جدیدترین اخبار روز جهان
رزرو تبلیغات
خواندن 8 دقیقه
2.5
(8)

بسیاری از مردم به این فکر می‌کنند که خیلی ساده و راحت و بدون آمادگی می‌توانند وارد جلسه مصاحبه شوند. با این حال، سؤالات بالقوه زیادی وجود دارد که مصاحبه کننده می‌تواند بپرسد و حتی شما را دستپاچه کند! اما آیا پیش بینی سوالات چالشی مصاحبه استخدامی غیرممکن است؟ خیر!

مطمئناً، برخی از سؤالات مصاحبه استخدامی همیشه غافلگیرکننده هستند، اما بیشتر سؤالات، از جمله سؤالات چالش برانگیز، قابل پیش بینی هستند و شما می‌توانید از قبل برای پاسخ دادن به آنها آماده شوید.

در صورتی که یک مصاحبه استخدامی را پیش رو خواهید داشت،‌ نوشتار حاضر را بخوانید. قطعا کمک‌کننده خواهد بود.

۱. بزرگ‌ترین نقطه ضعف شما چیست؟

شاید یکی از رایج‌ترین سوالات همین باشد. دلیل اصلی این سوال آن نیست که واقعا پی به بزرگترین نقطه ضعف شما ببریم. البته مگر آنکه یک چیزی شبیه این بگویید «دشواری در سر وقت مشخصی سر کار حاضر شدن»، آن وقت است که احتمالا به طور کل از گزینه‌های تصدی شغل مورد نظرتان حذف خواهید شد.

علت اصلی اینکه کسی از شما این سوال را می‌پرسد آن است که ببیند آیا خودآگاهی دارید یا نه. یعنی اینکه آیا نقاط ضعف خودتان را می‌شناسید و به قدر کافی برای بر شمردن آن‌ها باهوش هستید.

رفتار هوشمندانه و زیرکانه شما در این مرحله می‌تواند آن باشد که به نحوه‌ای متعادل جواب بدهید. شما دلتان می‌خواهد بتوانید نشان بدهید بزرگترین نقطه ضعف‌تان در واقع یک مزیت هم دارد. به عنوان مثال، من معمولا می‌گویم که بی‌صبری نقطه ضعفم است. که درست است، من دوست دارم کارها سریع انجام بشوند. اما آنچه مطمئنم می‌خواهم به آن اشاره کنیم این است که حتی اگر بی‌صبر هستم، به خاطر آن است که می‌خواهم کارهای زیادی را در زمانی کم انجام بدهم.

مطلب مرتبط: ۱۱ اشتباه زبان بدن در مصاحبه شغلی که شما را غیرقابل اعتماد جلوه می دهد

۲. سوالات جالشی مصاحبه استخدامی؛ به چه دلیل می‌خواهید در اینجا کار کنید؟

بسیار جالب است که بسیاری از آدم‌ها پاسخی برای این سوال ندارند. این سوال برای آن طراحی شده است که ببینند آیا عملا تحقیقی بر روی شرکت‌شان انجام داده‌اید و اینکه آیا برای تصدی آن موقعیت شور و هیجان کافی دارید.

بسیاری از آدم‌ها در برابر این سوال، چیزی شبیه این تحویل می‌دهند: «چون موقعیت خوبی به نظر می‌رسد.» کلی‌تر از این نمی‌شود!

کلید پاسخ به این سوال آن است که نشان بدهید در مورد شرکت تحقیق کرده‌اید و مشتاق گرفتن پست مد نظرتان هستید. شرکت‌ها کسانی را می‌خواهند که مشتاق کار کردن در آنجا باشند، نه فقط کسانی که برای حقوق گرفتن سر و کله‌شان پیدا می‌شود.

۳. طی پنج سال آینده چه جایگاهی را برای خودتان تصور می‌کنید؟

کارفرما این سوال را می‌پرسد تا بفهمد آیا برای حرفه‌ای که می‌خواهید در پیش بگیرید برنامه‌ای دارید یا نه. نیازی نیست برنامه‌ای جامع و تشریح شده به صورت قدم به قدم باشد، بلکه یک طرح کلی هم برای به چشم آمدن کفایت می‌کند. داشتن چنین طرحی نشان می‌دهد که شما هدفمند هستید و برای رسیدن به چیزی تلاش می‌کنید.

نگران نباشید! ‌قرار نیست به شکلی جواب بدهید که بیان می‌کند قصد دارید تا بازنشستگی به این شرکت بچسبید. بلکه، بیشتر روی میزانی که ادامه‌ یادگیری برای‌تان اهمیت دارد تمرکز کنید و اینکه در کاری که انجام می‌دهید هر روز بهتر و بهتر بشوید. شرکت‌ها دوست دارند آدم‌های خودانگیخته را استخدام کنند.

۴. سوالات چالشی مصاحبه استخدامی؛ درباره‌ یکی از مواقعی که اشتباه بزرگی کرده‌اید به من بگویید لطفا

یا مثلا،‌ درباره‌ی زمانی بگویید که کاری طبق میل و خواسته‌تان پیش نرفته است. این‌ دو مفهومی یکسان دارند. کلید پاسخگویی در اینجا آن است که نشان بدهید مسئولیت اعمال‌تان را می‌پذیرید و همین طور مسئولیت نحوه‌ی واکنش‌تان را به چیزهایی که بد از آب در می‌آیند.

غالب شرکت‌ها دوست دارند ببینید که شما برای قبول مسئولیت چیزهایی که از آن‌ها غفلت می‌کنید مشتاق هستید و وقتی اشتباهی رخ می‌دهد خطای خودتان را می‌پذیرید. کسانی که همیشه برای توجیه اقدامات نادرست خودشان دیگران یا شرایط را سرزنش می‌کنند عموما هم تیمی‌های خوبی برای سایر کارکنان نخواهند بود.

مولفه‌ی مهم دیگر در اینجا آن است که اوضاع همیشه طبق روال پیش نمی‌رود، پس باید نشان بدهید چقدر انطباق پذیر هستید و به قدرت فکر خودتان تکیه می‌کنید.

۵. به چه دلیل می‌خواهید شغل فعلی تان را ترک کنید؟

شاید این سوال طوری به نظر برسد که قرار است به تمام چیزهایی که در رابطه با شغل فعلی‌تان دوست نمی‌دارید، بپردازید. یا درباره‌ی اینکه رئیس‌تان چقدر آدم مزخرفی است حرف بزنید. این کار را نکنید! این مسیری است که اصلا دلتان نمی‌خواهد دوباره به آن برگردید. و این همان چیزی است که این سوال واقعا قصد دارد از زیر زبان آدم‌های زیادی بیرون بکشد.

در صورتی که در پاسخ به این سوال بگویید که تمام مدت رئیس‌تان قدرتان را نمی دانسته است و شرکت‌تان مدیریت و رهبری افتضاحی دارد، فرد مصاحبه کننده ممکن است تصور کند که ظرف یک سال اگر جای دیگری برای مصاحبه بروید آن وقت راجع به من چه ها خواهید گفت!

بکوشید پاسخ‌تان را به نحوی ارائه کنید که خیلی نسبت به شغل فعلی یا شغلی که تازه رهایش کرده‌اید نظرات بدی نداشته باشید. شاید بهتر باشد بگویید از کار کردن در آن شرکت لذت می‌برده‌اید اما گزینه‌های رشد و تعالی برای تان در آنجا محدود بوده است در نتیجه به دنبال یافتن فرصتی خارج از آن فضا هستید.

مطلب مرتبط: ۶ راهکار جدید که در مصاحبه های شغلی عالی عمل کنید

۶.سوالات چالشی مصاحبه استخدامی؛ مدیر کنونی‌تان شما را چطور توصیف می‌کند؟

این سوال فرصت آن را به شما می‌دهد که قدرت‌های‌تان را نشان بدهید و همین طور نشان بدهید که رئیس‌‌تان درباره‌ی آنچه شما را پشت میز مصاحبه کشانده است چقدر قدردان است. بهتر است روی ویژگی‌های مثبتی تمرکز کنید که ريیس‌تان دوست دارد و اینکه چطور این مورد به شما در ایفای نقش‌تان کمک می‌کند.

آنچه نباید انجام بدهید آن است که زیاد به چیزهایی نپردازید که رئیس‌تان از آن‌ها خوشش نمی‌آید. چیزی شبیه به این نگویید که رئیسم من را به عنوان یک کارمند متمرکز توصیف می‌کند، دست کم در روزهایی که من در اداره حضور دارم!

۷. در مورد یکی از مواقعی که بر یک مانع غلبه کردید بگویید

یکی دیگر از سوالا بسیار رایج همین است. مصاحبه کننده‌ها این سوال را می‌پرسند تا ببینند آیا می‌توانید موانع را از سر مسیرتان بردارید.

خوب، اوضاع همیشه خوب و ملایم پیش نمی‌رود، در نتیجه داشتن کسانی در تیم‌تان که می‌توانند مشکلات را حل کنند نقطه‌ی قوت بسیار بزرگی است.

اینکه بتوانید بر موانع غلبه کنید ویژگی خوبی است که دارید. حتما چندتایی داستان درباره‌ی این توی ذهن‌تان داشته باشید که وقتی چیزی طبق برنامه پیش نرفته است و باعث چالشی برای شما شده است توانسته‌اید خودتان آن مشکل را حل کنید. این یکی از راه‌هایی است که وضعیتی بد را به وضعیتی خوب تبدیل کنید.

۸. چرا باید شما را استخدام کنیم؟

اگر در این مقطع از مصاحبه‌ی جان سالم به در برده‌اید، پس باید خیلی به تصدی آن پست علاقمند باشید.

در این بخش، باید تصویری بسیار شفاف از نقش‌تان و نحوه‌ای که تجربه و مهارت‌های‌تان به موفقیت شما کمک می‌کنند در ذهن داشته باشید. دلیلی که این سوال پرسیده می‌شود آن است که آیا شما برای قبول نقش مورد نظر گزینه‌ی درستی هستید یا نه.

این به شما فرصتی عالی می‌دهد تا به مصاحبه کننده بگویید چطور تخصص‌تان بر انجام این نقش تاثیر مثبتی خواهد گذاشت. درست همین حالا، شما در کانون توجه قرار دارید تا به طور شفاف نشان بدهید تجربه‌تان برای آن موقعیت عالی است و دلیلش را هم توضیح بدهید. پس بدرخشید!

۹. بزرگ‌ترین دستاوردتان تا کنون چیست؟‌

یکی از مهم ترین سوالات چالشی مصاحبه استخدامی همین است!‌ کارفرماها این سوال را می‌پرسند تا پی ببرند پیروزی‌های بزرگ کاری تان چه بوده‌اند. چیزهای تاثیر گذاری که در طول انجام حرفه‌تان برای شما اتفاق افتاده‌اند چه بوده و دلیل رخ دادن آن‌ها چه چیزی بوده است.

این فرصت مناسبی است تا حسابی از خودتان تعریف کنید. چیزی که باید نسبت به آن آگاه و هشیار باشید نحوه‌ی تعریف ماجرای‌تان درباره‌ی بزرگترین دستاوردی است که داشته‌اید.

در صورتی که برای‌تان ممکن است، همیشه گنجاندن هم تیمی‌های‌تان به عنوان بخشی از آن پیروزی بزرگ ایده‌ خوبی به نظر می‌رسد. کارفرمایان عاشق آن هستند آدم‌هایی را استخدام کنند که باعث رخ دادن اتفاقات مهم می‌شوند و همین طور اهمیت کار تیمی را درک می‌کنند.

۱۰.  سوالات چالشی مصاحبه استخدامی؛ سوالی از من ندارید؟‌

ممکن است از خودتان بپرسید این یکی دیگر یک سوال فریبنده به حساب می آید. راستش را بخواهید اگر آمادگی اش را داشته باشید این اصلا سوال اصلا فریبنده یا گیج کننده‌ای نیست.

چیزی که در اینجا مصاحبه کننده دنبال می‌کند آن است که ببیند شما برای تصدی منصب مورد نظر چقدر هیجان و علاقه دارید. اگر بگویم بسیاری از آدم‌ها جواب این سوال را با سکوت و خیره شدن می‌دهند یا هیچ سوالی از پیش آماده نمی‌کنند شاید تعجب کنید!

باز هم باید تکرار کنیم، اگر در یک مصاحبه‌ حضوری شرکت کرده‌اید، بهتر است خیلی به آن موقعیت و شرکت علاقمند باشید. با پرسیدن سوالی که از قبل به آن خوب فکر کرده باشید در واقع دارید بیان می‌کنید چقدر به فرصت پیش روی‌تان علاقمند و مشتاق هستید.

قرار نیست فقط یک سوال مثل این بپرسید: «حقوق ها را کی واریز می‌کنید؟» دست کم چهار پنج سوال از قبل آماده کنید اما قرار نیست مصاحبه کننده‌تان را با سوال های بیشتری بمباران کنید. نشان بدهید برای تصدی این منصب جدی فکر کرده‌اید و این کار را با آماده کردن سوال‌های درست و حسابی انجام بدهید.

 

 

 

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 2.5 / 5. تعداد آرا: 8

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاه‌ها

افزودن دیدگاه

لینک های مفید
خبرنامــــــــــــه را ببینید
قیمت خرید تلویزیون ⭐️زیر6 میلیون⭐️ مجله اخبار روز استادورک قیمت تلویزیون ارزان ⭐️زیر6 میلیون⭐️ قبرس شمالی نیولایف توری حصاری خرید و فروش شرکت جعبه سازی خرید نهال صنوبر ترکیه دیوارپوش فومی قیمت یخچال فریزر دوقلو دیپوینت شیشه اتومبیل خرید سرور کارکرده اچ پی hp بیت کوین چیست مدل لباس و آرایش بهترین فیلم های 2024 گن بعد از جراحی لوله پلی اتیلن خرید ابزار دقیق مشاوره حقوقی تلفنی با وکیل خرید آپارتمان در چیتگر خرید کفش جردن بروکرهای فارکس را با یک کلیک مقایسه کنید خرید ویلا ساحلی در سرخرود کمربند فلکسی پرو درج آگهی رایگان