زنی در آرژانتین بدون مداخله پزشکی از بیماری ایدز خلاص شد

توسطتحریریه خبرنامه

آبان ۲۵, ۱۴۰۰ به روز رسانی : آبان ۲۵, ۱۴۰۰
زنی در آرژانتین

بر اساس مقاله ای که روز دوشنبه در مجله Annals of Internal Medicine منتشر شد، دانشمندان دومین فرد را که بدون درمان پزشکی از شر اچ‌آی‌وی خلاص شد، شناسایی کردند.

این بیمار، زنی ناشناس که در آرژانتین زندگی می‌کند، در سال 2013 به ویروس نقص ایمنی انسانی مبتلا شد.

از سال 2017، یک تیم بین المللی از محققان در جستجوی ردپایی از ویروس، DNA  این بیمار را بررسی می‌کنند. STAT  گزارش داد که آنها حتی جفت او را پس از زایمان در مارس 2020 بررسی کردند. پس از تعیین توالی میلیاردها سلول، دانشمندان تأیید کردند که این زن عاری از HIV است.

پزشکی مدرن این امکان را برای بسیاری از افراد فراهم کرده است که با این ویروس، تحت کنترل زندگی کنند، اما آنها معمولاً برای جلوگیری از تکثیر ویروس به درمان مداوم ضد رتروویروسی نیاز دارند.

تا کنون اچ‌آی‌ویِ چهار نفر در تاریخ درمان شده‌است. با این حال، دو نفر از آنها پس از دریافت پیوند سلول‌های بنیادی درمان شدند، روشی پرخطر که دانشمندان سعی کرده اند آن را با سایر بیماران تکرار کنند، اما موفقیتی به دست نیاورده‌اند.

تنها یک بار پیش از این دانشمندان یک مورد تایید شده از پاکسازی کامل ویروس از سیستم بدن را پیدا کرده اند. در سال 2020، دانشمندان گزارشی درباره لورین ویلنبرگ – یا همان طور که پزشکان او را “بیمار سانفرانسیسکو” نامیدند – به اشتراک گذاشتند که اولین مورد شناخته شده درمان ایدز بدون مداخله پزشکی بود.

ویلنبرگ و بیمار ناشناس در آرژانتین به عنوان موارد استثنایی شناخته می‌شوند، زیرا تنها افرادی هستند که سیستم ایمنی‌شان ویروس را سرکوب کرده‌است.

طبق آمار STAT، این بیمار آرژانتینی به عنوان “بیمار اسپرانزا” شناخته می‌شود زیرا او اهل شهر اسپرانزا است – که در اسپانیایی به معنای “امید” است. او یک دختر دارد که اچ آی وی ندارد و با همسرش در انتظار فرزند دوم است.

این بیمار به STAT گفت: «فقط فکر کردن به اینکه شرایط من ممکن است به دستیابی به درمان این ویروس کمک کند، باعث می‌شود که مسئولیت و تعهد بزرگی برای تحقق این امر احساس کنم.»

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *