لوید آستن: نیروهای امنیتی افغانستان باید سرعت طالبان را کاهش دهند

توسطتحریریه خبرنامه

مرداد ۳, ۱۴۰۰ به روز رسانی : اسفند ۲۳, ۱۴۰۲

کابل: لوید آستین، وزیر دفاع ایالات متحده، روز شنبه گفت که اولین کار نیروهای امنیتی افغانستان این است که قبل از تلاش برای بازپس‌گیری مناطق حرکت طالبان را کاهش دهند، زیرا نیروهای افغان قصد دارند نیروها را در گوشه و  کنار مناطق مهم و استراتژیک کشور تلفیق کنند.

به گزارش رویترز ارتش افغانستان در حال اصلاح استراتژی جنگ خود علیه طالبان و در واقع متمرکز کردن نیروها در مهم‌ترین مناطق مانند کابل و سایر شهرها، گذرگاه‌های مرزی و زیرساخت‌های حیاتی است. آستن هنگام بازدیدش از آلاسکا به خبرنگاران گفت: “آنها نیروهای خود را در اطراف مراکز اصلی جمعیت تلفیق می‌کنند.”

آستن گفت: “در شرایطی که ارتش آمریکا قرار است مأموریت خود را در افغانستان پایان دهد، در مورد اینکه آیا می‌تواند جلوی طالبان را بگیرد یا نه، تصور می‌کنم اولین کاری که باید انجام شود این است که سرعت این گروه شورشی را کاهش دهند. وی افزود که معتقد است افغان‌ها توانایی و ظرفیت پیشرفت دارند، اما ” خواهیم دید که چه اتفاقی خواهد افتاد.”

به نظر می‌رسد که این استراتژی پرمخاطره به لحاظ سیاسی، یک ضرورت نظامی ‌است زیرا نیروهای نه چندان مجهز افغانستان سعی در مهار تصرف مراکز ولایات دارند، که این امر می‌تواند کشور را عمیقا دچار شکاف کند. شورشیان طالب در حال تصرف مناطق بیشتری هستند به طوری که پنتاگون روز چهارشنبه تخمین زد که اکنون به بیش از نیمی از مراکز ولسوالی‌های افغانستان رسیده‌اند. طالبان همچنین در حواشی نیمی ‌از مراکز ولایات فشار وارد کرده، تلاش می‌کنند آنها را منزوی کنند.

ایالات متحده همزمان با انجام آخرین مراحل خروج نیروهای خود، حملات هوایی را برای حمایت از نیروهای دولتی افغانستان که تحت فشار طالبان قرار داشته‌اند، ادامه داده‌است. بایدن وعده مساعدت مالی به نیروهای افغان و تلاش مضاعف دیپلماتیک برای احیای گفتگوهای متوقف شده صلح را داده است. وی در روز جمعه حداکثر 100 میلیون دالر را از یک صندوق اضطراری برای تأمین نیازهای “فوری و غیر منتظره” پناهندگان ناشی از وضعیت افغانستان، از جمله برای متقاضیان ویزای مهاجرت ویژه افغانستان، تصویب کرد.

در همین حال، سربازان انگلیسی نیز آماده هستند، چنانچه مطابق با گزارش‌ها، اگر طالبان کابل را تصرف کنند، یک تیم هلی کوپتری SAS برای نجات کارمندان سفارت انگلیس وارد عمل می‌شود. یک مأموریت جسورانه افغان نهایی شده و می‌تواند ظرف چند هفته اجرایی شود.

این مأموریت شامل تخریب اسناد سری و کامپیوترها و به دنبال آن تخلیه همه کارمندان از داخل سفارت بسیار مستحکم انگلستان است.

از سویی، شرکای منطقه‌ای ما، پاکستان و چین به دنبال صلح پایدار در افغانستان هستند. شاه محمود قریشی، وزیر امور خارجه پاکستان در یک کنفرانس مطبوعاتی مشترک با همتای چینی خود وانگ یی، گفت پاکستان و چین نقش خود را برای تسهیل روند صلح افغانستان ایفا کرده‌اند. وی تاکید کرد که پاکستان همیشه خشونت را محکوم و از یک شیوه مسالمت‌آمیز برای حل مشکل افغانستان حمایت می‌کند. وی گفت که صلح و ثبات در افغانستان برای توسعه و شکوفایی اقتصادی و اجتماعی بسیار مهم است. هر دو طرف از همه ذینفعان افغان خواستند که اقدام به آتش بس کنند و برای دستیابی به یک توافق سیاسی جامع، فراگیر و مذاکره‌شده همکاری نزدیک داشته باشند.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *