وزیر دفاع هند: سازمان همکاری شانگهای باید برای منطقه‌ای امن و پایدار، به افغانستان کمک کند

توسطتحریریه خبرنامه

مرداد ۷, ۱۴۰۰ به روز رسانی : اسفند ۲۳, ۱۴۰۲

کابل: راجنات سینگ، وزیر دفاع هند، روز چهارشنبه با تأکید بر اینکه هر نوع حمایت از تروریسم جرم علیه بشریت است، گفت که اعضای سازمان همکاری شانگهای (SCO) باید به طور فعال جهت ایجاد یک منطقه امن و با ثبات تلاش کند؛ تلاشی که کمک به افغانستان جنگ زده را نیز شامل شود.

سینگ در سخنرانی وزیران دفاع سازمان همکاری شانگهای در شهر دوشنبه اظهار داشت که این گروه 8 عضوی (هند، روسیه، چین، پاکستان، تاجیکستان، قزاقستان، قرقیزستان و ازبکستان) ” مشارکت جمعی” در تأمین صلح و رفاه در منطقه را، که مجددا توسط “بی ثباتی و افراط گرایی خشونت آمیز” تهدید می‌شود، دارند.

وی گفت: “هند با چنین نیتی به مردم افغانستان که طی چند دهه با خشونت و ویرانی روبرو بوده‌اند، کمک می‌کند. این کشور تاکنون، 500 پروژه در افغانستان تکمیل کرده است و چند پروژه دیگر نیز با 3 میلیارد دالر کمک توسعه ادامه دارد. صلح و رفاه نمی‌تواند با تروریسم هم‌زیستی داشته باشد. هرگونه اقدام تروریستی و پشتیبانی از چنین اعمالی، از جمله تروریسم فرامرزی، توسط هر کسی، در هر مکان و به هر انگیزه‌ای، نوعی جنایت علیه بشریت است. هند بر عزم خود برای مبارزه با تروریسم در همه اشکال آن تأکید دارد. “

وی بار دیگر بر عزم هند، برای کار در چارچوب سازمان همکاری شانگهای برای منافع کلی منطقه تأکید کرد. “اهداف و خواست ما معطوف به رونق و توسعه کل منطقه است. ما این هدف را از طریق سیاست ملی امنیت و رشد برای همه در منطقه که معمولاً با نام اختصاری “Sagar” شناخته می‌شود، تأیید می‌کنیم. “

امنیت و ثبات مهمترین مولفه‌های ایجاد فضای مناسب برای رشد و توسعه اقتصادی منطقه هستند. سینگ گفت، هند اولویت زیادی را برای تحکیم اعتماد در حوزه امنیت در سازمان همکاری شانگهای و همچنین تقویت روابط با شرکای این سازمان بر اساس برابری، احترام و درک متقابل قائل است.

در خبرهای دیگر آمده، بیست و سومین نشست بورد مشترک هماهنگی و نظارت (JCMB) روز چهارشنبه در کاخ ریاست جمهوری در کابل برگزار شد. هدف اصلی این نشست بررسی پیشرفت در چارچوب مشارکت افغانستان (APF) بود تا بتوان یک بررسی مشترک مثبت در نشست مقامات ارشد (SOM) در ماه نوامبر دریافت کرد؛ بررسی که منجر به تداوم کمک‌های خارجی تعهد شده در کنفرانس افغانستان در نوامبر 2020 در ژنو بشود.

طبق بیانیه منتشر شده، “شرکای بین المللی تعهد خود را به یک افغانستان دموکراتیک و صلح آمیز تکرار کردند. آنها همچنین تأکید کردند که مقامات افغانستان مسئولیت اصلی تأمین ثبات، امنیت و حفاظت از همه غیرنظامیان در سراسر این کشور را دارند. شرکت کنندگان تأکید داشتند که افغانستان به آتش بس پایدار و پایان فوری خشونت‌های فعلی نیاز دارد. هیچ راه حل نظامی ‌وجود ندارد. تنها یک توافق سیاسی فراگیر به رهبری افغانستان که هیچ کس را حذف نکند – من جمله زنان و دختران – حمایت جامعه جهانی را برای تأمین صلح و رفاهی که همه شهروندان افغانستان شایسته آن هستند به ارمغان خواهد آورد. طالبان و سازمان‌های مختلف تروریستی باید سلاح‌های خود را به نفع مردم افغانستان زمین بگذارند. “

این بیانیه می‌افزاید که همه شرکا متعهد به اجرای توافقنامه‌های بین المللی در مورد حقوق بشر به ویژه حقوق زنان و دختران برای توسعه انسانی و اقتصادی فراگیر و عادلانه برای همه افغان‌ها و همین طور برای حمایت از اقلیت‌ها هستند.

نشست JCMB بر اهمیت اجرای برنامه‌های دارای اولویت ملی تحت چارچوب صلح و توسعه ملی افغانستان – ۲ (ANPDF-II)  و لزوم ایجاد یک سیستم نظارتی موثر و چارچوب نتایج تأکید کرد. در این نشست همچنین صداهایی از جامعه مدنی به ویژه در مورد حفظ فضای مدنی گنجانده شد تا سازمان‌های مردم نهاد بتوانند خدمات بشردوستانه را برای مردم افغانستان ارائه دهند.

در خبرهای دیگر، دیمیتری پسکوف سخنگوی کرملین گفت که ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه جلسه‌ای با اعضای دائمی ‌شورای امنیت روسیه برگزار کرده و افغانستان یکی از موضوعات اصلی مورد بحث در این جلسه بوده‌است.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *