترین و قیمت میلگرد A1 که در گریدهای میلگرد پایین­ترین قدرت تسلیم و مقاومت کششی را دارا است قیمت میلگرد کمترین مقدار است.

https://www.tejarat-gram.com/price/Rebar

جوزف لوییس اولین فردی بود که متوجه شد با استفاده از میله‌های فولادی (میلگرد) و خاصیت کششی فولاد می‌توان ضعف بتن را جبران کرد. اولین میلگرد استاندارد توسط فردی به نام تادیوس هیات مطرح شد و در طول زمان به پیشرفت رسید.

انواع میلگرد

میلگردها انواع مختلفی دارند چهار نوع میلگرد عبارتند از:

میلگرد A1  : که به آن میلگرد نرم نیز می‌گویند. این میلگرد آج ندارد و در ترکیبات آن از کربن کمی استفاده شده است که این امر باعث شده شکل‌پذیری خوبی داشته و در خم‌کاری و باز خم مورداستفاده قرار گیرند.

میلگرد A2 :که آن را میلگرد آج‌دار مارپیچ و نیمه ترد هم می‌نامند آج روی این میلگرد به طور یکنواخت است. این نوع میلگرد در خاموت کاری کاربرد بیشتری دارد.

میلگرد A3 :که به آن میلگرد جناقی هم می‌گویند. این میلگرد آج‌هایی به شکل جناق دارد و شکل‌پذیری آن نسبت به بقیه کمتر است.

میلگرد A4 :که به آن میلگرد مرکب هم میگویند جنس آن سخت بوده و به همین دلیل قیمت بالاتری دارند، این میلگرد در کارهای سازه‌ای بیشتر مورداستفاده قرار می‌گیرد

تست میلگرد

امروزه با پیشرفت روزبه‌روز انسان در تکنولوژی و تغییرات و به‌روز شدن مصالح ساختمانی در امر ساخت‌وساز می‌توان از بتن به‌عنوان یک ماده اصلی برای ساخت نام برد. همانطور که اشاره شد بتن به‌تنهایی قابلیت پایینی داشته و از قطعه فولادی به نام میلگرد به همراه آن در کار ساخت وساز استفاده می‌شود.

میلگردها برای آنکه با استانداردها تطابق داشته باشند باید مورد آزمایش قرار بگیرند. این آزمایش برای تشخیص کیفیت و تست استحکام میلگرد اهمیت بسزایی دارد که توسط آن می‌توان به خواص مکانیکی استاتیکی میلگرد پی برد. این آزمایش‌ها انواع مختلفی دارند: آزمایی کشش، آزمایش جوش میلگرد، آزمایش خستگی میلگرد، آزمایش شیمیایی میلگرد، آزمایش تاشدگی میلگرد، آزمایش خم و بازکردن میلگرد و در نهایت آزمایش پیوستگی میلگرد.

از تمامی آزمایشات نام‌برده در بالا آزمایش تست کشش میلگرد اهمیت بسزایی داشته و بقیه آزمایشات درصورتی‌که مهندس مربوطه آن را تشخیص دهد انجام می­پذیرد و بقیه آزمایشات ضروری نیستند. لازم به ذکر است نتیجه تست میلگرد در هرکدام از آزمایشات که بالاتر باشد دلیلی بر بالاتر بودن قیمت میلگرد خواهد بود.

آزمایش کشش میلگرد

این آزمایش از بااهمیت‌ترین آزمایش‌ها برای تعیین کیفیت و اندازه‌گیری استحکام میلگرد می‌باشد. این آزمایش اطلاعاتی به ما می‌دهد که آیا میلگرد مورداستفاده ما استحکام کششی و مقاومت در برابر تنش واردآمده را می‌تواند تحمل کند یا نه. با دانستن این موارد از مشکلات و خرابی در سازه جلوگیری به‌عمل‌آمده و این کار با دستگاه تست کشش میلگرد انجام می‌شود. این دستگاه شامل یک فک ثابت و یک فک متحرک است. دستگاه‌هایی که به رایانه متصل می‌شوند، رایانه میزان تنش و میزان کرنش میلگرد را نمایش می‌دهد.

نتایجی که از تست و آزمایش میلگرد به دست می‌آید نشان‌دهنده پارامترهای چون حد جاری شدن، تاب کششی میلگرد، نقطه تسلیم آن و تقلیل سطح مقطع گسیختگی است. نرم‌افزارهایی برای به‌دست‌آوردن نتایج تست کشش میلگرد وجود دارد که با به‌کاربردن این نرم‌افزارها نتیجه را به‌صورت داده در جداولی نمایش می­دهد و آن را با استانداردهای موجود تحلیل می‌کنند .

هزینه تست کشش میلگرد

باتوجه‌به این موضوع که توان کششی میلگرد برای استفاده در بتن و نقش میلگرد در استحکام سازه اهمیت ویژه‌ای دارد، این آزمایش و هزینه‌کردن برای تست میلگرد، در قیاس با استفاده از میلگرد نامناسب و تبعاتی که این کار دارد ناچیز است.

 

 

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاه‌ها

افزودن دیدگاه

لینک های مفید
خبرنامــــــــــــه را ببینید
شیشه اتومبیل قیمت خرید تلویزیون ⭐️زیر6 میلیون⭐️ مجله اخبار روز استادورک قیمت تلویزیون ارزان ⭐️زیر6 میلیون⭐️ قبرس شمالی نیولایف توری حصاری خرید و فروش شرکت جعبه سازی خرید نهال صنوبر ترکیه قیمت یخچال فریزر دوقلو دیپوینت شیشه اتومبیل خرید سرور کارکرده اچ پی hp مدل لباس و آرایش بهترین فیلم های 2024 گن بعد از جراحی خرید ابزار دقیق مشاوره حقوقی تلفنی با وکیل خرید کفش جردن بروکرهای فارکس را با یک کلیک مقایسه کنید خرید ویلا ساحلی در سرخرود درج آگهی رایگان