جدیدترین اخبار روز جهان
رزرو تبلیغات
بدون نظر
1 بازدید

نمایندگان ویژه، حل و فصل نهایی بحران افغانستان را در گرو ۵ مولفه مهم می‌دانند

خواندن 4 دقیقه
0
(0)

کابل: نمایندگان ویژه و فرستادگان ایالات متحده آمریکا، اتحادیه اروپا، فرانسه، آلمان، ایتالیا، ناتو، ناروی و انگلستان به تاریخ 22 جولای در رم دیدار کردند تا در مورد اوضاع افغانستان و تحولات مذاکرات صلح پس از آخرین دور مذاکرات سطح بالا در دوحه بین 17 تا 18 جولای 2021 گفتگو کنند.

این نمایندگان مجدداً تأكید كردند كه كشورها و سازمان‌های آنها متعهد به یك مشاركت قوی با افغانستان هستند و تحولات جاری در این مرحله جدید انتقال را با خروج نیروهای بین المللی از نزدیك رصد می‌كنند. آنها نگرانی خود را نسبت به سطح بالای خشونت، حمله نظامی ‌طالبان و تعداد موارد جدی نقض حقوق بشر در جوامعی که بیشتر تحت تأثیر درگیری مسلحانه جاری در سراسر این کشور هستند، ابراز کردند. در این بیانیه پنج مولفه توافق نهایی که بسیار مهم هستند مشخص شده است: (1) حاکمیت فراگیر. (2) حق انتخاب رهبران سیاسی ؛ (3) حمایت از حقوق بشر، از جمله حقوق زنان، جوانان و اقلیت‌ها ؛ (4) تعهدات در زمینه مبارزه با تروریسم، از جمله تضمین اینکه افغانستان دوباره پناهگاه امن تروریست‌ها نخواهد بود. و (5) پایبندی به قوانین بین المللی، از جمله حقوق بشردوستانه بین المللی.

“ما از همه طرف‌ها می‌خواهیم خشونت را کاهش داده و از غیرنظامیان محافظت کنند، و به تعهدات خود تحت قوانین بین المللی بشردوستانه احترام بگذارند. ما از طالبان می‌خواهیم که به حمله نظامی ‌خود پایان دهند، و هم از جمهوری اسلامی ‌و هم از طالبان می‌خواهیم که به طور هدفمند در روند صلح شرکت کنند. ما برای اطمینان از موفقیت در مذاکرات، فوریت رسیدن به آتش بس را تکرار می‌کنیم و از فداکاری‌های نیروهای امنیتی افغانستان قدردانی می‌کنیم. ما مجدداً تأیید می‌کنیم که هیچ راه حل نظامی‌ برای درگیری در افغانستان وجود ندارد، ما به قطعنامه 2513 شورای امنیت (2020) متعهد هستیم و از هیچ دولتی در افغانستان که از طریق نیروی نظامی ‌تحمیل شده است پشتیبانی نمی‌کنیم. “

این نمایندگان همچنین حمایت کامل از روند صلحِ متعلق به افغانستان و به رهبری افغانستان با مشارکت کامل و معنادار زنان را که منجر به یک توافق سیاسی عادلانه و پایدار می‌شود ابراز داشتند.

آنها همچنین تأكید كردند كه كمك‌های آینده به افغانستان منوط به وجود یک حکومت خوب و تعهد به قانون و حقوق بشر است، از جمله حفظ دستاوردهای زنان و دختران طی دو دهه گذشته و همچنین اقدامات قاطع دولت برای مقابله با فساد اداری و انجام تعهدات قید شده در کنفرانس نوامبر 2020 ژنو.

این نمایندگان همچنین از گفتگوهای بین 17 تا 18 جولای در دوحه بین رهبران ارشد دو طرف قدردانی کردند و از تعهد اعلام شده دو طرف برای تسریع مذاکرات جهت دستیابی به یک توافق سیاسی فراگیر و دیدار مجدد در آینده نزدیک استقبال کردند. در بیانیه آمده: “ما از دو طرف می‌خواهیم که با حسن نیت مذاکره کنند تا به یک توافق سیاسی عادلانه و پایدار برسند. برای پیشرفت در مذاکرات، ما از هرگونه تسهیل یا میانجیگری شخص ثالث مورد استقبال دو طرف حمایت می‌کنیم. ما مجدداً تأكید می‌كنیم كه طالبان و جمهوری اسلامی ‌باید به تعهدات خود در این موارد عمل كنند: (1) مانع القاعده، داعش یا سایر گروه‌های تروریستی برای استفاده از خاک افغانستان به منظور حمله یا تهدید علیه امنیت هر کشور دیگری شوند؛ و (2) میزبان اعضای این گروه‌ها نباشند و همچنین به آنها اجازه ندهند که از طریق افغانستان اقدام به جذب، آموزش، جمع آوری کمک مالی یا ترانزیت کنند. “

طرفین همچنین از طالبان خواستند خشونت را کاهش دهند، به تعهدات خود در مورد محافظت از زیرساخت‌های افغانستان، محافظت از غیرنظامیان و همکاری در زمینه کمک‌های بشردوستانه پایبند باشند، به ویژه که مردم افغانستان علاوه بر خشونت به شدت از اثرات کووید-۱۹ و خشکسالی رنج می‌برند. آنها همچنین از طالبان خواستند تا بدون پیش شرط و مطابق با قوانین بشردوستانه بین المللی، دسترسی را برای تحویل کمک‌های بشردوستانه به مناطق تحت کنترل خود ممکن و تسهیل کنند.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاه‌ها

افزودن دیدگاه

لینک های مفید
خبرنامــــــــــــه را ببینید
قیمت تلویزیون ارزان ⭐️زیر6 میلیون⭐️ قبرس شمالی نیولایف توری حصاری خرید و فروش شرکت جعبه سازی خرید نهال صنوبر ترکیه دیوارپوش فومی قیمت یخچال فریزر دوقلو دیپوینت شیشه اتومبیل خرید سرور کارکرده اچ پی hp بیت کوین چیست مدل لباس و آرایش بهترین فیلم های 2024 گن بعد از جراحی لوله پلی اتیلن خرید ابزار دقیق مشاوره حقوقی تلفنی با وکیل خرید آپارتمان در چیتگر خرید کفش جردن بروکرهای فارکس را با یک کلیک مقایسه کنید خرید ویلا ساحلی در سرخرود کمربند فلکسی پرو درج آگهی رایگان