محققان ژنی را کشف کردند که خطر مرگ ناشی از کرونا را دو برابر می‌کند

توسطتحریریه خبرنامه

آبان ۲۴, ۱۴۰۰ به روز رسانی : آبان ۲۴, ۱۴۰۰
ژن دوبرابرکننده خطر مرگ کرو

دانشمندان بریتانیایی نسخه‌ای از ژنی را شناسایی کرده‌اند که ممکن است با خطر دو برابر شد نارسایی ریه ناشی از کووید-19 مرتبط باشد. این بینش‌های جدیدی را ارائه می‌کند در مورد اینکه چرا برخی از افراد بیشتر از دیگران مستعد ابتلا به بیماری‌های شدید هستند و فرصت‌هایی را برای پزشکی هدفمند ایجاد می‌کند.

این واریانت ژنتیکی پرخطر در ناحیه کروموزومی ‌است که خطر مرگ در بیماران کووید-19 زیر 60 سال را نیز دو برابر می‌کند.

محققان دانشگاه آکسفورد اعلام کردند که حدود 60 درصد از افراد با نژاد جنوب آسیا حامل نسخه پرخطر این ژن هستند. آنها افزودند این کشف ممکن است تا حدی تعداد بالای مرگ مشاهده شده در برخی جوامع بریتانیایی و مشکلات ناشی از کووید را در شبه قاره هند توضیح دهد.

دانشمندان دریافتند که افزایش خطر، ناشی از ژنی است که فعالیت ژن‌های دیگر، از جمله ژنی به نام LZTFL1 را که در واکنش سلول‌های ریه به ویروس‌ها نقش دارد، تنظیم می‌کند.

در نتیجه، این نوع ژن می‌تواند واکنش مناسب به ویروس را در میان سلول‌های پوشاننده راه‌های هوایی و ریه‌ها مهار کند.

با این حال، محققان گفتند LZTFL1 بر سیستم ایمنی که آنتی بادی‌هایی را برای مبارزه با عفونت‌ها می‌سازد، تأثیر نمی‌گذارد. آنها افزودند افرادی که این نوع را دارند باید به طور نرمال نسبت به واکسن‌ها واکنش نشان دهند.

پروفسور جیمز دیویس، سرپرست تیم تحقیق، گفت: این مطالعه “نشان می‌دهد روشی که ریه نسبت به عفونت واکنش نشان می‌دهد بسیار مهم است. زیرا اکثر درمان‌ها بر تغییر نحوه واکنش سیستم ایمنی به ویروس متمرکز شده اند.”.

دکتر راغب علی از دانشگاه کمبریج، در بیانیه ای گفت که حتی پس از در نظر گرفتن میزان بالاتر عوامل خطر کووید-۱۹ مانند کار در اماکن عمومی ‌و زندگی در مناطق پرجمعیت، “یک خطر اضافی غیر قابل توضیح در جنوب آسیا وجود دارد.”

او افزود، این مطالعه جدید نشان می‌دهد که “این احتمال وجود دارد که آنها حامل این ژن که خطر مرگ آنها را پس از آلوده شدن افزایش می‌دهد، باشند.”

 

این یافته‌ها در مجله Nature Genetics منتشر شد.

دکتر سیمون بیدی، متخصص مراقبت‌های ویژه در دانشگاه ادینبورگ، در بیانیه‌ای گفت در حالی که این مطالعه «شواهد قانع‌کننده‌ای برای نقش LZFTL1» در ریه‌های بیماران مبتلا به کووید-19 شدید ارائه می‌کند، تحقیقات بیشتری برای تأیید لازم است.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *