جدیدترین اخبار روز جهان
رزرو تبلیغات
بدون نظر
1 بازدید

رئیس ستاد مشترک ارتش افغانستان دیدار هند را به تعویق می اندازد

خواندن 4 دقیقه
0
(0)

کابل: جنرال ولی محمد احمدزی رئیس ستاد مشترک ارتش افغانستان سفر این هفته به هند را در میان حملات طالبان به افغانستان به تعویق انداخت. به گفته منابع احمدزی قرار بود در تاریخ 27 جولای برای دیدار با رهبران ارشد سیاسی و نظامی به هند سفر کند.

لغو این دیدار در حالی صورت می‌گیرد که افغانستان شاهد افزایش خشونت است. با خروج نیروهای خارجی از کشور، طالبان حملات خود را علیه غیرنظامیان، نیروهای دفاعی و امنیتی افغانستان شدت بخشیده‌است.

در همین حال مطابق با دریافت های سازمان ملل متحد، تلفات غیرنظامیان در نیمه اول سال 2021 با بیش از 1659 نفر کشته و 3254 زخمی، به سطح بی‌سابقه‌ای رسیده‌است. در هفته‌های اخیر، طالبان حملات مهلکی را علیه نیروهای افغان و غیرنظامیان انجام داد‌ه‌اند. از ماه می، گروه طالبان کنترل گذرگاه‌های مهم مرزی با ایران، ازبکستان، تاجیکستان و پاکستان را در دست گرفته‌است.

در همین حال، بیست و هشتمین گزارش تیم آنالیز و نظارت شورای امنیت سازمان ملل بار دیگر ادامه روابط طالبان با گروه‌های تروریستی بین المللی از جمله القاعده را تأیید کرده‌است.

گزارش شده است که گروه تروریستی القاعده در 15 ولایت شرقی، جنوبی و جنوب شرقی افغانستان تحت حمایت طالبان قرار دارد و القاعده در شبه قاره هند در مناطق تحت کنترل طالبان در قندهار، هلمند و نیمروز فعال است. این گزارش همچنین می‌افزاید طالبان اعضای گروه‌های تروریستی آسیای میانه از جمله گروه جهاد اسلامی ‌را در حملات اخیر خود در شمال افغانستان درگیر کرده‌اند. جنبش اسلامی ‌ترکستان شرقی، وابسته به القاعده نیز در بدخشان علیه دولت چین فعال است.

دولت جمهوری اسلامی ‌افغانستان همواره گفته است که طالبان ارتباط خود را با گروه‌های تروریستی منطقه‌ای و بین المللی قطع نکرده‌است. دولت افغانستان از مستندات شورای امنیت سازمان ملل در مورد ارتباط مستمر طالبان با دیگر گروه‌های تروریستی منطقه‌ای و بین المللی در افغانستان قدردانی کرده و فعالیت‌های آنها را در تبانی با طالبان تهدیدی جدی برای منطقه و جهان دانسته است.

دولت افغانستان ضمن قدردانی از تلاش‌های نهادهای بین المللی مستقل و معتبر برای تأیید عدم رعایت تعهدات بین المللی طالبان و توافقنامه صلح دوحه، جلسه فوق العاده کمیساریای عالی حقوق بشر سازمان ملل را تشکیل داد و یک مأموریت حقیقت‌یاب سازمان ملل را برای بررسی و پیگرد قانونی تخلفات ارسال کرد.

در همین حال، شورشیان طالب قصد داشتن شبانه مهماتی را به ولسوالی کلدار ولایت بلخ منتقل کنند که با کمین نیروهای امنیتی تحت رهبری احمد فواد صالح، فرمانده شاهراه ولایت بلخ، مهمات را ضبط کرد. گروه طالبان که به نظر می‌رسید مهمات را حمل می‌کند، فرار کردند.

از سوی دیگر، حملات طالبان به بند سلما بار دیگر دفع شد. جیلانی فرهاد سخنگوی والی هرات گفت که یکشنبه شب جنگجویان طالبان از دو قسمت به پاسگاه‌های بند سلما حمله کردند. به گفته وی، این حملات توسط نیروهای امنیتی و دفاعی مستقر در سد سلما دفع شده‌است. سخنگوی والی هرات افزود طی این درگیری‌ها پنج طالب کشته و هفت تن دیگر زخمی ‌شد‌ه‌اند. وی می‌گوید در این حادثه برخی از سلاح‌های طالبان منهدم شده‌است. طالبان هنوز در این باره توضیحی نداد‌ه‌اند.

همچنین، طبق تصمیم شورای هماهنگی نظامی، به منظور حفظ نظم عمومی ‌از روز سه شنبه، حرکت وسایل نقلیه با شیشه سیاه یا پوشش سیاه روی پنجره‌ها در ولایت فراه ممنوع است. بنابراین، از همه دارندگان این وسایل نقلیه خواسته شده‌است که رنگ شیشه‌ها را قبل از موعد مقرر حذف کنند.

در خبرهای دیگر، محمد حنیف اتمر وزیر امور خارجه روز یکشنبه جلسه خداحافظی با گابریل فران، سفیر دولت اسپانیا در کابل برگزار کرد. وزیر امور خارجه از دولت اسپانیا برای همکاری در دو دهه گذشته با دولت و مردم افغانستان در زمینه‌های مختلف از جمله امنیت و بازسازی تشکر کرده، از وی برای تلاش موثر در حفظ و تقویت روابط کابل – مادرید در طول ماموریت خود قدردانی نمود.

سفیر اسپانیا نیز به وزیر امور خارجه اطمینان داد که کشورش برای حفظ دستاوردهای دو دهه گذشته در افغانستان به همکاری خود ادامه خواهد داد.

در همین حال، با درخواست وزارت امور خارجه برای تشکیل جلسه فوق العاده شورای حقوق بشر و ارسال مأموریت حقیقت‌یاب سازمان ملل برای تحقیق و پیگرد قانونی جنایات علیه بشریت در کشور، کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان برای تضمین اجرای عدالت برای قربانیان، بر لزوم برنامه جامع این هیئت برای رسیدگی به اتهامات سوء رفتار توسط همه طرف‌های درگیر در کشور تأکید کرده است.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاه‌ها

افزودن دیدگاه

لینک های مفید
خبرنامــــــــــــه را ببینید
شیشه اتومبیل قیمت خرید تلویزیون ⭐️زیر6 میلیون⭐️ مجله اخبار روز استادورک قیمت تلویزیون ارزان ⭐️زیر6 میلیون⭐️ قبرس شمالی نیولایف توری حصاری خرید و فروش شرکت جعبه سازی خرید نهال صنوبر ترکیه قیمت یخچال فریزر دوقلو دیپوینت شیشه اتومبیل خرید سرور کارکرده اچ پی hp مدل لباس و آرایش بهترین فیلم های 2024 گن بعد از جراحی خرید ابزار دقیق مشاوره حقوقی تلفنی با وکیل خرید کفش جردن بروکرهای فارکس را با یک کلیک مقایسه کنید خرید ویلا ساحلی در سرخرود درج آگهی رایگان