جدیدترین اخبار روز جهان
رزرو تبلیغات
خواندن 6 دقیقه
0
(0)

چمدان عاطفی اصطلاحی برای توصیف پدیده‌ای است که در آن فرد آسیب‌های گذشته، تجربیات منفی و احساسات را در طول زندگی خود حمل می‌کند. این چمدان می‌تواند روی شما تأثیر منفی بگذارد. مانند طاعون احساسات “به دام افتاده” که به نظر می‌رسد همیشه روی دوش‌تان سنگینی می‌کند. در این نوشتار ۴ چیز می‌بینید که مانع داشتن یک زندگی هدفمند هستند. و اگر زندگی هدفمند برای‌تان مهم است، باید آنها را رها کنید.

۱. انکار شما را از داشتن یک زندگی هدفمند باز می‌دارد

بسیاری از مردم در مورد توشه عاطفی خود موضع انکار دارند. مواجهه با واقعیت‌های این چمدان و آنچه در آن وجود دارد، سخت است. این امر به ویژه زمانی صادق است که آن چمدان شامل موقعیت‌های شدید آسیب‌زا باشد.

منطقی است که از بازبینی ریشه‌های منفی آسیب خود بترسید، اما این هراس شما را عقب نگه می‌دارد. به ویژه در صورتی که بخواهید زندگی هدفمندی داشته باشید. اگر می‌خواهید از زندگی هدفمند برخوردار شوید، باید با واقعیت روبرو شوید، بنابراین نمی‌توانید گذشته را انکار یا پنهان کنید. انکار، رشد شما را به سمت هدف متوقف می‌کند زیرا:

* شما را از آنچه مهم است دور می‌کند

یک زندگی هدفمند تماماً تمرکز بر چیزهایی است که واقعاً مهم هستند. تمرکز شما بر هدف است و توسط هیچ عامل خارجی مخدوش نمی‌شود. وقتی در حال انکار هستید، این اتفاق نمی‌افتد. آنقدر در چیزی که از دیدن آن امتناع می‌ورزی گیر می‌کنی که همه چیز با آن منفی گرایی تحت تاثیر قرار می‌گیرد. در اصل، شما جنگل را به خاطر درختان از دست می‌دهید. شما تحت تاثیر فشارهای ناخودآگاه از بار عاطفی خود هستید. اگر دست از انکار این احساسات بردارید، در نهایت می‌توانید آنها را کنار بگذارید.

* احساسات شما را بدتر می‌کند

اگر توشه عاطفی برای هدف بد است، انکار، منفی گرایی را به طور تصاعدی افزایش می‌دهد! تحقیقات نشان داده است که وقتی بتوانید احساسات را نام ببرید و بشناسید، می‌توانید شدت آنها را نیز کاهش دهید. برعکس این موضوع نیز صدق می‌کند: اگر احساسات خود را انکار کنید، با گذشت زمان بدتر می‌شوند.

* استرس را به زندگی شما اضافه می‌کند

چیزی به نام زندگی بدون استرس وجود ندارد. اما زمانی که به دنبال رسیدن به هدف هستید، باید استرس را به خوبی مدیریت کنید. انکار احساسات و حمل توشه‌های عاطفی کاملاً مهر و موم شده باعث می‌شود که در آسیب‌های گذشته زندگی کنید.

* رشد را مهار می‌کند

برای درس گرفتن از گذشته، باید با آن مقابله و آن را تصدیق کرد. وقتی توشه‌های احساسی دارید که از باز کردن آن امتناع می‌کنید، آن درس‌ها را انکار می‌کنید. به جای یادگیری و رشد بر اساس آن و گام برداشتن به سمت یک زندگی هدفمند، همان اشتباهات را به طور مکرر تکرار می‌کنید.

۲. نداشتن اعتماد به نفس شما را از زندگی هدفمند باز می‌دارد

عدم اعتماد به نفس می‌تواند شما را در حالی که سعی می‌کنید یک زندگی هدفمند داشته باشید مهار کند. باید به خود اعتماد کنید تا با سختی‌های ناشی از ترک منطقه امن خود برای رسیدن به اهداف مقابله کنید. شما باید با مفهوم شکست موافق باشید و بدانید که “شکست” ارزش شما را تعیین نمی‌کند.

مطلب مرتبط: ۱۰ کلمه و عبارت که آدم های با اعتماد به نفس پایین به کار می برند

اما بار عاطفی هر گونه اعتماد به نفسی که دارید را از بین می‌برد. باعث می‌شود در گذشته‌ای زندگی کنید که واقعیت کنونی نیست. در آن گذشته، شما مخفی می‌شدید، قربانی می‌شدید و صدمه می‌خوردید. در این شرایط شما شکوفا نمی‌شوید و حتی باور نمی‌کنید که می‌توانید. عدم اعتماد به نفس موانع دشواری را راه رسیدن به هدف و داشتن یک زندگی هدفمند ایجاد می‌کند. این موانع عبارتند از:

* ترس

ترس می‌تواند شما را به طور قابل توجهی در زندگی عقب نگه دارد. ترس به شما دیکته می‌کند و حتی می‌تواند شما را پارانوئید کند. شما قبلا صدمه دیده اید بنابراین به این فکر می‌کنید که ممکن است دوباره آسیب ببینید. شما همچنین به توانایی‌های خود در رسیدن به اهداف جدید اعتماد ندارید و همچنین به خودتان اعتماد ندارید که مشکلات آینده را، در صورت بروز، مدیریت کنید.

* پشیمانی

پشیمانی و احساس گناه می‌تواند باعث لغزش شما در زندگی شود. در حالی که درس گرفتن از گذشته خوب است، تمرکز بر پشیمانی، سلامت عاطفی شما را از بین می‌برد. عزت نفس شما به تمام اشتباهات گذشته شما بستگی دارد. وقتی زندگی‌تان را با احساس گناه پیش می‌برید، تصمیم می‌گیرید که پشیمانی شما را تعریف کند. این حالت به عزت نفس و اعتماد به نفس شما آسیب می‌زند.

* شک

توشه احساسی می‌تواند باعث شود توانایی‌های خود را زیر سوال ببرید. این حالت باعث می‌شود که علاقه خود را به چیزهایی که باید هدف شما را به جلو هدایت کنند، از دست بدهید. شما باور نمی‌کنید که توانایی دستیابی به چیزی را دارید، بنابراین تلاش نمی‌کنید.

۳. برای داشتن یک زندگی هدفمند، روابط گذشته را رها کنید

سلامت اجتماعی معمولاً بخشی ضروری از یک زندگی مثبت است. انسان‌ها ذاتاً موجودات اجتماعی هستند و ارزش زیادی در جامعه و سیستم‌های پشتیبانی وجود دارد. بدون یک دایره حمایتی خوب، رسیدن به هدفی که می‌خواهید دشوار است، به خصوص که یافتن افراد همفکر خودتان دشوار خواهد بود.

توشه عاطفی مانع بازدارنده بزرگی در حفظ روابط ضعیف است. هنگامی ‌که شما توسط تمام این آسیب‌های گذشته هدایت می‌شوید، آن ناامنی‌ها را با خود به تعاملات مختلف وارد می‌کنید. شما طوری به زندگی ادامه می‌دهید که انگار افرادی که امروز در زندگی دارید، مانند آدم‌های گذشته‌تان با شما رفتار می‌کنند. این رویکرد برای اطرافیان شما بسیار ناعادلانه است و می‌تواند مردم را از شما دور کند.

 ۴. عدم تمایل به تغییر، شما را از رسیدن به هدف دور می‌کند

برای داشتن یک زندگی هدفمند، اغلب باید تغییراتی در سبک زندگی داشته باشید. به هر حال، بسیاری از افراد از طریق توسعه هدفمند به دنبال هدف هستند یا رشد شخصی خود را برای رسیدن به اهدافشان تسهیل می‌کنند. اگر چمدان احساسی دارید، مانع مهمی ‌برای آن تغییرات ضروری به همراه دارید.

مطالعات نشان داده‌اند که داشتن چمدان عاطفی می‌تواند به عنوان مانعی برای تغییر شیوه زندگی سالم عمل کند. این تغییر می‌تواند زمینه‌های زیر را در بر بگیرد:

– رژیم غذایی و تغذیه سالم

ورزش و فعالیت بدنی

– ترک عادات مضر مانند سیگار کشیدن یا مصرف مواد

– خرد مالی و بودجه بندی

– تغییر مکان زندگی، به ویژه رفتن به شهرها، ایالت‌ها یا کشورهای ناآشنا

– ترس از ترک یک منطقه امن برای انجام تغییر سبک زندگی

چرا این اتفاق می‌افتد؟ احتمالاً به دلیل بار سنگین عاطفی که قید کردیم. شما در عادات قدیمی که همراه با چمدان است گیر کرده‌اید و این حالت فقط باری را که باید حمل کنید بدتر می‌کند.

سخن پایانی در مورد شیوه رها کردن چمدان‌های عاطفی

توشه عاطفی دشمن بزرگ یک زندگی هدفمند است. تحقق اهداف تنها زمانی امکان پذیر است که شما شروع به باز کردن چمدان و بررسی آنچه در آن چمدان است کنید. این امر مستلزم شفای عاطفی مناسبی است که زمان، انرژی و تلاش زیادی را ایجاب می‌کند. بسیاری حتی ممکن است از یک درمانگر یا مشاور برای کمک به این فرآیند باز کردن چمدان کمک بگیرند. اگر احساس می‌کنید به آن نیاز دارید، نباید از کمک گرفتن بهراسید!

 

 

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاه‌ها

افزودن دیدگاه

لینک های مفید
خبرنامــــــــــــه را ببینید
قیمت تلویزیون ارزان ⭐️زیر6 میلیون⭐️ قبرس شمالی نیولایف توری حصاری خرید و فروش شرکت جعبه سازی خرید نهال صنوبر ترکیه دیوارپوش فومی قیمت یخچال فریزر دوقلو دیپوینت شیشه اتومبیل خرید سرور کارکرده اچ پی hp بیت کوین چیست مدل لباس و آرایش بهترین فیلم های 2024 گن بعد از جراحی لوله پلی اتیلن خرید ابزار دقیق مشاوره حقوقی تلفنی با وکیل خرید آپارتمان در چیتگر خرید کفش جردن بروکرهای فارکس را با یک کلیک مقایسه کنید خرید ویلا ساحلی در سرخرود کمربند فلکسی پرو درج آگهی رایگان