جدیدترین اخبار روز جهان
رزرو تبلیغات
بدون نظر
11 بازدید

۶ ترفند آسان و سریع برای خوش صحبت شدن

خواندن 6 دقیقه
1
(2)

حتما بارها برایتان پیش آمده که در یک مهمانی یا جلسه کاری فردی را میبینید که بسیار خوش صحبت است و دیگران از همسخنی با او لذت میبرند . اگر شما هم دلتان می خواهد یکی از این آدمهای خوش صحبت باشید باید بگوییم که برای خوش‌صحبت شدن لازم است مهارت‌های ارتباطی بیش‌تری در چنته داشته باشید. در این نوشتار با خبرنامه همراه باشید تا ۶ مهارت فوق العاده برای خوش صحبت شدن را یاد بگیرید.

۱. بیش‌تر از آن‌که حرف بزنید،‌ گوش دهید

به گفته‌ی سلست هدلی، مجری برنامه‌ی در فکر دوم در رادیو سراسری جرجیای ایالات متحده، مفهوم کنایه‌ای در خوش‌صحبت بودن این است که صحبت کردن مهم‌ترین مسئله نیست؛ در حقیقت، گوش دادن نکته‌ای است که حائز اهمیت است. متاسفانه، گوش دادن مهارتی است که بسیاری از آدم‌ها در آن مهارت ندارند؛ اکثر آدم‌ها ترجیح می‌دهند فقط حرف بزنند.

وی در برنامه‌ی تد تاک در 2015 در مورد “‌10 راه برای مکالمه‌ی بهتر‌” گفت: “‌وقتی شروع به صحبت می‌کنم، بر همه چیز کنترل دارم. مجبور نیستم به چیزهایی گوش دهم که به آن‌ها علاقه‌ای ندارم. من در مرکز توجه هستم. می‌توانم هویتم را تقویت کنم.‌”

دلیل دیگر که صحبت کردن را بیش‌تر ترجیح می‌دهیم این است که وقتی گوش می‌دهیم، ممکن است به راحتی حواسمان پرت شود و از چیزهایی که می‌خواهیم بگوییم منحرف شویم. به گفته‌ی هدلی، فردی معمولی می‌تواند حدود 225 کلمه در دقیقه حرف بزند، ولی می‌توانیم بیش از 500 کلمه در دقیقه بشنویم. وی می‌گوید: “‌بنابراین ذهن‌مان دائما می‌خواهد 275 کلمه‌ی اضافه در دقیقه را جبران کند. توجه کردن به حرف‌های دیگران واقعا انرژی و تلاشی زیاد می‌طلبد، ولی اگر نتوانید این کار را انجام دهید، نمی‌توانید مکالمه‌ای خوب داشته باشید.‌”

۲. برای خوش صحبت شدن دائما تجربه‌های گذشته‌ را در مکالمه‌ها نقل نکنید

به عقیده‌ی هدلی، آدم‌های خوش‌صحبت هرگز در مورد هر موضوع، خودشان و گذشته‌شان را وارد نمی‌کنند. اگر شخصی در مورد از دست دادن یکی از اعضای خانواده‌اش صحبت می‌کند، هرگز شما نیز در مورد از دست دادن یکی از اعضای خانواده‌تان شروع به صحبت نکنید.

وی می‌گوید: “‌اگر شخصی درباره‌ی دردسرهای محل کارش حرف می‌زند، به آن‌ها نگویید شما هم چه‌قدر از شغل‌تان متنفر هستید. این دو مسئله با هم یکسان نیستند. اصلا ربطی به هم ندارند. همه‌‌ی تجربه‌ها فردی و منحصر به هر فرد هستند. و نکته‌ی مهم‌تر این‌که، اصلا این بحث راجع به شما نیست. نیاز نیست از این فرصت استفاده کنید به دیگران ثابت کنید چه‌قدر خوب هستید یا تا الان چه‌قدر عذاب کشیده‌اید. مکالمه‌ها همیشه فرصت‌های تبلیغاتی نیستند.‌”

۳. اگر چیزی را نمی‌دانید، به آن اقرار کنید

به عقیده‌ی مارک لوی، رئیس شرکت برندسازی نوآوری لوی و نویسنده‌ی کتاب نابغه‌ی تصادفی: با نوشتن، بهترین ایده‌ها، بینش‌ها و محتوای‌تان را خلق کنید، آدم خوش‌صحبت از این‌که نشان دهد موضوعی را متوجه نشده است، ترس ندارد. وی می‌گوید: “‌بسیاری از آدم‌ها به خاطر اینکه سعی می‌کنند خودشان را همه جا دانا و کامل جلوه دهند، دائما آبروریزی می‌کنند و خودشان را به دردسر می‌اندازند، ولی اگر اجازه دهیم طرف مقابل‌مان بفهمد موضوعی را نمی‌دانیم یا از درکش عاجز هستیم، حقیقتا به وی احترام گذاشته‌ایم.‌”

اگر موضوعی گیج تان کرده است، لوی توصیه می‌کند این‌گونه در موردش سوال بپرسید: “‌می‌خواهم مطمئن شوم آیا منظورتان را درست درک کرده‌ام یا خیر. ممکن است این موضوع را به شکلی دیگر بگویید؟‌”

وی می‌گوید: “‌با این کار، نه تنها شخص مقابل کاملا احساس می‌کند به حرف‌هایش گوش کرده‌اید، احتمالا از این‌که آن موضوع را به شکلی دیگر بگوید، با علاقه استقبال خواهد کرد.‌”

۴. برای خوش صحبت شدن همیشه مطالعه کنید

به عقیده‌ی سوزان بِیتس، نویسنده‌ی کتاب مهم‌ترین ویژگی رهبری، علم دستیابی به حضور اجرایی فوق‌العاده، همیشه سعی کنید با علاقه مطالعه کنید و از موضوعات متنوع، از مسائل جهانی گرفته تا کسب‌وکار و فرهنگ، مطلع شوید.

وی‌ می‌گوید: “‌با جسارت همه‌ی تعارفات و شوخی‌ها را کنار بگذارید و با مطرح کردن موضوعات بسیار جالب به گفتگوها‌ی‌تان جان دهید. با شخص مقابل‌تان هماهنگ و در هر مرحله با وی همراه باشید، و در مورد ایده‌ها و نظراتش کنجکاوی کنید.‌”

هم‌چنین لوی معتقد است، مطالعه‌‌ی زیاد به شما امکان می‌دهد ایده‌ها و داستان‌های‌تان را در حوزه‌های دیگر نیز ارائه دهید. وی می‌گوید: “‌اگر یک متخصص کسب‌وکار بخواهد در یک مکالمه به نکته‌ای اشاره کند، غالبا ایده، نظر، یا داستانش مربوط به جهان کسب‌وکار است. پس از مدتی، حرف‌هایش تکراری می‌شوند. دائما داستان‌های تکراری در مورد کسب‌وکار از وی می‌شنویم، و کم‌کم از لحاظ روانی از وی خسته می‌شویم.‌”

به عقیده‌ی لوی، آدم خوش‌صحبت “بذر صحبت را در همه جهات پخش می‌کند‌”. وی می‌گوید: “‌اگر مثلا در مورد بهره‌وری در محیط کار صحبت می‌کنید، چه‌قدر خوب است اگر در یک داستان تاریخی یا ایده‌های الیزابت گیلبرت یا حتی سیاه چاله‌ها، چیزی مرتبط با بهره‌وری در محیط کار پیدا و آن را عنوان کنید. استفاده از ایده‌های مرتبط با موضوع در حوزه‌های مختلف، مخاطب‌تان را هوشیار و علاقه‌مند نگه می‌دارد، و در حقیقت تحولِ انگاره‌ها به همین صورت متولد شده‌اند.‌”

۵. دائما دنبال اشارات و نشانه‌ها باشد

به عقیده‌ی پارکر اِلِن، استاد مدیریت و توسعه‌ی سازمانی در دانشگاه نورت‌ایسترن، آدم‌های خوش‌صحبت با چشم‌های‌شان به حرف‌های‌تان گوش می‌کنند، و به دنبال زبان بدن یا تغییراتی در احوالات‌تان هستند که از این طریق بتوانند اطلاعاتی را در مورد سطح علاقه‌تان به مکالمه جمع‌آوری کنند. این کار به آن‌ها کمک می‌کند در لحظات ضروری بتوانند مکالمه را اصلاح کنند یا جهتش را تغییر دهند.

وی می‌گوید: “‌این کار هم چنین به افراد امکان می‌دهد در مورد طرف مقابل‌شان آگاهی داشته باشند؛ این آگاهی می‌تواند مربوط به اهداف یا انگیزه‌های اصلی طرف مقابل برای ادامه‌ی مکالمه باشد. این صداقت آشکار باعث می‌شود افراد بتوانند نظرات و سوالات‌شان را صادقانه و واقعی مطرح کنند، و همین باعث ایجاد اعتماد می‌شود.‌” برای این‌که دیگران به ما اعتماد کنند و صمیمانه حرف‌های دل‌شان را به ما بگویند، رعایت این مسئله بسیار حائز اهمیت است.

۶. برای خوش صحیت شدن درگیر جزییات کوچک نشوید

تاکنون برای همه اتفاق افتاده است در یک مکالمه، فردی برای این‌که تاریخی خاص یا نام شخصی را به خاطر بیاورد، مدام با خودش کلنجار می‌رود،‌ و موضوع بحث را به کلی منحرف می‌کند. به عقیده‌ی هدلی، جزییات کوچک در مکالمه بحث را شلوغ می‌کنند، و آدم خوش‌صحبت هرگز موضوع بحث را با سال، نام، تاریخ و جزییات کوچک سنگین نمی‌کند. وی می‌گوید: “‌ّ[برای شنونده] اصلا اهمیت ندارد. آن‌چه برای دیگران مهم است، شما هستید. آن‌ها به شما و آن‌ چیزی اهمیت می‌دهند که به طور کلی بیان می‌کنید. بنابراین،‌ جزییات را فراموش کنید. آن‌ها را دور بریزید.‌”

 

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 1 / 5. تعداد آرا: 2

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاه‌ها

افزودن دیدگاه

لینک های مفید
خبرنامــــــــــــه را ببینید
قیمت خرید تلویزیون ⭐️زیر6 میلیون⭐️ مجله اخبار روز استادورک قیمت تلویزیون ارزان ⭐️زیر6 میلیون⭐️ قبرس شمالی نیولایف توری حصاری خرید و فروش شرکت جعبه سازی خرید نهال صنوبر ترکیه دیوارپوش فومی قیمت یخچال فریزر دوقلو دیپوینت شیشه اتومبیل خرید سرور کارکرده اچ پی hp بیت کوین چیست مدل لباس و آرایش بهترین فیلم های 2024 گن بعد از جراحی لوله پلی اتیلن خرید ابزار دقیق مشاوره حقوقی تلفنی با وکیل خرید آپارتمان در چیتگر خرید کفش جردن بروکرهای فارکس را با یک کلیک مقایسه کنید خرید ویلا ساحلی در سرخرود کمربند فلکسی پرو درج آگهی رایگان