وضعیت بلخ؛ ۸ ولسوالی از دست رفته و بیش از 3 هزار خانواده بیجا شده

توسطتحریریه خبرنامه

مرداد ۱۴, ۱۴۰۰ به روز رسانی : بهمن ۲۲, ۱۴۰۲

با گسترش دامنه‌ی جنگ در کشور و با سقوط پی هم ولسوالی‌ها، مسوولان در ولایت بلخ می‌گویند که پس از سقوط 9 ولسوالی به دست طالبان تنها ولسوالی کلدار این ولایت از چنگ این گروه آزاد شده است. در همین حال آن ها می گویند که درگیری ها میان شورشیان و نیروهای دولتی در این ولایت به پایان رسیده است.

محمد افضل حدید، رییس شورای ولایتی بلخ در گفتگو با خبرنامه می‌گوید که وضعیت امنیتی در ولایت  بلخ رو به بهبود است و به جز حملات پراکنده طالبان در ساحه‌ی لنگرخانه  ولسوالی دهدادی و پل‌چمتال و همچنان زمبورخان ولسوالی چمتال این ولایت در روزهای اخیر، هیچ درگیری میان نیروهای امنیتی و گروه طالبان صورت نگرفته است.

رییس شورای ولایتی بلخ افزود که رییس جمهور غنی در سفر اخیرش به ولایت بلخ، وعده داده است که ولسوالی های از دست رفته، از نزد طالبان پس گرفته می‌شوند. آقای حدید علاوه کرد که نیروهای بسیج مردمی در کنار نیروهای امنیتی شکل گرفته اند. او خوش‌بین است که بزودی این هشت ولسوالی از نزد طالبان پس گرفته خواهد شد.

از 14 ولسوالی ولایت بلخ، ولسوالی های شولگره، زارع، دولت آباد، چهاربولک، شورتپه، بلخ  و کشِنده، تحت حاکمیت طالبان قرار دارند. با پس‌گیری ولسوالی کلدار در روزهای اخیر 7 ولسوالی این ولایت، در کنترول نیروهای امنیتی می‌باشد.

اما شازیه حقجو، فعال مدنی در ولایت بلخ در گفتگو با خبرنامه می‌گوید که با تصرف اکثر ولسوالی های این ولایت توسط طالبان، این گروه به 15 کیلومتری شهر مزار شریف رسیده است و چهار اطراف شهر توسط این گروه محاصره شده است.

او با تاکید بر این که طالبان هیچ دیدگاه روشن در برابر زنان و دختران ندارند می‌افزاید که در ساحات تحت حاکمیت طالبان محدودیت‌های زیادی بالای مردم، به ویژه زنان وضع شده است. این فعال مدنی علاوه کرد که در تازه‌ترین مورد، روز سه شنبه این هفته طالبان یک دختر را به دلیل حضور بدون محرم در خارج از خانه، در “سمرقندیان” ولسوالی بلخِ این ولایت تیرباران کرده اند.

رییس شورای ولایتی بلخ نیز می گوید که طالبان محدودیت های برای مردم در هشت ولسوالی تحت کنترول شان وضع کرده اند، ولی مکاتب در این مناطق باز است.

منیر فرهاد، سخنگوی ولایت بلخ به خبرنامه می‌گوید که وضیعت مردم در ولسوالی های تحت کنترول طالبان خوب نیست و روزانه تعدادی زیادی از مردم  به مرکز ولایت و ولسوالی های همجوار شان  مهاجرت می‌کنند. او می‌گوید که از دو ماه به این سو، بیش از سه هزار خانواده از هشت ولسوالی تحت تصرف طالبان بیجا شده اند.

در همین حال شازیه حقجو فعال مدنی می‌گوید که حدود ده هزار خانواده از ولسوالی‌های ولایت بلخ و ولایات همجوار به شهر مزار شریف در اثر جنگ بیجا شده و آنان در وضعیت بد به سر می‌برند.

رییس شورای ولایتی بلخ نیز از وضعیت بد آوارگان جنگ می‌گویند “اداره ولایت بلخ تمام تلاش خود را جهت حل مشکلات بیجا شدگان انجام داده است، با این هم، آوارگان جنگ در وضعیت خوب به سر نمی‎‌‌برند.”

شازیه حقجو با تاکید بر پس‌گیری ولسوالی‌ها از نزد طالبان می‌گوید “نیروهای امنیتی در ولایت بلخ مجهزاند و اگر دولت مرکزی اراده‌ی برای پس‌گیری نقاط از دست رفته داشته باشد، این نیروها می‌توانند ولسوالی های که در چنگ طالبان است را آزاد سازند.”

با این همه بسیاری از باشندگان ولایت بلخ از وضعیت کنونی سخت نگران اند. آنان نیز خواهان پس‌گیری ولسوالی ها، در زودترین زمان ممکن اند. احمد شکیب باشنده شهر مزار شریف می‌گوید که جنگ‌های اخیر در ولایت بلخ مردم را نگران کرده است، مهاجران وضعیت مناسب ندارند و همه‌ی مردم خواهان پاک سازی مناطق از وجود طالبان اند.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *