پیشگیری از سرماخوردگی: ۸ راهکار موثر که از وقوع سرماخوردگی جلوگیری کنید!

توسطعارفه انصاری

آبان ۲۲, ۱۴۰۰ به روز رسانی : آبان ۲۲, ۱۴۰۰ ,
ورزش کردن مانع سرماخوردگی می شود

ابدا تعجب آور نیست که در این موقع از سال، سرماخوردگی‌ شایع‌تر می‌شود. آبریزش بینی، سردرد، بدن درد و گلودرد می‌تواند انجام کارهای روزانه را کاملاً تحت تاثیر قرار دهد. در این شرایط تنها کاری که دوست داریم انجام دهیم این است که در رختخواب لم بدهیم و نوشیدنی گرم بنوشیم. این سناریوی آشنا ابدا جذاب نیست! بنابراین بد نیست با برخی از راهکارهای پیشگیری از سرماخوردگی قید شده در این نوشتار، مانع بیماری و ناخوشی‌تان شوید.

جلوگیری از سرماخوردگی با ۸ راهکار موثر

بهتر است به جای مصرف قرص و دارو و بخور گرفتن برای رفع گرفتگی بینی، سرماخوردگی را قبل از شروع متوقف کنید. در اینجا چند نکته برای جلوگیری از سرماخوردگی در زمستان آورده شده است.

۱. ویتامین دی کافی مصرف کنید

تحقیقات نشان می‌دهد افرادی که ویتامین D کافی دریافت نمی‌کنند، بیشتر از افرادی که ویتامین دی کافی دریافت می‌کنند، از عفونت دستگاه تنفسی فوقانی – که باعث سرفه، گلو خارش یا گرفتگی بینی می‌شود – رنج می‌برند.

۲. دست‌ها را به طور مرتب بشویید

بیماری همه گیر کرونا درس مهمی‌از شستن درست دست‌ها قبل از غذا خوردن یا لمس صورت برای کاهش خطر ابتلا به ما آموخت. و فقط باید آن را حتی در فصل زمستان ادامه دهیم. ویروس‌های عامل سرماخوردگی از سرفه و عطسه فرد مبتلا پخش می‌شوند و می‌توانند به مدت 24 ساعت روی دست‌ها و سطوح زنده بمانند. بنابراین، قبل از غذا خوردن یا دست زدن به صورت، دست‌های خود را به خوبی با آب و صابون بشویید تا بیمار نشوید.

۳. مرتبا موبایل‌تان را ضد عفونی کنید

به همه جاهایی که در طول روز تلفن خود را می‌گذارید فکر کنید: پیشخوان آشپزخانه، کانتر حمام و دستشویی، میز رستوران!

در واقع، یک مطالعه در دانشگاه آریزونا نشان داد که تلفن‌های همراه ممکن است 10 برابر بیشتر از صندلی‌های توالت حاوی باکتری باشند.

۴. پیشگیری از سرماخوردگی؛ هیدراته بمانید

به طور کلی در زمستان، میزان مصرف آب روزانه شما کاهش می‌یابد. به دلیل سردی هوا، احساس تشنگی نمی‌کنیم، بنابراین آب زیادی نمی‌نوشیم. این چیزی است که باید در این فصل از آن اجتناب کنید. آب به سم زدایی بدن کمک و از بیمار شدن ما جلوگیری می‌کند. بنابراین، اگر می‌خواهید سالم بمانید، حداقل 2 لیتر آب در روز بنوشید. حتی می‌توانید سوپ و آب قلم بخورید تا سطح مایعات مصرفی خود را افزایش دهید. به علاوه، باید بدانید که دهیدراته شدن چه بلایی سر ارگان های بدن می‌آورد!

۵. سالم بخورید

در طول فصل از یک رژیم غذایی مفید و متعادل استفاده کنید. این کار به شما کمک می‌کند تا مقدار زیادی مواد مغذی دریافت کنید و تناسب اندام‌تان را نیز حفظ کنید. توجه ویژه ای به میزان روی (زینک) و ویتامین D دریافتی خود داشته باشید. این دو ماده مغذی به تقویت سیستم ایمنی و کاهش خطر ابتلا به بیماری‌ها کمک می‌کنند. سبزیجات برگدار، غلات کامل، آجیل و میوه‌ها را بیشتر مصرف کنید.

مطلب مرتبط: بهترین منابع غذایی روی (زینک) کدام ها هستند؟

۶. با پروبیوتیک‌ها قدرت بگیرید

همه باکتری‌ها مضر نیستند – نوع خوب باکتری‌ها که در غذاهای پروبیوتیک مانند ماست، کلم ترش و کامبوچا یافت می‌شوند، ممکن است به حمایت از سیستم ایمنی بدن شما کمک کنند. به هر حال، بخش بزرگی از سیستم ایمنی شما را می‌توان در دستگاه گوارش (GI) یافت.

یک مطالعه در سال 2014 که در مجله Science and Medicine in Sport منتشر شد، نشان داد که بازیکنان راگبی که مکمل پروبیوتیک مصرف می‌کنند، نسبت به کسانی که دارونما مصرف کرده‌اند، سرماخوردگی و عفونت‌های گوارشی را بسیار کمتر تجربه کرده‌اند.

۷. پیشگیری از سرماخوردگی؛ به اندازه کافی بخوابید

خواب کافی برای مبارزه و پیشگیری از سرماخوردگی ضروری است. بی خوابی یا کیفیت پایین خواب، مبارزه با ویروس‌ها و عفونت‌ها را برای بدن سخت‌تر می‌کند. وقتی خواب با کیفیتی شبانه داشته باشیم، بدن ما سیتوکین‌ها را تولید و آزاد می‌کند، انواع پروتئین‌هایی که عفونت و التهاب را هدف قرار می‌دهند. بنابراین، مطمئن شوید که روزانه 7 تا 8 ساعت می‌خوابید تا سیستم ایمنی‌تان فعال بماند.

۸. ورزش کنید

ورزش نه تنها برای کاهش وزن یا عضله سازی ضروری است. حتی به تقویت سیستم ایمنی و جلوگیری از سرماخوردگی کمک می‌کند. مطالعات نشان می‌دهند که ورزش به سلول‌های ایمنی ما کمک می‌کند تا با سرعت بیشتری در بدن حرکت کنند زیرا گردش خون را بهبود می‌بخشد. به این ترتیب به بدن کمک می‌کند تا با عفونت به روشی بهتر مبارزه کند. با پیروی از یک برنامه ورزشی منظم مانند پیاده روی، یوگا، مدیتیشن، دویدن و تمرینات قدرتی فعال بمانید. بد نیست از ۱۵ بهترین ماده غذایی برای بهبود گردش خون در بدن نیز آشنا شوید.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *