جدیدترین اخبار روز جهان
رزرو تبلیغات
بدون نظر
بازدید

ثبات مجدد؛ تاثیر ناآرامی ها بر فعالیت خبرنگاران بامیان چگونه بوده است؟

خواندن 4 دقیقه
0
(0)

مسئولان ریاست اطلاعات و فرهنگ ولایت بامیان می‌گویند که هم‌ اکنون در این ولایت چهار رسانه شنیداری، دو رسانه تصویری، پنج رسانه چاپی و ۲۵ خبرنگار محلی به شمول پنج خبرنگار زن فعالیت دارند.

به گفته مسئولان، درگیری ها و نا امنی های پسین در این ولایت هیچ‌گونه تاثیر منفی بر فعالیت کاری و نشراتی این رسانه ها و خبرنگاران نداشته اند.

اسحاق موحد رئیس اطلاعات و فرهنگ بامیان در صحبت با خبرنامه گفت که خبرنگاران و رسانه های این ولایت از دو ماه به این سو که درگیری و تهدیدات امنیتی در گوشه‌گوشه‌ی کشور به ویژه در محدوده بامیان شدت داشته است، بدون هیچ‌گونه محدودیت و ممانعت به فعالیت شان ادامه داده اند.

آقای موحد می‌افزاید که تنها شماری معدودی از خبرنگاران بامیان به دلیل تهدیدات امنیتی به کابل منتقل شده اند که آنان از کابل رویدادهای بامیان را دنبال کرده و گزارش تهیه می‌کنند.

به گفته‌ی او فعالیت رسانه ها و خبرنگاران بامیان در شرایط حساس جنگی رضایت بخش بوده است.

بر بنیاد معلومات مسئولان ریاست اطلاعات و فرهنگ بامیان، هیچ خبرنگاری به دلیل درگیری‌ها و تهدیدات امنیتی وظیفه خود را ترک نکرده و هیچ موردی در این ریاست ثبت نشده است. اما نماینده کمیته مصونیت خبرنگاران در بامیان می‌گوید که در ماه های پسین یک رسانه چاپی به دلیل نداشتن بودجه فعالیت خود را متوقف کرده و یک خبرنگار محلی نیز به دلیل تهدیدات امنیتی ترک وظیفه کرده است.

نجیبه ابراهیمی خبرنگار آژانس خبری پژواک و نماینده این کمیته در بامیان می‌گوید که درگیری ها و نا امنی های اخیر که در این ولایت رخ داد، بر کار و فعالیت خبرنگاران و رسانه های بامیان تاثیر منفی گذاشته است.

به گفته او، هم‌اکنون شماری از خبرنگاران بامیان به دلیل تهدیدات امنیتی در کابل به سر می‌‌برند.

خانم ابراهیمی می‌افزاید که خبرنگاران بامیان نتوانسته‌اند رویداد های امنیتی که در دو ماه اخی در این ولایت رخ داده را به خوبی پوشش دهند، زیرا آنها نتوانسته اند به ساحات جنگی برای تهیه گزارش بروند.

سیداحمد موسوی یکی از خبرنگاران محلی بامیان نیز می‌گوید که از چندی به این سو هم‌زمان با افزایش درگیری ها و تهدید های امنیتی در این ولایت برخی اداره‌های دولتی اطلاعات را به دشواری در اختیار خبرنگاران قرار می‌دهند و یا هم اقدام به کتمان اطلاعات می‌کنند.

آقای موسوی درباره نا امنی های اخیر بامیان نیز می‌گوید هرچند از سوی فرد یا گروهی خاصی تهدید نشده است، اما از آن جای که افرادی زیادی مسلح شده اند، احساس امنیت نمی‌کند، زیرا او دقیق نمی‌داند که کدام فرد مسلح موافق حکومت و کدام فرد مخالف حکومت است.

سیداحمد موسوی گفت: “اگر طالبان بر بامیان مسلط شود، به او آسیب می‌رساند زیر او گزارش های درباره جنایت های طالبان تهیه کرده است.”

در حدود یک ماه پیش نا امنی و درگیری در نوار مرزی های بامیان از سوی جنگجویان گروه طالبان افزایش یافته که در نتیجه این درگیری ها ۳۱ سرباز به دست این گروه اسیر شد و پس از دو روز دوباره آزاد شدند و به تعقیب آن جنگجویان طالبان موفق شدند که بدون در گیری دو ولسوالی کهمرد و سیغان بامیان را تصرف کنند.

تصرف این دو ولسوالی از سوی طالبان باعث شد تا نگرانی ها نسبت به کنترول طالبان بر بخش های از این ولایت در میان شهروندان بامیانی افزایش یابد. این ترس ‌و وحشت از طالبان سبب شد که هزاران خانواده از مرکز بامیان به ولسوالی های دور دست و کوه های بابا بیجا شوند. اما سه روز پس از تصرف ولسوالی های کهمرد و سیغان، با تقرر محمد طاهر زهیر به عنوان والی جدید این ولایت، این دو ولسوالی در عملیاتی از سوی نیروهای امنیتی و خیزش های مردمی از تصرف طالبان آزاد شد.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاه‌ها

افزودن دیدگاه

لینک های مفید
خبرنامــــــــــــه را ببینید
مجله اخبار روز استادورک قیمت تلویزیون ارزان ⭐️زیر6 میلیون⭐️ قبرس شمالی نیولایف توری حصاری خرید و فروش شرکت جعبه سازی خرید نهال صنوبر ترکیه دیوارپوش فومی قیمت یخچال فریزر دوقلو دیپوینت شیشه اتومبیل خرید سرور کارکرده اچ پی hp بیت کوین چیست مدل لباس و آرایش بهترین فیلم های 2024 گن بعد از جراحی لوله پلی اتیلن خرید ابزار دقیق مشاوره حقوقی تلفنی با وکیل خرید آپارتمان در چیتگر خرید کفش جردن بروکرهای فارکس را با یک کلیک مقایسه کنید خرید ویلا ساحلی در سرخرود کمربند فلکسی پرو درج آگهی رایگان