جدیدترین اخبار روز جهان
رزرو تبلیغات
خواندن 10 دقیقه
0
(0)

خواص کدو حلوایی: ۹ فایده بی نظیر کدو برای سلامتی

خواص کدو حلوایی، علاوه بر طعم و مزه فوق‌العاده‌ای که دارد، سبب شده این ماده غذایی فروتن طرفداران زیادی داشته باشد. فصل این خوراکی بی نظیر فرا رسیده و می‌توانید آن را در رسپی‌های مختلف کدو حلوایی به کار ببرید و از فوایدش بهره‌مند شوید. در صورتی که شما هم به این ماده غذایی خوش رنگ و زیبا علاقمند هستید، بد نیست با خواص آن نیز آشنا شوید. در این نوشتار ۹ فایده کدو حلوایی را برای سلامتی خواهیم دید. با ما همراه باشید!

۹ مهم ترین خاصیت کدو حلوایی برای سلامتی

1. بسیار مغذی و به ویژه سرشار از ویتامین A است

کدو دارای مشخصات مغذی چشمگیری است. یک فنجان کدو حلوایی پخته (245 گرم) حاوی موارد زیر است:

– کالری: 49

– چربی: 0.2 گرم

– پروتئین: 2 گرم

– کربوهیدرات: 12 گرم

– فیبر: 3 گرم

– ویتامین A:  245٪از مقدار توصیه شده روزانه

– ویتامین ث: ۱۹ درصد از مقدار توصیه شده روزانه

– پتاسیم: 16 درصد ‌از مقدار توصیه شده روزانه

– مس: 11٪ ‌از مقدار توصیه شده روزانه

– منگنز: 11 of از مقدار توصیه شده روزانه

– ویتامین ب۲: ۱۱ ‌از مقدار توصیه شده روزانه

ویتامین ای:  ۱۰ درصد ‌از مقدار توصیه شده روزانه

– آهن: ۸ درصد ‌از مقدار توصیه شده روزانه

مقادیر کمی ‌منیزیم، فسفر، روی (زینک)، فولات و چندین ویتامین B.

کدو علاوه بر این که سرشار از ویتامین‌ها و مواد معدنی است، نسبتاً کم کالری محسوب می‌شود، زیرا 94٪ آب است.

این ماده غذایی همچنین دارای مقدار زیادی بتاکاروتن است، نوعی کاروتنوئید که بدن آن را به ویتامین A تبدیل می‌کند.

علاوه بر این، تخمه کدو حلوایی بسیار مغذی است و مزایای بی شماری برای سلامتی دارد. بد نیست ۱۸ مهمترین خواص تخمه کدو را نیز بدانید.

* خلاصه

کدو سرشار از ویتامین و مواد معدنی است و کالری کمی‌ دارد. این ماده غذایی مفید همچنین منبع عالی بتاکاروتن است، نوعی کاروتنوئید که بدن شما به ویتامین A تبدیل می‌کند.

۲. خواص کدو حلوایی؛ محتوای آنتی اکسیدانی بالایش می‌تواند خطر ابتلا به بیماری‌های مزمن را کاهش دهد

رادیکال‌های آزاد مولکول‌هایی هستند که توسط فرآیند متابولیک بدن شما تولید می‌شوند. اگرچه بسیار ناپایدار هستند، اما نقش‌های مفیدی من جمله از بین بردن باکتری‌های مضر دارند.

با این حال، بیش از حد بودن رادیکال‌های آزاد در بدن حالتی به نام استرس اکسیداتیو ایجاد می‌کند که با بیماری‌های مزمن، از جمله بیماری قلبی و سرطان ارتباط دارد.

کدو حلوایی حاوی آنتی اکسیدان‌هایی مانند آلفا کاروتن، بتا کاروتن و بتا کریپتوکسانتین است. اینها می‌توانند رادیکال‌های آزاد را خنثی کرده و از آسیب رساندن به سلول‌ها جلوگیری کنند.

مطالعات آزمایشگاهی و حیوانی نشان داده است که این آنتی اکسیدان‌ها از پوست در برابر آسیب آفتاب محافظت می‌کنند و خطر ابتلا به سرطان، بیماری‌های چشمی ‌و سایر اختلالات را کاهش می‌دهند.

با این حال، به خاطر داشته باشید که تحقیقات بیشتر مبتنی بر انسان مورد نیاز است.

* خلاصه

کدو حلوایی حاوی آنتی اکسیدان‌های آلفا کاروتن، بتا کاروتن، بتاکریپتوکسانتین و بسیاری دیگر است که می‌توانند از سلول‌های شما در برابر آسیب رادیکال‌های آزاد محافظت کند.

۳. پر از ویتامین‌هایی است که سیستم ایمنی را بهبود می‌دهند

کدو حلوایی سرشار از مواد مغذی است که می‌تواند سیستم ایمنی بدن را تقویت کند.

 

مهم‌تر از هر چیزی اینکه، کدو حلوایی حاوی مقدار زیادی بتاکاروتن است که بدن شما آن را به ویتامین A تبدیل می‌کند. مطالعات نشان می‌دهد که ویتامین A می‌تواند سیستم ایمنی بدن شما را تقویت کرده و با عفونت‌ها مبارزه کند. در مقابل، افراد مبتلا به کمبود ویتامین A ممکن است سیستم ایمنی ضعیف‌تری داشته باشند.

کدو حلوایی همچنین دارای مقدار زیادی ویتامین C است که به سلول‌های ایمنی کمک می‌کند تا موثرتر عمل کنند و زخم‌ها را سریع تر ترمیم کنند.

به غیر از دو ویتامین ذکر شده در بالا، کدو منبع خوبی از ویتامین E، آهن و فولات نیز است – که همه آنها به بهبود سیستم ایمنی بدن نیز کمک می‌کنند. این یکی از مهمترین خواص کدو حلوایی است.

مطلب مرتبط: چطور جذب آهن را در بدن افزایش بدهیم؟

* خلاصه

کدو حلوایی سرشار از ویتامین A و C است که می‌تواند به تقویت سیستم ایمنی بدن شما کمک کند. ویتامین E، آهن و فولات موجود در آن نیز می‌توانند سیستم ایمنی تقویت کند.

4. می تواند از قوه بینایی محافظت کند

خوشبختانه، خوردن مواد مغذی مناسب می‌تواند خطر ضعف بینایی را کاهش دهد. کدو حلوایی سرشار از مواد مغذی است که با افزایش سن به حفظ قدرت بینایی کمک می‌کند.

به عنوان مثال، محتوای بتاکاروتن موجود در آن ویتامین A مورد نیاز بدن را تامین می‌کند. تحقیقات نشان می‌دهد که کمبود ویتامین A یک علت بسیار شایع ضعف بینایی است. و البته راه‌های طبیعی زیادی هم وجود دارند که به کمک آنها می‌توانیم چشم‌ها و قدرت بینایی‌مان را تقویت کنیم.

در تجزیه و تحلیل 22 مطالعه، دانشمندان دریافتند افرادی که بتاکاروتن بیشتری مصرف می‌کنند، به طور قابل توجهی کمتر در معرض ابتلا به آب مروارید، که علت شایع نابینایی است، قرار می‌گیرند.

کدو حلوایی همچنین یکی از بهترین منابع لوتئین و زآگزانتین است، دو ترکیب که با کاهش ریسک برخی بیماری‌های چشمی مرتبط هستند.

علاوه بر این، کدو حاوی مقادیر خوبی از ویتامین C و E است که به عنوان آنتی اکسیدان عمل کرده و از آسیب رادیکال‌های آزاد به سلول‌های چشم جلوگیری می‌کند.

* خلاصه

ویتامین A، لوتئین و زآگزانتین کدو حلوایی ممکن است از چشمان شما در برابر از دست دادن بینایی محافظت کند.

5. تراکم مواد مغذی و کالری کم می‌تواند باعث کاهش وزن شود

کدو حلوایی سرشار از مواد مغذی است و کالری بسیار کمی ‌دارد و بنابراین یک ماده غذایی خوب برای کاهش وزن است زیرا می‌توانید بیشتر از سایر منابع کربوهیدرات-مانند برنج و سیب زمینی-از آن دریافت کنید، اما کالری کمتری بگیرید.

علاوه بر این، کدو منبع خوبی از فیبر است که می‌تواند به کاهش اشتها کمک کند.

* خلاصه

کدو حلوایی سرشار از مواد مغذی است و در عین حال هر فنجان (245 گرم) کمتر از 50 کالری دارد. کدو همچنین منبع خوبی از فیبر است که ممکن است اشتهای شما را سرکوب کند.

آیا می‌دانید برخی مواد غذایی می‌توانند هورمون گرسنگی را سرکوب کنند؟

6. خواص کدو حلوایی؛ آنتی اکسیدان آن می‌تواند خطر ابتلا به سرطان را کاهش دهد

سرطان یک بیماری جدی است که در آن سلول‌ها به طور غیر طبیعی رشد می‌کنند.

کدو حلوایی سرشار از کاروتنوئیدها است، ترکیباتی که می‌توانند به عنوان آنتی اکسیدان عمل و رادیکال‌های آزاد را خنثی کنند.

به عنوان مثال، تجزیه و تحلیل 13 مطالعه نشان داده است ریسک ابتلا به سرطان معده در افرادی که از آلفا کاروتن و بتاکاروتن بیشتری استفاده می‌کنند، به میزان قابل توجهی پایین‌تر است.

به طور مشابه، بسیاری از مطالعات انسانی دیگر نشان داده است در افرادی که از کاروتنوئیدها بیشتر استفاده می‌کنند، خطر ابتلا به سرطان گلو، لوزالمعده، سرطان سینه و سایر سرطان‌ها کمتر است.

* خلاصه

کدو حلوایی حاوی کاروتنوئیدها است که به عنوان آنتی اکسیدان عمل می‌کنند. این ترکیبات با کاهش خطر ابتلا به سرطان معده، گلو، لوزالمعده و سینه مرتبط هستند.

7. پتاسیم، ویتامین C و فیبر موجود در کدو حلوایی برای سلامت قلب مفیدند

کدو حلوایی حاوی انواع مواد مغذی است که می‌تواند سلامت قلب شما را بهبود بخشد.

 

این ماده غذایی سرشار از پتاسیم، ویتامین C و فیبر است که گفته می‌شود برای سلامت قلب فایده دارند.

به عنوان مثال، مطالعات نشان داده اند که افرادی که از پتاسیم بیشتری استفاده می‌کنند فشار خون پایین‌تری دارند و خطر سکته مغزی در آنها پایین‌تر است: دو عامل خطر برای بیماری‌های قلبی.

مطلب مرتبط: ۶ نشانه سکته مغزی که مردم اغلب نادیده می‌گیرند

کدو حلوایی سرشار از آنتی اکسیدان است که ممکن است از اکسید شدن کلسترول بد یا LDL جلوگیری کند. وقتی ذرات کلسترول LDL اکسید می‌شوند، می‌توانند در امتداد دیواره رگ‌های خونی جمع شوند و عروق شما را باریک کرده و خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی را افزایش دهند.

* خلاصه

کدو حلوایی منبع خوبی از پتاسیم، ویتامین C، فیبر و آنتی اکسیدان محسوب می‌شود که با سلامت قلب مرتبط است.

۸. کدو حلوایی ترکیباتی دارد که باعث سلامت پوست می‌شوند

نمی‌توان از خواص کدو حلوایی برای پوست چشم پوشی کرد! کدو حلوایی سرشار از مواد مغذی است که برای پوست شما عالی است. از همه مهم‌تر اینکه سرشار از کاروتنوئیدها مانند بتاکاروتن است که بدن شما به ویتامین A تبدیل می‌کند.

در حقیقت، یک فنجان (245 گرم) کدو حلوایی پخته شده 245 درصد از ‌از مقدار توصیه شده روزانه را برای ویتامین A تامین می‌کند.

مطالعات نشان می‌دهد که کاروتنوئیدها مانند بتاکاروتن می‌توانند به عنوان یک ضد آفتاب خوراکی و طبیعی عمل کنند.

کاروتنوئیدها پس از خوردن به اندام‌های مختلف از جمله پوست منتقل می‌شوند و به محافظت از سلول‌های پوست در برابر آسیب ناشی از اشعه‌های مضر UV کمک می‌کنند.

کدو حلوایی سرشار از ویتامین C است که برای سلامت پوست ضرورت دارد. بدن شما به این ویتامین برای ساخت کلاژن نیاز دارد، پروتئینی که پوست شما را قوی و سالم نگه می‌دارد.

علاوه بر این، کدو حلوایی حاوی لوتئین، زآگزانتین، ویتامین E و بسیاری از آنتی اکسیدان‌های دیگر است که نشان داده می‌شود روند دفاعی پوست شما را در برابر اشعه ماوراء بنفش تقویت می‌کند.

 

* خلاصه

کدو حلوایی سرشار از بتاکاروتن است که به عنوان یک ضد آفتاب طبیعی عمل می‌کند. همچنین دارای ویتامین‌های C و E، و همچنین لوتئین و زآگزانتین است که می‌تواند به استحکام و سلامت پوست شما کمک کند.

۹. به آسانی به برنامه غذایی‌تان اضافه می‌شود و همه کاره است

کدو حلوایی خوش طعم، همه کاره است و به راحتی می‌توانید آن را به رژیم غذایی خود اضافه کنید. عطر و طعم شیرین آن را به یک ماده محبوب در غذاهایی مانند کاسترد، پای و پنکیک تبدیل کرده است. با این حال، در غذاهایی مانند سوپ و پاستا به همان خوبی عمل می‌کند.

ساده ترین راه خوردن کدو حلوایی و بهره‌مند شدن از خواص کدو حلوایی این است که آن را به سادگی در فر یا روی اجاق بپزید. بسیاری از مردم نیز از خوردن سوپ کدو به خصوص در زمستان لذت می‌برند.

چه کسی نباید کدو حلوایی بخورد؟

کدو حلوایی بسیار سالم است و برای اکثر افراد بی خطر محسوب می‌شود. با این حال، برخی از افراد ممکن است به کدو حساسیت داشته باشند.

کدو حلوایی همچنین به عنوان دیورتیک خفیف در نظر گرفته می‌شود و می‌تواند مقداری از آب و نمک بدن را از طریق ادرار دفع کند.

این اثر ممکن است به افرادی که از داروهای خاصی مانند لیتیوم استفاده می‌کنند آسیب برساند. دیورتیک‌ها می‌توانند توانایی بدن شما در حذف لیتیوم مختل کرده و عوارض جانبی جدی ایجاد کنند.

* خلاصه

کدو حلوایی بسیار سالم است و در صورتی که در حد اعتدال خورده شود، به طور کلی بی خطر است.

کلام پایانی

کدو حلوایی غنی از ویتامین‌ها، مواد معدنی و آنتی اکسیدان‌ها است و فوق العاده سالم است. علاوه بر این، کالری کم آن سبب شده که یک غذای مناسب برای کاهش وزن تبدیل شود.

مواد مغذی و آنتی اکسیدان‌های آن ممکن است سیستم ایمنی بدن شما را تقویت کرده، از بینایی شما محافظت کند، خطر ابتلا به برخی سرطان‌ها را کاهش داده و سلامت قلب و پوست را افزایش دهد.

 

کدو حلوایی بسیار پرکاربرد است و به راحتی می‌توانید آن را در غذاهای شیرین و خوشمزه به رژیم غذایی خود اضافه کنید.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاه‌ها

افزودن دیدگاه

لینک های مفید
خبرنامــــــــــــه را ببینید
مجله اخبار روز استادورک قیمت تلویزیون ارزان ⭐️زیر6 میلیون⭐️ قبرس شمالی نیولایف توری حصاری خرید و فروش شرکت جعبه سازی خرید نهال صنوبر ترکیه دیوارپوش فومی قیمت یخچال فریزر دوقلو دیپوینت شیشه اتومبیل خرید سرور کارکرده اچ پی hp بیت کوین چیست مدل لباس و آرایش بهترین فیلم های 2024 گن بعد از جراحی لوله پلی اتیلن خرید ابزار دقیق مشاوره حقوقی تلفنی با وکیل خرید آپارتمان در چیتگر خرید کفش جردن بروکرهای فارکس را با یک کلیک مقایسه کنید خرید ویلا ساحلی در سرخرود کمربند فلکسی پرو درج آگهی رایگان