دور بعدی گفتگوهای صلح به زودی آغاز می شود

توسطتحریریه خبرنامه

مرداد ۴, ۱۴۰۰ به روز رسانی : بهمن ۲۴, ۱۴۰۲

کابل: منابع نزدیک به تیم‌های مذاکره کننده در دوحه گفتند که جلسه بعدی هیئت‌های عالی رتبه از جمهوری اسلامی ‌افغانستان و طالبان در ابتدای ماه آینده برگزار می‌شود.

طیِ اولین جلسه که در تاریخ 16 جولای برگزار شد و دو روز به طول انجامید، نمایندگان توافق کردند که به جلسات خود ادامه دهند و تلاش‌های صلح را تسریع کنند. با این حال، شرکت کنندگان نتوانستند در مورد آتش بس به توافق برسند. این منابع گفتند که تلاش می‌شوداین جلسات به ایجاد چارچوبی برای گفتگوهای صلح منتهی شود زیرا انتظار می‌رود که خروج نیروهای آمریکایی و ائتلاف تا پایان ماه آگست به پایان برسد.

تلاش‌ها برای دستیابی به صلح در حالی است که جنگ در جبهه‌های مختلفی که منجر به سقوط مناطق وسیعی به دست طالبان شده است، ادامه دارد. عبدالله عبدالله، رئیس شورای عالی مصالحه ملی، در مصاحبه‌ای با الجزیره گفت که درگیری در افغانستان راه حل نظامی ‌ندارد. وی افزود: “از آنجایی که فکر می‌کنیم حل و فصل مسالمت آمیز گزینه بسیار بهتر از ادامه جنگ است، همچنان به این تلاش‌ها ادامه خواهیم داد.”

در همین حال، تیم مذاکره کننده صلح افغانستان صبح روز دوشنبه در توییتی نوشت که مذاکره کننده ارشد جمهوری اسلامی ‌افغانستان و برخی اعضای تیم بعد از ظهر یکشنبه با توماس نیکلسون، فرستاده ویژه اتحادیه اروپا برای افغانستان دیدار کردند. هر دو طرف در مورد مذاکرات صلح جاری، پیشرفت و موانع موجود گفتگو کردند.

محمد معصوم استانکزی، رئیس تیم مذاکره‌کننده، ضمن تأکید بر تقویت اجماع سیاسی ملی، گفت که اجماع بین المللی و منطقه‌ای در مورد روند صلح افغانستان یکی از عوامل اصلی موثر در پیشبرد صلح است. وی همچنین تأکید کرد که حمایت متحد و هماهنگ جهانی و روایت مشترک آنها برای صلح افغانستان این روند را به جلو پیش خواهد برد. وی گفت، با توجه به خشونت و درگیری‌های موجود در کشور و با درنظر داشتن تقاضای مردم افغانستان، گفتگوهای صلح باید تسریع شود. استانکزی افزود: حضور یک تسهیل کننده یا واسطه بین دو طرف منجر به پیشرفت مذاکرات فعلی خواهد شد. وی همچنین تأکید کرد که هر دو طرف باید از فرصت‌های موجود برای استفاده از مکانیزم‌های موثر در جهتِ مذاکرات نتیجه‌محور استفاده کنند.

رئیس تیم مذاکره کننده ضمن تأکید بر آینده سیاسی مشترک برای هر دو طرف و به منظور داشتن یک افغانستان سعادتمند و با ثبات، تلاش‌های مشترک و انعطاف پذیری هر دو طرف را تایید کرد. وی همچنین به سفر اخیر مقامات عالی رتبه جمهوری اسلامی ‌افغانستان به قطر اشاره کرده افزود: این سفر نشان دهنده اراده قوی رهبری سیاسی افغانستان برای صلح و ثبات پایدار در کشور است.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *