جدیدترین اخبار روز جهان
رزرو تبلیغات
خواندن 8 دقیقه
1.8
(4)

 

خواص چغندر برای سلامتی بی‌شمار است! چغندر یک سبزی ریشه ای است که به صورت ترشی و پخته مورد استفاده قرار می‌گیرد. البته تبدیل این سبزی ریشه‌ای به صورت ترشی سبب از دست رفتن بخشی از مواد مغذی آن می‌شود. با این حال ترشی چغندر همچنان منبع غنی ویتامین‌ها و مواد معدنی است. مواد مغذی در 100گرم چغندر عبارتند از:

کالری: 65

پروتئین: کمتر از 1 گرم

چربی: کمتر از 1 گرم

کربوهیدرات: 16 گرم

شکر: 11 گرم

فیبر: کمتر از 1 گرم

مس: 13 درصد از ارزش روزانه (DV)

منگنز: 10 درصد از DV

فولات: 7 درصد از DV

ریبوفلاوین: 4 درصد DV

منیزیم: 4٪ از DV

ویتامین C: 3٪ از DV

اسید پانتوتنیک: 3٪ از DV

ویتامین :B6 3٪ از DV

کولین: 3٪ از DV

5 مزیت اصلی چغندر برای سلامتی چیست؟

1. خواص چغندر؛ خاصیت ضد سرطانی دارد

رنگدانه گیاهی که به لبو، رنگ غنی و زرشکی ارغوانی می دهد بتاسیانین است. تصور می‌شود که این ماده از توسعه برخی از انواع سرطان از جمله سرطان مثانه کمک می‌کند. چغندر غنی از قندهای طبیعی، مس، فولات و منگنز است. این مواد مغذی به افزایش سطح انرژی، ساخت DNA، تنظیم سیستم ایمنی بدن و ساختن و ترمیم بافت‌ها و استخوان‌ها کمک می‌کند.

منبعی غنی از آنتی اکسیدان های فلاونوئید و پلی فنول است که با مبارزه با مولکول های ناپایدار به نام رادیکال های آزاد از بدن شما در برابر بیماری ها محافظت می‌کند

2. چغندر به کاهش فشار خون کمک می کند

چغندر به طور طبیعی غنی از نیترات‌ها و ساپونین‌ها است. نیترات‌ها به کاهش فشار خون کمک می‌کند. ساپونین‌ها در تقویت سیستم ایمنی و سلامت قلب موثر هستند.

نیترات این سبزی آن را دوستدار قلب کرده است. نیترات‌ها با شل کردن رگ‌های خونی و کاهش سفتی شریانی به طور بالقوه فشار خون را کاهش می دهد. به بهبود جریان خون کمک می کند. کاهش فشار خون برای جلوگیری از بیماری قلبی و سکته مفید است.

چرا فشار خون را قاتل خاموش می‌نامند؟

3. خواص چغندر؛ عملکرد ورزشی را بهبود و سطح انرژی را افزایش می دهد

چغندر نیز از زمانی که دارنده مدال طلای پارالمپیک، دیوید ویر، اعلام کرد که راز موفقیتش آب چغندر بوده است، محبوبیت پیدا کرد.

مطالعات نشان می‌دهد وقتی ورزشکاران آب چغندر را به رژیم خود اضافه می‌کنند، استقامت و عملکردشان بهبود می‌یابد. زیرا زمانی که ماهیچه ها در حالت استراحت هستند، نیترات موجود در چغندر به رساندن اکسیژن بیشتر به سلول‌های عضلانی کمک می‌کند.

4. سلامت گوارش را افزایش می دهد

چغندر یکی از غنی‌ترین منابع گلوتامین است، یک اسید آمینه ضروری برای سلامت روده. این سبزی غنی از فیبر هستند که به بهبود عملکرد روده کمک می‌کند.

5. خاصیت ضد التهابی دارد

چغندر قرمز به عنوان یکی از 10 سبزی  برتر در دارا بودن آنتی اکسیدان رتبه‌بندی شده است. ترکیبات بتالاین که مسئول رنگ قرمز ریشه هستند، دارای قابلیت آنتی اکسیدانی و ضد التهابی بالا هستند. این بدان معناست که آنها به محافظت از سلول‌ها در برابر آسیب کمک می کنند. همچنین ممکن است در مبارزه با شرایط مرتبط با افزایش سن مانند بیماری قلبی و سرطان، مفید باشند.

۶. خواص چغندر؛ به سم‌زدایی کل بدن می‌کند

آنتی‌اکسیدان‌های قدرتمند موجود در چغندر می‌توانند به سم‌زدایی از کل بدن‌ و پیشگیری از بیماری کمک کنند. چغندر حاوی ترکیباتی است که به فرایند سم‌زدایی در بدن و تقویت دستگاه ایمنی کمک می‌کنند.

نشریه‌ی نیوترینتس پژوهشی جامع را درباره‌ی خواص آنتی‌اکسیدانی چغندر منتشر کرد که نشان می‌دهد چغندر علاوه بر بتالائین حاوی بسیاری دیگر از آنتی‌اکسیدان‌ها است. این آنتی‌اکسیدان‌ها می‌توانند به تجزیه‌ی سموم در بدن کمک کنند و آن‌ها را به سادگی از بدن خارج نمایند. دانشمندان هم‌چنین در این پژوهش دریافتند عصاره‌ی چغندر به سلول‌های بدن کمک می‌کند از شر رادیکال‌های آزاد خلاص شوند.

در واقع، مطالعات نشان داده‌اند در میان تمام نوشیدنی‌های حاصل از میوه‌ها و سبزیجات، آب چغندر یکی از قدرتمندترین نوشیدنی‌ها از لحاظ خواص آنتی‌اکسیدانی است.

بنابراین، برای کمک به بدن‌تان در رهایی از شر سموم مضر و پیشگیری از بیماری‌های مزمنِ پیشرونده این خواص چغندر را نادیده نگیرید و حتما به طور مرتب از چغندر در رژیم غذایی روزانه‌تان استفاده نمایید.

۷. چغندر به کاهش کلسترول خون کمک می کند

چغندر و برگ‌های سبز آن می‌توانند به صورت طبیعی به کاهش سطح کلسترول بدن کمک و از مشکلات ناشی از افزایش آن پیشگیری نمایند. آنتی‌اکسیدان‌ها، فلاونوئیدها، و اسید فولیک موجود در چغندر به کاهش سطح لیپوپروتئین کم چگالی ( یا همان کلسترول LDL، که انجمن قلب آمریکا آن را “‌کلسترول بد‌”‌ می‌نامد) کمک می‌کنند.

مطلب مرتبط: ۱۰ ماده غذایی کاهش دهنده کلسترول که باید در برنامه غذایی تان بگنجانید

نشریه‌ی پژوهش و کاربرد تغذیه طی یک کارآزمایی بالینی دریافت، عصاره‌ی بخش‌های قرمز رنگ برگ چغندر به کاهش سطوح خطرناک کلسترول LDL در موش‌ها کمک کرده است. آن‌ها هم‌چنین دریافتند عصاره‌ی بخش‌های سبز رنگ برگ چغندر تاثیر مفیدی بر کاهش وزن بدن دارد زیرا می‌تواند به کاهش چربی‌های بدن کمک کند.

در صورتی که به دنبال تنقلات مفید و سالم هستید، بهتر است چیپس چغندر را جایگزین چیپس‌های سیب‌زمینی موجود در فروشگاه‌ها کنید تا به کاهش کلسترول بدن‌تان کمک کرده باشید. طبق مطالعه‌ای که در نشریه‌ی لیپیدها در سلامتی و بیماری منتشر شد، چیپس چغندر سطوح کلسترول بد بدن را پایین می‌آورد و هم‌چنین تاثیر مثبتی بر میزان گلوکز خون می‌گذارد.

۸. خواص چغندر؛ از بروز بیماری قلبی پیشگیری می‌کند

مصرف مرتب چغندر تازه و پخته شده در رژیم غذایی روزانه‌تان می‌تواند از بروز انواع گوناگون بیماری قلبی پیشگیری کند و خطر سکته‌ مغزی را نیز کاهش دهد. چغندر حاوی مقدار زیادی فولات (ویتامین B9) است که بر روی قلب دارای اثر درمانی است. هم‌چنین، بتائین موجود در چغندر می‌تواند به بهبود سلامت قلب کمک کند.

نتایج یافته‌ّهای مطالعه‌ای درباره‌ی مکمل‌های بتائین نشان دادند آن‌ها می‌توانند به کاهش سطوح هموسیستئین کمک کنند و از این طریق، باعث کاهش خطر بیماری‌های پیشرونده‌ی قلبی و عروقی شوند. افزایش سطح هموسیستئین در بدن با افزایش خطر سکته‌های قلبی، بیماری‌های قلبی، ‌و سکته‌ی مغزی در ارتباط است. مطالعات دیگر نیز دریافته‌اند ترکیبات بتائین موجود در چغندر می‌توانند به تسکین درد آنژین، رفع تنگی نفس، کاهش فشار خون، و بهبود عمومی دستگاه قلبی و عروقی بدن کمک کنند.

مطلب مرتبط: ۶ نشانه سکته مغزی که مردم اغلب نادیده می گیرند

۹. چغندر به سم‌زدایی از کبد و کلیه‌ها کمک می‌کند

اگر می‌خواهید از شر سموم کبدتان خلاص شوید، باید مرتبا چغندر مصرف کنید. این کار می‌تواند کبد و کلیه‌های‌تان را در وضعیت بسیار خوب و سلامت نگه دارد. اثر مفید چغندر بر سلامت کبد و کلیه‌ها به این دلیل است که بتائین موجود در این خوراکی می‌تواند به سم‌زدایی از این اندام‌ها کمک کند.

به گزارش مجله‌ی آمریکایی تغذیه‌ی بالینی، عصاره‌ی چغندر به پیشگیری از تجمع چربی در کبد و کاهش استرس اکسیداتیو کمک می‌کند. بر اساس یافته‌های مطالعات دیگر، چغندر قادر است از ایجاد آسیب‌های کلیوی پیشگیری کند و شما را از شر رادیکال‌های آزادی که باعث ایجاد بیماری‌های کلیوی‌ می‌شوند، نجات دهد.

مطلب مرتبط: سم زدایی کل بدن؛ ۷ شیوه که جان دوباره ای به بدن تان بدهید

۱۰. چغندر می‌تواند عملکردِ شناختی را بهبود ببخشد

نیترات موجود در چغندر می‌تواند به بهبود عملکرد مغز و حافظه کمک کند. نیترات کمک می‌کند میزان گردش خون در مغز افزایش یابد و از این طریق، می‌تواند باعث تقویت عملکرد شناختی شود. به عنوان مثال، پژوهشگران دریافته‌اند افزایش میزان مصرف چغندر در رژیم غذایی می‌تواند به بهبود حافظه و انجام کارهای ذهنی در سالخوردگان کمک نماید. بر اساس نتایج این مطالعه، چغندر واقعا می‌تواند میزان گردش خون را در نواحی خاصی از مغز افزایش دهد که بیش‌تر از سایر نواحی به خون نیاز دارند. این یکی از برترین خواص چغندر است.

هم‌چنین اگر چغندر به همراه اس-ادنوزیل متیونین (SAMe) مصرف شود، می‌تواند به صورت طبیعی به تعادل سطح دوپامین در مغز کمک نماید و از این طریق، باعث کاهش علائم افسردگی شود. هم‌چنین خواص آنتی‌اکسیدانی چغندر می‌تواند با افزایش میزان دوپامین از ابتلا به بیماری پارکینسون نیز پیشگیری کند.

۱۱. خواص چغندر؛ به پیشگیری از زوال عقل کمک می‌کند

از دیگر فواید مصرف چغندر برای سلامتی می‌توان به کمک این خوراکی گیاهی به پیشگیری از بروز زوال عقل اشاره کرد. همان‌طور که در بخش‌های قبل گفته شد، چغندر گردش خون را در مغز افزایش می‌دهد و عملکرد مغز را بهبود می‌بخشد.

به گفته‌ی پزشکان متعلق به وب‌گاه WebMD، پژوهشگران طی مطالعه‌ای درباره‌ی اثر چغندر بر سلامت مغز دریافته‌اند آب چغندر می‌تواند با پیشرفت زوال عقل مبارزه کند. طبق نتایج این مطالعه که توسط دانشگاه وِیک فارِست منتشر شد، پس از چهار روز مصرف آب چغندر نتایج ام‌آر‌آی نشان دادند میزان گردش خون در آن نواحی از مغز که با زوال عقل و دیگر مشکلات شناختی مرتبط است، افزایش یافت.

آیا چغندر برای همه بی خطر است؟

افراد با سابقه سنگ کلیه حاوی اگزالات باید از مصرف بیش از حد غذاهای حاوی اگزالات مانند چغندر خودداری کنند.

ترشی چغندر

همانطور که اشاره شد، چغندر یکی از 10 گیاهی است که بیشترین آنتی اکسیدان را دارد. این سبزی به خصوص غنی از بتالین و بتانین است. فرآیند ترشی کردن سطح آنتی اکسیدان را 25 تا 70 درصد کاهش می دهد. بنابراین، ترشی چغندر حاوی سطوح آنتی اکسیدانی کمتری نسبت به سایر اشکال چغندر است.

به هر روی ترشی چغندر ساخته شده از طریق تخمیر (با افزودن سرکه خام و غیر پاستوریزه به آن) نیز حاوی منابع مفید است. این ترشی حاوی باکتری‌های مفیدی هستند که به بهبود عملکرد سیستم ایمنی،همچنین سلامت قلب و گوارش کمک می‌کنند. یافتن این ترشی در سوپرمارکت‌ها ممکن است سخت باشد. بنابراین می توانید خودتان آن را در خانه تهیه کنید.

 

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 1.8 / 5. تعداد آرا: 4

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاه‌ها

افزودن دیدگاه

لینک های مفید
خبرنامــــــــــــه را ببینید
قیمت خرید تلویزیون ⭐️زیر6 میلیون⭐️ مجله اخبار روز استادورک قیمت تلویزیون ارزان ⭐️زیر6 میلیون⭐️ قبرس شمالی نیولایف توری حصاری خرید و فروش شرکت جعبه سازی خرید نهال صنوبر ترکیه قیمت یخچال فریزر دوقلو دیپوینت شیشه اتومبیل خرید سرور کارکرده اچ پی hp مدل لباس و آرایش بهترین فیلم های 2024 گن بعد از جراحی خرید ابزار دقیق مشاوره حقوقی تلفنی با وکیل خرید کفش جردن بروکرهای فارکس را با یک کلیک مقایسه کنید خرید ویلا ساحلی در سرخرود درج آگهی رایگان