نشست اتمر با نمایندگان کشورهای همسایه؛ آخرین تحولات سیاسی و امنیتی أفغانستان بررسی شد

توسطتحریریه خبرنامه

مرداد ۱۲, ۱۴۰۰ به روز رسانی : بهمن ۲۶, ۱۴۰۲

وزارت خارجه افغانستان امروز سه شنبه (12 اسد) با نشر اعلامیه‌ای از نشست محمد حنیف اتمر، وزیر خارجه کشور با سفرا و نمایندگان کشورهای همسایه خبر داد.

در این نشست وزیر خارجه روی آخرین تحولات سیاسی و امنیتی با نمایندگان کشورهای همسایه گفتگو کرده و محورهای همکاری میان افغانستان و جامعه جهانی را به بحث گرفت است.

محمد حنیف اتمر روی شش محور اساسی “وضعیت امنیتی، حضور جنگجویان خارجی در کنار طالبان، وضعیت ناگوار بشری و  جنایات و تخطی‌های گسترده حقوق بشری طالبان، برنامه جدید امنیتی دولت و  محورهای مهم همکاری با جامعه جهانی گفتگو کرده و موارد لازم را ارائه کرده است.

به گفته وزیر خارجه کشور گسترش حملات خونبار طالبان طی چند ماه اخیر سبب کشته ‌شدن بیش از سه‌ هزار انسان، آواره ‌شدن بیش از 300 هزار نفر، و برهم‌ خوردن نظم و ارایه خدمات در نیمی از ولسوالی‌های کشور شده است. او گفته در حال حاضر، 18 میلیون انسان با وضعیت ناگوار بشری روبرو هستند.

وزیر خارجه افزود: “حملات طالبان در تبانی مستقیم با بیش از ده هزار تروریست منطقه‌یی (لشکر طیبه، تحریک طالبان پاکستان، انصارالله، جندالله، القاعده، جنبش اسلامی ترکستان شرقی، جنبش اسلامی ازبکستان) صورت گرفته است.”

به نقل از این اعلامیه آقای اتمر گفته که جنایات جنگی طالبان وصف‌ ناپذیرند. او به قتل عام بیش از صد تن در سپین بولدک، نکاح اجباری زنان، تخریب بیش از ۳۰۰ زیربنای عام‌المنفعه، و تعطیل خدمات در ساحات تحت کنترول طالبان اشاره کرده است.

در این نشست محمد حنیف اتمر روی پلان امنیتی و دیپلوماسی منطقه‌یی و جهانی دولت نیز روشنی انداخت است. او گفته که پلان امنیتی دولت در هماهنگی و حمایت همه اقشار سیاسی و اجتماعی جهت تحکیم مواضع دولت در نقاط استراتیژیک و کلان‌شهر‌ها ترتیب و به زودی پیاده خواهد شد. او همچنان از مستند سازی جنایات طالبان و مسئول قراردادن طالبان در سطح جهان نیز به برنامه مشترک دولت و نهادهای حقوق بشری یاد کرده است.

در پایان این نشست وزیر خارجه کشور روی چهار محور همکاری با جامعه جهانی صحبت کرده که شامل دفع حملات طالبان بر کلان‌شهرها، جلوگیری از فاجعه بشری و تخطی‌های حقوق بشری، تسریع روند صلح و عملی‌شدن برنامه شش‌ماهه امنیتی می‌شود.

در این دیدار همچنین کشورهای منطقه و سازمان ملل متحد حمایت‌شان را از قطع فوری خشونت‌ها و تقویت روند صلح اعلام کرده‌اند.

دیبورا لاینز، نماینده خاص سرمنشی ملل متحد گفته که حمله بر هرات و بر دفتر یوناما نشان داد، که آن‌چه وعده داده می‌شود به آن عمل نمی‌شود. او افزوده که این تنها مبارزه افغان‌ها نه بلکه مبارزه‌یی است که همه باید به آن توجه جدی نمایند. سفیر ترکیه نیز با اشاره به وضعیت دشوار کنونی که متوجه افغانستان و جامعه جهانی است گفته که نیاز است در پرداختن به مساله افغانستان هماهنگ عمل نمایند.

این اظهارات در حالی در این نشست مطرح شده است که درگیری ها در کشور شدت گرفته و تنها در سه روز گذشته 15 تن کشته و 142 غیرنظامی زخمی شده‌اند.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *