ترس از ورود طالبان در دایکندی؛ بازار کار از رونق افتاده است

توسطتحریریه خبرنامه

مرداد ۱۱, ۱۴۰۰ به روز رسانی : بهمن ۲۲, ۱۴۰۲

بدنبال افزایش جنگ و درگیری بین نیروهای امنیتی و گروه طالبان در کشور، شهروندان دایکندی از ادامه این وضعیت نگران اند و می گویند که بسیاری ها کسب و کار شان را از دست داده اند.

شهروندان دایکندی از آمدن طالبان ترس و هراس دارند و می گویند که به این دلیل اکثر مردم نگران آینده ی شان است و کار و بار رو به تعطیلی است.

باشندگان دایکندی به خبرنامه می گویند که به دلیل جنگ جاری قیمت تمامی اجناس بازارهای این ولایت چند برابر از نرخ قبلی افزایش یافته است. به گفته ی آنان مردم شدیدا از وضعیت موجود نگران اند و می گویند که اگر جنگ خاتمه نیابد، وضعیت اقتصادی این ولایت بیشتر متاثر می گردد.

شعله جنگ و درگیری میان نظامیان و گروه طالبان در ولسوالی های پاتو، کجران و ناوه میش دایکندی هر از گاهی داغ می شود. جنگ های وقفه‎ی در این ولسوالی ها باعث شده که کار وبار در سطح این ولایت از رونق بیافتد.

از این رو دکانداران نیلی مرکز دایکندی می گویند که در ماه اخیر خرید و فروش به صورت بی سابقه کاهش یافته است.

علی جعفری، یکی از دکاندران نیلی به خبرنامه می گوید: “خرید و فروش تعطیل است و مدت هاست دردکانش جنس جدید نیاورده زیرا اگر طالبان حاکم شهر شود ممکن است دکان های مردم را به تاراج برده و به آتش بکشند.”

محمد حسین یزدانی، یکی از دوا فروشان شهرک نیلی میگوید جنگ بیش از 80 فیصد مردم را شدیدا نگران کرده است. به گفته‎ی او جنگ های اخیر در دایکندی روی کار آنان تاثیر بد گذاشته است.

در همین حال مهتاب حکمت، عضو انجمن زنان پیشگام میگوید” جنگ فعلی در افغانستان قطعا روی روحیه مردم تاثیرات منفی میگذارد، به دلیل اینکه منابع انسانی و مالی در حال از بین رفتن است.”

از حدود نزدیک به دوماه جنگ گاهی شدید و گاهی هم به صورت پراکنده در ولسوالی پاتوی این ولایت جریان دارد. ولسوالی های کجران و ناوه میش نیز هر از گاهی گواه رویدادهای امنیتی می باشد.

با این حال، گل آقا سجادی، سخنگوی فرماندهی پولیس ولایت دایکندی به خبرنامه میگوید که اکنون وضعیت در سطح این ولایت خوب است اما تهدیدات جدی از حمله طالبان وجود دارد. سجادی می گوید که جنگ در هفته اخیر در ولسوالی پاتو متوقف شده، اما نیروهای امنیتی و مقاومت های مردمی در سنگرها مستقر اند.

نگرانی‎ها از وضیعت امنیتی در حالی افزایش یافته است که بیش از یک صد ولسوالی کشور به دست طالبان سقوط کرده و هم اکنون تقریبا در تمامی ولایات جنگ ادامه دارد.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *